زمان مطالعه: 2 دقیقه
مجوز FCP

مجوز FCP

آیا می دانید پروانه ایجاد و بهره برداری از شبکه ارتباطات ثابت FCP چیست؟ در این بخش با معرفی پروانه FCP در خدمت شما هستیم.

پروانه FCP چیست؟

FCP مخفف (Fixed Communications Provider) ارایه هرگونه خدمت ارتباطی و انتقال داده بر بستر شبکه

موضوع پروانه مستقل از فناوری، از قبیل خدمات دسترسی به اینترنت پرسرعت، دسترسی به شبکه ملی اطلاعات و خدمات مبتنی بر آن؛ توزیع و فروش پهنای باند اینترنت و انتقال و شبکه­های اختصاصی، ارایه خدمات صوتی، تصویری، متنی و داده­ای و انواع خدمات محتوایی و ارزش افزوده در چارچوب قوانین و مقررات جاری کشور. در عمل در حال حاضر دارندگان این پروانه ها شرکت هایی بودند که پیش از این مجوزهای PAP، PSTN و ISDP را دریافت کرده بودند. مجوز PAP مجوزی بود که دارنده آن امکان ایجاد نقاط دسترسی برای خدمات پهنای باند/ADSL به کاربر نهایی را داشت در واقع این شرکت ها می توانستند در مراکز مخابراتی تجهیزات مربوطه را نصب کرده و به مصرف کنندگان نهایی سرویس دهند. مجوز PSTN هم مجوز ارائه خدمات تلفن ثابت بود. مجوز ISDP نیز مجوز توزیع پهنای باند اینترنت در کشور یا یک منطقه یا شهر از کشور بود که دارنده آن معمولا امکان و اجازه نصب تجهیزات مخابراتی را نداشت و تنها به توزیع و فروش اینترنت می پرداختند.، البته برخی از شرکت های PAP این مجوز را نیز داشتتند و با آن به فروش اینترنت ADSL می پرداختند. در مجوز جدید اف سی پی دارندگان این پروانه عملا همان شرکت های PAP هستند و یا ادغام شده شرکت های ISDP/PSTN یا شرکت جدیدی که این شرکت ها و امکانات و تجهیزات آنها را تملک کرده است.

تفاوت ServCo و FCP

پروانه FCP
پروانه FCP

دارندگان پروانه ایجاد و بهره برداری از شبکه ارتباطات ثابت/اف سی پی مجاز به ایجاد یک شبکه ارتباطی برای ارائه خدمات ارتباطی ثابت اعم از تلفن ثابت، ADSL یا وای فای و غیره می باشند و در مقابل دارندگان مجوز سروکو امکان ایجاد شبکه ارتباطی خاص خود را نیستند و باید بر بستر یک شبکه ارتباطی میزبان ارائه خدمات اینترنت پرسرعت یا تلفن ثابت و غیره را بدهند. باید توجه داشت البته در عمل شرکت های اف سی پی در حال حاضر به دلیل مقرون به صرفه نبود و هزینه های بالای آن شبکه ارتباطی اختصاصی خود را ایجاد نکرده اند؛ ضمن اینکه شرکت مخابرات ایران این شبکه را طی سالیان طولانی ایجاد کرده است و در حال حاضر در بیشتر نقاط کشور پوشش دارد. البته برخی از دارندگان اف سی پی در نقاطی که هیچ نوع پوشش ارتباطی نیست سعی کرده اند که با استفاده از فناوری های وایرلس(Wireless) ارتباط این نقاط محروم را ایجاد کنند. اما این شرکت های اف سی پی(FCP) تجهیزات خود را در مراکز مخابراتی قرارداده و از آن برای ارائه خدمات اینترنت پرسرعت استفاده می کنند. در مقابل شرکت های دارنده مجوز سروکو تنها به توزیع این پهنای باند و اینترنت پرسرعت در سطح کشور و ارائه این خدمات به مصرف کنندگان نهایی می پردازند.
در کل دریک مقایسه ساده می توان گفت که شرکت های دارنده پروانه ایجاد و بهره برداری از شبکه ارتباطات ثابت(FCP) را به تولید کننده خدمات ارتباطی و شرکت های ارائه دهنده خدمات ارتباطی ثابت/سروکو(ServCo) را می توان به یک توزیع کننده و فروشنده این خدمات ارتباطی تشبیه کرد.
فهرست دارندگان پروانه های fcp و servco در سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ایران www.cra.ir آمده است. یادآور می شوم که پروانه ها و مجوزهای مربوط به ارتباطات سیار/موبایل و ارتباطات رادیویی و ماهواره ای مجزا هستند و ارائه دهندگان این خدمات نیز باید مجوزها/پروانه های مجزایی از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ایران دریافت کنند. 

شرکت هایی که پروانه FCP دارند

1- شرکت داده گستر عصر نوین
2- شرکت انتقال داده های ندا گستر صبا
3- شرکت گسترش ارتباطات مبنا
4- شرکت پارسان لین ارتباطات
5- گروه فناوری ارتباطات و اطلاعات شاتل
6- شرکت انتقال داده های آسیا تک
7- شرکت پیشگامان توسعه ارتباطات
8- شرکت داده پردازی رسپینا
9- شرکت توسعه فناوری ارتباطات پاسارگاد آریان
10- شرکت حلما گستر خاورمیانه
11- شرکت افرا نت
12- شرکت رسانه مهر وطن
13- شرکت داده پردازی فن آوا
14- شرکت ارتباطات ثابت پارسیان
15- شرکت لایزر
16- شرکت ارتباطات فرزانگان پارس
17- شرکت انتقال داده های رهام داتک

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «مجوز FCP» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره مجوز FCP فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.