زمان مطالعه: 8 دقیقه
گل و گیاهان عجیب و غریب جهان

گل و گیاهان عجیب و غریب جهان

ما در این بخش آسمونی قصد داریم گل و گیاهان عجیب و غریب جهان را به شما معرفی کنیم. ظاهر برخی از آن ها ما را به...

ما در این بخش آسمونی قصد داریم گل و گیاهان عجیب و غریب جهان را به شما معرفی کنیم. ظاهر برخی از آن ها ما را به یاد فیلم های ترسناک و تخیلی می اندازد و باز هم این مسئله را ثابت می کند که طبیعت و عجایب درون آن، انتها ندارند. تا پایان همراه باشید.



گل و گیاهان عجیب و غریب جهان

طبیعتی که ما در آن زندگی می کنیم، شگفتی ها و عجایب زیادی را درون خود جای داده است. حیوانات و جانوران عجیب زیادی در جنگل ها و اماکن مختلف زندگی می کنند. این در حالی است که بشر هنوز نتوانسته بسیاری از آن ها را کشف نماید. در این میاه نباید از گیاهان و درختان عجیب نیز غافل شد. در جنگل های وسیع و اسرار آمیزی مانند آمازون، گل هایی وجود دارند که دیدنشان هر کسی را شگفت زده می کند.

گل و گیاهان عجیب و غریب جهان
گل و گیاهان عجیب و غریب جهان

1- گل ارکیده میمون (دراکولا سیمیا) یکی از گل و گیاهان عجیب و غریب جهان

شاید از خود بپرسید که چرا گیاهی با این شکل و ظاهر به نام «دراکولا» نامگذاری شده است. اگر دقت کنید، متوجه خواهید شده که دو گلبرگ این گیاه شبیه به دندان های نیش بلندی است که در فیلم های دراکولا دیده ایم. چشم های سیاه، ابروهای نقطه چین مانند، بینی پوشیده و ناحیه دارای ریش، از شباهت زیاد به میمون ها به ویژه از راه دور حکایت دارد.

ارکیده میمون گونه بسیار کمیابی به شمار می رود، بنابراین احتمالا بیشتر شما تا به حال آن را از نزدیک ندیده اید. آن ها تنها در جنگل های ابر پرو و جنوب شرقی اکوادور – در ارتفاع 914 متری – یافت می شوند. ارکیده های میمون در تمام روزهای سال شکوفه می دهند و در هوای معتدل و گرم رشد می کنند. بوی گیاه یاد شده همانند پرتقال رسیده است و می توان ارزش آن را بسیار بالا دانست.

برای آن که بتوانید با استفاده از این گیاه دسته گل درست کنید، سعی داشته باشید از گیاهان پر پشت کرکی و گل هایی مانند بیدمشک استفاده نمایید. این نکته را در نظر داشته باشید که برخی ارکیده های میمون، بیشتر از انواع دیگر رشد می کنند و گلبرگ هایشان بزرگ و پیچ و تاب خورده و رو به پایین است؛ در حالی که انواع دیگر کوچکتر هستند و با دادن گل های ریزتر، بیشتر شبیه به صورتک های میمونی جلوه می کنند.

همچنین می توان ارکیده های میمون را در کنار گل های میمونی استفاده کرد.

flowers-and-strange-plants
flowers-and-strange-plants

2- دست شیطان (Chiranthodendron pentadactylon) یکی از گل و گیاهان عجیب و غریب جهان

این گیاه در نوع خود بسار جالب و عجیب است و تماشای آن می تواند جالب توجه باشد. برخی ها این گیاه را دست میمون، گل دست یا پنجه میمون می نامند. به نظر می رسد که آن ها بیشتر برای به کار گیری در جشن های هالووین مناسب هستند. خاستگاه این گونه کشور مکزیک است و مردمان تمدن باستانی «آزتک ها» توجه مذهبی ویژه ای به آن داشتند و گل را برای نسل های بعدی درو می کردند.

میوه ای که از این درخت تولید می گردد، طعم خاکی دارد و سال های سال در طب سنتی برای درمان بیماری های متعددی مانند حمله قلبی به کار می رفته است. بخش پنجه مانند آن، گیاه را از سایر گیاهان با شکوفه های معمولی متمایز کرده و به شکلی جلوه می نماید که گویی یک موجود عجیب قصد دارد طعمه اش را بگیرد.

اگر قصد دارید با این گیاه عجیب دسته گل دست کنید، می توانید از گل خفاشی سیاه چینی همراه با «چشم های عروسک» استفاده نمایید. در نظر داشته باشید که مورد آخر به شدت سمی است و می تواند برای حیوانات خانگی شما مضر باشد.

بر خلاف گیاهان گرمسیری دیگر، درخت این گیاه بسیار سفت است و می تواند به سرعت رشد کند. ارتفاع آن نیز می تواند به 10 تا 27 متر برسد.

