زمان مطالعه: 4 دقیقه
معرفی جامع و کامل زبان های برنامه نویسی پی ال سی plc

معرفی جامع و کامل زبان های برنامه نویسی پی ال سی plc

زبان های برنامه نویسی پی ال سی مختلف هستند و هر کدام از آنها برای موارد خاصی کاربرد دارند. با توجه به اهمیت...
زبان های برنامه نویسی پی ال سی مختلف هستند و هر کدام از آنها برای موارد خاصی کاربرد دارند. با توجه به اهمیت برنامه نویسی plc و تنوع زبان های برنامه نویسی PLC در این مقاله قصد داریم به بررسی هر یک از این زبان ها و کاربرد آنها بپردازیم.

معرفی جامع و کامل زبان های برنامه نویسی پی ال سی plc
معرفی جامع و کامل زبان های برنامه نویسی پی ال سی plc

زبان های برنامه نویسی پی ال سی کدام است؟

برنامه نویسی پی ال سی به زبان های گوناگونی امکان پذیر است. به طور کلی از مهمترین زبان های برنامه نویسی plc می توان به این موارد اشاره کرد:
  • زبان برنامه نویسی LD یا Ladder Diagram: این زبان را ساده ترین زبان برنامه نویسی پی ال سی می دانند.  زیرا در این زبان با استفاده از نمادها برنامه نویسی انجام می گیرد و همین مسئله LD را به عنوان محبوب ترین زبان برنامه نویسی پی ال سی معرفی کرده است. این زبان با بهره گیری از استانداردهای IEC 61131-3 و برای کنترل کننده های منطقی قابل برنامه ریزی، نوشته می شود.
  • زبان برنامه نویسی Instruction List: این زبان به اختصار IL شناخته می شود و از لحاظ اجرا شبیه به برنامه نویسی زبان assembly است. با استفاده از این زبان می توان در مدت کوتاهی دستورهای خود را صادر کرد. این زبان از دستورالعمل های مینیمومی و از نمودارهای پله‌کانی استفاده می کند. در این زبان از دستورالعمل های متنی برای اجرای خود بهره گیری می شود.
  • زبان برنامه نویسی SFC یا Sequential Function Charts: این زبان تخصصی به اختصار SFC خوانده می شود و در واقع نوعی زبان گرافیک گرا است. این زبان به برنامه نویس اجاره می دهد تا در زمان بندی های تعریف شده به صورت کد گذاری عمل کند. این زبان به دلیل تجسم آسان بسیار مورد توجه و اقبال برنامه نویسان قرار می گیرد.
  • زبان برنامه نویسی FBD یا Function Block Diagram: این زبان تخصصی پی ال سی به اختصار FBD شناخته می شود. در واقع زبان برنامه نویسی FBD یک زبان گرافیکی است که در جهت بهبود مشکلات برنامه نویسی متنی و برپایه زبان برنامه نویسی دیجیتال اجرا می شود. این زبان برنامه نویسی می تواند داده ها را از ورودی ها به خروجی ها ارسال کند. زبان FBD به برنامه نویسان این امکان را می دهد تا سیستمی را که برنامه نویسی می کنند، از نظر جریان سیگنال بین پردازشگرها، مشاهده کنند.
fonoonbargh
fonoonbargh

چگونه برنامه نویسی PLC را یاد بگیریم؟

برای یادگیری برنامه نویسی پی ال سی با توجه به اینکه زبان های برنامه نویسی plc متفاوت می باشند، ابتدا می بایست زبانی که قصد دارید در آن متخصص شوید را انتخاب نمایید. برای انتخاب زبان برنامه نویسی بهتر است بررسی کرده و پرطرفدارترین و پرکاربردترین زبان های برنامه نویسی را شناسایی و انتخاب نمایید.

برای یادگیری برنامه نویسی پی ال سی روش های متفاوتی وجود دارد. شما می توانید برای مدت زمانی در کنار استاد حرفه ای پی ال سی مشغول به کار شده و برنامه نویسی plc را فرا بگیرید. یادگیری برنامه نویسی پی ال سی به این شیوه چندان توصیه نمی شود زیرا این روش نیازمند زمانی طولانی می باشد.

