زمان مطالعه: 4 دقیقه
مشاغل آینده صنعت مد و فشن

مشاغل آینده صنعت مد و فشن

با توجه به پیشبینی ها و روندی که در حال حاضر با آن روبرو هستیم، به مشاغل جدیدی در دنیای مد و فشن نیاز بیشتری پیدا خواهد شد.

اگر بخواهید در مورد انتخاب شغل در صنعت فشن تصمیم بگیرید ممکن است به گزینه هایی مانند طراح لباس، استایلیست، عکاس، یا نویسنده مد فکر کنید. در واقع این ها بخش کوچکی از صنعت مد را فرا می گیرند. صنعت مد طی سالیان گذشته تغییرات بسیاری کرده است و با ظهور تکنولوژی و ترند های جدید، اولویت های شرکت ها و موقعیت های شغلی آن ها نیز در سراسر دنیا دستخوش تغییراتی شده است. در این بخش از آسمونی به معرفی شش شغلی می پردازیم که در آینده ای نزدیک روند رو به رشدی را طی می کنند و بسیار مورد توجه قرار خواهند گرفت.

مهندس پرینتر سه بعدی

یکی از سخت ترین بخش های کار برای طراحان پروسه تولید است. استفاده از پرینتر سه بعدی این فرایند را ساده تر و کم هزینه تر می کند. بسیاری از طراحان مشهور مانند شنل و آیریس فن هارپن برای تولید طرح های خود از پرینتر های سه بعدی استفاده می کنند. این زمینه رابطی است میان پیاده کردن ابعاد فنی صنعت فشن و داشتن یک دید خلاقانه! هر چه که استفاده از این ابزار بیشتر می شود، تقاضای متخصصان این حوزه نیز بالاتر می رود. در واقع در این فرایند به جای استفاده از پارچه و کم و زیاد کردن اطراف آن، پرینتر سه بعدی همه چیز را از هیچ می سازد و قطعا در آینده نقش بیشتری در صنعت مد ایفا خواهد کرد.

پرینتر سه بعدی
لباسی با طراحی پرینتر سه بعدی

روانشناس مصرف کننده

در طی سال ها، لباس به آینه ای از شخصیت ما تبدیل شده است. این اتفاق باعث تشکیل گروهی به نام "روانشناسان فشن" شده است. این گروه تئوری های روانشناختی را در مورد آنچه که می پوشیم، آنچه که لباسمان نشان می دهد، احساسات ما و هم چنین پوشش افرادی که با آن ها در ارتباط هستیم ارائه می دهند. روانشناس مصرف کننده با آژانس ها و برند ها کار می کند و به آن ها کمک می کند تا رفتار و خواسته های خریدار نهایی را بهتر درک کنند تا کسب و کار خود را براساس آن پیش ببرند. برای ورود به این حوزه لارم است که هم روانشناس باشید و هم با نوروساینس، انسان شناسی و جامعه شناسی آشنایی داشته باشید.

این شغل در سال های اخیر به وجود آمده است و بسیاری از برند های مطرح جهان نیز از مشاوره های این افراد بهره می برند. شاید به نظر برسد که این شغل مناسب شرکت های بزرگ و چند ملیتی است که نیاز دارند مصرف کنندگان خود را در سراسر جهان با آداب و رسوم، زبان و فرهنگ های مختلف بشناسند، اما بالاخره به علت پیچیده شدن جوامع و نیاز های انسانی حتی برند های کوچک نیز برای موفقیت و درک درست تر نیاز های مشتریان خود، به استفاده از این خدمات نیاز پیدا می کنند.

دانشمند داده

فراگیری ماشین پیشرفته نه تنها در صنعت فشن، بلکه در صنایع دیگر هم به یکی از ارکان های ضروری تبدیل شده است. در صنعت مد برند ها نیاز دارند تا رفتار خریداران را پیش بینی کنند و نیاز ها آینده آن ها را بدانند، به همین علت، اهمیت استفاده از این ماشبن های پیشرفته دوچندان می شود. بر اساس مطالعات شرکت مشاوره مارکتینگ (McKinsey) ، اگر یک فروشنده از داده ها برای تحلیل های خود استفاده کند، می تواند تا 60 درصد سود عملیاتی خود را افزایش دهد. در نتیجه، بسیاری از شرکت ها در دنیای امروزی دیگر به دنبال آمار و ارقام ساده نیستند بلکه از هوش مصنوعی، یادگیری عمیق و توصیه های شخصی سازی شده که در حد تک تک مشریان دقیق است استفاده می کنند.

