زمان مطالعه: 3 دقیقه
دستورالعمل فنی مبارزه با ملخ ها

دستورالعمل فنی مبارزه با ملخ ها

در انتخاب روش مبارزه با این آفت اگر وسعت کم باشد باید از روش‌های ساده استفاده کنیم. اگر ملخ بالغ و بالدار باشد باید برای برای مبارزه با آنها از روش‌های سریع استفاده کرد. در ملخ‌هایی مانند ملخ صحرایی و مراکشی که معمولا از کشورهای عربی وارد کشور می‌شوند باید قبل از مهاجرت سریعا اقدام به مبارزه شود. بهترین زمان مبارزه با ملخ‌ها مرحله پورگی است.
از جمله خطرناک ترین آفات کلیه محصولات کشاورزی جهان ، ملخ‌ها هستند که بعلت داشتن تنوع گونه ای و تغذیهای می‌توانند به محصولات زراعی، مراتع، جنگل‌ها و باغ‌ها و ... خسارت وارد کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با دستورالعمل فنی مبارزه با ملخ ها این بخش آسمونی را مطالعه نمایید چرا که اطلاعات مفیدی در همین مورد تهیه کرده ایم.

دستورالعمل فنی مبارزه با ملخ ها
دستورالعمل فنی مبارزه با ملخ ها
دستورالعمل فنی مبارزه با ملخ ها

دستورالعمل فنی مبارزه با ملخ ها

آسمونی : از آنجائیکه محل اجتماع یا کانون ملخها دورتر از مزارع و غالبا در مراتع هست کشاورزان تمایلی به مبارزه با این آفت در خارج مزارع و باغات ندارند و به همین دلیل ملخ ها بعنوان آفات عمومی تلقی می شود و مسئول کنترل آنها برعهده بخش دولتی می باشد. ولی در شرایطی که آفت مشاهده شد کشاورزان باید برای جلوگیری از بروز خسارات بیشتر به خصوص در مناطقی که احتمال حمله آفات بیشتر است سعی کنند آفت را از بین ببرند.

شناسایی انواع ملخ‌ها

در انتخاب روش مبارزه با این آفت اگر وسعت کم fاشد باید از روش‌های ساده استفاده کنیم. اگر ملخ بالغ و بالدار باشد باید برای برای مبارزه با آنها از روش‌های سریع استفاده کرد. در ملخ‌هایی مانند ملخ صحرایی و مراکشی که معمولا از کشورهای عربی وارد کشور می‌شوند باید قبل از مهاجرت سریعا اقدام به مبارزه شود. بهترین زمان مبارزه با ملخ‌ها مرحله پورگی است.

راههای مبارزه با ملخ‌ها

مانند کندن کانال در مسیر مهاجرت پوره‌های ملخ یا خارج کردن کپسول تخم ملخ‌‌ها از خاک. طعمه پاشی که شامل مخلوط کردن آفتکش با یک ماده مانند کنجاله ذرت یا سبوس گندم و پخش کردن در بین دسته‌های پوره است که البته این روش و روش مکانیکی نیاز به نیروی کار زیادی دارد. در این روش باید احتیاط شود تا دام‌ها از این طعمه‌ها تغذیه نکنند.

روش گردپاشی

که در این روش موادی مانند پودر گچ یا تالک با آفتکش مخلوط شده و بدون نیاز به سمپاش روی ملخ‌ها ریخته می‌شود. البته این روش و طعمه پاشی خیلی کاربرد ندارد.

روش سمپاشی افشانه‌ای

که بهترین روش مبارزه با ملخ‌ها در سراسر کشور است. این روش آفتکش به اندازه ریز در آمده و نیاز به آموزش و نیاز به لباس محافظ دارد ولی روش سریعی است.

روش محلولپاشی

که از ترکیب آب و آفتکش و از سموم با فرمولاسیون امولسیون استفاده می‌شود و برای مساحت‌های هکتار در زمین‌های کشاورزی استفاده می‌شود برای مبارزه با آفاتی مانند ملخ‌ها خیلی مناسب نیست.

محلولپاشی به روش حجم بسیار کم ذرات(ULV)

سم با فرمولاسیون خاصی در کارخانه آماده شده و معمولا به مقدار 0.5 تا 1 لیتر در هکتار برای مبارزه با ملخ‎‌ها استفاده می‌شود. سم با آب یا سم دیگری رقیق نمی‌شود و توسط سم پاش‌های خاصی به ذرات خیلی ریز(50 تا 10 میکرو متر) تبدیل می‌شود.

برای اینکه این ذرات خیلی بخار نشوند فرمولاسیون ULV بر مبنای روغن است و اگر سرعت باد حداکثر بین 2 تا 10 متر بر ثانیه باشد مناسب است. معمولا برای حمل مخزن سم پاش در مساحت‌های 15 هکتار حمل دستی و 100 هکتار از ماشین و بیش از 5000  هکتار از هواپیما استفاده می‌شود.

زمان مبارزه با ملخ‌ها

زمانی که پوره‌ها بین سنین 3 تا 5 هستند، ملخ‌های بالغ قبل از تخم ریزی، ملخ‌ها در زیستگاه اصلی قبل از مهاجرت، در نزدیکی میزبان، تراکم جمعیت به حد زیان برسد. تراکم پوره در متر مربع بیش از 13 باشد یا تعداد ملخ بالدار بیش از 25 باشد مبارزه شروع می‌شود.

سموم مورد استفاده برای از بین بردن ملخ‌ها
  • فنیتروتیون (سومیتون) بصورت امولسیون 50 % به نسبت یک لیتر در هکتار.
  • فنیتروتیون و مالاتیون ULV 96 %به نسبت نیم لیتر در هکتار (بوسیله سمپاشی یو ال ویی پاش)
  • مالاتیون 57 %به نسبت 7/0 لیتر در هکتار بصورت محلول پاشی روی پوره های سنین پائین با تراکم کم. چنانچه تراکم زیاد باشد حداکثر 5/1 لیتر در هکتار مصرف می‌گردد.
  • کارباریل یا سوین 85 % بصورت طعمه مسموم به نسبت 5 کیلو سم و 100 کیلو سبوس برای 4 هکتار (حدود 25 کیلو طعمه در هکتار) و بصورت محلول پاشی نیز 3 کیلو در هکتار مصرف می‌گردد.
  • دیفلوبنزورون ULV 45 %با نام تجارتی دیمیلین به میزان 250-200 سی سی در هکتار می تواند مورد استفاده قرار گیرد.
  • دلتامترین 25/1 %ULV به میزان نیم لیتر در هکتار استفاده می شود.
نکته

در جنگلها برای مبارزه با ملخ از مصرف سموم با طیف وسیع خودداری شود. ملخ های ایتالیایی معمولاً از غلات تغذیه می کنند ولی به گیاهان پهن برگ نیز خسارت می زنند
نظر خود را درباره «دستورالعمل فنی مبارزه با ملخ ها» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره دستورالعمل فنی مبارزه با ملخ ها فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.