زمان مطالعه: 6 دقیقه
علت و درمان درد کف پا چیست؟

علت و درمان درد کف پا چیست؟

هرکدام از پاها شامل 26 استخوان است که دوقسمت کمانی را تشکیل داده است کمان طولی که در راستای پا وکمان عرضی که...
Foot pain(2)
Foot pain(2)

هرکدام از پاها شامل 26 استخوان است که دوقسمت کمانی را تشکیل داده است کمان طولی که در راستای پا وکمان عرضی که درعرض پا قرارگرفته است استخوان های ناحیه کف پا در ابتدا بوسیله یک قالب و بوسیله رشته های فیبری که به عنوان لیگامان شناخته شده است به یکدیگر متصل شده اند ماهیچه های پا که بافت های سخت و محکمی است و به عنوان ماهیچه های کف پا شناخته شده است دومین ناحیه ای است که از پا نگهداری و پشتیبانی می کند. همچنین وسایل کمک درمانی مانند پدهایی برای کف پا وجود دارد که می تواند از وارد شدن فشار روی کف پا جلوگیری کند و نقش ضربه گیر را ایفا کند. درد کف پا معمولا بر اثر عملکرد اشتباه یا واکنش هر کدام از ساختارهای کف پا ایجاد میشود. با پیشرفت های کنونی درمان درد کف پا بسته به دلیل و علل آن امکان پذیر است.

کف پا اولین ساختار در بدن است که هنگام راه رفتن فشارهای وارد شده از بدن را جذب میکند و به محیط بیرون منتقل میکند زمانیکه اتفاقی برای این ناحیه بیفتد باعث ایجاد درد کف پا و آسیب دیدگی دراین مفصل میشود.

درد کف پا دلیل های متعددی دارد از جمله:

فشارهای مستقیم براثرضربه
رگ به رگ شدن لیگامان ها
کشیدگی ماهیچه ها
مشکلات بیومکانیکی مانند صافی کف پا
استفاده بیش ازحد ازمفصل
آرتروز التهابی
گرفتگی ماهیچه های کف پا ازجمله دلایلی هستند که منجر به درد کف پا میشود.
بیماری خار پاشنه پا یکی از علل درد پاشنه پا است که با درد و التهاب لیگامان بلند و ضخیمی، موسوم به فاشیای پلانتار، همراه است که از ابتدا تا انتهای کف پا کشیده شده است و استخوان پاشنه را به پنجه و انگشتان وصل می‌کند.
درد زیر انگشتان پا

Foot pain(4)
Foot pain(4)

آسیب دیدگی کف پا یکی ازرایج ترین دلایل درد کف پا است. ماهیچه های کف پا بافت های اتصال ضخیمی هستند که باعث حفاظت ازکف پا در پایین پا شده است این ناحیه از قسمت پاشنه پا به سمت استخوان متاتارسال درجلوی کف پا امتداد دارد زمانیکه کف پا دچارآسیب دیدگی شود منجر به التهاب میشود و در نهایت درد در کف پا ایجاد می شود. کشیدگی، رگ به رگ شدن، کبودی وشکستگی براثر یک فشار یا ترکیبی از فشار ها روی پا ایجاد میشود آسیب دیدگی هایی مانند زمانیکه فردی برروی پای شما پا میگذارد فقط باعث کبودی پا نمیشود بلکه میتواند منجربه آسیب دیدگی ساختارهای اولیه و ثانویه پا شود تعداد زیادی از ماهیچه های ناحیه تحتانی ساق پا به ناحیه پا یا نزدیک کف پا متصل شده اند.

آسیب دیدگی یا گرفتگی ماهیچه ها میتواند منجر به مشکلات بیومکانیکی و در نهایت درد کف پا شود. آسیب دیدگی های کف پا ممکن است بر اثرضربه تکی، پیچ خوردگی و ضربه های مکرر پا ایجاد شود و در نهایت منجر به شکستگی شود. رگ به رگ شدن کف پا زمانی ایجاد میشود که لیگامان های کف پا که استخوان های این ناحیه را به یکدیگر متصل کرده اند بیش از حد کشیده شوند و فیبرهای آن پاره شوند. آسیب دیدگی های ماهیچه های پا هم ممکن است با کشیدگی، استفاده بیش ازحد مفصل، تحمیل وزن زیاد روی پا، کبودی یا بریده شدن پا ایجاد شود.

