در زبان انگلیسی، عبارت« داربی» به مسابقه کورس اسبهای سه ساله گفته می شود. همین عبارت در تلفظ آمریکایی « دربی» است؛ عبارتی که تلاش زیادی شده تا عنوان « شهرآورد» به عنوان معادل فارسی آن آورده شود.

مطابق معمول، برای یافتن قدیمی ترین شهرآوردهای فوتبالی، باید به جایی سفر کنیم که فوتبال نوین از آنجا شکل گرفت؛ کشور انگلیس.

در این کشور، شهر بیرمنگهام، دومین شهر بزرگ هست و به همین خاطر، مسابقه دو تیم بیرمنگهام و استون ویلا لقب  Second City Derby دارد؛ یعنی شهرآورد دومین شهر. استادیوم های دو تیم کمتر از 4 ک.م. با هم فاصله دارند تا رقابت دو تیم، به مسابقه ای با حال و هوای دوستانه تبدیل شود. اولین مسابقه این دو تیم در روز 27 سپتامبر 1879 با برتری(1-0) استون ویلا به پایان رسید و از آن زمان تا حالا، دو تیم 127 بار با هم بازی کردند.

دربی های فوتبالی؛ از دربی سیاه تا A49
دربی های فوتبالی؛ از دربی سیاه تا A49

تو منطقه دیگر انگلیس، یعنی بخش میدلندز غربی، داربی اصلی بین تیمهای وست برومویچ آلبیون و وولورهمپتون برگزار می شود. دو تیمی که استادیوم های آنها 18 ک.م. با هم فاصله دارد. با این حال، هر دو ورزشگاه در منطقه ای صنعتی قرار گرفتند که زمانی با کارخانه های زغالسنگ و فضای سیاه و آلوده خودش به یاد آورده می شد. به همین خاطر، لقب این شهرآورد، Black Country derby هست به معنای شهرآورد سیاه کشور.

این مسابقه از 2 ژانویه 1886 با برتری(3-1) آلبیون آغاز شد و تا امروز 159 بار برگزار شده است.

football-derbies-from-black-derby-to-a49
football-derbies-from-black-derby-to-a49

در منطقه لانکشایر شرقی، شهرآورد دو تیم لیدز و منچستریونایتد از 20 ژانویه 1923 با یه تساوی(0-0) آغاز شد و تا امروز 110 بار انجام شده است. این دیدار به « مسابقه رُزها» معروف هست و دلیل این نامگذاری، نماد منطقه لانکشایر( گل رزه) است.

عبارت«  Pennines derby» هم به این مسابقه اطلاق می گردد که یادآور تپه های پنینز در این منطقه است.

در همین منطقه، مسابقه دو تیم لیورپول و منچسترسیتی هم از جمله رقابتهایی است که با برد سیتی در روز اول ژانویه 1896 آغاز شده و مسابقات دو تیم تا امروز به 184 می رسد؛ رقابت دو تیمی که همشهری نیستند اما عبارت دربی برای مسابقه آنها هم استفاده می گردد؛ مثل بازی لیورپول و منچستریونایتد که روز 28 آوریل 1894 و با برد(2-0) لیورپول آغاز شد و تا امروز، تعداد مسابقات دو تیم به عدد 204 رسیده. این رقابت با عنوان«  دربی شمال غرب» شناخته می شه.

البته تمامی دربی های انگلیس، چنین قدمتی ندارد. برای مثال، دربی A49 مسابقه ای هست بین تیمهای هرفورد یونایتد و شروزبری تاون. مسابقه ای که از 15 آوریل 1974 آغاز شده و تا امروز فقط 28 بار برگزار شده. اسم عجیب این شهرآورد به خاطر جاده A49 هست که تو غرب انگلیس و منطقه میدلندز غربی قرار گرفته و هرفورد و شروزبری رو به هم متصل می کند.

 

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «دربی های فوتبالی؛ از دربی سیاه تا A49» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره دربی های فوتبالی؛ از دربی سیاه تا A49 فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.