گل و گیاهان عجیب و غریب جهان
گل و گیاهان عجیب و غریب جهان

3- گل طوطی یکی از گل و گیاهان عجیب و غریب جهان

این گل بسیار کمیاب است و بیشتر افراد تا به حال آن را از نزدیک ندیده اند و حتی در مورد وجود آن نیز با شک و تردید صحبت می شود. نوع تایلندی گل طوطی در ردیف گونه های در معرض خطر قرار گرفته و کسی نمی تواند آن را از کشور خارج کند. اگر واقعا دوست دارید از وجود یا عدم وجود آن آگاهی پیدا کنید، باید به مانیپور هند، میانمار و یا منطقه ای کوچک در تایلند نزدیک به شهر چیانگ مای سفر نمایید.

اگر از کنار به گیاه نگاه کنید، یک طوطی در حال پرواز پیش روی چشمان شما قرار خواهد گرفت. هنگامی که عکس های گل طوطی در سراسر اینترنت پخش شد، بسیای تصور می کردند که آن ها با تکنیک های دیجیتالی دستکاری شده اند، زیرا تقریبا هیچکس گل ها را از نزدیک ندیده بود.

flowers-and-strange-plants
flowers-and-strange-plants

4- گل زنبور (Ophrys bombyliflora) یکی از گل و گیاهان عجیب و غریب جهان

این گیاه به خاطر شباهتش به زنبور های درشت چنین لقبی دریافت کرده است. کلمه یونانی «ophrys» به معنای ابرو به خاطر نقاط ریزی که در لبه ها مشاهده می گردد، در نام علمی آن به کار رفته. برخی گل های زنبور دارای رنگ کرم، قهوه ای و طلایی هستند و در گلبرگ برخی دیگر از آن ها سایه ای صورتی رنگ به چشم می خورد.

جالب است بدانید لقب این گل به خاطر ظاهر شبیه به زنبور به آن اعطا نگشته و علت چیز دیگری است. زنبورهای عسل گرده افشان اصلی این گیاهان هستند و همین امر سبب شده که چنین نامی برای آن ها انتخاب شود. گل های زنبور بومی مالت به شمار می روند. کمیاب بودن آن ها هر روز بیش از پیش احساس می شود، زیرا فرایند تکثیرشان بسیار دشوار است.

برای آن که گل زنبور بتواند به خوبی رشد کند، باید با نوعی قارچ همزیستی داشته باشد و همین امر پیوند آن را به کاری مشکل تبدیل می کند. آن ها بیشتر در مراتع رشد می کنند، اما در سنگ آهک های خشک و سخت نیز دیده شده اند. جالب است بدانید که گل های یاد شده عطری شبیه به زنبورهای ماده تولید می کنند. بنابراین زنبورهای نر به سمت آن کشیده شده و فرایند گرده افشانی سریع تر انجام می گیرد.

علی رغم آن که فرایند گرده افشانی در کشور استرالیا به خوبی انجام می شود، دیگر نقاط جهان در رابطه با این موضوع دچار مشکل هستند. در کشور انگلستان زنبورهای مناسب برای این کار وجود ندارد، بنابراین آن ها باید خودشان گرده افشانی را انجام دهند.

گل و گیاهان عجیب و غریب جهان
گل و گیاهان عجیب و غریب جهان

5- نوزاد قنداقی (Anguloa uniflora) یکی از گل و گیاهان عجیب و غریب جهان

این گل های بامزه و جالب که شبیه به نوزادهای قنداقی هستند، در یک بازه زمانی 10 ساله بین سال های 1777 تا 1788 در کشور کلمبیا یافت شدند، اما تا 10 سال پس از آن به طور رسمی دسته بندی انجام نگرفت و نامی برایشان انتخاب نشد.

در طول فرایند پیچیده شکوفه دادن، گیاه به شکل نوزادانی با قنداق های سفید در می آید. شاید از نگاه برخی ها آن ها شبیه به صدف به نظر برسند، اما قضاوت بر عهده بیننده خواهد بود و ما تنها می توانیم درباره اسامی مرسوم اظهار نظر کنیم.

نوزادان قنداقی در آمریکای جنوبی و در فصل تابستان گل می دهند. آن ها می توانند تا 10 سانتیمتر رشد کنند و رایحه خوش و مطبوعی نیز دارند. عطر وسوسه انگیز آن حشرات را به کنار گلبرگ مفصلی گیاه جذب می کند. آن ها که از چیزی خبر ندارند، وارد گل شده و یک بسته گرده گل به بدنشان می چسبد. همین امر فرایند گرده افشانی را گسترش می دهد.

flowers-and-strange-plants
flowers-and-strange-plants

6- گل لب (Psychotria elata) یکی از گل و گیاهان عجیب و غریب جهان

گل لب، لب های آتشین و یا هر نام دیگری، به این گیاه اطلاق می گردد. اعضای قرمز رنگ آن برگه هستند و نام گل به خاطر شباهت به فردی که از رُژ قرمز استفاده کرده، انتخاب شده است. حالت لب مانند آن ها تنها چند روز باقی می ماند و پس از آن شاهد پدیدار شدن گل های ریز سفید و زرد هستیم. آن ها به گونه ای جلوه می کنند که گویی گیاه قصد دارد زبانش را دراز کرده و شما را مسخره کند.

