زمان مطالعه: 4 دقیقه
بیوگرافی فیدل کاسترو، رهبر جنجالی کوبا

بیوگرافی فیدل کاسترو، رهبر جنجالی کوبا

فیدل کاسترو کیست ؟ «فیدل کاسترو» یکی از رهبران سرشناس و جنجالی جهان و اهل کوبا بود که 26 نوامبر 2016 در سن...

کاسترو
کاسترو

فیدل کاسترو کیست ؟

«فیدل کاسترو» یکی از رهبران سرشناس و جنجالی جهان و اهل کوبا بود که 26 نوامبر 2016 در سن 90 سالگی چشم از جهان فروبست، البته سالها بود فیدل از قدرت کناره گرفته بود و عملا نقش چندانی در رهبری کشور کوبا نداشت او در 31 ژوئیه سال 2006 به دلیل انجام یک عمل جراحی در روده بزرگ قدرت را به طور موقت به برادرش رائول کاسترو واگذار کرد. 

15
15

ابتدای زندگی فیدل کاسترو :

فیدل کاسترو 14 اوت سال 1926 در شهر بیران واقع در استان اورینته کوبا به دنیا آمد .
خانواده او از زمینداران مرفه بودند. او بعد از گذراندن دوره ابتدایی در روستا به مدرسه‌ای خصوصی واقع در شهر سانتیاگو د کوبا و بعد هاوانا رفت و سپس از دانشکده حقوق دانشگاه هاوانا فارق التحصیل شد. در سال 1947 و در زمان دانشجویی به یک فعال سیاسی تبدیل شد و در اقدام سیاسی تبعیدشدگان دومینیکن برای سرنگونی دیکتاتور دومینیکن به نام رافائل تروجیلو شرکت فعال داشت و سال بعد در شورش‌های مناطق و حومه شهر بوگوتا در کلمبیا شرکت کرد.

2
2

زندگی سیاسی فیدل کاسترو :

مهم‌ترین خصلت سیاسی فیدل , عقاید و نظرات ضد آمریکایی او بود. او در سال 1951 به عضویت حزب اصلاح طلب ارتدوکس درآمد و از طرف حزب خود وارد انتخابات برای حضور در مجلس عوام شد و زمانی که نیرو‌های انقلابی کوبا حکومت استبدادی فلوخنسیو باتیستا را در سال 1959 سرنگون کردند قدرت را در این کشور در دست گرفته است.

کاسترو در دانشگاه هاوانا در رشته حقوق به تحصیل پرداخت. در سال 1953 او در اولین قیام نافرجام علیه باتیستا شرکت کرد. پس از این قیام او زندانی و سپس به مکزیک تبعید شد. در سال 1956 کاسترو به کوبا بازگشت و مجددا رهبری انقلاب علیه باتیستا را در دست گرفت. او سپس برای تقویت موقعیت خویش به نیرو‌های چریکی تحت فرماندهی "ارنستو ال چه گوارا" پیوست. او سرانجام با پشتیبانی این نیرو‌های چریکی توانست حکومت استبدادی فلوخنسیو باتیستا را در سال 1959 سرنگون کند.

3
3

او پس از به دست گرفتن حکومت در کوبا مخالفت با سیاست‌های آمریکا در کوبا و آمریکای جنوبی را سرلوحه سیاست‌های خود قرار داد.

آمریکا که منافع خود را در کوبا در خطر می‌دید، تلاش کرد وی را با انجام توطئه‌هایی حمایت شده از سوی سازمان سیا (سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا)، به قتل برساند، دولتمردان واشنگتن حتی با حمایت از چریک‌های ضد انقلاب کوبا، در سال 1961 به فرمان جان اف کندی رییس جمهوری وقت آمریکا حمله‌ای به خلیج خوک‌ها در کوبا انجام دادند که در این حمله نیرو‌های وفادار به فیدل کاسترو ، چریک‌های ضد انقلاب کوبایی را شکست دادند.

در زمان زمامداری کندی بر کاخ سفید همچنین بحران استقرار موشک‌های شوروی در کوبا پیش آمد، که آن بحران از طریق دیپلماتیک و با خروج موشک‌های شوروی از کوبا به طور مسالمت آمیز به پایان رسید. در حالی که احتمال آن نیز می‌رفت که بر سراستقرار موشک‌های شوروی در کوبا جنگی عالمگیر میان دو قدرت بزرگ آن زمان در گیرد.

