کد مطلب: 39102 درج نظر
زمان مطالعه: 6 دقیقه
پایگاه های خبری معروف خارجی

پایگاه های خبری معروف خارجی

اهميت و جايگاه رسانه ها، بخصوص شبکه های خبری در جهان امروز بر هيچكس پوشيده نيست. رسانه ها چنان در تار و پود...
زمان مطالعه: 6 دقیقه

اهمیت و جایگاه رسانه ها، بخصوص شبکه های خبری در جهان امروز بر هیچکس پوشیده نیست. رسانه ها چنان در تار و پود زندگی بشر رخنه کرده اند که زندگی بشر امروزی به نوعی کاملاً به آن وابسته شده است. آسمونی در این بخش به معرفی پایگاه های خبری معروف خارجی می پردازد.

پایگاه های خبری معروف خارجی
پایگاه های خبری معروف خارجی



پایگاه های خبری معروف خارجی

بسیاری از مردم بوسیله رسانه ها به اطراف و اکناف خود ارتباط برقرار کده و به زندگی خویش معنی می دهند. اما در این میان شبکه های خبری تلویزیونی در جهان  امروز جهان ذهنی و غیر واقعی ای را به دنیا مخابره می کند. آن ها دیگر به وسایل انتقال واقعیت فکر نمی کنند بلکه به نوعی خود سازنده ی واقعیت ها و دگرگون کننده محیط هستند. گروه تولید تازه در این گزارش کوشیده است به معرفی برخی از مهمترین شبکه های خبری دنیا بپردازد.

CNN یکی از پایگاه های خبری معروف خارجی

شبکه آمریکاییCNN (Cable News Network) شبکه تلویزیونی متعلق به شرکت رادیو و تلویزیون ترنر از زیرمجموعه‌های گروه «تایم وارنر»- به عنوان یکی از بزرگترین شرکت های رسانه ای دنیا در نیویورک- است که در 1 ژوئن 1980 آغاز به کار کرد. سی‌ان‌ان در سال 1985 تبدیل به نخستین شبکه پخش 24 ساعته برنامه‌های خبری در اروپا شد. همچنین در سال 1982، سی‌ان‌ان برای اولین بار اقدام به راه‌اندازی یک شبکه خبری باعنوان (Headline News) کرد که در این شبکه مهم‌ترین اخبار داخلی آمریکا و بین‌المللی به صورت برنامه نیم‌ساعته پخش می‌گردد. "The Worldwide Leader in News"(رهبر جهانی اخبار) شعار این شبکه خبری است. از معروفترین برنامه های این شبکه می توان به برنامه (Fareed Zakaria GPS) اشاره کرد که هر یکشنبه شب پخش می شود.

BBC یکی از پایگاه های خبری معروف خارجی

شبکه بی‌بی‌سی(British Broadcasting Corporation) به معنی بنگاه سخن‌پراکنی بریتانیا از قدیمی‌ترین و بزرگترین شرکت های پخش خبر در سرتاسر جهان است. فعالیت اصلی این شبکه خبری، تولید برنامه و سرویس‌های خبری است. بی‌بی‌سی در 18 اکتبر سال 1922 با نام «شرکت سخن‌پراکنی بریتانیا با مسئولیت محدود» بنیان گذاشته شد. در 1927 تحت عنوان «بنگاه سخن‌پراکنی بریتانیا» با دریافت پروانه سلطنتی تبدیل به یک شرکت دولتی شد. بودجه سالیانه بی‌بی‌سی بالغ بر 4 میلیارد و 300 میلیون پوند است. بودجه تمامی بخش‌ها (غیر از بخش جهانی بی‌بی‌سی) از هزینه ماهیانه‌ای که هر یک از خانواده‌های صاحب تلویزیون در بریتانیا باید بپردازند، تامین می‌شود. این هزینه در حال حاضر برای تلویزیون‌های رنگی یازده پوند در ماه است. بودجه بخش جهانی نیز توسط وزارت امور خارجه بریتانیا پرداخت می‌شود. «هر ملت باید با صلح و آرامش با ملتی دیگر صحبت کند» شعار این شبکه خبری است.

France24 یکی از پایگاه های خبری معروف خارجی

فرانس24 نام شبکه‌ای خبری متعلق به دولت فرانسه است است که به سه زبان فرانسه، انگلیسی و عربی، اخبار پخش می کند. هدف از راه اندازی این شبکه که از بودجه عمومی دولت فرانسه تغذیه می‌شود، ورود به عرصه‌ای است که در آن مدتهاست آمریکا (سی ان ان) و بریتانیا (بی بی سی)و به تازگی الجزیره در دنیای عرب بر آن حاکمند. ایده اولیه تاسیس این شبکه در دوران حمله آمریکا به عراق شکل گرفت که فرانسه احساس می‌کرد به رغم مخالفتش با جنگ، صدا و دیدگاه‌هایش در دنیا شنیده نمی‌شود. دولت فرانسه در نظر دارد تا نهایتا با توسعه زبانهای مختلف در شبکه فرانس 24 با دیگر شبکه‌های جهانی پیشرو در عرصه خبر به رقابت بپردازد.هم اکنون این شبکه به صورت 24 ساعته به زبانهای فرانسوی و انگلیسی و به صورت 10 ساعته به زبان عربی برنامه پخش می کند.

