زمان مطالعه: 2 دقیقه
آشنایی با بازی ‌های اکشن اول شخص

آشنایی با بازی ‌های اکشن اول شخص

اول شخص در درجه اول به چشم‌انداز بازی اشاره دارد. به بیان دیگر گویی بازیکن در پوست قهرمان بازی خزیده‌است و آن را کنترل می‌کند.

بازی ‌های اکشن تیراندازی اول شخص

اکشن اول شخص نوعی سبک در دنیای بازی‌های رایانه‌ای است که بازیکن تمامی وقایع دنیای مجازی را از چشم خود قهرمان بازی می‌بیند. برای آشنایی با بازی ‌های اکشن اول شخص این بخش آسمونی را تا پایان مطالعه نمایید.در بازی‌های اول شخص معمولاً دست‌های شخصیت اصلی که در حال حمل سلاح یا هر شی‌ء دیگری است در پایین صفحه نمایان می‌باشد. سبک‌های مختلفی در دنیای بازی از دید اول شخص استفاده می‌کنند، همانند بازی‌های ماجرایی، مسابقه‌ای، شبیه‌ساز پرواز و شاید از همه مهم‌تر سبک تیراندازی اول شخص است که در آن چشم‌انداز گرافیکی تأثیر بسزایی دارد.

تیراندازی اول شخص
تیراندازی اول شخص سبکی در بازی رایانه‌ای است که خود زیرمجموعهٔ سبک‌های تیراندازی و اکشن قرار می‌گیرد، گیم‌پلی بازی به صورتی طراحی شده که بازی‌کننده فقط دست‌ها و اسلحه شخصیت بازی و محیط بازی را می‌تواند مشاهده کند (در برخی موارد و در بازی‌های جدید شخص با چرخاندن موس می‌تواند پای خود را نیز ببیند).از نمونه‌های موفق این سبک می‌توان به هیلو و نیمه جان و ندای وظیفه و بتلفیلد اشاره کرد.

آشنایی با بازی ‌های اکشن اول شخص
آشنایی با بازی ‌های اکشن اول شخص

بازی اکشن اول شخص

یکی از محبوب ترین و پر طرفدار ترین سبک های بازی های کامپیوتری سبک بازی تیراندازی اول شخص یا First Person Shooter است. این بازی ها که از دید شخصیت اول بازی نمایش داده می شود، با قرار دادن بازیکن در محیط بازی تجربه ای زیبا و واقعی را برای وی بوجود می آورد و در صورتیکه بازی ساختار و داستان پردازی مناسب همراه با گرافیک جذاب و صدا گذاری هدف دار داشته باشد، بازیکن را کاملا در نقش اول بازی فرو برده و وی را مجبور با همزاد پنداری می کند.

ساختار کلی سبک بازی اکشن اول شخص بدینگونه است که محیطی باز برای حرکت به جهات مختلف برای بازیکن وجود داشته و بازیکن می بایست بوسیله سلاح ها و مهماتی که در اختیار دارد به مبازره با دشمنان و رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده بپردازد. شبیه سازی حالت سه بعدی (3D) نیز یکی از نکاتی است که از ابتدا این سبک را با دیگر سبکها متفاوت نمود و بازیکن را در جریان بازی قرار می دهد.

تاریخچه طراحی سبک بازی اکشن اول شخص به بیش از 40 سال پیش و اواسط دهه 1970 میلادی باز می گردد. اولین بازی کامپیوتری که در این سبک ساخته شده Maze War نام داشت. این بازی توسط یکی از مهندسین ناسا (NASA) به نام استیو کالی (Steve Colley) طراحی شد. این بازی ساختار و گرافیک بسیار ساده ای داشت و هدف آن خروج از یک هزار تو بود. این بازی بر روی یک ابر کامپیوتر به نام Imlac PDS-1 اجرا می شد.

یکی دیگر از بازی های اولیه سبک اکشن اول شخص ، اسپاسم (Spasim) نام داشت. این بازی توسط جیم باوری (Jim Bowery) طراحی شده بود. گرافیک این بازی که در سال 1974 ساخته شد پیشرفته از Maze War بود و مدل سازی سه بعدی کامل تری بر روی آن صورت گرفته بود.در اواخر دهه 1980 و با توجه پیشرفت سریع تکنولوژی کامپپیوتری ها خانگی بازی های کامپیوتری نیز در سبک های مختلف پیشرفت چشمگیری کردند. در این سالها بازی با نام  MIDI Maze توسط شرکت زانس (Xanth Software) برای کنسول آتاری ساخته شد. این بازی نیز با استفاده از خط داستانی حرکت در هزارتوها ساخته شده بود و گرافیک و رنگ ها جالبی داشت.

اما اولین بازی مهم و تاثیر گذار تاریخ سبک بازی اکشن اول شخص بازی ولفن اشتاین سه بعدی (Wolfenstein 3d) بود. این بازی که در سال 1992 برای کامپیوتر های خانگی و سیستم عامل داس (Disk Operating System) شرکت مایکروسافت (Microsoft) ارائه شد، محصول شرکت بازی سازی آی. دی. سافت ویر (id Software) بود. شرکت id Software در سال 1991 توسط چهار تن از مهندسین شرکت Softdisk (شرکتی آمریکایی که در زمینه اینترنت و برنامه نویسی فعالیت می کرد) تاسیس شد.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «آشنایی با بازی ‌های اکشن اول شخص» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره آشنایی با بازی ‌های اکشن اول شخص فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.