زمان مطالعه: 4 دقیقه
حضرت معصومه (س) در کلام بزرگان

حضرت معصومه (س) در کلام بزرگان

حضرت معصومه (س) خواهر امام رضا (ع) نزد تمام مسلمانان جهان جایگاه ویژه ای دارد. حرم مطهر ایشان در شهر قم واقع شده است.

چنان که عالمان بزرگ شیعی خود اعتراف کرده اند، بخشی از رشد علمی و معنوی خود را وامدار توسل به حضرت معصومه علیها السلام و زیارت مزار شریف آن حضرت بوده اند. شناختِ بالای این بزرگان از آن حضرت موجب شد که آنها در مقایسه با دیگران، فیض و برکت بیشتری از آن بزرگوار دریافت نمایند. از این رو یکی از سیره های دائم آن ها، شتافتن به زیارتِ آن بانو بوده است. از بسیاری از این بزرگان، هم سخنانی در توصیف منزلت والای حضرت معصومه علیها السلام وجود دارد و هم حکایت هایی در تقید آنان به زیارت بارگاه ملکوتی آن بانو. ما در آسمونی در این بخش در مورد جایگاه حضرت معصومه (س) در کلام بزرگان مطالبی آماده کرده ایم که در ادامه می خوانید.

↵ حضرت معصومه (س) در کلام ملاصدرا

صدرالدین شیرازی معروف به ملاصدرا فیلسوف بزرگ اسلام و بینان گذار حکمت متعالیه که کتاب مهم اسفار اربعه را در روستای کهک قم به رشته تحریر درآورده می گوید: وقتی شبهه ای برایم پیش می آمد، کنار قبر حضرت معصومه در قم می آمدم و از آن بانو استمداد می کردم و شبهه فلسفی من حل می شد.

حضرت معصومه (س) در کلام آیت الله مرعشی

آسمونی : یکی از شاگردان آیت اللّه مرعشی نقل می کند، ایشان دلیل هجرت به قم و اقامت در این شهر را چنین بیان می کرد:

پدرم آقا سید محمود مرعشی که از زاهدان و عابدان روزگار بود ختم مجربی را انتخاب و چهل شب بر خواندن آن مداومت نمود تا شاید خداوند به طریقی قبر شریف حضرت زهر ا(س) را به وی نشان دهد، در عالم رؤیا به محضر مقدّس امام صادق (ع) و یا امام باقر (ع) مشرف می شود از او می پرسند: چه می خواهی؟

عرض می کند می خواهم بدانم قبر فاطمه زهرا (س) در کجاست تا آن را زیارت کنم. حضرت می فرمایند: نمی توان بر خلاف وصیّت قبرش را مشخص کنم، علیک بکریمة اهل البیت. به دامن کریمه اهلبیت چنگ بزن، زیرا خدا جلال و جبروت حضرت فاطمه (س) را به حضرت معصومه عنایت فرموده است.

هر کس بخواهد ثواب زبارت حضرت زهرا را درک کند به زیارت فاطمه معصومه (س) برود. آیة اللّه مرعشی گفتند: پدرم مرا سفارش می کرد، من قادر به زیارت ایشان نیستم امّا تو این کار را انجام بده. لذا من به همین خاطر به زیارت امام هشتم و فاطمه معصومه از نجف آمدم و به اصرار مؤسس حوزه علمیه قم آیت اللّه حائری یزدی در آنجا ماندگار شدم.

حضرت معصومه (س) در کلام علامه طباطبایی

حضرت آیت اللّه طباطبائی علامه، فیلسوف و عارف نامی در ماه مبارک رمضان پیش از افطار به حرم ملکوتی کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه(س) مشرف می شد و با بوسه بر ضریح آن حضرت روزه خود را می گشود.

حضرت معصومه (س) در کلام آیت الله گلپایگانی

حضرت آیت اللّه گلپایگانی در توصیه های خویش به طلاب به ارتباط مداوم با ائمه اطهار و امام زمان (ع) و قرائت قرآن کریم و ادعیه معتبر و عرض ادب خالصانه به دختر موسی بن جعفر سفارش می نمودند. همچنین ایشان خود چنان به این کار علاقمند بودند که در حال کسالت نتوانسته بودند به حرم بی بی مشرف شوند بارها گریه می کردند.

حضرت معصومه (س) در کلام آیت الله بهجت

حجت الاسلام آقاتهرانی با اشاره به اینکه آیت الله بهجت هر روز صبح برای اقامه نماز به مدت یک ساعت به حرم مطهر حضرت معصومه (س) می رفتند، گفت:

آیت الله بهجت پس از زیارت کریمه اهل بیت (س) هنگام خروج از آن آستان، هر موقع که می خواست وارد کوچه ای شود یا راه خود را کج نماید، برگشته و سلامی خدمت فاطمه معصومه (س) می دادند.

حضرت معصومه (س) در کلام امام خمینی

امام خمینی قدس سره آن گاه که در قم ساکن بود و هرگاه که به قم می آمد، با نهایت خضوع نسبت به مقام بلند حضرت معصومه سلام الله علیها در کنار مرقدش حاضر می شد

و متواضعانه به او متوسّل می گشت و با اشتیاقی ویژه، ضریح مطهّر حضرت معصومه سلام الله علیها را می بوسید.

می فرمود: در ایام اقامت در قم هرگاه مشکلی داشتم، می رفتم حرم مطهرحضرت فاطمه معصومه علیها السلام و چند ساعت در آنجا دخیل می شدم و معمولاً گره گشایی می شد.

حضرت معصومه (س) در کلام آیت الله بروجردی

در رابطه با اقامت آیت اللّه بروجردی در قم باز می توان به توجه حضرت معصومه اشاره کرد. بدین ترتیب که ایشان در اواخر سال 1363 هـ.ق مبتلا به بیماری می شوند و مقرر می گردد در تهران جراحی کنند و هنگامی که به قصد معالجه از بروجرد خارج می شوند، وضع مزاجشان رضایت بخش نبوده و تقریباً در بیهوشی به سر می بردند تا اینکه یک مرتبه در دل شب چشم گشوده چراغهای قم را مشاهده می کنند.

از همراهان می پرسند؟ اینجا کجاست، عرض می کنند قم است جذبه روحانی و کششی معنوی ایشان را به خود مشغول می کند و تصمیم می گیرند پس از بهبودی بقیّه عمر را در این آستان مقدّس بگذرانند و بالأخره ایشان به برکت حضرت فاطمه معصومه شفا می یابد و بعد از آنکه سلامتی خویش را باز می یابد به قم آمده و آن تحوّل عظیم علمی و فرهنگی را در حوزه بوجود می آورد.

حضرت معصومه (س) در کلام آیت الله خامنه ای

یکی از امتیازات بزرگی که شهر قم دارد، این است که بر گرد مضجع شریف یکی از برگزیدگان اهل بیت (ع) حضرت معصمه (س) بنا شده است.

حضرت معصومه (س) در کلام آیت الله مکارم شیرازی

به عقیده من، بهترین چیزی که می‌شود درباره آن حضرت گفت، آن جاذبه‌ای است که برای تشکیل حوزه علمیه در جوار قبر مبارک آن حضرت بوده و هست.

حضرت معصومه (س) در کلام آیت الله صافی گلپایگانی

قمی‌ ها به واسطه حضرت معصومه (ع) به بهشت می‌روند.

نظر خود را درباره «حضرت معصومه (س) در کلام بزرگان» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره حضرت معصومه (س) در کلام بزرگان فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.