همچنین زمانیکه کف پا بر اثر حرکات مکرر فشارهای زیادی را تحمل کند می تواند منجر به بیماری آرتروز شود. آسیب دیدگی های مکرری که بر اثر ایجاد ضربه های خفیف بر ناحیه کف پا تاثیر میگذارد می تواند منجر به شکستگی ناشی از فشار، درد کف پا و آرتروز های مزمن شود. آسیب دیدگی های ناشی از ضربه های جزئی زمانی ایجاد میشود که ساختارهای بدن تحت فشار قرار می گیرد. مواردی که می تواند منجر به این گونه آسیب دیدگی ها شود عبارتند از دویدن روی سطوح ناصاف که یا خیلی سخت یا خیلی صاف است، دویدن با پوشیدن کفش های نامناسب و بی کیفیت که فشارهای وارد شده را جذب نمی کند یا انجام مسابقات سخت و طولانی مدت یا انجام فعالیت های مکرر است.

Foot pain
Foot pain

علائم:

درد و ضعف معمولا همراه با کشیده شدن کف پا در ناحیه پایین پا رخ میدهد. درد کف پا باعث کاهش کشش و انعطاف کف پا میشود و زمانیکه پا حرکت میکند درد کف پا افزایش یابد. درموارد شدید زمانیکه روی کف پا فشار وارد شود درد افزایش میابد بروز دردهای خاص که منجر به ضعف در کف پا میشوند نشان دهنده مشکل و اختلال در ناحیه خاصی از پا است. دردی که هنگام حرکت ایجاد میشود نشان میدهد که اختلال در نقاط خاصی از بدن تاثیر گذاشته است. استخوان ها ولیگامان ها مفصل را ساخته اند واستخوان ها بوسیله لیگامان ها به یکدیگر متصل شده اند.

کشیدگی معمولا در لیگامان ها ایجاد میشود درقسمت کف پا لیگامان هایی در انتهای کف پا قرار دارند این لیگامان ها استخوان ها را به استخوان های دیگر در طرفین و انتها متصل کرده اند هر گونه ضعف و بی حسی در مفصل نشان دهنده رگ به رگ شدن کف پا است.

درناحیه ای که ضعف بسیارشدید است شکستگی ایجاد میشود ازعلائم شکستگی برآمدگی در ناحیه شکستگی و چرخش انگشتان پا است. ماهیچه هایی که از ناحیه کف پا محافظت میکنند به دو گروه تقسیم میشوند: ماهیچه هایی که در بالای ناحیه کف پا قرار گرفته است و از جلوی ناحیه تحتانی ساق پا شروع شده است و به بلند شدن کف پا کمک میکند و ماهیچه هایی که به کشش کف پا در قسمت پایین پا کمک میکنند و در پشت ناحیه تحتانی ساق پا قرارگرفته اند. زمانیکه پا به صورت کامل کشیده میشود یا به سمت بیرون و داخل میچرخد و همزمان با آن درد کف پا ایجاد میشود نشان دهنده آسیب دیدگی های ماهیچه کف پا است همچنین ممکن است زمانیکه با کمک یک شی ثابت مفصل پا را حرکت میدهیم درد ایجاد شود.

کبودی درناحیه پا از علائم آسیب دیدگی بر اثر فشارمستقیم بر پا است کبودی در ناحیه پا به علل مختلفی از جمله پا گذاشتن کسی روی پای شما، یا قدم گذاشتن رروی یک جسم سخت ایجاد میشود در این حالت بافت های کف پا نمیتوانند کف پا را پشتیبانی کنند و کبودی ایجاد میشود ضربه روی پا که باعث ایجاد درد، تغییر رنگ پوست باعث سوختگی پوست میشود استفاده کمپرس های یخی که در داروخانه ها به فروش میرسد توصیه نمیشود زیرا این بسته ها بیش ازحد سرد هستند. بستن و بالاگرفتن مفصل باعث جلوگیری ازهرگونه تورم در بافت ها میشود.

