زمان مطالعه: 5 دقیقه
نماز میت

نماز میت

نماز میت یکی از واجبات می باشد که پیش از دفن شخصی که فوت شده خوانده می شود. اما آیا می دانید نماز میت چگونه خوانده می شود؟

نماز میت یک امر واجب کفایی است که باید پس از غسل و کفن و پیش از دفن میت خوانده شود. در این نماز، بر خلاف سایر نمازها، طهارت شرط نیست و می‌توان آن را بدون وضو و غسل نیز به جا آورد. اگر چه بهتر آن است که تمام چیزهایی را که در نمازهای دیگر لازم است، رعایت کنند. این نماز رکوع و سجود ندارد و کاملاً ایستاده خوانده می‌شود. در ادامه این بخش آسمونی با روش خواندن نماز میت بصورت دقیق آشنا خواهید شد.

واجبات نماز میت

  • قیام
    یعنی کسی که نماز میت می‌خواند باید ایستاده نماز را به جا بیاورد مگر آنکه قادر به قیام نباشد.

  • نیت و قصد قربت
    یعنی در موقع نیت میت را معین نماید و نماز را به قصد قربت و نزدیکی به خدا بخواند.

  • استقبال قبله
    یعنی کسی که بر میت نماز می‌خواند، باید رو به قبله باشد و واجب است میت را مقابل او به پشت بخوابانند به طوری که سر میت به طرف راست نمازگزار و پای او به طرف چپ نمازگزار باشد.

  • تکبیرات پنج‌گانه
    تکبیرات و دعاهای پشت‌سر آن‌ها را به طوری به دنبال هم بخواند که نماز از صورت نماز خارج نشود و موالات آن حفظ گردد. از میان واجبات ذکر شده، نیت و قیام برای فرد قادر و تکبیرات رکن نماز میت هستند و بقیه واجب‌ها غیر رکن هستند.

مستحبات نماز میت

  1. کسی که نماز میت می‎خواند با وضو یا غسل یا تیمم باشد و احتیاط مستحب آن است که در صورتی تیمم کند که وضو و غسل ممکن نباشد.
  2. اگر میت مرد بود، امام جماعت یا کسی که بر او نماز می‌خواند، مقابل وسط قامت او بایستد و اگر میت زن است، مقابل سینه‌اش بایستد.
  3. پا برهنه نماز بخواند.
  4. در هر تکبیر دست‌ها را بلند کند.
  5. فاصله او با میت به قدری کم باشد که اگر باد لباسش را حرکت دهد به جنازه برسد.
  6. نماز میت را به جماعت بخواند.
  7. امام جماعت تکبیر و دعاها را بلند بخواند و کسانی که با او نماز می‌خوانند آهسته بخوانند.
  8. در جماعت اگر چه مأموم یک نفر باشد، عقب امام بایستد.
  9. نمازگزار به میت و مؤمنین زیاد دعا کند.
  10. پیش از نماز سه مرتبه بگوید: «الصَّلاة».
  11. نماز را در جایی بخوانند که مردم برای نماز میت بیشتر به آن‌جا می‎روند.
  12. زن حایض اگر نماز میت را به جماعت می‌خواند، در صفی تنها بایستد.

چرا در نماز میت رکوع و سجده وجود ندارد؟

علت رکوع و سجده نداشتن نماز میت، این است که این نماز در حقیقت نماز واقعی نیست لذا شرایط نماز واقعی را ندارد؛ مانند طهارت لباس، پاکی بدن از نجاست و...، بلکه دعایی است که مومنان در حق میت می‌‌کنند.

یونس بن یعقوب از امام صادق سوال کرد؛ آیا بی‌ ‏وضو می‌توان نماز میت خواند؟ حضرت فرمود بلی، نماز میت تکبیر، تسبیح، تحمید و تهلیل است، همان‌گونه که در منزل تکبیر و تسبیح می‌‏گویی.‏

خواندن نماز میت چگونه است؟

نماز میت پنج تکبیر دارد و در آن پس از تکبیر اول شهادتین، پس از تکبیر دوم صلوات، پس از تکبیر سوم طلب مغفرت برای مؤمنان و مسلمانان، و پس از تکبیر چهارم طلب آمرزش برای میتی که برایش نماز خوانده می‌شود، انجام می‌شود و با تکبیر پنجم نماز پایان می‌یابد.

شماره تکبیر بعد از تکبیر چه بخوانیم (دعای مختصر) بعد از تکبیر چه بخوانیم (دعای مفصل)
اول اَشْهَدُ اَنْ لا الهَ الَّا اللَّهُ وَ اَنَّ مُحَمَّداً رَسوُلُ اللَّهِ اَشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ الا اللَّهُ وَحْدَهُ لاشَریک لَهُ وَ اَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ اَرْسَلَهُ بِالْحَقِّ بَشیراً وَ نَذیراً بَینَ یدَی السّاعَةِ
دوم اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ بارِک عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَارْحَمْ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ کاَفْضَلِ ما صَلَّیتَ وَ بارَکتَ وَ تَرَحَّمْتَ عَلی اِبْرهیمَ وَ آلِ اِبْرهیمَ اِنَّک حَمیدٌ مَجیدٌ وَ صَلِّ عَلی جَمیعِ الاَنْبِیآءِ وَالْمُرْسَلینَ
سوم اَللَّهُمَّ اْغفِرْ لِلْمُؤْمِنینَ وَ الْمُؤْمِناتِ اَللّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنینَ وَالْمُؤْمِناتِ وَالْمُسْلِمینَ وَالْمُسْلِماتِ الاَحْیآءِ مِنْهُمْ وَالاَمْواتِ تابِعْ بَینَنا وَ بَینَهُمْ بِالْخَیراتِ اِنَّک مُجیبُ الدَّعَواتِ اِنَّک عَلی کلِّشَیئٍ قَدیرٌ
چهارم

