زمان مطالعه: 2 دقیقه
معرفی فیلم زندانی‌ ها

معرفی فیلم زندانی‌ ها

زندانی‌ها فیلمی به نویسندگی و کارگردانی مسعود ده‌نمکی محصول سال 1397 است. برای آشنایی با فیلم زندانی‌ ها این...

زندانی‌ها فیلمی به نویسندگی و کارگردانی مسعود ده‌نمکی محصول سال 1397 است. برای آشنایی با فیلم زندانی‌ ها این بخش آسمونی را تا پایان مطالعه نمایید چرا که به معرفی فیلم زندانی‌ ها و نقد فیلم زندانی‌ ها می پردازیم.

معرفی فیلم زندانی‌ ها
معرفی فیلم زندانی‌ ها



معرفی فیلم زندانی‌ ها

به گزارش آسمونی این فیلم در تاریخ 25 اسفند 1397 در سینماهای ایران اکران شده است.

داستان فیلم زندانی‌ ها

داستان دانشجوی جوانی است که قصد دارد برای پایان‌نامه‌اش روی تعدادی زندانی تحقیق کند...

بازیگران فیلم زندانی‌ ها

بهنوش بختیاری

هومن برق نورد

بهنام تشکر

هدایت هاشمی

بهاره افشاری

اصغر نقی‌زاده

رسول نجفیان

امیر نوری

برزو ارجمند

مانی بهرامی کوتنایی

film-zendaniha
film-zendaniha

نقد فیلم زندانی‌ ها

مسعود ده نمکی، کارگردان سه گانه اخراجی‌ها و دوگانه رسوایی وتصویرگر کمدی فقر و ثروت در «دارا وندار» تلویزیونی، باساختن قفس‌های مرئی و نامرئی برای عده ای از آدمهای خاص باحرفها، گرایش‌ها و عملکردهای شبه اجتماعی، آن‌ها را باعنوان زندانی‌ها در معرض تمسخر و تحقیر و خنده تماشاگر گذاشته است.

درواقع زندانیها که ده نمکی برای آن خواب قسمت‌های دوم و سوم را هم دیده است، فضایی فانتزی دارد و کارگردان آن کوشیده با استفاده از برخی مشکلات و طرح سطحی بعضی مسایل اجتماعی و سیاسی و دست انداختن افرادی که نقش دست اندازهای اقتصادی و سیاسی را در جامعه ایفا می‌کنند و همچنین شوخی و هجو و لودگی کلیشه ای بازیگران نقشهای کلیشه ای، به عنوان مسکن، شرایط عقده گشایی و تخلیه روانی مردم از فشارهای اقتصادی و اجتماعی و فقر و گرانی و ظلم تروریست‌ها و چپاولگران اموال ملت را در مدت تماشای فیلم فراهم آورد و باسرگرم کردن مردم، بدون توجه به عوامل و علل بروز معضلات جامعه، با خنده کاذب، جیب مخاطب را خالی و جیب خود را پر کند.

معرفی فیلم زندانی‌ ها
معرفی فیلم زندانی‌ ها

البته این بدان معنا نیست که مسعود ده نمکی، صرفاً یک تجارتی ساز است و با ساختن فیلم‌های بدون خطر و خنثا به گیشه می‌اندیشد، بلکه موضوع این است که، ده نمکی به رغم کوشش‌های در کل رو به جلوی خود در سینما، به دلیل چسبیدن به مؤلفه‌های متعادل شده فیلمفارسی و شناخت مسائل و خلقیات جامعه، در آثارخود عمدتاً در سطح جامعه شنا می‌کند و هیچگاه منتقدانه و تحلیلگرانه به نقدمعضلات و معضل سازان ایران نمی‌پردازد.

ازهمین رو زندانی‌های او هم، افزون بر اینکه با زندان و زندانی‌های واقعی دربند مشکلات اجتماعی و حتا آنان که در زندان‌های قانونی گرفتاراند، متفاوت است، درامتداد اخراجی‌ها قرار دارد و بهانه ای است برای قلقک روحی و روانی تماشاگر و توفیق مالی درگیشه.

زندانی‌ها گرچه مانند فیلم ضدملی وضدایرانی “تختی”، باورها و آرمان‌های مردم راتخریب نمی‌کند و همانند فیلم “متری شش ونیم” خوش ساخت نیست، اماچیز فزونتری ازدیگرفیلم‌های روی پرده سینماها ندارد.

film-zendaniha
film-zendaniha

ده نمکی در این فیلم خود هم از عوامل کاربلد و بازیگران شناخته شده سینما و تلویزیون بهره برده است، لیکن به علت ضعف در داستان سازی جذاب و سرگرم کننده، فیلمنامه ای دارای ساختار هنری متوسط و کارگردانی متوسط در چارچوب فیلمک‌های فیلمفارسی، شخصیت پردازی ‌های ضعیف و بازی‌های متوسط و طنزپردازی‌های سطحی و همچنین کنایه‌ها و تکه پرانی‌های کم اثر، زندانی‌ها مخاطب را چندان ارضا نمی‌کند.

فیلم‌های ده نمکی، جدا از مضامین متنوع و گاه جدید که اغلب از بزرگراه‌های اجتماعی و سیاسی عبور می‌کنند و از همین رو جنجالی و حاشیه دارند، موافقان و مخالفانی  دارند که هر کدام هم واکنش‌هایی داشته اند.

معرفی فیلم زندانی‌ ها
معرفی فیلم زندانی‌ ها

گرچه به دلیل نگرش و پیشینه و باورهای ده نمکی، او و آثارش حامیان سیاسی قدرتمند دارند، اما در این میان، پیوسته چیزی نادیده گرفته می‌شود و آن هوشمندی وقدرت خلاقانه ده نمکی در گزینش و روایت خاص رویدادهای اجتماعی است؛ و این ویژگی ربطی به حامیان او ندارد و همان چیزی است که سینمای ایران برای جذب مخاطب به آن نیازدارد.

درواقع مضامین فیلم‌های ده نمکی، هر چندسطحی، امابر روی ریل احساس و سلیقه مخاطب عام حرکت دارند و این امتیاز کمی‌نیست.

با این همه زندانی‌های ده نمکی که محصول «سازمان هنری رسانه اوج» است، برای کارگردان وتهیه کننده اش امتیاز مهمی‌دربرندارد واثری به یاد ماندنی نیست.

نظر خود را درباره «معرفی فیلم زندانی‌ ها» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره معرفی فیلم زندانی‌ ها فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.