زمان مطالعه: 2 دقیقه
دیدارهای خاطره انگیز ; اولین فینال جام های جهانی

دیدارهای خاطره انگیز ; اولین فینال جام های جهانی

اولین فینال جام های جهانیدیدارهای خاطره انگیز جام جهانی/ اختصاصی آسمونی – مهدی زارعیبه...

اولین فینال جام های جهانی

دیدارهای خاطره انگیز جام جهانی/ اختصاصی آسمونی – مهدی زارعی

به گزارش آسمونی ، ساعت 15:30 روز 30 جولای 1930 اولین فینال در تاریخ جام جهانی برگزار شد؛ فینالی که تکرار مسابقه فینال دو سال قبل المپیک آمستردام بود.

first-world-cup-final
first-world-cup-final

به گزارش آسمونی ، هیجانی که قبل از برگزاری مسابقه نهایی بین آرژانتین و اروگوئه به وجود آمده بود، به خصوص در بوینوس آیرس بی سابقه بود. از طرف دولت آرژانتین ده کشتی مسافربری رودخانه ای در اختیار علاقه‌مندان گذاشته شده بود تا آنان را از طریق رودخانه پلاته به مونته ویدئو ببرد. در این ده کشتی جای سوزن انداختن نبود و تعداد کثیری از علاقه‌مندان جایی برای سوار شدن پیدا نکردند و به مرکز شهر هجوم آورده و از مقامات دولتی تقاضای کشتی های اضافی می‌کردند. بالاخره وقتی کشتی ها حرکت کردند، جمعیت کثیری در بندرگاه اجتماع کرده و با فریادهای شادی و وسایل آتش بازی تشویق کنندگان مسابقه را بدرقه می کردند و فریاد می زدند:« آرژانتین بله؛ اروگوئه نه» و« پیروزی یا مرگ».

دیدارهای خاطره انگیز ; اولین فینال جام های جهانی
دیدارهای خاطره انگیز ; اولین فینال جام های جهانی

آغاز بازی در ابتدا راس ساعت 3 بعد از ظهر اعلام شده بود ولی دروازه‌های استادیوم در ساعت 8 صبح باز شد و قبل از فرارسیدن ساعت 12 در استادیوم جای خالی باقی نمانده بود. به گزارش آسمونی ، همیشه این استادیوم می‌توانست یکصد هزار نفر را در خود جای دهد ولی تصمیم گرفته شد که به بیش از 90 هزار نفر اجازه ورود داده نشود.

first-world-cup-final
first-world-cup-final

همان طور که انتظار می‌رفت ژان لانژنوس برای داوری مسابقه بین آرژانتین و اروگوئه انتخاب شد. ولی تقاضا کرد که سلامتی او و خط نگهدارانش تضمین شود و الا نخواهد آمد. به گزارش آسمونی ، بعد از تمام این دردسرها، مسئله انتخاب توپ بازی مطرح ‌شد. هریک از تیم‌ها اصرار داشتند با توپی که در کشورشان ساخته شده بود بازی کنند. بدیهی است این مسئله‌ای بود که در مقررات بازی ها پیش بینی نشده بود قرار بر این شد که برای انتخاب توپ سکه انداخته شود. در حالی که تماشاگران آتشبازی می‌کردند، لانژنوس سکه را انداخت و آرژانتین برنده شد.

دیدارهای خاطره انگیز ; اولین فینال جام های جهانی
دیدارهای خاطره انگیز ; اولین فینال جام های جهانی

نیمه اول بازی پر از وقایع اعجاب آور بود. هنوز 12 دقیقه از شروع بازی نگذشته بود که پابلو دورادو گوش راست اروگوئه گل اول را برای تیم خود به دست آورد. ولی پوسل همتای او گل مساوی را برای آرژانتین به ثمر رساند و هنوز ده دقیقه به پایان نیمه اول مانده بود که لانژنوس داور مسابقه گلی را که استابیله زده بود قبول کرد، در حالیکه ناسازی کاپیتان اروگوئه با اصرار آن را آفساید می‌دانست. به این ترتیب آرژانتین با توپ خود(2-1) نیمه اول را برنده شد.

first-world-cup-final
first-world-cup-final

پس از 10 دقیقه از نیمه دوم بازی جمعیت یکباره به هیجان آمد زیرا پدرو سه آ با یک دریبل غافلگیرانه گل مساوی را برای اروگوئه به دست آورد. ده دقیقه بعد سانتوس ایریارته گوش چپ اروگوئه گل برتری را زد و بالاخره کاسترو جانشینان آنسلمو در ثانیه های آخر بازی توپ را به سقف دروازه کوبید و بدین ترتیب اوروگوئه بازی پرهیجان و پرگلی را برنده شد؛ در حالی که با کمال تعجب سر و صدا و اختلافی به وجود نیامد.

دیدارهای خاطره انگیز ; اولین فینال جام های جهانی
دیدارهای خاطره انگیز ; اولین فینال جام های جهانی

به گزارش آسمونی ، اتوبوس ها به خاطر این پیروزی های خود را به صدا درآوردند و کشتی‌هایی که در بندر بودند به سوت زدن پرداختند. پرچم‌های اروگوئه در همه جا برافراشته شد و روز بعد تعطیل عمومی اعلام شد. جام پیروزی که پنجاه هزار فرانک فرانسه هزینه آن شده بود و توسط یک مجسمه ساز فرانسوی به نام آبل لافور طراحی و با طلا ساخته شده بود، به اروگوئه رسید. ژول ریمه آنرا به ناسازی کاپیتان اروگوئه داد اما در بوئنوس آیرس مردم از ناراحتی کنسولگری اروگوئه را سنگ باران کردند و تا زمانی که مأموران پلیس اقدام به تیراندازی ننمودند نتوانستند جمعیت را متفرق سازند.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «دیدارهای خاطره انگیز ; اولین فینال جام های جهانی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره دیدارهای خاطره انگیز ; اولین فینال جام های جهانی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.