زمان مطالعه: 1 دقیقه
تورنمنتی فوتبالی به قدمت 149 سال

تورنمنتی فوتبالی به قدمت 149 سال

در فوتبالی که تازه قانونمند شده بود و تیم های آماتور قرن نوزدهم مطابق مقرراتی ثابت در سراسر جزیره به میدان می رفتند، شکل گیری جامی به نام « جام حذفی- f.a.cup »

تیمی با یک مدافع، یک هافبک و هشت مهاجم در تقابل با تیمی که از دو مدافع، یک هافبک و هفت فروارد استفاده می کرد. این یک مسابقه تمرینی یا نمایشی نبود؛ یک رقابت خیلی مهم بود که دقیقا 149 سال قبل در نخستین فینال تاریخ فوتبال برگزار شد.

در فوتبالی که تازه قانونمند شده بود و تیمهای آماتور قرن نوزدهمی انگلیس، مطابق مقرراتی ثابت در سراسر جزیره به میدان می رفتند، شکل گیری جامی به نام « جام حذفی- f.a.cup » یک انقلاب بزرگ بود؛ انقلابی که به زودی در سراسر دنیا گسترش پیدا می کرد.

چارلز ویلیام الکاک، روزنامه نگار سی ساله ای که خود پیشنهاد برگزاری این رقابتها را داده بود، بازیکن تیم واندررز بود و می توانست به اولین روزنامه نگاری تبدیل شود که برنده یک جام می گردد. سایر هم تیمی های او هم انگلیسی بودند. اما حتی برگزاری مسابقه در انگلیس دوران ملکه ویکتوریا هم باعث نشده بود که بازیکنان غیرانگلیسی در تیمهای فینالیست بازی نکنند.

تورنمنتگ
تورنمنتگ

ادوارد ارنست باوِن مهاجم 36 ساله تیم واندرررز، ایرلندی بود. البته ایرلندی که هنوز به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم نشده بود و پرچم آن، یک ضربدر قرمز در صفحه ای سفید بود.

یک ایرلندی هم در ترکیب تیم مقابل بود. ادموند کاتر مهاجم 20 ساله تیم مهندسان سلطنتی تنها خارجی این تیم نبود و در ترکیب مهندسان سلطنتی 4 اسکاتلندی بازی می کردن که همگی آنها مهاجم بودند؛ هیو میچل، هنری رِنی تِل لور، هربرت مویرهِد و آدام باگِل.

جالب ترین بازیکن میدان« ادموند کرِسوِل» مهاجم دیگر تیم مهندسان سلطنتی بود که متولد جبل الطارق بود؛ کشوری که در سالهای اخیر یکی از ضعیف ترین تیمهای تمام دنیا بوده، می تواند به مهاجمی افتخار کند که در قرن نوزدهم، حضور در قدیمی ترین فینال فوتبالی را تجربه کرده است.

علاوه بر بازیکنان حتی نوع استفاده از داورها هم متفاوت از امروز بود؛ اسم آلفرد استِیر داور 27 ساله اهل آپتون پارک به عنوان داور اصلی مسابقه آمده بود و جِی. اچ. گایفارد و سرجیمز کیرک پارتریک، دو داور دیگر بودند. اما آن روزها هنوز خبری از خط نگهدار در فوتبال نبود و هرکدام از این داورها، در یکی از دو نیمه زمین می ایستادند و مسوولیت آن نیمه را برعهده داشتند. داور اصلی هم به تصمیمات آنها نظارت می کرد. هنوز تعداد داورای فوتبال آنقدر کم بود که تنوع در استفاده از آنها کمتر باشد و به همین خاطر استیر در دو فینال بعدی هم داور اصلی مسابقه بود.

به هر شکل فینال 1872 را واندررز با هشت مهاجم خود، (1-0) برد و این شروعی بود بر تمامی فینالهای فوتبال در سالهای بعد و در نقاط مختلف جهان.

نظر خود را درباره «تورنمنتی فوتبالی به قدمت 149 سال» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره تورنمنتی فوتبالی به قدمت 149 سال فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.