زمان مطالعه: 9 دقیقه
تفریح و سرگرمی اینجاست

تفریح و سرگرمی اینجاست

تفریح یکی از جذابیت ها و راه های کسب آرامش در زندگی است. ولی ما چقدر برای تفریح برنامه ریزی می کنیم؟ در...
تفریح و سرگرمی اینجاست
تفریح و سرگرمی اینجاست


تفریح یکی از جذابیت ها و راه های کسب آرامش در زندگی است. ولی ما چقدر برای تفریح برنامه ریزی می کنیم؟ در بسیاری مواقع اوقات به بهانه هایی مانند نداشتن حوصله و ... دور تفریح را خط می کشیم و در نهایت، وقت خود را با تماشای  تلویزیون یا در شبکه های اجتماعی می گذرانیم. آسمونی در این بخش روش های تفریح و سرگرمی در خانه و همچنین تفریح و سرگرمی در خارج از خانه را برای شما عزیزان شرح می دهد.

روش های تفریح و سرگرمی خارج از خانه

خیلی از افراد واقعا نمی دانند که تفریح هم مثل هر کار دیگری در زندگی، نیاز به تصمیم، برنامه ریزی، خلاقیت و تفکر دارد. و شاید گمان می کنیم برای تفریح به بودجه های آنچنانی و امکانات خاصی نیاز است که ما نداریم. آیا هیچ راهکار ساده و کم هزینه ای نمی توان یافت تا اوقات مفرح و سالم و انرژی زایی را تجربه کنیم؟

در ابتدا بهتر است بدانیم که هدف از تفریح چیست و تفریح ماهیتا چه چیزی است؟ بطور ساده تفریح، فعالیتی است که در نهایت باید به کاهش خستگی و غم و اندوه درونی افراد کمک کند و باعث افزایش سطح سلامتی و انرژی درونی آنها شود. امام رضا (ع) فرمودند: «اوقات روزمان را به 4 بخش تقسیم کنیم؛ بخشی برای تأمین معاش و کار، بخشی برای عبادت، بخشی برای معاشرت با برادران مورد اعتماد و کسانی که ما را به عیب‌های مان آشنا می‌کنند و بخشی هم به تفریحات تا بتوانیم از مسرت و شادی ساعات تفریح، نیرو بگیریم و از این نیرو برای انجام کارهای دیگر استفاده کنیم (بحارالانوار، ص 321). پس تفریح چیزی است که باید حال خوبی برایمان به ارمغان آود. به این ترتیب می بینیم که برخی فعالیت ها به اشتباه تفریح نامیده می شوند. مثلا در جایی خواندم که یکی از تفریحات بزرگ اشراف روم باستان افراط در خوردن بود تا مرز بالا آوردن! یا امروزه تفریح برخی افراد، قلیان کشیدن و سایر مواد مخدر و محرکی است که جسم و روان را از حالت سالم و طبیعی خارج می کند و کدام عقل سلیمی است که چنین چیزهایی را تفریح بنامد؟!

برنامه ریزی برای تفریح و سرگرمی

همچون همه امور زندگی، تفریح نیز نیازمند برنامه ریزی است. گام های زیر در برنامه ریزی برای تفریح به شما کمک می کند:

ایده یابی یکی از عوامل تفریح و سرگرمی خارج از خانه

ایده یابی باید بر اساس برآیند نظرات افراد خانواده صورت گیرد. پدر، مادر و فرزندان باید طی نظرسنجی خانوادگی به ایده های مختلفی برای برگزاری برنامه های تفریحی برسند. در این مسیر اجازه بدهید حتی ایده های عجیب هم فرصت ارائه داشته باشند. خود را محدود به تجربیات گذشته و جاهایی که قبلا رفته اید نکنید. از تجربیات جدید استقبال کنید.

بودجه و هزینه یابی یکی از عوامل تفریح و سرگرمی خارج از خانه

بررسی و مدیریت هزینه ها بسیار مهم است. بهتر است همیشه از ابتدا بودجه را مشخص کنید و سایر برنامه ریزی ها را براساس بودجه مشخصی انجام دهید. این کار در کنترل هزینه ها به شما کمک بسیاری می کند. و به همین علت است که ما در اپلیکیشن خانه ما امکان تعریف بودجه و رصد میزان بودجه مصرف شده را فراهم کرده ایم. اپلیکیشن خانه ما همان نرم افزار حسابداری شخصی و مدیریت مالی خانواده است که بوسیله آن می توانید به راحتی روی موبایل خود همه هزینه ها را ثبت و مدیریت کنید.