دانشمند داده
دانشمند داده در فشن

مجله معتبر کسب و کار هاروارد به شغل دانشمند داده لقب جذابترین شغل قرن را داده است و این شغل به تازگی وارد صنعت مد شده است. امروزه هزاران دانشمند داده در استارت آپ های فشن و  شرکت های بزرگ مد مشغول به کار هستند و از یادگیری ماشین و دیگر تکنیک های عددی استفاده می کنند تا نتایج داده محوری از رفتار مشتریان ارائه دهند. این شغل ترکیبی از یادگیری ماشین، مهندسی و مدیریت است.

تحقیق و توسعه پارچه

در سال های گذشته برند های معروف لباس مانند نایکی در حال توسعه تکنولوژی های جدید برای خلق متریالی هستند که محصولاتشان را به سطح بالاتری از استایل، کارایی و پایداری ببرد. به گفته متخصصان این حوزه، متریال قلب این صنعت است و آن ها همواره سعی می کنند با اختراع مواد پیشرفته محصولاتی ارائه کنند که از دیگر نمونه های رقیب در سطح بالاتری باشد. داشتن طراحی های خاص تنها بخش کوچکی از موفقیت برند لباس را تضمین می کند و یکی دیگر از قسمت های مهم آن داشتن کیفیت لازم مواد اولیه است. این جنبه از صنعت مد از سال 1956 آغاز شده اما امروزه با سرعت و شدت بسیار بالایی در حال توسعه است.

تحقیق و توسعه پارچه
تحقیق و توسعه پارچه

ظهور تکنولوژی های پوشیدنی و آیتم های هوشمند انقلابی در این زمینه به وجود آورد. برای مثال، رلف لورن تیشرت های تنیسی تولید کرد که قابلیت اندازه گیری ضربان قلب و سطح استرس را دارد. در دنیایی که حتی شرکت های لباس هم برای داشتن تکنولوژی پیشرفته تر رقابت می کنند ، آینده متعلق به کسانی است که در این زمینه سرمایه گذاری بیشتری داشته باشند.

متخصص پایداری

بسیاری از کمپانی های فعال در زمینه مد پایداری را به عنوان یکی از اصول پایه ای خود دنبال می کنند. یکی از شغل هایی که در سایه این سیاست شکل گرفته، متخصص پایداری است. در این شغل افراد به دنبال راه هایی هستند که  چگونه از متریال های بازیافتی استفاده بیشتری داشته باشند و راه هایی پیدا کنند که از طریق آن آثار منفی وارده به کره زمین را کاهش دهند. علاوه بر این، تمرکز آن ها بر تجارت عادلانه و نیروی کار قانونی است.

نیاز به پایداری تقریبا به یکی از باید ها تبدیل شده است. مخصوصا اگر برند شما یک برند بزرگ مقیاس است. امروزه تمام برند های فعال به این سمت پیش خواهند رفت که تاثیر ما بر محیط زیست چیست؟ و البته بر زمدگی دیگر انسان ها؟

استایلیست شخصی

استایلیست شخصی
استایلیست شخصی

زمانی داشتن استایلیست شخصی مختص سلبریتی ها، سیاستمداران و دیگر افراد مشهور بود اما از زمانی که مردم به فروشگاه های اینترنتی روی آوردند، این محل ها بیشتر به سمت عمومیت دادن بیشتر به این خدمات هستند. هرچقدر مردم بیشتری خرید آنلاین می کنند، امکان ارائه خدمات استایلینگ در دنیای آنلاین هم بیشتر می شود. البته با این رشد قدم به قدم تکنولوژی و خدمات استایلینگ هوش مصنوعی هم به کمک در این زمینه می پردازد.

حالا نوبت شماست، کدام یک از این رشته ها برای شما جذابیت بیشتری دارد؟

نظر خود را درباره «مشاغل آینده صنعت مد و فشن» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره مشاغل آینده صنعت مد و فشن فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.