زمان مطالعه: 5 دقیقه
آتش نشانی و تجهیزات ضروری آن

آتش نشانی و تجهیزات ضروری آن

آتش‌سوزی در ساختمان‌های بلند یکی از دشوارترین حوادث شهری برای آتش‌نشان ها است که هر روز بیشتر می‌شود....

firemen-and-essential-equipment
firemen-and-essential-equipment
آتش‌سوزی در ساختمان‌های بلند یکی از دشوارترین حوادث شهری برای آتش‌نشان ها است که هر روز بیشتر می‌شود. ساختمان پلاسکو که اولین ساختمان مرتفع و مدرن ایران شناخته می‌شود در یک آتش‌سوزی با خاک یکسان شد اما کشورهای دیگر جهان چه تجهیزات و امکانات آتش نشانی برای مقابله با چنین حوادثی دارند؟ آسمونی در این بخش مطابی در مورد تجهیزات آتش نشانی برای شما عزیزان تهیه کرده است که در ادامه می خوانید.

تجهیزات آتش نشانی :

 کپسول های آتش نشانی پودری ساختاری یکسان دارند و به بررسی آن ها در مقاله زیر می پردازیم :

* بدنه کپسول های آتش نشانی

این نوع کپسول های آتش نشانی ، به طور عموم ، بدنه فلزی دارد . نوع فلز و روش ساخت آنها باید با استانداردهای مربوطه مطابقت داشته باشد . بدنه باید از چنان کیفیتی برخوردار باشد که فشار کارکرد دستگاه ( به طور معمول تا 2 برابر فشار آزمون ) را به خوبی تحمل کند . همچنین بدنه باید در مقابل زنگ زدگی و خوردگی از مقاومت لازم برخوردار باشد . به روی بدنه با توجه به کارخانه سازنده دستگاه ممکن است دستگیره ، پایه و ... نصب شده باشد . همچنین نام کارخانه سازنده ، سال تولید ، روش به کار انداختن روش آزمون و سایر اطلاعات مربوطه به خاموش کننده بایستی به روی بدنه درج شود.

*ساز و کار عمل کننده

کپسول های آتش نشانی پودری با توجه به نوع و کارخانه سازنده آنها ممکن است به یکی از انواع مکانیزم عمل کننده " ضربه ای " ، " اهرمی " یا " فلکه ای " مجهز باشد .

* لوله لاستیکی

اغلب کپسول های دستی اطفای حریق محتوای پودر ، لوله لاستیکی با طول مناسب دارند . البته ، انواع کوچک ( یک کیلویی و 750 گرمی ) همچنین ، بعضی انواع قدیمی فاقد لوله لاستیکی هستند . لوله لاستیکی ، از انواع تقویت شده است و با فشار معینی ، متناسب با فشار آزمون دستگاه را به خوبی تحمل می کند . این لوله ، از یک سو به کپسول آتش نشانی ( یا مکانیزم عمل کننده آن ) و از سوی دیگر به سر لوله یا نازل پودر پاش متصل شده است .

* سر لوله پودر پاش ( نازل پودر پاش )

بیشتر کپسول های آتش نشانی پودر به سر لوله پودر پاش مخصوص مجهز شده اند . این سر لوله ، به طور معمول ، از پلاستیک ساخته شده و به صورت اهرمی عمل می کند . که با فشار دادن آن هنگام عملیات اطفا حریق ، پودر از سر لوله خارج شده و با برداشتن فشار ، خروج پودر متوقف می شود .

fire-extinguisher
fire-extinguisher

* لوله سیفون

به این لوله " لوله داخلی هدایت کننده پودر" نیز گفته می شود.در داخل دستگاه از کمی بالاتر از کف تا خروجی دستگاه امتداد دارد.

مدرن ترین تجهیزات آتشنشانی در جهان

معرفی پیشرفته ترین تکنولوژی اطفاء حریق اتوماتیک

هنگام بروز حریق سرعت توسعه شعله به صورت نمایی افزایش پیدا می کند به همین دلیل اطفاء سریع موجب کاهش چشمگیر تلفات و خسارات می گردد . جهت ایمن سازی نقاط مختلف خطر خیز ( سالن های تولید ، انبارهای نفت و گاز و پتروشیمی ، پالایشگاه های نفت و گاز ، ایستگاه های تقویت فشار گاز ، ماشین آلات خطوط تولید ، سالن تأسیسات ، تابلوهای برق ، تونل های کابل و رایز ها و سینی کابلها ، اتاقهای آسانسور و تابلوهای کنترل مربوطه ، اتاق کنترل و تجهیزات کنترلی و مخابراتی و دیتا و . . . ) سیستم اطفاء حریق AEROSOL MAG جدیدترین و پیشرفته ترین تکنولوژی روز دنیا می باشد ، معرفی و پیشنهاد می گردد .