دلیل خوبی پشت زیبایی مسحور کننده این گل وجود دارد. این گیاه از جنس خانواده «روناسیان» است که مواد شیمیایی روانگردانی مانند «دی متیل تریپتامین» تولید می کنند. گونه های کم و مختلف این گیاه، دارای نقاط تیره برآمده ای مملو از باکتری هستند.

شما می توانید گل لب را در مناطق گرمسیری کلمبیا، کاستاریکا و پاناما مشاهده کنید. به خاطر محبوب بودن و جنگل زدایی های صورت گرفته در زیستگاه طبیعی، این گیاه در لیست گونه های در معرض انقراض قرار گرفته است.

گل و گیاهان عجیب و غریب جهان
گل و گیاهان عجیب و غریب جهان

7- کاپهی صورت خفاشی (Cuphea llavea) یکی از گل و گیاهان عجیب و غریب جهان

کاپهی ضورت خفاشی یکی از گیاهان زیبای این مجموعه به شمار می رود. این گیاه در کشور مکزیک و در تپه های وسیع رشد می کند و گل قرمز و بنفش تیره آن ما را به یاد صورت خفاش می اندازد. گیاه یاد شده که به آن «گل سیگار برگ» نیز گفته می شود، در هر جایی با طور 2٫5 تا 5 سانتیمتر رشد می کند. گل مذکور در برابر خشکسالی بسیار مقاوم است و گرما تاثیری روی آن ندارد و می توان هفته ای یک بار به آن آب داد.

این گیاهان مرغ مگس خوار و پروانه ها را به سمت خود می کشانند. پروانه های دم چلچله ای و گوگردی مشتریان ویژه آن ها هستند و از مایع شیرین درون گیاه استفاده می کنند.





flowers-and-strange-plants
flowers-and-strange-plants
Lithops weberi

8- لیتوپس وبری (گل سنگی) (Lithops comptonii) یکی از گل و گیاهان عجیب و غریب جهان

رشد کردن یک گل در سنگ بسیار جالب و عجیب به نظر می رسد. لیتوپس وبری یا سنگ های زنده گیاهی است که برای نگه داشتن در خانه بسیار مناسب به نظر می رسد. همانند دیگر نمونه های مشابه، گیاه مذکور مقاومت زیادی دارد و از تغییرات آب و هوایی و محیطی تاثیر نمی پذیرد. آن ها تنها در آفریقای جنوبی یافت می شوند و سیر تکاملی شان باعث شده که به گونه ای ضد خشک سالی بدل گردند.

شکوفه دادن گل های سنگی در نوع خود عجیب و غیر معمولی است. شکوفه های زرد و سفید رنگی که از سنگ بیرون می آیند، بسیار شگفت انگیز جلوه می کند. فرایند تکثیر آن ها نیز بسیار آسان است و شما می توانید با جداسازی یک گل و قرار دادن آن روی سنگ، این کار را انجام دهید. ریشه خود به خود شکل خواهد گرفت.

عدم دریافت نور مناسب، گیاه را به شکل کشیده یا بیضی در می آورد. تنها چند روز قرار گرفتن آن در زیر نور خورشید، گیاه را به حالت اولیه باز خواهد گرداند. شما می توانید گیاهان عجیب دیگری مانند قارچ دندان خونی و گل هشت پایی را نیز در کنار آن قرار دهید.

گل و گیاهان عجیب و غریب جهان
گل و گیاهان عجیب و غریب جهان

9- گل بد بو (Amorphophallus titanum) یکی از گل و گیاهان عجیب و غریب جهان

بزرگترین گل جهان از فیلم «dennis the menace» به شهرت رسید. این گیاه به ندرت شکوفه می دهد و هر بار سوژه رسانه ها و مطبوعات می شود. گیاه یاد شده از نظر فنی در ردیف ترکیبی ها قرار می گیرد و تنها در جزیره سوماترای کشور اندونزی رشد می کند. مگس ها و سوسک های مردار خوار فرایند گرده افشانی آن را انجام می دهند.

نام گیاه برگرفته از واژه یونانی «amorphos» به معنای بدون فرم و بد شکل گرفته شده است. گل بدبو علاوه بر نادر بودن، اندازه بسیار بزرگی دارد و برخی از آن ها می توانند به 4 متر ارتفاع برسند و گل هایی به وزن 11 کیلوگرم بدهند.

با وجود بوی بد و ظاهر نامناسب، گیاه یاد شده گل رسمی جنگل های بارانی بورنئو به شمار می رود. جالب است بدانید که هر یک از گل های بد بو می توانند 4 میلیون ریشه تولید نمایند.

نظر خود را درباره «گل و گیاهان عجیب و غریب جهان» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره گل و گیاهان عجیب و غریب جهان فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.