زمان مطالعه: 4 دقیقه
معرفی تمام جشنواره های فیلم در جهان

معرفی تمام جشنواره های فیلم در جهان

همانطور که می دانید علاوه بر ایران، در سراسر جهان جشنواره های مختلف فیلم برگزار می شود. آسمونی در این بخش به...

همانطور که می دانید علاوه بر ایران، در سراسر جهان جشنواره های مختلف فیلم برگزار می شود. آسمونی در این بخش به معرفی تمام جشنواره های فیلم در جهان می پردازد.

معرفی تمام جشنواره های فیلم در جهان
معرفی تمام جشنواره های فیلم در جهان



معرفی تمام جشنواره های فیلم در جهان

جشنواره فیلم کن یکی از جشنواره های فیلم در جهان

جشنواره فیلم کن برای اولین بار در شهر کان در جنوب فرانسه در سپتامبر 1939 برگزار شد، اما پس از آن تا پایان جنگ جهانی دوم برگزاری مجدد این جشنواره متوقف ماند. در دهه 1950 میلادی زمان برگزاری جشنواره، از ماه سپتامبر به آوریل تغییر یافت و از سال 1955 میلادی، نخل طلا به عنوان جایزه اصلی جشنواره کن معرفی شد. برنامه‌های این جشنواره از هفت بخش اصلی تشکیل شده‌است که شامل بخش‌های مسابقه، خارج از مسابقه، نوعی نگاه، سینه فونداسیون (مسابقه فیلمهای کوتاه)، هفته منتقدان، دو هفته کارگردانان و بازار فیلم می‌شود.

در جشنواره بین‌المللی فیلم کن، فیلم‌ها در دو بخش اصلی و فرعی از اقصی نقاط جهان با یکدیگر رقابت می‌کنند. مهم‌ترین و پر افتخارترین جایزه در جشنواره بین‌المللی فیلم کن جایزه نخل طلائی (Palme d'Or) است. عباس کیارستمی فیلمساز مطرح ایرانی در سال 1997 برای فیلم طعم گیلاس برنده نخل طلای جشنواره کن شده است. وی تاکنون 3 بار نیز نامزد دریافت نخل طلای جشنواره بین‌المللی فیلم کن بوده است.

از دیگر ویژگی‌های جشنواره فیلم کن خصوصی بودن آن است که در آن بزرگ‌ترین ستارگان سینما و مطرح‌ترین تهیه کنندگان عرصه سینما حضور به هم می‌رسانند. قابل ذکر است که فقط اهالی سینما حق شرکت در جشنواره، آنهم با کارت دعوت ویژه را دارند.

جشنواره بین‌المللی فیلم کن محل بسیار مناسبی برای تهیه کنندگان سینما از تمام نقاط جهان است که در آن فرصت می‌یابند تا فیلم‌های خود را به شرکت‌های عظیم فیلمسازی عرضه کنند.

جشنواره فیلم ساندنس یکی از جشنواره های فیلم در جهان

جشنواره فیلم ساندنس (Sundance Film Festival) نام جشنواره مشهور سینمایی است که از سال 1991 میلادی در شهر پارک سیتی ایالت یوتا در ایالات متحده آمریکا آغاز به کار کرد. هدف از تاسیس جشنواره فیلم ساندنس، حمایت از فیلم‌ها و فیلم‌سازان مستقل عنوان شده است.

فیلم‌های بسیاری از فیلم‌سازان مشهور سینمای آمریکا هم‌چون کوئنتین تارانتینو، استیون سودربرگ، جیم جارموش و کوین اسمیت، برای نخستین‌بار در این جشنواره به نمایش درآمد و باعث ترقی و شهرت امروزه آنان شد.

این جشنواره در ماه ژانویه هر سال در در بخش‌هایی چون مستند، درام و فیلم‌های آمریکایی و جهان برگزار می‌شود.

جشنواره فیلم برلین یکی از جشنواره های فیلم در جهان

جشنواره بین‌المللی فیلم برلین یا برلیناله (Berlinale)‏ یکی از جشنواره‌های معتبر فیلم دنیا است که هرساله در ماه فوریه در برلین آلمان برگزار می‌شود.

جشنواره فیلم برلین در کنار جشنواره فیلم ونیز و جشنواره فیلم کن، مهمترین رویداد سینمایی اروپا به شمار می‌رود. این جشنواره هر ساله جایزه خرس طلایی و خرس نقره‌ای را به برگزیدگان بخش اصلی اهدا می‌کند. خرس به‌عنوان نمادی از شهر برلین شناخته می‌شود.

