زمان مطالعه: 5 دقیقه
لوازم ماهیگیری

لوازم ماهیگیری

چوب‌های ماهیگیری: یک ماهیگیر در سیستم‌های انتظاری به چه سایز چوبی می‌تواند رجوع کند؟ شما می‌توانید در...
fishing-tackle
fishing-tackle

چوب‌های ماهیگیری:

یک ماهیگیر در سیستم‌های انتظاری به چه سایز چوبی می‌تواند رجوع کند؟ شما می‌توانید در دریاچه، سد و ساحل دریا ( سورفک ستینگ) از یک چوب 3.6 متری استفاده و ماهیگیری کنید. اگر اکشن چوب را کمی نیمه سنگین انتخاب کنید، مثلاً حدود 150 تا 250 گرم، می‌توانید به راحتی هم ماهی‌های دریایی صید کنید و هم ماهی‌های سد و دریاچه. قیمت یک چوب ایده‌آل می‌تواند بین 50 تا 100 هزار تومان باشد.

چرخ‌های ماهیگیری:

یک ماهیگیر در زمان ماهیگیری نیازی به بیش از دو چرخ ماهیگیری ندارد. یکی برای سیستم‌های انتظاری و دیگری برای اسپنینگ یا همان لانسه‌کشی. حالا شما با خرید یک موتور با حجم 3500 تا 4000 هم می‌توانید آن چرخ را در آب شیرین برای سیستم ماهیگیری ایستاده یا استندآپ استفاده کنید. حتی آن چرخ ماهیگیری را برای ماهیگیری از روی قایق برای صید ماهی کپور و در رودخانه برای سیستم انتظاری صید ماهی شیربت و زردپر می‌توانید به کار برید. قابل ذکر است که من یک موتور 6500 را هم برای انتظاری کپور و هم سوف کستینگ و ماهیگیری از روی قایق در دریا استفاده می‌کنم. ضمناً با موتور 1000 هم برای صید قزل‌آلا در سیستم اسپنینگ و هم صید کپور از روی قایق و استندآپ آب شور برای ماهی بارکودای جنگنده صید انجام می‌دهم. البته نباید فراموش کرد که اگر از لوازم آب شیرین مثل چرخ در ماهیگیری دریا استفاده می‌کنید، بعد از هر بار ماهیگیری حتماً موتور را با آب شیرین تمیز کنید وگرنه موتور به زودی از بین می‌رود.

نخ ماهیگیری:

اگر شما در ماهیگیریتان سایز نخ بین 40 تا 45 استفاده می‌کنید، می‌توانید هم در آب شیرین و هم آب شور از این نخ استفاده کنید. فقط باید بعد از هر ماهیگیری در آب شور، نخ را با آب شیرین تمیز کرد. زیرا با انجام ندادن این کار نخ ماهیگیریتان شکننده می‌شود و زود از بین می‌رود.

اگر در ماهیگیری از سایز نخ 30 تا 35 استفاده می‌کنید هم می‌توانید در آب شیرین به اسپنینگ بپردازید و هم در آب شور از روی قایق ماهیگیری نمایید.

هرزگرد:

می‌توان با یک هرزگرد سایز متوسط تمامی سیستم‌های ماهیگیری مانند اسپنینگ، انتظاری و استندآپ را از روی قایق انجام داد؛ یعنی برای اتصال لانسه به نخ اصلی، اتصال ریسه به نخ اصلی و اتصال لیدر فلزی به نخ اصلی.

fishing-tackle-2
fishing-tackle-2

قلاب:

همیشه می‌توان از قلاب‌های آب شیرین کپوری در دریا هم استفاده کرد. اما دانستن این نکته لازم است که عمر قلاب‌های آب شیرین که به نروژی معروف هستند، در دریا بسیار کم است. چرا که این قلاب‌ها در آب شور دریا اکسید می‌شوند و از بین می‌روند. البته جای نگرانی نیست. چون با یک ساعت ماهیگیری هیچ مشکلی پیش نمی‌آید.

دلیل استفاده از نخ رنگی در ماهیگیری

قبل از استفاده و خرید نخ، باید دانست که آن نخ ماهیگیری برای چه سیستم ماهیگیری قرار است استفاده شود. برای مثال سیستم انتظاری که طعمه بدون هیچ تحرکی رها می‌شود و یا سیستم اسپنینگ که ماهیگیر مرتباً در حال پرتاب و جمع‌آوری نخ و طعمه است و یا استفاده از طعمه‌های طبیعی و یا مصنوعی و ....

از نخ‌های زنگی در زمانی در ماهیگیری استفاده می‌شود که ماهیگیر طعمه خود را در آب دنبال می‌کند و با مشاهده طعمه خود مسیر آن را در آب تغییر می‌دهد. برای همین طعمه خود را با استفاده از نخ‌های رنگی در آب پیدا می‌کند و اکثراً نخ‌های رنگی در سیستم‌های اسپنینگ یا همان کششی به کار می‌رود تا ماهیگیری به راحتی مسیر طعمه خود را در آب تشخیص دهد. در سیستم فلای فیشینگ هم همینطور می‌باشد. ماهیگیر با استفاده از نخ‌های پشه رنگی مسیر طعمه و پرواز نخ و طعمه را در هوا یا آب تعقیب می‌کند.