اگر میت مرد است: اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِهذَا المَیت

اگر میت زن است: اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِهذِهِ المَیتَةِ

اگر میت مرد است: اَللّهُمَّ اِنَّ هذا عَبْدُک وَابْنُ عَبْدِک وَابْنُ اَمَتِک نَزَلَ بِک وَ اَنْتَ خَیرُ مَنْزُولٍ بِهِ اَللّهُمَّ اِنّا لا نَعْلَمُ مِنْهُ اِلاّ خَیراً وَ اَنْتَ اَعْلَمُ بِهِ مِنّا اَللّهُمَّ اِنْ کانَ مُحْسِناً فَزِدْ فی اِحْسانِهِ وَ اِنْ کانَ مُسیئاً فَتَجاوَزْ عَنْهُ وَاغْفِرِ لَهُ اَللّهُمَّ اجْعَلْهُ عِنْدَک فی اَعْلا عِلِّیینَ وَاخْلُفْ عَلی اَهْلِهِ فِی الْغابِرینَ وَارْحَمْهُ بِرَحْمَتِک یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ


اگر میت زن است: اَللّهُمَّ اِنَّ هذِهِ اَمَتُک وَابْنَةُ عَبْدِک و ابنَةُ اَمَتِکَ نَزَلَتْ بِک وَ اَنْتَ خَیرُ مَنْزوُلٍ بِهِ اَللّهُمَّ اِنّا لا نَعْلَمُ مِنْها اِلاّ خَیراً وَ اَنْتَ اَعْلَمُ بِهامِنّا اَللّهُمَّ اِنْ کانَتْ مُحْسِنَةً فَزِدْ فی اِحْسانِها وَ اِنْ کانَتْ مُسیئةً فَتَجاوَزْ عَنْها وَاغْفِرْ لَها اَللّهُمَّ اجْعَلْها عِنْدَک فی اَعْلا عِلِّیینَ وَاخْلُفْ عَلی اَهْلِها فِی الْغابِرینَ وَارْحَمْها بِرَحْمَتِک یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ

پنجم

پایان نماز

پایان نماز

 

خواندن نماز میت به صورت خلاصه

اقامه نماز میت بر پیکر مرحوم دعائی
اقامه نماز میت بر پیکر مرحوم دعائی

میت را به سمت قبله میگذاریم، به نحوی که سر متوفی در سمت راست و پاهای میت در سمت چپ فرد نمازگزار قرار بگیرد. سپس نماز گزار رو به قبله و با فاصله کم از میت ایستاده و نیت نماز میت میکند و تکبیر اول را میگوید.

  1. پس از تکبیر اول میگوید: اَشْهَدُ اَنْ لا الهَ الَّا اللَّهُ وَ اَنَّ مُحَمَّداً رَسوُلُ اللَّهِ
  2. پس از تکبیر دوم میگوید: اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
  3. پس از تکبیر سوم میگوید: اَللَّهُمَّ اْغفِرْ لِلْمُؤْمِنینَ وَ الْمُؤْمِناتِ
  4. پس از تکبیر چهار اگر میت مرد باشد میگوید : اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِهذَا المَیت و اگر زن باشد میگوید: اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِهذِهِ المَیتَهِ
  5. و پس از تکبیر پنجم نماز تمام میشود.

احکام نماز میت

  • خوئی، تبریزی، سیستانی، زنجانی، وحید
    نماز خواندن بر میّت مسلمان یا بچه ای که محکوم به اسلام و شش سال او تمام شده باشد واجب است.
  • مکارم
    واجب است بر هر میّت مسلمان و بالغ نماز بخوانند و بر بچه نابالغ اگر کمتر از شش سال نداشته باشد نیز احتیاط واجب آن است که نماز بخوانند.
  • بهجت
    نماز خواندن بر میّت شیعه اثنا عشری واجب است، بلکه بر هر مسلمان که شهادتین می‌گوید تا وقتی که چیزی که منافات با شهادتین دارد از او صادر نشده باشد بنابر اقوی واجب است و خواندن نماز میّت بر کسانی که محکوم به کفر هستند مثل غلاة و خوارج و نواصب جایز نیست. نماز میّت بر بچه اگر شش سالش تمام شده باشد واجب است، بلکه بنابر احتیاط اگر عارف به نماز باشد و کمتر از شش سال هم داشته باشد باید بر او نماز بخوانند. ولی باید پدر و مادر آن بچه یا یکی از آنان مسلمان باشند و اگر عارف به نماز نیست باید شش سالش تمام شده باشد.
  • سیستانی
    بنا بر احتیاط واجب نماز خواندن بر بچه‌ای که شش سال او تمام نشده ولی نماز را می‌فهمیده، لازم است و اگر نمی‌فهمیده خواندن نماز بر او رجاءً مانعی ندارد. امّا نماز خواندن بر بچه‌ای که مرده به دنیا آمده مستحبّ نیست.
ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «نماز میت» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره نماز میت فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.