دارو:

دو نوع داروی بدون تجویز پزشک میتواند به کاهش درد و تورم کف پا کمک کند این داروها شامل استامینوفن است که به کاهش درد کمک میکند و داروهای ضدالتهاب بدون استروئید مانند آسپرین، ایبوپروفن یا ناپروکسین میتواند باعث کاهش درد والتهاب کف پا شود دقت داشته باشید که دوز مصرفی این داروها باید بر طبق دستورالعلی که برای مصرف این داروها ذکرشده است باشد و نباید بیشتر از آن مقدار مصرف شود در صورتیکه سابقه زخم معده دارید این موضوع را باید حتما با پزشک در میان بگذارید آن دسته از افرادی که دچار دردهای مزمن کف پا هستند یا داروهای دیگری را مصرف میکنند حتما باید با پزشک مشورت کنند تا پزشک داروهایی متناسب با التهاب و درد آنها برایشان تجویز کند محافظ های کمان پا بدون نسخه پزشک، وتجهیزات درمانی دیگر هم در کاهش درد کف پا موثراست.

طب فیزیکی و توانبخشی:

زمانیکه میزان شدت و دلیل درد کف پا مشخص شد درمان و توانبخشی بیمار شروع میشود از جمله:

1- متخصصان فیزیوتراپی با استفاده ازتمرینات دستی یا تمرینات با کمک دستگاه های فیزیوتراپی میتوانند به کاهش درد،افزایش جریان خون و بهبودی بیمار کمک کنند

2- نکاتی هم برای اصلاح فعالیت ها به بیمار توصیه میشود

3- جایگزین کردن فعالیت های سنگین که درد کف پا را تشدید میکند با فعالیت های سبک مثلا به جای دویدن که فشار زیادی بر مفصل ایجاد میکند از دستگاه دوچرخه یا الپتیکال، دستگاه های استپ، شنا، دستگاه اسکی، استفاده کنید با این روش فشار کمتری برروی مفصل وارد میشود و باعث حفظ و بهبود تعادل آن میشود

Foot pain(6)
Foot pain(6)

4- توصیه هایی برای پیشگیری از بروز اختلال و دردکف پا

5- خرید کفش های جدید و قراردادن یک کفی مناسب و طبی در کفش

6- استفاده ازکفش های ورزشی که با ویژگیهای کشسانی در پاشنه می تواند به افراد مسن کمک کند کفش های شما باید هر6ماه یکبارتعویض شوند و در صورتیکه فعالیت های سنگین تری انجام میدهید این مدت باید کمترشود استفاده ازکفی های کفش باعث افزایش جذب انرژی و حفاظت بیشتر از پا میشود

7- استفاده از تجهیزات درمانی به صورت سفارشی یا پیش ساخته باعث بهبود مشکلات بیومکانیکی پا مانند صافی کف پا میشود و به درمان درد کف پا کمک می کند

8- انجام حرکات ورزشی و نرمشی برای بهبود استقامت وانعطاف ماهیچه آسیب دیده انجام دهید وباعث اصلاح ماهیچه نامتعادل شوید

9- انجام تمرینات برای افزایش انعطاف ماهیچه ها باعث حفظ و بهبود طول ماهیچه ها میشود انعطاف ماهیچه ها به استقامت ماهیچه ها و جلوگیری از آسیب دیدگی آن کمک میکند

10- تازمانیکه به صورت کامل بهبود یابید تحت نظرپزشک باشید

از آنجایی که علت درد کف پا می تواند ناشی از آسیب دیدگی این قسمت باشد لذا در صورت بروز علائم آن مانند درد، تورم و کبودی به پزشکی مراجعه کنید تا دلیل و علل درد مشخص شود و بهترین روش درمان برای شما تجویز گردد.

همچنین مطلب زیر را ببینید:

آنچه که زمان مراجعه به پزشک باید بگوییم

نظر خود را درباره «علت و درمان درد کف پا چیست؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره علت و درمان درد کف پا چیست؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.