اما نخ‌های بی رنگ و نامرئی در ریسه‌ها و لیدرها که همان اتصال نخ و قلاب و سرب می‌باشد، کاربرد دارد. این کار برای استتار و دیده نشدن نخ ریسه به وسیله ماهی است.

انواع دریا و تأثیرات آن بر ماهیگیری:

گاهی وجود انواع و اقسام دریاها مشکلات زیادی را در ماهیگیری به وجود می‌آورد. بادهایی که در سطح دریا می‌وزند، مانند باد شمال و ... ویژگی‌های دریا را تغییر می‌دهد. بهتر است برای ماهیگیری در دریا روزی انتخاب شود که کمترین وزش باد وجود داشته باشد. برای این کار هم بهترین راهنما اخبار هواشناسی و افراد محلی هستند.

ماهیگیری در ساحل و در زمانی که باد می‌وزد و امواج دریا هم شدید است، اصلاً مناسب نیست. ماهیگیری از درون قایق نیز در چنین شرایطی هم به دلیل کدر شدن آب دریا و هم تحرک زیاد ریسه و طعمه و سرب، نتیجه خوبی به همراه نخواهد داشت. روز آرام بعد از اتمام شرایط طوفانی، هنوز رنگ دریا کدر است و تا نشست مواد معلق شاید یک روز آرام دیگر لازم باشد. در این روزها استفاده از طعمه‌های مصنوعی مانند ترولینگ جوابگو نیست، ولی شاید سیستم‌های کف‌خواب با استفاده از طعمه‌ها بودار موثر باشند.

چرا جزر و مد باعث ورود ماهی‌های به آب‌های کم عمق می‌شود؟

یکی از پدیده‌هایی که در دریا اتفاق می‌افتد، جزر و مد دریاست که روی ماهیگیری هم تاثیر مستقیم دارد. باید زمانی را برای ماهیگیری انتخاب کرد که آب دریا به قول افراد محلی پر است ( در واقع سطح آب بالاست) چرا که در این هنگام ماهی‌ها نزدیک سواحل دریا می‌شوند. هنگامی که آب دریا دوباره به پایین برمی‌گردد و کف دریا نمایان می‌شود. در این قسمت موجودات و گیاهان زیادی وجود دارد که با تابش نور خورشید زندگی می‌کنند و به این ترتیب مواد غذایی زیادی به وجود می‌آورند.  هنگامی که دوباره آب بالا می‌آید، ماهی‌ها به آن مناطق هجوم می‌آورند تا تغذیه کنند. به همین دلیل تعداد ماهی‌ها در این زمان نزدیک ساحل بیشتر است. به همین دلیل است که با توجه به بالا آمدن آب دریا بهترین زمان ماهیگیری بین ساعت 4 تا 7 صبح و هنگام غروب آفتاب است.

قلاب‌های پایه کوتاه و پایه بلند:

فرق اصـلی بین قلاب‌های پایه بلند و کوتاه در کاربرد آنهاسـت. قلاب‌های پـایه کوتاه معـمولاً به نام کپـوری معروف هسـتند و قلاب‌های پایه بلند به قـلاب کرمی معروفند. انواع پایه بلند را بیشتر ماهیگیرانی استفاده می‌کنند که می‌خواهند از طعمه کرم استفاده کنند. کاربرد اصـلی قلاب پایه بلند در صـید انوع ماهی‌های مهاجـم با آرواره و دنـدان‌های برنـده اسـت تا دنـدان ماهی به نخ ماهیگیری نرسیده و نخ پاره نشود.

fishing-tackle-1
fishing-tackle-1

لانسه:

لانسه‌ها جزو طعمه‌های مصنوعی هستند که برای صید ماهی‌های مهاجم استفاده می‌شود. لانسه معمولاً از یک میله نازک، قلاب سه شاخه و بخش‌های تحریک کننده ماهی مانند پولک تشکیل شده است. حرکت لانسه در زیر آب به شکلی مارپیچ است که ماهی‌ها را برای حمله کردن به آن تحریک می‌کند. نکته مهم در استفاده از لانسه‌ها، سرعت حرکت دسته چرخ ماهیگیری است. در واقع هنگام ماهیگیری با لانسه، اگر سرعت جمع کردن نخ بالا باشد، لانسه به سـطوح فوقانی می‌آید و اگر پایین باشـد، لانسه در سطوح پایینی فرو می‌رود. بهتر است که هنگام جمع کردن نخ، به ازای هر سـه الی پنج بار چرخش چند ثانیه مکث نمود. همچنین هنگام لانسه کشی باید چوب را به شکل افقی و حتی مایل به سمت پایین نگه داشت.

جعبه لوازم:

ماهیگیری سرگرمی و ورزشی است که نیاز به وسایل و ابزار گوناگونی دارد. برخی از این وسایل مانند قلاب‌ها در اندازه‌های گوناگون موجودند. نگهداری مطمئن این وسایل در هنگام ماهیگیری مهم است. چرا که گاهی در طول روز، ماهیگیری چنان پرهیجان می‌شود که ماهیگیر از وسایل خود غافل می‌ماند. لذا به شدت توصیه می‌گردد که ابزار خود را در جعبه‌های مخصوص این کار به شکل مرتب داشته باشید. این کار باعث خواهد شد که اولاً در هنگام نیاز به راحتی آنها را پیدا کنید. ثانیاً هرگز آنها گم نکنید.

 

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «لوازم ماهیگیری» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره لوازم ماهیگیری فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.