Fox news یکی از پایگاه های خبری معروف خارجی

فاکس نیوز یک شبکه خبری آمریکایی است که در 7 اکتبر 1996 با شعار «ما گزارش می کنیم شما انتخاب می کنید» به وجود آمد. این شبکه خبری زیر مجموعه شبکه رسانه‌ای فاکس و جز گروه(Fox Entertainment Group) متعلق به «ربرت مرداک»، غول رسانه ای جهان است. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان رسانه این شبکه خبری مروج افکار محافظه کاران در ایالات متحده است.

Press TV یکی از پایگاه های خبری معروف خارجی

پرس تی‌وی شبکه تلویزیونی وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و اولین شبکه خبری تلویزیونی انگلیسی‌زبان ایرانی است. این شبکه خبری در تیر ماه 1386 با شعار «خبر از نگاه جدید» و با هدف شکستن سلطه رسانه‌های گروهی غربی و به وجود آوردن پلی میان فرهنگ‌های مختلف، با بودجه ای نزدیک به 25میلیون دلاردر تهران آغاز بکار کرد. پیش از آغاز به کار شبکه پرس تی‌وی حدود 3 میلیون بازدید از وب‌گاه این رسانه از ایالات متحده صورت گرفت و روزنامه گاردین، این شبکه ایرانی را چالشی برای بی‌بی‌سی و پادزهری در برابر شبکه خبری فاکس نیوز توصیف کرد. این شبکه خبرنگاران مقیم بسیاری در نقاط استراتژیک و مهم جهان مستقر کرده‌است. پرس تی‌وی دارای400 کارمند در داخل ایران و26 خبرنگار محلی در شهرهای مهم جهان از جمله اورشلیم، نیویورک و واشنگتن است. از شاخص‌ترین چهره های این شبکه می توان به ایوان ریدلی گزارشگر سابق ساندی اکسپرس است که در سال 2001 میلادی به اسلام گروید، اشاره کرد. ریدلی مجری برنامه هفتگی سیاسی زنده به نام دستور کار (Agenda) است.

foreign-news-bases
foreign-news-bases

Euronews یکی از پایگاه های خبری معروف خارجی

یورونیوز نام یک شبکه خبری 24 ساعته اروپایی است که زیر نظر کمیسیون ارتباطات اتحادیه اروپا وابسته به اتحادیه اروپا فعالیت می‌کند. این شبکه در 1 ژانویه 1993 میلادی راه‌اندازی شد و در آخرین برآورد شرکت (SOCEMIE)مرکب از شبکه‌های دولتی نوزده کشور اروپایی که اداره‌کننده یورونیوز محسوب می‌شوند، با پوشش خبری در 200 میلیون خانه در 121 کشور جهان، پربیننده‌ترین شبکه خبری اروپایی در جهان است. یورونیوز همچنین با قابل دسترسی بودن برای بیش از 167 میلیون خانواده اروپایی پربیننده‌ترین شبکه خبری در اروپاست. ویژگی منحصر به فرد برنامه‌های یورونیوز این است که تماما به صورت اخبار تصویری می باشند و بینندگان چهره هیچ‌یک از مجریان را نمی بینند. این شبکه هم اکنون به ده زبان شامل انگلیسی، آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی، اسپانیولی، پرتغالی، روسی، ترکی استانبولی، عربی و فارسی برنامه پخش می کند.

Deutsche Welle یکی از پایگاه های خبری معروف خارجی

دویچه وله (صدای آلمان) یک شبکه بین‌المللی آلمانی است که به پخش برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و اینترنتی می‌پردازد. این شبکه به غیر از زبان آلمانی به 30 زبان دیگر برنامه‌هایی اجرا می‌کند. پخش سراسری دویچه وله رسماً از سال 1953 آغاز شده‌است. تا سال 2003 پایگاه آن در کلن قرار داشت که به ساختمان جدید آن در بن منتقل شد. بخش فارسی دویچه وله که هم شامل برنامه رادیویی می‌شود و هم شامل وبگاه از سال 2003 تا کنون با مسوولیت دکتر جمشید فاروقی و به‌کارگیری نزدیک به سی همکار ثابت و آزاد اداره می‌شود.

