زمان مطالعه: 4 دقیقه
فیلم چیست + معرفی انواع فیلم

فیلم چیست + معرفی انواع فیلم

آیا تا به حال برایتان پیش آمده که در حال دیدن فیلم باشید و با خود فکر کنید که تاریخچه فیلم چیست ؟ آسمونی در...

آیا تا به حال برایتان پیش آمده که در حال دیدن فیلم باشید و با خود فکر کنید که تاریخچه فیلم چیست ؟ آسمونی در این بخش در مورد تاریخچه فیلم صحبت می کند و انواع فیلم را معرفی می کند.

فیلم چیست + معرفی انواع فیلم
فیلم چیست + معرفی انواع فیلم



فیلم چیست + معرفی انواع فیلم

فیلم (به انگلیسی: Film) اصطلاحی است که به‌طور عام شامل تصاویر و عکس های متحرک و همچنین زمینه می‌گردد. فیلم در لغت به معنی "نوار باریک" است و از آن جایی که برای اولین بار تصاویر متحرک روی فیلم ها ثبت می شدند و به این وسیله نمایش داده می شدند، این نام روی تصاویر متحرک ماند، البته امروز خود کلمه «فیلم» به طور تخصصی فقط به تصاویر متحرکی گفته می شود که در سینما نمایش داده می شوند، اگر همین فیلم ها پس از آن که دوره اکرانشان تمام شود از تلویزیون پخش شوند، به آن ها «فیلم سینمایی» می گویند و اگر از ابتدا فیلمی را مختص تلویزیون بسازند و ربطی به سینما نداشته باشد، به آن ها «تله فیلم» می گویند.

ریشه این نام در این واقعیت است که فیلم عکاسی به‌طور تاریخی عنصر اساسی رسانه ضبط و پخش تصاویر متحرک به حساب می‌آمده‌است. تولید فیلم‌ها از طریق ضبط تصویر مردم و اشیاء واقعی با دوربین یا به وجود آوردن آن‌ها از طریق تکنیک‌های انیمیشن یا جلوه‌های ویژه است. فیلم‌ها از مجموعه‌ای از قاب‌های انفرادی تشکیل شده‌اند که زمانی که به سرعت و پشت سرهم نمایش داده می‌شوند، توهم حرکت را در بیننده بوجود می‌آورند. بر اثر پدیده‌ای به نام ماندگاری تصویر که بر اثر آن یک منظره برای کسری از ثانیه پس از بین رفتن آن در حفظ می‌کنند، چشمک‌های بین تصاویر، قابل رویت نیستند. هم‌چنین عامل ارتباط عامل دیگری است که باعث مشاهده تصاویر متحرک می‌گردد. این اثر روانی به نام حرکت بتا معروف است.

از نظر بیش‌تر افراد فیلم از انواع مهم هنر به‌شمار می‌آید. فیلم‌ها قابلیت سرگرم کردن، آموزش، روشنگری و الهام بخشیدن به بیننده را دارند. عوامل دیداری سینما، نیاز به هیچ نوع ترجمه‌ای ندارد و قدرت ارتباطات جهانی را به یک محصول تصویر متحرک می‌بخشند. هر فیلم قابلیت جذب مخاطبان جهانی را دارد به‌خصوص اگر از تکنیک‌های دوبله یا زیرنویس که گفتار را ترجمه می‌سازد، بهره جسته باشد. فیلم‌ها هم‌چنین محصولاتی هستند که توسط فرهنگ‌های مشخص تولید شده و آن فرهنگ‌ها را منعکس کرده و همچنین از آن‌ها تأثیر می‌پذیرد.

film-types
film-types

انواع فیلم

فیلم سینمایی

فیلم هایی که مخصوص نمایش در سینما ها ساخته می شوند.