برخی ار کارشناسان بر این باور هستند که کاسترو در سال 1927 متولد شده است، پیتر جی بورن در کتاب فیدل که در سال 1986 انتشار یافته است به این نکته اشاره می‌کند که سال تولد فیدل کاسترو را 1926 در شناسنامه‌اش ثبت کردند تا او بتواند یک سال زودتر به مدرسه برود.

فیدل کاسترو خود در زندگینامه‌اش تحت عنوان "سال‌های اول زندگی من" به این نکته اشاره می‌کند که در سال 1926 متولد شده و می‌نویسد:" من 26 ساله بودم که مبارزه مسلحانه را آغاز کردم، من در روز سیزدهم متولد شدم که نصف عدد 26 محسوب می‌شود...الان که به این مساله فکر می‌کنم به این باور می‌رسم که به احتمال زیاد امری فلسفی درباره عدد 26 وجود دارد."

4
4

آشنایی فیدل کاسترو و چه گوارا :

سال 1955 " چه گوارا "مبارز آرژانتینی, از طریق «رائول کاسترو» به برادر بزرگترش «فیدل کاسترو» معرفی شد . فیدل آن زمان رهبر جنبش 26 ژوئیه بود که سعی بر براندازی نظام دیکتاتوری فولخنثیو باتیستا را داشت که بعد از یک گفتگوی طولانی مدت با کاسترو , چه گوارا به جنبش پیوست.

11
11

ازدواج فیدل کاسترو :
او دو بار ازدواج کرد . اولین همسرش میرتا دیاز بالارت گوتیرز یک دختر دانشجوی پولدار بود که سال 1948 ازدواج کردند و وقتی فیدل به زندان رفت سال 55 از او طلاق گرفت و با پسرش به اسپانیا رفت . 
همسر دوم فیدل کاسترو , دایا سوتو دل وای است . فیدل کاسترو 9 فرزند دارد .

13
13

فیدل کاسترو در ایران :

فیدل کاسترو رهبر کوبا با حضرت آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران و سایر مسئولین کشور در سفر سال 1380 خود به ایران دیدار نمود. همچنین مقام معظم رهبری تاریخ 31 شهریور 1366 در چهل و دومین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با فیدل کاسترو دیدار داشتند.

رئیس جمهوری ایران دکتر حسن روحانی در مهر ماه 1395 و پس از شرکت در اجلاس سران غیرمتعهدها در ونزوئلا به دعوت رسمی رئیس‌جمهور کوبا و برای دیداری دو جانبه عازم هاوانا پایتخت کوبا خواهد شد و با فیدل کاسترو دیدار نمود.

محمود احمدی‌ نژاد رئیس جمهور پیشین ایران نیز در 22 دی ماه 1390 طی سفر خود به کوبا با فیدل کاسترو مهمترین مسایل بین‌المللی و منطقه‌ای بویژه موضوع تبعات نظام ناعادلانه حاکم بر جهان، ضرورت خلع سلاح هسته‌ای، تقویت روابط ملت‌های انقلابی، تلاش برای برپایی صلح و امنیت در جهان و مقابله با انتشار گازهای گلخانه‌ای را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

تصاویر زیر بخش هایی از دیدار فیدل کاسترو با سران جمهوری اسلامی ایران می باشد:

فیدل کاسترو و مقام معظم رهبری

فیدل کاسترو و آیت الله هاشمی رفسنجانی

فیدل کاسترو و آیت الله سید حسن خمینی

فیدل کاسترو و آیت الله سید محمد خاتمی

فیدل کاسترو و محمود احمدی نژاد

fidel-castro-iran-2
fidel-castro-iran-2

فیدل کاسترو و دکتر حسن روحانی

 

رابطه با آمریکا پس از سالها :

در 14 اوت 2015، با سفر جان کری، وزیر امور خارجهٔ ایالات متحد، به هاوانا، در مراسمی رسمی و در حضور مقام‌های عالی‌رتبهٔ آمریکا و کوبا، پس از 54 سال قطع روابط دیپلماتیک این دو کشور، سفارت آمریکا در کوبا بازگشایی شد.
در مارس 2016، باراک اوباما اولین رئیس‌جمهور آمریکا بود که پس از گذشت 88 سال ازین کشور دیدار کرد.

16
16

17
17

8
8

9
9

10
10

کاسترو1
کاسترو1

نظر خود را درباره «بیوگرافی فیدل کاسترو، رهبر جنجالی کوبا» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره بیوگرافی فیدل کاسترو، رهبر جنجالی کوبا فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.