زمان مطالعه: 4 دقیقه
جنگ فوتبال ; وقتی دو کشور همسایه به خاطر فوتبال ، با یکدیگر نبرد کردند

جنگ فوتبال ; وقتی دو کشور همسایه به خاطر فوتبال ، با یکدیگر نبرد کردند

وقتی دو کشور همسایه به خاطر فوتبال، با یکدیگر نبرد کردندجنگ فوتبال (Football War) /   اختصاصی آسمونی – مهدی...

وقتی دو کشور همسایه به خاطر فوتبال، با یکدیگر نبرد کردند

جنگ فوتبال (Football War) /   اختصاصی آسمونی – مهدی زارعی

  به گزارش آسمونی ، در صبحگاه 14 جولای 1969 کشور السالوادور به هندوراس اعلان جنگ داد. اندکی پس از آغاز نبرد، نیروی هوایی السالوادور اهداف استراتژیک در مناطق مرزی را بمباران کرد و سپس ارتش مکانیزه و پیاده نظام این کشور با گذشتن از مرز، و تصرف یک جاده استراتژیک بین دوکشور، بر استان مرزی «اوکوتپک» تسلط یافتند. یک روز بعد، ارتش السالوادور که بسیار مجهزتر و مدرن‌تر از ارتش هندوراس بود به پیش‌روی ادامه داد و تا غروب آفتاب آن‌ها ده کیلومتر جلوتر از مرز بین‌المللی خاکریز زدند و جبهه‌ای با عرض بسیار زیاد در خاک هندوراس تشکیل دادند. کسی نمی توانست تصور کند که این جنگ، بعدها با عنوان جنگ فوتبال (Football War) شناخته خواهد شد!  

صعود السالوادور و هندوراس از گروه های 3 و 4

شاید همه چیز در اثر قرعه کشی رقابت های مقدماتی جام جهانی 1970 بود؛ شاید هم تمام اینها بهانه ای بیش نبود. اما هر چه بود، هندوراس در گروه سوم منطقه آمریکای مرکزی و شمالی طی 4 بازی با کستاریکا و جامائیکا صاحب 3 برد و یک مساوی شد و تنها در دیدار آخر خود در خانه کستاریکا از رسیدن به برد بازماند. السالوادور هم در گروه 4 موفق شد سه بازی نخست خود را در برابرسورینام و آنتیل هلند با پیروزی پشت سر بگذارد. باخت(4-1) روز آخر مقابل سورینام – که در خانه السالوادور(6-0) مغلوب شده بود- هیچ تاثیری در صعود السالوادور نداشت و به این ترتیب قرار شد صدرنشینان دو گروه در یک دیدار پلی آف به مصاف هم بروند. دیداری که به هنوعی حالت نیمه نهایی داشت و برنده آن باید در آخرین مسابقه به مصاف تیم منتخب گروههای یک و دو منطقه می رفت. یعنی هائیتی

football-war
football-war

هجوم مردم السالوادور به خاک هندوراس

به گزارش دریا ندارد و مرزهای آن، مرز مشترک با هندوراس است. با این وجود در دهه شصت اقتصاد السالوادور رشد چشمگیری داشت. این رشد با افزایش قابل توجه جمعیت همراه بود که مردم السالوادور را با مشکل زمین مواجه می‌کرد. در سال 1967 تخمین زده می‌شد که در حدود سیصدهزار السالوادوری با خرید زمین یا تصاحب زمین‌های بی‌صاحب در آن‌سوی مرزهای بین‌المللی، عملا وارد خاک هندوراس شده بودند. این جمعیت یک دهم جمعیت آن زمان السالوادور را تشکیل می دادند و آنها حالا داخل خاک هندوراس بودند!  

عهدنامه مهاجرت آزاد

دولت‌ها در ابتدا سعی کردند با مذاکره مشکل را حل کنند. به این ترتیب عهدنامه «مهاجرت آزاد» بین دو کشور امضا شد که زندگی شهروندان هریک از دوکشور در خاک دیگری را به رسمیت می‌شمرد. در ژانویه 1969 که مدت معاهده قبلی به پایان رسید، دولت هندوراس از تمدید آن سرباز زد و خواهان رسیدگی به وضعیت مهاجران غیرقانونی در دوسوی مرزها شد. رسانه‌های هندوراس به شدت از این کار دولت دفاع کردند و علاوه بر ماجرای زمین‌ها به موضوعات دیگری مانند تاثیر منفی حضور السالوادوری‌ها بر بازار کار هندوراس نیز پرداختند. شرایط دو کشور بحرانی می شد و هر کشور، دیگری را عامل بحران درون خاک خود می دانستند.

