زمان مطالعه: 3 دقیقه
تناسب اندام در تابستان

تناسب اندام در تابستان

از حدود 50 سال پیش به این سو، تعداد كودكان چاق، سه برابر شده است و 70 تا 80 درصد آنان به بزرگسالان چاق تبدیل...

تناسب اندام
تناسب اندام

از حدود 50 سال پیش به این سو، تعداد کودکان چاق، سه برابر شده است و 70 تا 80 درصد آنان به بزرگسالان چاق تبدیل می‌شوند. بنابراین بسیاری از کودکان و نوجوانان امروز، جوانان و بالغان چاق آینده خواهند بود که در معرض ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت نوع 2، پرفشاری خون، بیماری قلبی، کلسترول بالا و آسم قرار دارند.
خوشبختانه، والدین می‌توانند از بروز این بیماری‌ها در نوجوانان جلوگیری کنند. چگونه؟ در فصل تابستان و گرما و نوجوانان و خانواده‌شان می‌توانند سبک زندگی خود را اصلاح کنند. یکی از پزشکان خانواده و استاد دانشگاه میشیگان چند نکته را پیشنهاد می‌کند که با رعایت آن می‌توان تابستان سالمی داشت.
ـ تماشای تلویزیون، محدود! ارتباط زیادی میان مقدار تماشای تلویزیون، کار یا بازی با رایانه و بازی‌های ویدیویی و بروز چاقی وجود دارد. بنابراین، این‌گونه فعالیت‌های نوجوانان باید کمتر از دو ساعت در در روز باشد و در مقابل، فعالیت‌های جسمی افزایش یابد.
ـ فعالیت‌ها را لذت‌بخش کنید: فعالیت‌های جسمی به ویژه برای نوجوانان یا حتی کودکان نباید خسته کننده باشد. در هوای گرم بسیاری از فعالیت‌ها را می‌توان انجام داد که هم مفرح باشد و هم موجب تناسب اندام شود. بازی‌های پرجنب‌وجوش، طناب‌زدن، شنا کردن، بازی با تخته اسکیت و دوچرخه‌سواری از جمله فعالیت‌های مناسب‌اند. ورزش‌های گروهی مثل فوتبال، والیبال و بستکبال برای تناسب اندام نوجوانان بسیار مناسب است.
ـ همه خانواده مشارکت کنند: سعی کنید کارهای مفرح و لذت‌بخشی انتخاب کنید که همه اعضای خانواده در آن بتوانند شرکت کنند. برای مثال دسته‌جمعی دوچرخه‌سواری کنید، به باغ‌وحش یا پارک جنگلی بروید یا در باغ و باغچه به گلکاری بپردازید. کودکان و نوجوانان اگر همراه با خانواده و به ویژه پدر و مادر به ورزش یا هر فعالیت دیگر بپردازند، هم بسیار لذت خواهند برد و هم بسیار سریع و در عین حال دایمی به این عادت مفید، خواهند پرداخت. از سوی دیگر، کودک و نوجوان چاق احساس تنهایی و انزوا نخواهد کرد. ضمن اینکه ورزش کردن را به عنوان یک سبک زندگی و فرهنگ درست، خواهند آموخت.
ـ به میان‌وعده‌ها و تنقلات سالم پای‌بند شوید: آنچه در آشپزخانه شما است، بر انتخاب غذایی‌تان تاثیر می‌گذارد. اگر غذاهای چرب و شور تهیه شود، کودکان، نوجوانان، جوانان و والدین در رژیم غذایی خود از این مواد غذایی استفاده خواهند کرد. بنابراین بهتر است از غلات، سبزی‌ها، ماست و پنیر و کره بادام زمینی یا انواع مغزهای دیگر برای میان وعده سالم استفاده شود. یادتان باشد که ذایقه افراد از اوایل زندگی شکل می‌گیرد. بهتر است ذایقه خود را به غذاهای شور، شیرین و چرب، عادت ندهیم چون عوامل اصلی بروز چاقی‌اند.
ـ برنامه‌ریزی کنید: کودکان و نوجوانان در تابستان به اختیار خود رها می‌شوند. در حالی که می‌توان برای تفریح‌ آنها برنامه‌های ساده و لذت‌بخشی طرح کرد. خود نوجوانان هم با کمک والدین و هم‌سالان خود می‌توانند در این امر مشارکت کنند. روز قبل درباره برنامه‌ها با دوستان و والدین خود گفتگو می‌کنند و روز بعد برنامه‌هایی را که انجام دادند، پیگیری می‌کنند تا نتیجه آن را بدانند و برنامه‌های خود را اصلاح کنند.
ـ الگوی خوبی برای نوجوانان باشید: اگر کودکان و نوجوانان، والدینی داشته باشند که سبک زندگی سالم را رعایت و خودشان بسیاری از مواد غذایی سالم و مفید را مصرف کنند، از آنان الگو می‌گیرند و تبعیت می‌کنند. والدین اگر می‌خواهند، نوجوانان پرانرژی و فعالی داشته باشند باید خود نیز با آنان همراه شوند. حتی برای چیزهایی که به نظر کوچک و بی‌اهمیت‌اند مانند خرید از مغازه نزدیک منزل، بهتر است به جای رانندگی، پیاده‌روی کنیم. این کارها موجب می‌شود تا کودکان و نوجوانان به انجام دادن فعالیت‌های جسمی تشویق شوند و در حقیقت، شیوه زندگی سالم را از این دوران بیاموزند. اگر والدین رفتار درست را انجام داده و به کودک و نوجوان خود آموزش دهند، این رفتارها جزو عادت آنها خواهد شد و عادت درست زندگی از بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری می‌کند.
▪ ادامه دهید! یعنی این‌که این رفتارها فقط برای فصل تابستان نیست بلکه تابستان و تعطیلات مدارس، فرصت مناسبی است برای برنامه‌ریزی درست و اصلاح شیوه زندگی و عادت کردن به تغذیه سالم و فعالیت‌های جسمی. تابستان فرصت مناسبی است برای این‌که سلامت را در اولویت زندگی خود و نوجوانان‌مان قرار دهیم. عادت و پیروی کردن از شیوه زندگی سالم، از دوران کودکی و نوجوانی پا می‌گیرد، آن را ریشه‌دار کنیم.

نظر خود را درباره «تناسب اندام در تابستان» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره تناسب اندام در تابستان فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.