فیلم ویدئویی

فیلم هایی که به صورت ویدئویی عرضه می شوند و بودجه خیلی کمی نسبت به فیلم های سینمایی دارند. این فیلم ها در گذشته به صورت کاست های VHS عرضه می شدند ولی امروزه معمولاً به صورت DVD عرضه می شوند.

فیلم تلویزیونی (تله فیلم)

تله فیلم ها فیلم هایی هستند که مخصوص پخش از شبکه های تلویزیونی ساخته می شوند و یک شبکه تلویزیونی هزینه های تولید آن را به عهده می گیرد. در تله فیلم به موضوع، بیشتر از جلوه های تصویری اهمیت داده می شود و بودجه آن بسیار محدود است.

فیلم کوتاه

فیلم های کوتاه معمولا زمانی بین 35 ثانیه تا 35 دقیقه دارند و بر روی یک موضوع خاص تمرکز می کنند.

سریال سینمایی

قبل از تلویزیون، زمانی که شبکه تلویزیونی وجود نداشت، سریال ها به صورت سینمایی نمایش داده می شدند، تماشاگران هر چند مدت (معمولا هر هفته) یک بار به سینما می رفتند و یک قسمت از سریال را می دیدند. این سریال ها بیشتر در دهه چهل میلادی رواج داشتند و معمولا بین 10 تا 20 قسمت داشتند. سریال های سینمایی امروزه کاملا منسوخ شده اند.

سریال تلویزیونی

سریال های تلویزیونی سریال هایی هستند که مخصوص پخش از شبکه های تلویزیونی ساخته می شوند و قسمت های آن معمولا به صورت روزانه یا هفتگی از یک شبکه پخش می شوند.

سریال ویدئویی

این سریال ها از تلویزیون پخش نمی شوند و به صورت ویدئویی عرضه می شوند. معمولا این سریال ها زیاد با چهارچوب مقررات تلویزیون جور نیستند. در ایران به مجموعه این سریال ها شبکه نمایش خانگی می گویند.

سریال اینترنتی

این سریال ها نیز مانند سریال های ویدئویی هستند با این تفاوت که به صورت اینترنتی منتشر می شوند. سریال های اینترنتی با کیفیت WEB-DL در سایت های اینترنتی آپلود می شوند.

پایلوت تلویزیونی

معمولا قبل از ساخت سریال های تلویزیونی و اینترنتی، یک قسمت را به عنوان پایلوت پخش می کنند تا میزان واکنش های مثبت و منفی را نسبت به آن بسنجند. اگر واکنش ها مثبت باشد، فصل اول سریال به طور کامل ساخته و منتشر می شود و مابقی فصل ها هم به موفقیت فصل قبل از خود بستگی دارند، اما اگر واکنش ها نسبت به پایلوت منفی باشد و موفقیتی کسب نکند، سریال کنسل می شود.

قسمت سینمایی

قسمت های سینمایی، قسمتی از یک سریال هستند که در سینما ها اکران می شوند و دو نوع دارند:

1- گاهی به منظور معرفی و نیز سنجش واکنش ها نسبت به سریال ها قسمت اول آن را در سینما اکران می کنند.

2- گاهی قسمتی از یک سریال موفق را به عنوان یک فیلم با یک نام اختصاصی در سینما ها اکران می کنند که معمولا از ترکیب دو تا از بهترین قسمت ها ایجاد می شود، البته این نوع تقریباً منسوخ شده است.

برنامه تلویزیونی

برنامه های تلویزیونی معمولا به این صورت هستند که یک نفر به عنوان مجری جلوی دوربین برنامه را اجرا می کند، معمولا برنامه ها در بعد چهارم اجرا می شوند یعنی مجری مستقیماً با مخاطبان خود سخن می گوید. برخی برنامه ها زنده هستند یعنی همزمان با ضبط، پخش می شوند.

نظر خود را درباره «فیلم چیست + معرفی انواع فیلم» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره فیلم چیست + معرفی انواع فیلم فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.