جنگ فوتبال ; وقتی دو کشور همسایه به خاطر فوتبال ، با یکدیگر نبرد کردند
جنگ فوتبال ; وقتی دو کشور همسایه به خاطر فوتبال ، با یکدیگر نبرد کردند

تنش در دیدار پلی آف

در همین شرایط زمان دیدار رفت پلی آف فرا رسید. بازی در روز هشتم ژوئن در «تگوسیگالپا» پایتخت هندوراس برگزار شد و  با وجود تنش‌های بسیار زیاد و درگیری‌های فراوان، سرانجام لئونارد ولس در دقیقه 89 گلزنی کرد و مسابقه با پیروزی یک برصفر تیم ملی هندوراس به پایان رسید. بازی برگشت یک هفته بعد به میزبانی السالوادور برگزار می شد و اگر تیم میزبان با هر نتیجه ای برنده مسابقه می شد، کار به دیدار تکراری می کشید زیرا هنوز تفاضل گل در بازیهای رودررو به عنوان قانون این مناطق برگزیده نشده بود.  

انتقام در مسابقه برگشت

بازیکنان هندوراس روز 14 ژوئن به «سان سالوادور» پایتخت السالوادور رسیدند. اما هرگز نتوانستند چشم روی هم بگذارند. زیرا تمام شب از پنجره‌های شکسته هتل محل اقامت‌شان سنگ، تخم‌مرغ، گوجه و موش مرده به سویشان پرت می‌شد. شرایط درون میدان هم به نفع السالوادور بود. خوآن رامون مارتینز ملقب به «مون» در دقیقه 27 از روی نقطه پنالتی گل اول را برای میزبان به ثمر رساند. دو سال بعد الور آنخل آسه ودو گل دوم میزبان را به ثمر رساند و در دقیقه 41 مارتینز گل دوم خود و گل سوم تیمش را به ثمر رساند؛ نتیجه ای که تا پایان بازی برقرار ماند.

football-war
football-war

قطع روابط دیپلماتیک دو کشور

از همان فردای مسابقه رفت، خشونت بین مردم و هواداران دو کشور آغاز شده بود. در ابتدا رسانه ها السالوادوری گزارش دادند که تعداد زیادی از مردم و حتی مسوولان السالوادوری ساکن هندوراس، قربانی خشونت هندوراسی ها شده اند؛ در این بین چند تن نیز به قتل رسیدند. بازگشت هزاران السالوادوری به کشور خود، تنش ها را بیشتر کرد و نگرانی ها را افزایش داد. همین مساله سبب شد که هندوراسی ها در بازی برگشت با انتقام بی رحمانه مردم کشور همسایه روبه رو شوند. از قضا در روز 26 ژوئن 1969 بود که هندوراس روابط دیپلماتیک خود را با السالوادور قطع کرد؛ یک روز قبل از مسابقه سوم دو تیم در مکزیک! به این ترتیب کمتر از یک ماه بعد، جنگ دو کشور توسط السالوادوری ها آغاز شد؛ پس از پیشروی های اولیه ارتش این کشور،‌هندوراسی ها تاسیسات نفتی السالوادور در مناطق مرزی را با هواپیماهای خود بمباردمان کردند. از طرف دیگر هواپیماهای السالوادوری نیز حریف هواپیماهای هندوراسی نشدند و بسیاری از آنها سرنگون گشتند.  

اولتیماتوم OAS

به گزارش آسمونی ، ساعاتی بعد اتحادیه کشورهای قاره آمریکا(OAS) تشکیل جلسه داد و دستور عقب نشینی نیروهای السالوادور از خاک هندوراس را صادر کرد. اما این کشور نپذیرفت و عقب نشینی خود را منوط به این شرط دانست که امنیت شهروندان السالوادور در خاک همسایه تضمین شده و به خانواده های مقتولین السالوادوری نیز غرامت داده شود. روز20 جولای پیمان آتش بس امضا شد. آنچه سبب شد این جنگ با نام« صد ساعته» شناخته شود، مدت زمان آن بود که 4 شبانه روز به طول انجامید. 4 شبانه روز نبردی که حدود دو هزار کشته داد. این نبرد صد ساعته در تاریخ به نام« جنگ فوتبال » معروف شد. همه این ها اولین صعود السالوادور به جام جهانی را( که با برد 3 بر 2 در بازی سوم به دست آمد) تحت الشعاع قرار داد! منبع: اختصاصی آسمونی

نظر خود را درباره «جنگ فوتبال ; وقتی دو کشور همسایه به خاطر فوتبال ، با یکدیگر نبرد کردند» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره جنگ فوتبال ; وقتی دو کشور همسایه به خاطر فوتبال ، با یکدیگر نبرد کردند فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.