در محیط هایی که ماشین آلات ، تجهیزات الکترونیکی و الکتریکی ، خودرو ، سوخت و . . . وجود دارد همیشه خطر حریق نیز وجود دارد . این حریق ها باید با مواد اطفاء کننده مؤثر خود خاموش گردند به گونه ای که آسیب های مضاعف از سوی ماده اطفاء کننده به تجهیزات و ماشین آلات وارد نگردد . بدین منظور سیستم اطفاء حریق آیروسولکه یکی از جدیدترین و پیشرفته ترین تکنولوژی های روز دنیا می باشد در این جا معرفی و پیشنهاد میگردد .

fire-helicopter
fire-helicopter
بالگردهای آتش‌نشانی

طی سالهای اخیر و با افزایش ساختمان‌های مرتفع و آسمانخراش‌ها استفاده از هلی‌کوپترهای آتش‌نشانی هر روز فراگیر‌تر می‌شود. به عنوان نمونه ژاپن از چند سال قبل برای مقابله با آتش‌سوزی در برج‌ها از بالگردهای یوروکوپتر ئی‌سی225 سوپر پوما Eurocopter   EC225 Super Puma  استفاده می‌کند. سازمان آتش‌نشانی ژاپن این هلیکوپترها ساخت ایرباس را به تجهیزات آتش‌نشانی  شرکت  هوایی و فضایی Simplex مجهز کرده است که تائیدیه سازمان‌های استاندارد آمریکا و اتحادیه اروپا را دارد. این هلی‌کوپتر توانایی حمل حداقل 7 آتش‌نشان را با تجهیزات کامل دارد و همچنین با استفاده از تجهیزات آتش‌نشانی این شرکت می‌تواند از فاصله دور از کانون آتش و به صورت هوایی و با دقت بالا کانون آتش را هدف قرار دهد.بوم یا لوله 7.5 متری این هلیکوپتر که قابلیت حرکت دارد می‌تواند آب یا فوم را با فشار بالا در طبقات پمپاژ کند.

همچنین بالگردها این چنینی می‌توانند آتش‌نشانان را به پشت‌بام محل آتش‌سوزی برسانند تا این افراد فداکار مجبور نباشند از راه‌پله‌ها یا آسانسورهای خطرناک که هر لحظه احتمال حادثه در آنها وجود دارد استفاده کنند.

fire-robot
fire-robot
تجهیزات جدید روباتیک

علاوه بر بالگردهای آتش‌نشانی در تجهیزات جدید استفاده از روبات‌ها در آتش‌سوزی‌های مرتفع بسیار مرسوم و معمولی است. این تجهیزات روباتیک در طبقات ایمن نصب می‌شوند و می‌توانند ضمن حرکات لوله اطفای حریق خود را به طبقات مرتفع که امکان دسترسی به آنها بسیار مشکل است برسانند

دوربین این تجهیزات تصاویر با کیفیت بالا را برای آتش‌نشان‌ها ارسال می‌کند و آنها می‌توانند موقعیت و وضعیت آتش را بهتر تشخیص دهند. نمونه این تجهیزات تجهیزاتی موسوم به Hero Pipe  است. این تجهیزات روباتیک می‌تواند 2400 لیتر آب یا فوم را در هر دقیقه از پنجره ساختمان‌های بلند بدون نیاز به حضور آتش‌نشان‌ها در محل خطر پمپاژ کند.

fire-drone
fire-drone
پهپادهای آتش‌نشان

فروردین ماه امسال سازمان آتش نشانی شهرداری تهران اعلام کرد که این سازمان در حال بررسی به کارگیری پهپادهای آتش‌نشان برای ارائه خدمات است اما در حادثه پلاسکو هم خبری از آنها به جز چند کوادکوپتر معمولی نبود. استفاده از "پهپاد آتش نشان" در بسیاری از کشورهای جهان مرسوم است. استفاده از پهپادها در عملیات‌های امدادی چند سالی است که مورد توجه نهادهای مختلف امدادی در دنیا قرار گرفته است. تا پیش از این، استفاده از این پرنده‌ها در نهادهای نظامی برای جمع آوری اطلاعات و کاربردهای دیگر مرسوم بوده است؛ اما به مرور زمان با تجاری سازی این پرنده‌های بدون سرنشین استفاده از آن برای کاربردهای دیگر مورد توجه قرار گرفته است. امروزه شرکت‌های مختلفی به طراحی و فروش این پهپادها به نهادهای امدادی اقدام کرده‌اند که از آن جمله می‌توان به شرکت‌های SkyFire و AtlantaDrone اشاره کرد.

پهپادهای به کار گرفته شده در آتش‌نشانی نیویورک هر کدام 85 هزار دلار قیمت دارند که به صورت ویژه برای ماموریت ‌های آتش‌نشانی طراحی شده‌اند. این پهپادهای با دوربین‌های حرارتی و مادون قرمز اطلاعات بسیار مهمی را حتی از میان دود بسیار غلیظ و شعله‌های آتش برای کنترل و اطفای حریق از بالا ارسال می‌کنند تا آتش‌نشان‌ها به مناطق خطرناک وارد نشوند. برای مثال آتش سوزی که بر اثر نشت گاز سال 2014 در منهتن اتفاق افتاد نیروی آتش‌نشانی را به شدت دچار مشکل کرد اما رئیس عملیات با کمک گرفتن یک پهپاد که در محل بود موفق شد حادثه را از بالا مدیریت کند.

نظر خود را درباره «آتش نشانی و تجهیزات ضروری آن» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره آتش نشانی و تجهیزات ضروری آن فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.