زمان مطالعه: 2 دقیقه
آشنایی با انواع فایل سیستم و کاربرد های آن

آشنایی با انواع فایل سیستم و کاربرد های آن

فایل سیستم روشی است برای ذخیره سازی و سازماندهی فایل های کامپیوتر که باعث دسترسی آسان به آن ها می شود.

مفهوم فایل سیستم در سیستم عامل ها

روشی است برای ذخیره سازی و سازماندهی فایلهای کامپیوتر که باعث دسترسی آسان به آنها می شود. همچنین از سیستم فایل، برای مدیریت نحوه ذخیره سازی و همچنین بازیابی اطلاعات استفاده می شود. اگر فایل سیستم وجود نداشته باشد ابتدا و انتهای اطلاعات ذخیره شده تشخیص داده نمی شود. اگر می خواهید بدانید فایل سیستم چیست و با انواع آن آشنا شوید حافظه های جانبی وسایل گوناگون اغلب برای سازگاری بیشتر از فایل سیستم FAT32 استفاده می کنند اما در صورتی که حافظه ها بزرگتر شوند به فایل سیستم NTFS نیاز پیدا می کنند. برخی از این نوع فایل ها نیز مخصوص به یک سیستم عامل هستند مثلا فایل سیستم +HFS با ویندوز سازگاری ندارد و برای سیستم عامل Mac OSX است. همچنین سیستم عامل های لینوکس فایل سیستم های مخصوص به خود را دارد. آشنایی با سیستم فایل ها برای کاربرانی که با گجت ها و ابزار مختلف کار می کنند واجب است. به همین دلیل در این مطلب قصد داریم بیشتر با انواع فایل سیستم آشنا شویم.

علت زیاد بودن فایل سیستم ها

انواع فایل سیستم
انواع فایل سیستم

فایل سیستم های گوناگون روش های مختلفی برای سازماندهی داده ها دارند. برخی فایل سیستم ها سریعتر هستند و برخی دیگر امنیت بیشتری دارند. بعضی با فضاهای کوچک سازگار هستند و بعضی با فضاهای بزرگ تر, برخی از فایل سیستم ها در برابر فایلهای مخرب مقاومت دارند اما برخی این ویژگی ها را نادیده گرفته و بر سرعت دسترسی تمرکز بیشتری دارند. و هیچ فایل سیستمی تمامی مشخصه های گفته شده را به صورت یک جا ارائه نمی کند. هر سیستم عاملی فایل سیستم های مربوط به خودش را دارد وهمچنین فایل سیستم های جدیدتر با فضا های بیشتری سازگاری دارند و ویژگی های بیشتری دارند. فایل سیستم مانند پارتیشن بندی نیست و بخشی از فضای ذخیره سازی محسوب نمی شود و در اصل روشی است برای ساماندهی و نامگذاری و تهیه لیست از فایل های موجود بر روی فضای ذخیره سازی.

انواع فایل سیستم

آشنایی با فایل سیستم
آشنایی با فایل سیستم

FAT32
این نوع از فایل ها از قدیم برای ویندوز استفاده شده است اما برای بسیاری از حافظه های ذخیره سازی از جمله حافظه های ذخیره سازی قابل حمل همچون فلش مموری ها و کارت های حافظه بصورت پیش فرض استفاده می شود. FAT32 در اصل برای فضاهای ذخیره سازی با حجم کم کاربرد دارد. برای رسانه های ذخیره سازی با حجم بالا همچون درایوهای 1 ترابایتی از فایل سیستم NTFS استفاده می شود.

NTFS
در نسخه های جدید ویندوز از XP به بالا برای فرمت پارتیشن ها از فایل سیستم NTFS استفاده می شود و می توان از آن برای درایو های دستگاه های جانبی نیز استفاده کرد.

+HFS
در سیستم عامل مک برای پارتیشن های داخلی از فایل سیستم +HFS استفاده می شود. البته بر روی سیستم عامل های مک می توان از فایل سیستم FAT32 هم برای خواندن و نوشتن اطلاعات استفاده کرد اما در NTFS می توان بصورت پیش فرض فقط اطلاعات را خواند.

ExT2/3/4
این نوع از فایل ها در لینوکش مشاهده می شوند و نسخه 2 این فایل سیستم قدیمی است و ویژگی هایی مانند نوشتن در حالت کرش رایانه و یا خاموش شدن آن را ندارد و اطلاعات از بین می رود. درنسخه 3 این ویژگی ها اضافه شده است واین مشکلات برطرف شده است اماسرعت فایل سیستم کم شده است، نسخه 4 جدیدتر وسریع تر است. این نوع فایل سیستم ها در ویندوز و مک پشتیبانی نمی شوند. و برای دسترسی به فایل های ذخیره شده در این فرمت بندی به نرم افزار جداگانه ای نیاز است. برای همین پیشنهاد این است که پارتیشن های لینوکسی EXT4 و دستگاه های ذخیره سازی قابل حمل FAT32 یا NTFS باشند. لینوکس توانایی خواندن و نوشتن بر روی FAT32  و NTFS را دارد.

Btrfs
این فایل سیستم نسل جدیدی از فایلِ سیستم های لینوکس است و در حال توسعه می باشد. البته این فایلها بصورت پیش فرض در توزیع های لینوکس وجود ندارد اما به زودی جایگزینی برای Ext4 خواهد شد. برای سیستم عامل های بر پایه یونیکس فایل سیستم های مختلفی وجود دارد.

نظر خود را درباره «آشنایی با انواع فایل سیستم و کاربرد های آن» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره آشنایی با انواع فایل سیستم و کاربرد های آن فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.