درج نظر
مطالعه: 1 دقیقه
19 آوریل؛ نخستین کتابخانه عمومی جهان

19 آوریل؛ نخستین کتابخانه عمومی جهان

19 آوریل ، روز دایر شدن نخستین کتابخانه عمومی جهان در شهر رم (first public library roma) است.

کتابخانه صومعه سنت کاترین مصر و پس از آن کتابخانه القراویین مراکش به ترتیب قدیمی‌ترین کتابخانه‌های جهان به شمار می‌روند که در این میان القراویین به قدیمی‌ترین کتابخانه دانشگاهی جهان معروف است.

کتابخانه‌ها همیشه در طول حیات خود منبعی از علم و دانش بوده‌اند. این گنجینه‌های علمی با گذشت زمان هرگز اهمیت خود را از دست ندادند، حتی وقتی‌که موتورهای جست‌وجو و کتابخانه‌های آنلاین وارد دنیای ما شدند.

 پیش از رومی ها؛ سومری ها، آشوری ها،بابلی ها، ایرانیان و ... دارای کتابخانه بودند ولی این کتابخانه ها در دسترس همگان نبود که کتابخانه سفالی آشوری ها معروفترین آنها است. در ایران، مطالب عمومی را که هرکس می توانست به آن مراجعه کند بر سنگ حک می کردند از قبیل سنگنبشته بیستون.

نخستین کشوری که در جهان به ایجاد موسسه تألیف و ترجمه کتاب همت گماشت ایران بود که 15 قرن پیش، در دوران حکومت خسرو انوشیروان، چنین مرکزی دایر شد و ترجمه کلیله و دمنه از سانسکریت به فارسی یکی از کارهای آن بود.

دائرة المعارف کتاب، کتابخانه مَرو را که به همت سامانیان تاسیس شده بود و تا تعرض چنگیزخان دایر بود بزرگترین کتابخانه عمومی و مرکز تالیف و ترجمه کتاب در جهان قدیم بشمار آورده است که روزانه در آن دست کم چهارصد محرر کتابها را تکثیر (رونویسی) می کردند. همین مرکز به احیاء زبان و ادب فارسی کمک بسیار کرد. طرز کار کتابخانه مَرو الگوی جهان امروز قرار گرفته است.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «19 آوریل؛ نخستین کتابخانه عمومی جهان» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره 19 آوریل؛ نخستین کتابخانه عمومی جهان فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.