به همین دلیل می توان گفت بهترین راه برای فراگرفتن زبان برنامه نویسی plc، شرکت در دوره های علمی و تخصصی آموزش PLC دانست.

زیرا در این دوره های آموزشی به صورت کاملا عملی و تخصصی زیر نظر اساتید متخصص و حرفه ای در مدت زمان کوتاهی می توانید برنامه نویسی پی ال سی و دیگر مهارت های لازم برای ورود به بازار کار پی ال سی را فرا بگیرید و در پایان با در اختیار داشتن مدرک معتبر فنی حرفه ای به استخدام شرکت های معتبر در آیید.

معرفی جامع و کامل زبان های برنامه نویسی پی ال سی plc
معرفی جامع و کامل زبان های برنامه نویسی پی ال سی plc


 

دوره های آموزش پی ال سی را در کدام آموزشگاه سپری کنیم؟

آموزش plc و در پی آن آشنایی با زبان های برنامه نویسی پی ال سی دوره ای است که حتما باید در مراکز تخصصی و حرفه ای طی شود تا کارآموزان بتوانند پس از طی دوره آموزشی خود، و با داشتن دانش و توان کافی جذب بازار کار شوند.

توصیه می شود برای ثبت نام این دوره حتما در انتخاب مرکز آموزشی خود حوصله به خرج داده و مراکزی را انتخاب کنید که با استفاده از استانداردهای روز، به صورت کاملا تخصصی و عملی، زیر نظر اساتید متخصص و باتجربه دوره plc را برگزار کرده و در پایان مدرک معتبر فنی حرفه ای ارائه کند. هر چه مرکز آموزشی برگزار کننده این دوره از اعتبار بیشتری برخوردار باشد، به طبع مدرک آموزشی آن نیز معتبرتر بوده و افراد کارآموز پس از پایان دوره آموزشی خود برای ورود به بازار کار راه هموارتر و آسان تری را در پیش روی دارند.

 

آموزشگاه فنون برق انتخاب اول کارآموزان پی ال سی

آموزشگاه فنون برق یکی از بهترین مراکز برگزار کننده دوره های آموزشی پی ال سی در کشور است که زیر نظر سازمان فنی حرفه ای و به صورت کاملا تخصصی و حرفه ای در کارگاه های کاملا مجهز صفر تا صد مباحث مربوط به پی ال سی را آموزش داده و کارآموزان را برای ورود به بازار کار آماده می نماید.

آموزش برنامه نویسی پی ال سی، آموزش کار با پی ال سی دلتا، زیمنس، آموزش طراحی تابلوهای پی ال سی از جمله سرفصل های آموزشی در این آموزشگاه می باشد.

کارآموزان دوره plc پس از پایان این دوره آموزشی همانند متخصص حرفه ای پی ال سی می توانند به برنامه نویسی پی ال سی و طراحی آن پرداخته و وارد بازار کار پی ال سی شوند.

این مجتمع آموزشی در کنار این دوره آموزشی دوره های متعدد دیگری را در زمینه برق و الکترونیک برگزار می نماید. دوره تعمیرات موبایل، دوره آموزش تعمیر بردهای الکترونیکی، دوره برق ساختمان، آموزش تعمیرات نصب و تعمیرات پکیج و کولر گازی برخی از دیگر دوره های آموزشی پرطرفدار در این آموزشگاه می باشد.

آموزشگاه فنون برق سالانه نزدیک به 2500 کارآموز را در رشته های مختلف آموزش می دهد و بیش از 80 درصد آنها در ورود به بازار موفق می شوند و به راحتی صاحب یک شغل و درآمد می شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دوره های مجتمع فنون برق می توانید به وب سایت رسمی این مجتمع آموزشی، به آدرس اینترنتی https://fonoonbargh.com/  مراجعه نمایید. جهت دریافت مشاوره رایگان می توانید با شماره 02166576476 تماس حاصل نمایید.
ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «معرفی جامع و کامل زبان های برنامه نویسی پی ال سی plc» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره معرفی جامع و کامل زبان های برنامه نویسی پی ال سی plc فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.