ایران از مهم‌ترین کشورهای آسیایی است که از سال 1353 (1974 میلادی)، همواره در یکی از بخش‌های جشنواره فیلم برلین حضور داشته است. سینمای ایران پیش از سال 1974، دو بار در سال‌های 1958 و 1963 با فیلم‌های شب‌نشینی در جهنم (ساموئل خاچیکیان و موشق سروری) و شقایق سوزان (هوشنگ شفتی) در این جشنواره حضور داشته است. مجموعه جوایزی که کشورمان از این جشنواره دریافت کرده است به قرار زیر است:



  • جایزه خرس نقره‌ای (1974)، فیلم طبیعت بی‌جان (سهراب شهید ثالث) - بهترین کارگردانی
  • جایزه خرس نقره‌ای (1976)، فیلم باغ سنگی (پرویز کیمیائی) - بهترین کارگردانی
  • تقدیر مخصوص (1991)، فیلم دندان مار (مسعود کیمیایی)
  • جایزه خرس نقره‌ای (2006)، فیلم آفساید (جعفر پناهی) - بهترین کارگردانی
  • جایزه خرس نقره‌ای (2008)، رضا ناجی در فیلم آواز گنجشک‌ها (مجید مجیدی) - بهترین بازیگر مرد
  • جایزه خرس نقره‌ای (2009)، فیلم درباره الی (اصغر فرهادی) - بهترین کارگردانی
  • جایزه خرس طلایی (2010)، فیلم جدایی نادر از سیمین (اصغر فرهادی) - بهترین فیلم
  • خرس نقره ای 2011 بهترین بازیگر مرد به مجموعه بازیگران مرد فیلم جدایی نادر از سیمین
  • جایزه خرس نقره ای 2011 بهترین بازیگر زن به مجموعه بازیگران زن فیلم جدایی نادر از سیمین

film-festivals-in-the-world
film-festivals-in-the-world

جشنواره فیلم فجر یکی از جشنواره های فیلم در جهان

جشنواره بین‌المللی فیلم فجر جشنواره‌ای سینمایی است که از سال 1361 تاکنون معمولاً در میانه بهمن ماه هر سال در تهران برگزار می‌گردد. تاکنون بیست و نه دوره از این جشنواره برگزار شده است که آخرین آن از تاریخ 16 الی 26 بهمن ماه 1389 بود.

این جشنواره توسط بنیاد سینمایی فارابی و زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود. جشنواره تا سال 1374 فقط به تولیدات سالانه سینمای ایران می‌پرداخت. از سال 1374 جشنواره به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود و علاوه بر سینمای ایران، در بخش بین‌الملل به بررسی فیلم‌هایی از سینمای جهان می‌پردازد. در بخش‌های رقابتی این جشنواره، شرکت‌کنندگان برای کسب جایزه مخصوص که «سیمرغ بلورین» نام دارد با هم رقابت می‌کنند. دیپلم افتخار و لوح زرین از دیگر جوایز این جشنواره می باشند. طی سالیان اخیر مسابقه‌های سینمای مستند و فیلم کوتاه نیز به بخش سینمای ایران اضافه شده‌است.

جشنواره فیلم ونیز یکی از جشنواره های فیلم در جهان

جشنواره فیلم ونیز ( Mostra Internazionale d'Arte Cinematografica di Venezia)  قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی دنیا و یکی از بزرگ‌ترین جشنواره‌های سینمایی جهان بشمار می‌آید.

جشنواره فیلم ونیز نخستین بار در سال 1932 میلادی برگزار شد و در کنار جشنواره‌هایی چون کن و برلین از مهمترین رخدادهای سینمایی اروپا و جهان به شمار می‌آید. جشتواره فیلم ونیز در طول سال‌های جنگ دوم جهانی برگزار نمی‌شد و در برخی سال‌ها، بخش مسابقه آن فعال نبوده است.

جایزهٔ اصلی جشنواره ونیز، شیر طلایی نام دارد. همچنین در این جشنواره، جایزه‌ای به نام جایزهٔ انسانیت وجود دارد. این جایزه که مبلغ آن 50 هزار دلار است، به سینماگران و بازیگرانی اهدا می‌شود که خود را وقف فعالیت‌های انسان‌دوستانه می‌کنند.

نظر خود را درباره «معرفی تمام جشنواره های فیلم در جهان» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره معرفی تمام جشنواره های فیلم در جهان فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.