زمان مطالعه: 6 دقیقه
کابل های مقاوم در برابر حریق چگونه اند؟

کابل های مقاوم در برابر حریق چگونه اند؟

امروزه توجه به افزایش امنیت جانی انسان‌ها در تمامی ابعاد و زمینه‌های زندگی از اهمیت خاصی برخوردار است. در این راستا مجموعه اقدامات پیشگیرانه از ابعاد مختلفی چون طراحی مناسب تأسیسات و تجهیزات، بهره‌برداری بهینه از فناوری‌های روز و پیشرفته ترین تجهیزات جهان، آموزش کارکنان با جدیدترین دستاوردها و تجهیزات ایمنی با استاندارهای روز دنیا، استفاده و به کارگیری از شیوه‌های مهندسی در کاهش آلاینده‌های خطرناک (گازها، بخارات قابل اشتعال و انفجار و… ) می‌تواند در این خصوص راهگشا باشد.

کابل های ضد حریق به گونه ای طراحی می گردند که  بتواند حتی در شرایط حریق نیز به کار خود ادامه دهد و در شرایط آتش سوزی کابل های ضد حریق کم دود بوده  و دود آن عاری از گازهای سمی و کشنده می باشد که این ویژگی امنیت افراد و ایمنی تجهیزات را تضمین می نماید. اگر می خواهید بدانید کابل های مقاوم در برابر حریق چگونه اند این بخش آسمونی را تا پایان مطالعه نمایید چرا که به معرفی کابل های مقاوم در برابر حریق می پردازیم.





کابل های مقاوم در برابر حریق چگونه اند؟
کابل های مقاوم در برابر حریق چگونه اند؟
کابل های مقاوم در برابر حریق چگونه اند؟

کابل های مقاوم در برابر حریق چگونه اند؟

آسمونی : امروزه توجه به افزایش امنیت جانی انسان‌ها در تمامی ابعاد و زمینه‌های زندگی از اهمیت خاصی برخوردار است. در این راستا مجموعه اقدامات پیشگیرانه از ابعاد مختلفی چون طراحی مناسب تأسیسات و تجهیزات، بهره‌برداری بهینه از فناوری‌های روز و پیشرفته ترین تجهیزات جهان، آموزش کارکنان با جدیدترین دستاوردها و تجهیزات ایمنی با استاندارهای روز دنیا، استفاده و به کارگیری از شیوه‌های مهندسی در کاهش آلاینده‌های خطرناک (گازها، بخارات قابل اشتعال و انفجار و… ) می‌تواند در این خصوص راهگشا باشد. یکی از این موارد، توجه و دقت در اجرای تأسیسات برقی و مکانیکی در ساختمان‌ها، استفاده از مصالح سوختنی، توسعه شبکه‌های انرژی برق و گاز و به کارگیری تجهیزات گوناگون در آن است که سبب افزایش احتمال آتش‌سوزی در ساختمان‌ها را بالا برده است و به همین دلیل توجه بیشتر به موضوع حفاظت ساختمان‌ها در برابر حریق امری الزامی و اجتناب ناپذیر محسوب می‌شود. در این راستا یکی از زیر بخش‌های مدنظر در اجرای ساختمان‌ها و به ویژه ساختمان‌های بلندمرتبه جهت حفظ جان و مال انسان‌ها و فراهم ساختن ایمنی لازم در برابر آتش‌سوزی، رعایت اصول علمی و فنی در طراحی و توسعه شبکه‌های انرژی برق، شبکه‌ها و سیستم‌های اعلان حریق و … از جهت مقام بودن نوع و جنس مواد به کار رفته در کابل مقاوم در برابر حریق می‌باشد در کشورهای توسعه یافته استفاده از کابل‌های با جنس PVC، به دلیل مشکلاتی که در مواقع آتش‌سوزی به وجود می‌آورند، منسوخ شده است. در ایران نیز با توجه به پیشرفت‌های اخیر و تحول اساسی در زمینه ایمنی و آتش‌نشانی، بررسی و کاهش موارد مخاطره آمیز در ساختمان‌ها از اهمیت زیادی برخوردار شده است.