الجزیره یکی از پایگاه های خبری معروف خارجی

الجزیره نام شبکه تلویزیونی خبری ماهواره‌ای است که مرکز آن در شهر دوحه در کشور قطر قرار دارد. این شبکه با پخش فیلمهای سخنرانی اسامه بن‌لادن، پس از واقعه تروریستی یازده سپتامبر برای اولین بار در غرب به شهرت رسید. شبکه الجزیره از سال 2006میلادی پخش برنامه‌های خود به زبان انگلیسی را آغاز کرد. الجزیره کانال های متعدد خاص تلویزیونی را علاوه بر کانال اخبار بکار گرفته‌است. این کانالها شامل، یک کانال زبان انگلیسی، کانال مستند الجزیره، کانال ورزشی الجزیره، یک کانال عمومی ورزشی به زبان عربی، پخش زنده الجزیره، که همایش‌ها را در زمان واقعی خود بدون هیچگونه ویرایش یا اعمال نظر پخش می‌کند، و نیز یک کانال تلویزیونی برای کودکان می‌باشد. الجزیره کار خود را با دریافت سرمایه‌ای به مبلغ 150 میلیون دلار آمریکا امیر قطر(شیخ حمد بن ثامر آل ثانی) آغاز نمود. هدفش آن بود که از طریق پخش آگهی تا سال 2001 به خودکفایی برسد، اما زمانی که در رسیدن به آن ناکام گردید، امیر قطر با ادامه اعطای یارانه بر مبنای سالانه 30 میلیون دلار آمریکا، در سال 2004 موافقت نمود. در ژولای، 2005، الجزیره بطور رسمی برنامه‌های خود را برای تأسیس یک سرویس ماهواره‌ای جدید به زمان انگلیسی تحت عنوان الجزیره بین‌المللی، اعلام نمود. الجزیره درتلاشی جهت اقدامی بلند مدت در نظر دارد اخباری را درباره جهان عرب، به خصوص اسرائیل، از چشم انداز خاورمیانه‌ای آن تهیه نماید.

المنار یکی از پایگاه های خبری معروف خارجی

شبکه ماهواره‌ای المنار شبکه اطلاع‌رسانی و رسانه‌ای حزب الله لبنان است. این شبکه تلویزیونی به زبان‌های مختلف به صورت 24 ساعته اخبار، گزارشات و پیام‌های مختلف حزب الله لبنان را در زمینه مسائل سیاسی، فرهنگی و اقتصادی منطقه و جهان عرب، بخصوص در عراق و فلسطین منتشر می‌سازد. علاوه بر این شبکه المنار تصاویری از فعالیت‌های حزب الله لبنان در منطقه و هم چنین نشست‌های این حزب را با پوشش جهانی، مخابره می‌کند. انتظار می‌رود بیش از 30 میلیون نفر مخاطب شبکه مذکور باشند و با وجود قطع متعدد برنامه‌های این شبکه در اروپا، هم چنان مخاطبان این شبکه از طریق سایت اینترنتی المنار به مشاهده برنامه‌های آن می‌پردازند.

العربیه یکی از پایگاه های خبری معروف خارجی

العربیة یک شبکه خبری عرب‌زبان است که در تاریخ 3 مارس 2003 فعالیت خود را در دبی آغاز کرد. سرمایه‌گذاران اصلی العربیه مرکز پخش خاورمیانه، گروه حریری لبنان، عربستان سعودی، کویت و دیگر کشورهای اطراف خلیج فارس هستند که جهت پایگذاری العربیه 300 میلیون دلار هزینه کردند. در تاریخ 26 ژانویه 2009 باراک اوباما، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا اولین مصاحبه رسمی‌اش را به‌عنوان رئیس‌جمهور با العربیه کرد و پیامی به جهان اسلام داد که "آمریکایی‌ها دشمن شما نیستند" و همچنین اشاره کرد که "اسرائیل متحد قوی ایالات متحده است" و هیچگاه این اتحاد متوقف نخواهد شد!.

<p><strong>در صورت نیاز به راهنمایی در خصوص موضوع فوق از طریق تلفن ثابت با شماره&nbsp; <span style="font-size: 14pt; color: #3366ff;">70705154</span><span style="font-size: 14pt; color: #3366ff;">-021</span>&nbsp;تماس بگیرید.</strong></p>

معرفی نویسنده:

محتوا و مقالات پروفایل عمومی آسمونی توسط جمعی از همکاران دپارتمان های مختلف آسمونی نگارش و ویراستاری می شود، و بیشتر حول و محور موضوعات عمومی و روزانه می باشد

ثبت نظر درباره «پایگاه های خبری معروف خارجی»

دیدگاه خود را در کادر زیر بنویسید

7 - 2 = ?