کد مطلب: 53405 درج نظر
زمان مطالعه: 3 دقیقه
تروفو، چهارصد ضربه و موج نو در سینمای فرانسه

تروفو، چهارصد ضربه و موج نو در سینمای فرانسه

فیلم "چهارصد ضربه "اثر "فرانسوا تروفو "از خیلی جهات قابل بررسی است. اول اینکه ، این فیلم یکی از نخستین و مهم ترین آثاری است که نشات گرفته از موج نوی سینمای فرا
زمان مطالعه: 3 دقیقه
سرفصل های این مطلب:[بستن]

اختصاصی آسمونی نوشته از لاله عالم

 

فیلم چهارصد ضربه

فیلم "چهارصد ضربه "اثر "فرانسوا تروفو "از خیلی جهات قابل بررسی است. اول اینکه ، این فیلم یکی از نخستین و مهم ترین آثاری است که نشات گرفته از موج نوی سینمای فرانسه است.      در حقیقت "ترفو "و چند کارگردان جوان دیگر آغاز کننده این موج در سینمای فرانسه شدند. سینمای مدرن یا موج نوی فرانسه ، جریانی بود که برعلیه سینمای از نفس افتاده فرانسه قیام کرد. کارگردانان مکتب موج نو معتقد بودند که باید از سینمای اقتباسی و پرخرج آن زمان فرانسه که دیگر تماشاگر و مخاطبی ندارد، فاصله بگیرند و هر کارگردانی حرف خود را با دوربین به تصویر بکشد. آنها می گفتند، فیلمبرداری باید از صحنه های جنگی یا درون استودیو ها خارج شود و به زندگی ساده شهری بپردازد و هر کارگردان باید تفکرات خود را به تصویر بکشد.  همچنین "فرانسوا تروفو "در این زمینه از فیلمساز مولف صحبت می کند و می نویسد و با همین دیدگاه "چهارصد ضربه" را می سازد، می گویند که این فیلم برداشتی بوده است از زندگی خود کارگردان. در این فیلم آنچه "تروفو" و دیگر نویسندگان منتقد سینمایی مد نظر داشتند، قابل مشاهده است. فیلمنامه این فیلم محصول مشترک کارگردان و شخص دیگری بوده و چون براساس زندگی و دیدگاه کارگردان است، بنابراین منطبق با نظریه کارگردان_مولف است. همچنین اکثر نماهای فیلم، تصاویر از شهر پاریس است و بنابراین فیلم در استودیو ساخته نشده است. همچنین طبق نظر طرفداران موج نوی سینمای فرانسه، این فیلم کم خرج است، زیرا نه چندان بازیگران مشهوری دارد ونه دکور و طراحی صحنه پرخرج و نه پربازیگر است.  کارگردان فرانسوا تروفو کارگردان فرانسوا تروفو   فقط تعداد زیادی کودک به عنوان همکلاسی های شخصیت اصلی داستان در فیلم به عنوان سیاهی لشگر حضور دارند که گفته می شود، آنها همه بچه هایی بودند که برای بازیگری در نقش اصلی آمده بودند و از آنها تست بازیگری گرفته شده بود اما کارگردان نهایتا "ژان پیر لئو "را انتخاب می کند. یکی دیگر از ویژگیهای موج نو، استفاده از دوربین پویا به جای دوربین ثابت است، که در فیلمبرداری "چهارصد ضربه" نیز قابل مشاهده است، خصوصا در نماهایی که شهر را نشان می دهد. یا در آن صحنه گریز" انتوان" از مرکز بازپروی تا لب دریا که دوربین همراه او حرکت می کند. همچنین استفاده از فریز فریم یکی دیگر از مختصات فیلم های این مکتب است که در چهارصد ضربه رعایت شده است، نمای اخر فیلم جایی که قهرمان ما بین خشکی و دریا ایستاده است و به دوربین نگاه می