زمان بندی یکی از عوامل تفریح و سرگرمی خارج از خانه

عدم مدیریت زمان می تواند براحتی کل تفریح و حس و حال حاصل از آن را خراب کند. مخصوصا در مورد تفریحات خارج از خانه که باید مسافت و زمان رفت و برگشت را هم در نظر بگیرید. پس ابتدا تا انتهای برنامه تفریحی را زمان بندی کنید و در حین تفریح نیز از برنامه زمانی خود غافل نشوید.

ایده هایی برای تفریح و سرگرمی خارج از خانه

غذا خوردن بیرون از منزل تجربه خوشایندی است. این کار را می توان در یک رستوران انجام داد که در اینصورت برای مدیریت هزینه ها باید از قبل در مورد رستوران های مورد نظرتان اطلاعات جمع آوری کنید. اما از تجربه های دیگر هم نترسید! خوردن غذا در دل طبیعت و پارک ها تجربه متفاوتی است که با برنامه های جانبی مثل بازی و ورزش خانوادگی بهتر هم می شود.

سفر همیشه می تواند جزو بهترین گزینه های تفریحی باشد اما خب گاهی اوقات شرایط به صورتی است که امکان مسافرت چند روزه را نداریم؛ در این حالت سفرهای یک روزه هم گزینه جذابی است و به شدت برای تغییر حال و هوای روحی و روانی موثر است. برای این کار می توان از تورهای گردشگری و تفریحی یکروزه استفاده کرد یا این که خودمان شروع کنیم به جمع آوری اطلاعاتی در مورد مکان های مناسب برای سفرهای یک روزه از طریق اینترنت، پرس و جو از دوستان و آشنایان و …

راستی تا به حال به این مساله فکر کردید که چقدر مکان های دیدنی در شهرتان وجود دارد که احتمالا تا به حال به سراغشان نرفته اید؟ پارک ها، نمایشگاه ها، جشنواره ها، مکان های زیارتی، موزه ها و … می توانند یک تجربه جذاب تفریحی را برای شما و خانواده تان به ارمغان آورند.

سینما، تئاتر و موسیقی یکی دیگر از تفریحات معمول و محبوب هستند که می توانند ساعات خوشی را برای خانواده فراهم کنند. ضمن اینکه مثلا یک فیلم خوب می تواند برای افراد خانواده بویژه کودکان حاوی نکات آموزنده ای نیز باشد. همیشه برنامه سینماها را مرور کنید و با انتخاب یک فیلم خوب خانوادگی و مفید از این امکان استفاده کنید.

امکانات فرهنگی تفریحی محله خود را دریابید. حتما به فرهنگسراها و سرای محله ها سر بزنید و از برنامه های آنها اطلاع حاصل کنید. اکثر این مراکز کلاس های متنوع، برنامه های تفریحی و تورهای مناسبی برگزار می کنند که هزینه های اندکی هم دارند.

کوه نوردی یکی از روح نوازترین تفریحاتی است که می توان در روزهای تعطیل به آن پرداخت. یک پیاده روی و کوه پیمایی سبک و خوردن صبحانه در دل طبیعت می تواند تمام هفته شما را بسازد!

اگر با گیاهان و میوه های جنگلی و کوهی آشنا هستید، میوه خوری در دل طبیعت هم می تواند تجربه لذت بخشی برای بچه های شهرنشین باشد. البته مراقب باشید که هر میوه و گیاهی را بخورد بچه ها ندهید!

fun-and-entertainment
fun-and-entertainment


مهمانی یکی از سنت های خوب ایرانی و اسلامی است که می تواند تفریح مناسبی برای اعضای خانواده باشد. به شرطی که این مهمانی ها آغشته به تجملات و چشم و همچشمی و سایر حواشی آزاردهنده نشود. بازی کردن با بچه های اقوام و آشنایان و گپ و گفت های دوستانه می تواند پر از انرژی مثبت و مفرح باشد. اینگونه خانواده ها را در اطراف خود شناسایی کنید و برای مهمانی و برنامه های تفریحی مشترک با آن ها برنامه ریزی کنید.