کابل های مقاوم در برابر حریق چگونه اند؟
کابل های مقاوم در برابر حریق چگونه اند؟
کابل های مقاوم در برابر حریق چگونه اند؟

کابل مقاوم در برابر حریق

بر اساس آمار به دست آمده از حوادث آتش‌سوزی که در اکثر دنیا اتفاق افتاده است، یکی از مهم ترین علل مرگ افراد استنشاق گازهای سمی حاصل از احتراق به خصوص در حریق‌های مربوط به مواد سلولزی بوده است. به طور مثال در حادثه‌های تلخ آتش‌سوزی در فرودگاه دوسلدورف، متروی لندن، مرکز تلفن لیون فرانسه و متروی باکو حدود 300 نفر در اثر استنشاق گازهای سمی حاصل از سوختن کابل‌ها جان باختند. همین امر موجب شد تا کشورهای پیشرفته با کمک مهندسان پلیمر به سمت استفاده از مواد ضد حریق کم دود حرکت کنند. از طرفی بررسی‌های آماری نشان می‌دهد که الکتریسیته رتبه دوم علل آتش‌سوزی در ایران را به خود اختصاص می‌دهد. به همین دلیل استفاده از مواد مقاوم در برابر شعله که در اثر مجاورت با حریق گازهای سمی ایجاد نکنند، در حال گسترش است. امروزه ترکیباتی با نام مواد ضد حریق عاری از هالوژن (LSZH HFFR) جهت تولید کابل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مواد که در صنعت سیم و کابل ایران به نام مواد هالوژن فری شناخته شده‌اند در برابر شعله مقاوم بوده و دود کمی ایجاد می‌کنند. همچنین این مواد موجب گسترش شعله نمی‌شوند و گازهای سمی از خود متصاعد نمی کنند. در این مقاله تلاش شده است تا به اهمیت و ضرورت استفاده از کابل مقاوم در برابر حریق و نقش آن‌ها در کاهش حوادث و تلفات در ساختمان‌های بلند مرتبه پرداخته شود.

در استاندارد 8402:1992 ISO واژه ایمنی به صورت زیر تعریف شده است: حالتی که در آن احتمال خطر آسیب به اشخاص یا خسارت مادی، به میزان قابل قبول محدود شده باشد. همان گونه که از تعریف فوق می‌توان دریافت، ایمنی یک امر نسبی است و نمی‌توان ایمنی مطلق را در محیط کار تأمین کرد. بلکه ایمنی مجموعه شرایطی است که میزان مخاطره مربوط به سلامتی را به حداقل برساند. تعریف دیگری در استاندارد ISO/IEC Guide2 ارائه شده است که استاندارد 18001 OHSAS نیز دقیقا از همان تعریف استفاده کرده است.

این تعریف بسیار مشابه تعریفی است که در استاندارد ISO 8402:1992 آمده است: عدم وجود مخاطره غیرقابل قبول آسیب. در این تعریف نیز رفع کامل مخاطره آسیب مطرح نشده است بلکه اجتناب از مخاطره بالا و غیرمجاز مدنظر است.

NFPA: American National Fire Protection Association

انجمن ملی آتش‌نشانی آمریکا می‌باشد که استاندارها و اسناد مفصل و جامعی را جهت ایمنی در مقابل آتش وضع و منتشر می‌کند. در مقایسه با سایر سازمان‌های مشابه، NFPA و استانداردهای آن ارجحیت دارند و تمام سازمان‌های مشابه نیز استانداردهای آن را تائید و به عنوان یک مرجع می‌شناسند. اغلب سازندگان و استفاده کنندگان از لوازم ایمنی و آتش‌نشانی به دلیل اینکه استانداردهای NFPA مطمئن ترین و سختگیرانه ترین استانداردها را در جهان در مقایسه با سایر استاندارها به خود اختصاص داده؛ لذا سعی می‌کنند از استانداردهای NFPA تبعیت نموده و آن‌ها را مورد استفاده قرار دهند.

کابل مقاوم در برابر حریق

کابل مقاوم در برابر حریق کابل‌هائی هستند که در برابر حریق با عملکرد بسیار بالا جهت مصارف ساختمانی طراحی شده‌اند استفاده از مواد به کار رفته در ساخت آن‌ها به جهت غیرقابل اشتعال بودن و همچنین انعطاف پذیری فوق العاده باعث می‌شود که در شرایط آتش‌سوزی، این کابل‌ها دود کمی ایجاد کرده و همچنین دود آن‌ها عاری از گازهای سمی و کشنده باشد که این ویژگی منجر به بالا رفتن امنیت افراد و ایمنی تجهیزات را به دنبال دارد.