کند. یکی دیگر از دلایل مهم بودن فیلم "چهارصد ضربه "، مطرح بودن آن به عنوان یکی از فیلم های ماندگار سینماست. این فیلم در لیست انتخاب 100 فیلم برتر تاریخ سینما به انتخاب خیلی از نشریات سینمایی و منتقدان بوده است. این فیلم همچنین در سال 1959 جایزه بهترین کارگردانی را از جشنواره کن دریافت کرده است. اما از همه مهمتر باید اهمیت این فیلم را در نگاه جامعه شناختی و روانشناسی کارگردان دانست. این فیلم داستان کودک/نوجوانی است که بزهکار می شود. در حقیقت کارگردان به زیبایی یک حقیقت تلخ را به تصویر می کشد و بدون آنکه شعار دهد یا مفاهیمی که می خواهد بیان کند، گل درشت باشد، تاثیر جامعه را برشکل گیری بزهکاری نشان می دهد، بیننده کاملا می تواند رنج و درد و غم "آنتوان "را زمانی که توسط معلم غیر متعهد تحقیر می شود، درک کند. شاید خیلی از افراد در مدرسه با چنین صحنه ها یا افرادی مواجه شده اند. گرچه بسیاری از آموزگاران، افراد زحمتکشی هستند که برای تعلیم و تربیت کودکان بسیار تلاش می کنند اما بعضا ادم هایی مثل معلم انتوان هم پیدا می شوند که تاثیر مخرب بر روح و روان دانش آموزان دارند.  نقش اصلی ژان پیر لئو نقش اصلی ژان پیر لئو   "آنتوان" قهرمان فیلم مدرن چهارصد ضربه، بسان دیگر شخصیت های فیلم های غیر کلاسیک، یک آدم معمولی هست با ظرفیت و توان معمولی، آدمی که در شرایط رئالیستی زندگی می کند. او نوجوانی است که از پس ضربه های هولناک خانوادگی و اجتماع، نمی تواند سربلند بیرون بیاید ،در خانه با مادر و ناپدری اش زندگی می کند. او خانواده گرمی ندارد و شاهد مشاجرات آنها هست، همچنین می فهمد که مادرش آدم خیانتکاری است. ناپدری اش او را جدی نمی گیرد و برای او دلسوزی نمی کند، حتی در پاسخ به بازیگوشی های وی او را تهدید می کند."آنتوان" در مدرسه نیز تحقیر می شود، آموزگار ناراحت مرتب سربه سرش می گذارد. در ابتدا "آنتوان "سعی می کند از خانه به مدرسه پناه ببرد و بالعکس. اما نهایتا از هردو سرخورده می شود. او در این میان به ادبیات و سینما پناه می برد. اما بازهم نهایتا در مدرسه متهم می شود که انشائی که نوشته یک سرقت ادبی است. "چهارصد ضربه "یک فیلم تلخ است و دیدن آن به تمام افرادی که فرزند دارند، توصیه می شود. همچنین آموزگاران، مدیران و تمام کسانی که در ارتباط با آموزش و پروش کودکان نقش دارند.

نقد از لاله عالم

 

معرفی نویسنده:

عضو انجمن منتقدان و نويسندگان سينماى ايران (بازرس على البدل)
تحصيلات: كارشناس ارشد روزنامه نگارى
سمت ها: مدير مسئول نشريه پرونده تاتر، مشاور سردبير ماهنامه شهر سالم.،دبير سرويس فرهنگي روزنامه عصر ازادگان سرى اول مسئول صفحه فرهنگستان(حيات نو)، مدير تحريريه هاى دو نشريه فيلم و سينما و جشنواره. مسئول بخش چهره ها و اهالي سينما(دنياى تصوير) ، مسئول ستون گپ و گفت (آسيا)

ثبت نظر درباره «تروفو، چهارصد ضربه و موج نو در سینمای فرانسه»

دیدگاه خود را در کادر زیر بنویسید

5 + 7 = ?