واقعیت این است که یک پیاده روی ساده خانوادگی هم حتی می تواند تفریح بی نظیری باشد. بخصوص برای زوج های میانسال که قطعا نیاز به زمانی برای گفتگو و تنهایی دارند و بعضا از ضرورت آن غافل می شوند. یکی دو ساعت پیاده روی در پارک یا حتی خیابان و گپ و گفتی صمیمانه به بازسازی روحی و بازیابی انرژی کمک بسیاری می کند و روابط محکم تری می سازد.

برنامه های ورزشی هم از بهترین تفریح هاست، بخصوص برای بچه ها که وقتی استخر یا باشگاه، دوچرخه سواری و پینت بال و … را با والدین خود تجربه می کنند دو چندان لذت می برند و علاوه بر آن در شکل گیری شخصیتشان نیز بسیار مؤثر است.

خرید کردن خانوادگی هم می‎تواند لذت بخش باشد. اما به شرطی که کاملا برنامه ریزی شده و در چارچوب نیازها باشد و منجر به هزینه های بیهوده و جانبی نشود.

در تفریح و سرگرمی خارج از خانه به این دو نکته اهمیت دهید

یکی از تجربیات فراموش نشدنی برای کل خانواده و بخصوص بچه ها، اکتشاف کردن در دل طبیعت است. حتما بچه ها را به دیدن جزئیات طبیعت مانند برگ ها، گل ها، حیوانات، آسمان و ابرها و ستاره ها و … تشویق کنید. آب بازی و شن بازی فراموش نشود. این کارها در عین حال که کم هزینه است، مطمئن باشید که لذتی از عمق وجود را برای بزرگ و کوچک ما انسان ها فراهم می کند و اثرات مثبت خود را بر روح و روان ما می گذارد.

در هنگام تفریح در فضاهای باز حتما برنامه ای برای سرگرمی و بازی داشته باشید. وسایلی برای بازی با خود ببرید مثل توپ، راکت تنیس و بدمینتون، یا حتی قلم و کاغذ برای بازی های ساده ای مثل اسم فامیل یا نقطه بازی و غیره. همین امکانات اندک با کمی خلاقیت می تواند روزی پر از شادی برای شما به همراه آورد.

روش های تفریح و سرگرمی در خانه

آشپزی و شیرینی پزی یکی از ایده های تفریح و سرگرمی در خانه

حتما ایده پخت خانوادگی یک غذا یا کیک و شیرینی را امتحان کنید؛ به خصوص پخت شیرینی یا کوکی. مرحله بازی با خمیرهای شیرینی و قالب زدن آنها شاید جذاب ترین بخش آن برای کودکانتان باشد. حداقل تجربه من به عنوان یک مادر، بارها اثبات کرده که شیرینی پزی یکی از راه های جلب همکاری کودکان و توسعه خلاقیت آنها و ترفندی برای آرام نگهداشتن آنها در روزهای کسل کننده تعطیلات است!

مهمانی ساده خانوادگی یکی از ایده های تفریح و سرگرمی در خانه

دعوت از آشنایان و فامیل و دوستان و برگزاری مهمانی در منزل هم یکی از بهترین روش های تفریح در خانه است. اگر مهمان شما فرزندانی همسن و سال کودکانتان داشته باشد که دیگر نور علی نور است. برگزاری یک مهمانی ساده دوستانه یا خانوادگی اوقات خوشی برایتان به ارمغان خواهد آورد. البته حتما باید برای مهمانی هایی که با حضور کودکان برگزار می شود، برنامه ریزی، مدیریت و خلاقیت داشته باشید تا در محیط محدود آپارتمان های امروزی دچار مشکل نشوید.

بازی های دسته جمعی یکی از ایده های تفریح و سرگرمی در خانه

یکی دیگر از راهکارهای تفریح خانگی، تدارک دیدن بازی های دسته جمعی به صورت نشسته است. مثلا بازی هایی مثل اسم فامیل، منچ، مارپله، دوز، بازی با کلمات، گل یا پوچ گروهی، نقطه بازی، یه قل دوقل و پانتومیم که می توانند بسیار مفرح و هیجان انگیز باشند. باور کنید این بازی ها قدیمی نشده و هنوز هم قدرتمند است. مخصوصا در زمانه ای که بزرگ و کوچک سر خود را در موبایل و تبلت فرو می برند، لذت این بازی های دسته جمعی دوچندان می شود. فقط کافی است امتحان کنید و فضای سرشار از شادی و انرژی را نظاره کنید. چیزی که موبایل و تبلت هرگز به افراد خانواده شما نمی دهد.