به طور کلی این کابل‌ها دارای ویژگی‌های زیر می‌باشند:

– مقاوم در برابر حریق

– مقاوم در برابر حریق و آب

– مقاوم در برابر حریق و ضربات مکانیکی

– تراکم دود پائین

– میزان اندک گاز متصاعد شده در طول حریق





کابل های مقاوم در برابر حریق چگونه اند؟
کابل های مقاوم در برابر حریق چگونه اند؟
کابل های مقاوم در برابر حریق چگونه اند؟

انواع کابل مقاوم در برابر حریق

به طور کلی و بر اساس ضوابط 760 NEC Article، کابل‌های اعلام حریق بر اساس مکان مورد استفاده به سه گروه اصلی تقسیم می‌شوند:

تقسیم‌بندی انواع کابل نسوز بر اساس استاندارد NEC

در ادامه به شرح کلی هر کدام از این گروه‌ها پرداخته شده است.

 FPL Power – limited fire alarm cable

کابل‌هائی که برای مصرف عمومی در سیستم‌های اعلام حریق استفاده می‌شوند منظور از استفاده عمومی، قابلیت استفاده و نصب در هر جا به غیراز رایزرها، داکت‌ها و فضاهای پر شده از ماده(پلنیوم) و هر فضائی که کابل در تماس با جریان طبیعی هوا باشد، است. مگر آنکه در این موارد از لوله کاندئیت جهت کابل‌کشی استفاده شده باشد. مطابق با قوانین، کابل‌های عمومی مخصوص سیست مهای اعلام حریق باید مقاوم در برابر حریق و انتشار حریق باشد و نیز هر دو تست 1424 UL و 1581 ULکه مربوط به vertical flame test را کامل و به درستی بگذراند.

FPLR Power – limited fire alarm riser cable

به عنوان کابل قابل استفاده در رایزرها، مسیرها و شفت‌های عمودی بین طبقات استفاده می‌شود. تمامی کابل هایFPLR باید دارای ماهیت ضد حریق باشند تا از توسعه آتش در بین طبقات جلوگیری کنند. کابل مقاوم در برابر حریق رایزر باید هر دو تست 1666 and the vertical riser flame test UL 1424 UL را کامل و به درستی بگذراند FPLP Power – limited fire alarm plenum cable بر طبق NEC به عنوان کابل‌های مناسب برای اجرا در داکت‌ها، پلنیوم‌ها و فضاهای در مجاورت با هوای آزاد می‌باشد. تمام کابل‌ها علاوه بر ضد حریق بودن باید دارای خاصیت عدم انتشار دود و گاز هالوژن را دارا باشد و می‌باید هر دو تست UL1424 و UL tunnel 910 test را با موفقیت بگذراند.

با توجه به ضوابط NEC موارد ابتدائی که در کابل مقاوم در برابر حریق باید رعایت شود به شرح زیر می‌باشند:



  • تمامی کابلها باید بر اساس تست‌های UL آزمایش شده باشند.
  • کابل‌ها باید متناسب با شرایط بومی‌باشد.
  • در تمامی کابل‌ها فقط باید از رسانای مس خالص استفاده شود.
  • قبل از اتصال به دستگاه کنترلر مرکزی، سیم‌کشی‌ها باید از لحاظ اتصال کوتاه، خطا و اتصال به سیستم ارت بررسی شوند و از درستی آن اطمینان حاصل شود.
  • از کابل با سطح مقطع مناسب استفاده شود تا در طول مسیر افت جریان به کم ترین میزان برسد.
  • نصب باید طوری صورت بگیرد که از انتشار حریق از یک طبقه به طبقه دیگر جلوگیری کند.
  • در هر باکس ترمینال برای سهولت در نصب تجهیزات حداقل15/24 سانتی‌متر( 6 اینچ )سیم آزاد باقی بماند.
  • تمام کابلها باید به تجهیزات استاندارد متصل شوند.

همچنین بر اساس ضوابط 8519:2010 BS کابل‌های سیستم اعلام حریق بر اساس مدت زمان تحمل دما در حریق واقعی (دمای بین 750 – 950 درجه سانتی گراد ) به سه گروه 30، 60 و 120 دقیقه شناسائی می‌شوند. ولی با این حال می بایست تمامی شرایط اعلام شده در IEC, NEC اعم از هالوژن فری و ضد حریق بودن را رعایت کند.

نظر خود را درباره «کابل های مقاوم در برابر حریق چگونه اند؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره کابل های مقاوم در برابر حریق چگونه اند؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.