زمان مطالعه: 3 دقیقه
کنسانتره میوه چیست؟

کنسانتره میوه چیست؟

کنسانتره میوه که امروزه در بسته بندی هایی به عنوان مصطلح "آبمیوه طبیعی" خریداری میکنیم دقیقا چیست؟

در جهان میوه ها اصولا دو مدل میوه وجود دارد: میوه های مخصوص آبگیری و میوه های فیبری! حال آنکه تهیه آبمیوه از هر دو دسته ممکن است، اما میوه های فیبری هیچوقت آبمیوه ماندگاری نخواهند داشت. اما نوشیدنی تهیه شده از میوه های آبدار میتواند به روش کنسانتره ماندگاری بیشتری داشته باشد.

کنسانتره چیست؟ تفاوت آبمیوه و کنسانتره چیست؟

قبل تر در آسمونی به تعریف مختلف کنسانتره در صنایع مختلف پرداختیم، اما در صنایع غذایی کنسانتره یعنی چه؟ مهم تر اینکه روی تمام آبمیوه ها کلمه کنسانتره به چشم میخورد!

کنسانتره میوه ، درواقع همان آبمیوه است که از میان تمام ترکیباتش آب (ترکیب H2O) را تا حد ممکن از آن حذف کرده ایم. این عمل باعث میشود که حجم مایع به دست آمده که همان کنسانتره است کمتر از آبمیوه باشد و همچنین به خاطر غلظت بیشتر کنسانتره در صورت انجماد کیفیت خود را از دست نخواهد داد، به طور طبیعی ماندگاری بیشتری دارد و طعم دلپذیرتری خواهد داشت که ممکن است دوست داشته باشید از کنسانتره میوه در شیرینی پزی و دستور پخت های مختلف استفاده کنید؛ آسمونی پیشنهاد میدهد این کار را حتما انجام دهید و کنسانتره ها را جایگزین شکر کنید، خصوصا وقتی طعم های میوه ای میتوانند شما را بیشتر سر ذوق بیاورند!

میوه ها
میوه ها

کنسانتره میوه اگر طبیعی نباشد میتواند بسیار برای سلامتی شما مضر باشد. بنابراین در این نوشته آسمونی 2 مدل از بهترین روش های طرز تهیه کنسانتره میوه را برایتان شرح خواهد داد.

روش اول: تهیه کنسانتره با روش انجماد

کنسانتره
کنسانتره

این روش برای مرکبات ، انگور ، لیچی ، خیار ، انبه ، هندوانه و ... مؤثر تر است. همانطور که از نام این روش معلوم است، به کمک انجماد میوه، این کار را به خوبی میتوانیم انجام دهیم.

1- میوه ها را خوب بشویید. هر میوه ای غیر از انگور را پوست بگیرید.

2- میوه ها را آبگیری کنید، بهتر است با دست آبگیری شوند، اما اگر مایلید از آبمیوه گیری های برقی هم میتوانید استفاده کنید.

3- تمام آبمیوه را داخل یک ظرف یا بطری در دار برزید و در فریزر قرار دهید.

4- صبر کنید کامل منجمد شود.

5- بطری یا ظرف را از فریزر خارج کنید.

6- یک ظرف دیگر را طوری زیر بطری یخ زده قرار دهید که آبمیوه منجمد شما بعد از مدتی شروع به قطره قطره ذوب شدن در ظریف جدید کند. اگر دهانه ظرفها متناسب با یکدیگر نیستند، میتوانید از قیف استفاده کنید.

7- بعد از مدتی ظرف دوم پر از مایع رنگی آبمیوه شما میشود و آب یخ زده عادی در ظرف اول باقی میماند. صبورانه منتظر این لحظه باشید.

8- اگر میخواهید این عمل را تکرار کنید. کنسانتره به دست آمده در ظرف دوم هربار تیره تر از قبل است، نگران نباشید، به خاطر افزایش غلظت آبمیوه و حذف شدن آب از ساختار آن میباشد.

کنسانتره
کنسانتره

روش دوم: تهیه کنسانتره با روش جوشاندن

این روش بیشتر مناسب میوه ها کم آب تر و فیبری تر است. میوه هایی مانند هلو ، انار ، پاپایا ، تمشک و توت و ... و همانطور که از نام روش معلوم است قرار است با هم میوه ها را بپزیم تا نرم تر شوند! اگرچه در این روش ممکن است مزه میوه تغییر کند، اما به هرحال برای بسیاری از میوه ها نیز نتایج خوبی خواهد داد.

1- دوباره تاکید میکنیم، میوه ها را به خوبی بشویید! این بار باید آنها را هم پوست بکنید و هم قطعه قطعه کنید.

2- حالا میوه ها را در قابلمه ای متوسط ریخته و درحدی که سطح میوه ها فقط با آب پوشیده شود در قابلمه آب بریزید.

3- قابلمه را روی شعله متوسط قرار دهید. (تا این قسمت شبیه درست کردن مرباست)

4- تا جایی بگذارید روی شعله بماند که شروع به جوشیدن کرده و متوجه تغییر رنگ و پخته شدن میوه ها شوید. در این مرحله آب اضافه شده به میوه هایتان در حال تبخیر و جوشیدن است ولی میوه هایتان همزمان درحال نرم تر شدن هستند.

5- کمی بعد شعله را خاموش کنید، و بگذارید محتویات قابلمه به دمای اتاق برسد.

6- میوه های پخته را از یک صافی ریز یا پارچه عبور دهید تا زمانی که تنها ماده باقیمانده در صافی یا پارچه پوره میوه باشد.

کنسانتره
کنسانتره

به خاطر داشته باشید در هر دو این روش ها، هنگامی که میخواهید از کنسانتره خود استفاده کنید، در صورت تمایل میتوانید مقداری آب به آن اضافه کنید. البته کنسانتره ها به تنهایی قابل نوشیدن خواهند بود و تاریخ مصرف بیشتری نسبت به آبمیوه ها خواهند داشت. اما اضافه کردن یخ و آب شدن قالب های یخ در کنسانتره میوه میتواند به مراتب لذتبخش تر از یخ در آبمیوه عادی باشد!

همچنین کنسانتره ها فضای کمتری در معده اشغال خواهند کرد.

کنسانتره میوه
کنسانتره میوه

حتما امتحان کنید و به آسمونی تجربیات خود را در قسمت نظرات اعلام کنید.

نظر خود را درباره «کنسانتره میوه چیست؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره کنسانتره میوه چیست؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.