فعالیت های هنری یکی از ایده های تفریح و سرگرمی در خانه

فعالیت های هنری یکی دیگر از روش های تفریح در خانه هستند. مثلا نقاشی گروهی، ساختن کاردستی، اجرای نمایش و پانتومیم، خواندن کتاب داستان برای جمع خانواده و … اوقات فراغت اعضای خانواده را با شادمانی سپری خواهد کرد.

تفریح و سرگرمی اینجاست
تفریح و سرگرمی اینجاست


پرورش گل و گیاه یکی از ایده های تفریح و سرگرمی در خانه

حتما به فکر پرورش گل و گیاه در خانه خود باشید. پرورش گیاه، بسیار آرامش بخش و سرشار از انرژی های مثبت است. اگر گلدان های کوچکی را در اختیار اعضای خانواده بخصوص فرزندانتان قرار دهید و آنها مسئولیت کاشت و مراقبت از گیاهی را برعهده بگیرند، تجربه ای بسیار عمیق و لذت بخش را برایشان به همراه می آورد. اگر بتوانید سبزی و گیاهان خوراکی بکارید، مطمئن باشید که جذابیت این تجربه دوچندان خواهد بود!

حیوانات خانگی یکی از ایده های تفریح و سرگرمی در خانه

داشتن حیوانات خانگی می تواند بسیار مفید و جذاب باشد. اختصاص دادن فضایی در خانه به حیواناتی مثل ماهی، لاک پشت، پرنده های مختلف، کرم ابریشم، جوجه، همستر یا خرگوش می تواند بسیار جالب باشد. از طرفی مراقبت از حیوانات حس مسئولیت پذیری فرزندانتان را هم افزایش خواهد داد. البته بدیهی است که مواجهه با تجربه تلخ مرگ حیوان خانگی هم برای کودکان اجتناب ناپذیر خواهد بود که این هم می تواند آموزه های زیادی برای کودکان به همراه داشته باشد.

تماشای فیلم و سریال یکی از ایده های تفریح و سرگرمی در خانه

تماشای دسته جمعی یک برنامه تلویزیونی یا فیلم، کارتون یا سریال های موجود در شبکه خانگی نیز می توانند اوقات خوشی برای خانواده فراهم کنند. می توان این کار را با هدفمندی بیشتری انجام داد و با انتخاب مناسب فیلم ها و ترتیب دادن گفتگویی خانوادگی در مورد فیلم، ضمن گرم تر شدن روابط خانوادگی، زمینه آموزش و یادگیری را نیز فراهم کرد.

دکوراسیون و وسایل خانه یکی از ایده های تفریح و سرگرمی در خانه

تغییر دکوراسیون خانه، تعمیر وسایل خراب، استفاده بهینه از وسایل خانه یا تغییر کاربری آنها هم می تواند کمک زیادی به افزایش سطح همفکری و صمیمیت و خلاقیت اعضای خانواده کند.

شوخی و لطیفه یکی از ایده های تفریح و سرگرمی در خانه

شوخی ها و لطیفه هایی که در جمع های خانوادگی طرح می شوند هم راهی دیگر برای تفریحات خانگی به شمار می آیند. البته به شرط آن که از دایره ادب خارج نشوند. این کار فضای خانه و خانواده را شاد و صمیمی نگه می دارد.

موسیقی یکی از ایده های تفریح و سرگرمی در خانه

یکی دیگر از راه های تفریح خانگی، گوش دادن به موسیقی است، البته به شرطی که سلایق مختلف اعضای خانواده مد نظر قرار گیرد و باعث ایجاد آرامش شود نه جار و جنجال بر سر آهنگ های مورد علاقه هر یک از اعضای خانواده!

 
نظر خود را درباره «تفریح و سرگرمی اینجاست» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره تفریح و سرگرمی اینجاست فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.