زمان مطالعه: 4 دقیقه
با بداخلاقی پدر چه کنیم؟

با بداخلاقی پدر چه کنیم؟

همان گونه كه خود شما هم می‌دانید احترام پدر و مادر در هر صورتی واجب و لازم است و هیچ راهی برای بی احترامی به...

father-what-to-do-with-temper-tantrums
father-what-to-do-with-temper-tantrums

همان گونه که خود شما هم می‌دانید احترام پدر و مادر در هر صورتی واجب و لازم است و هیچ راهی برای بی احترامی به این بزرگوران توصیه نمی‌شود و حتی خود خداوند هم که خالق انسان‌ها است انسان‌ها را توصیه به رعایت حال پدرو مادر کرده ‌و میفرماید:
و پروردگارت فرمان داده: جز او را نپرستید! و به پدر و مادر نیکی کنید! هر گاه یکی از آن دو، یا هر دوی آن‌ها، نزد تو به سن پیری رسند، کمترین اهانتی به آن‌ها روا مدار! و بر آن‌ها فریاد مزن! و گفتار لطیف و سنجیده و بزرگوارانه به آن‌ها بگو. 
خداوند به وسیله این آیه راه هر گونه تندی و بی‌محبتی به پدر و ماد را بسته است و البته هر چند این کار سخت است و نگه داشتن احترام برخی از والدین بسیار سخت است ولی این را بدانید که رضایت خداوند با این سختی‌ها به دست می‌آید و خداوند درهای بهشت را به روی انسان می‌گشاید همان گونه که از پیامبر نقل شذه است که می‌فرماید:
کسی که دستور الهی را در مورد پدر و مادر اطاعت کند، دو درب از بهشت به رویش بازخواهد شد، اگر فرمان خدا را در مورد یکی از آن‌ها انجام دهد یک درب گشوده می‌شود. 
اگر پدر شما حریم خود را یا حریم خانواده را می‌شکنند شما به خودتان حق ندهید که به او بی‌احترامی کنید زیرا نه تنها مشکلی حل نخواهد شد بلکه حرمت شکنی‌ها عمومیت پیدا می‌کند و دیگر هیچ حریمی برای خانواده باقی نخواهد ماند. در حالی که اگر شما با صبر و تحمل این حریم را حفظ کردید حداقل یک پناهگاه و یک دیوار از چهاردیواری حریم خانه محفوظ مانده و به همان میزان آسیب پذیری اهل خانواده کمتر خواهد شد.
شما سعی کنید مانند دریا صبور باشید؛ می‌دانید امواج خروشان دریا با چه شور و هیجانی خود را به دیوار سنگی ساحل می‌کوبند تا بر آن اثری بگذارند، اما ساحل سنگی به شدّت در مقابل آن همه هیجان و عشق می‌ایستد و حتی قطره‌ای از آن همه آب را که سراپا شور و هیجان است، جذب نمی‌کند. امواج به یکباره، ناامید از این که برساحل سنگی تأثیری گذاشته باشند، باز می‌گردند؛ اما آنقدر این حرکت پرشور و شوق انجام می‌شود تا این که دل سنگ به نرمی می‌گراید؛ زیرا موج حیات خویش را درگیر همین حرکات پرشور می‌داند و پیوسته به پیشرفت شور انگیز خود ادامه می‌دهد تا هر چه بیشتر در دل سنگ جای گیرد و ...
شما نیز در مقابل بی‌منطقی‌های پدر همیشه با منطقی استوار و رویی گشاده و خندان و دلی مهربان و پر از شوق، ایستادگی کنید تا بلاخره با استقامتتان پدر را به سوی منطقی شدن و خوش اخلاقی سوق دهید.
این قانون را بپذیرید که وجود سرشار از محبّت، ضمن بذل محبت به دیگری می‌تواند او را نیز به مهربانی سوق دهد؛ بنابراین هیچ فرصتی را برای ابراز محبّت به پدرتان از دست ندهید. از امواج پرشور و خستگی ناپذیر دریا الهام بگیرید و در راه ابراز عشق و علاقه همچون موج از پای ننشینید. و بدانید که خاصیت محبت این است که اخلاق‌هایی که مانند خار هستند و همه از وجودشان در آزار و اذیت هستند را به گل تبدیل می‌کند و اگر هم این اتقاق به خاطر سختی خار نیفتند شما همیشه در محکمه وجدان مانند گل مورد ستایش هستید.
همواره بکوشید در برابر بی‌منطقی‌هایی که از پدتان ذکر کردید صبر، متانت و برخوردی پرمهر و عاطفه و منطقی داشته باشید و دیگر اعضای خانواده را نیز به چنین شیوه‏ای تشویق نمایید. اگر اعضای خانواده در برابر هر خشونتی عکس العملی محبت‏‌آمیز داشته باشند به تدریج و در مدت طولانی، روش او را می‌توانید تغییر دهید؛ البته لازمه آن صبر و استفاده از زمان است.
در صورتی که افراد بزرگ و فهمیده‏‌ای از نزدیکان، بستگان یا دوستان وجود دارد که توصیه‏‌هایش برای ایشان مفید می‌افتد، مشکلات را با او در میان نهاده و بخواهید که با حفظ امانت و شیوه‌ای حکیمانه در موارد مقتضی، اندرزها و رهنمودهای لازم را به او بدهد. برای این کار حتی می‌توانید از مادرتان که با او مانوس تر است و یا روحانی مسجدتان که می‌دانید مورد احترام اوست و حرفش بر روی پدرتان تاثیرگذار است کمک بگیرید.
انتقاد را با گشاده رویی بپذیرید. گوش دادن به حرف‌های یکدیگر، یک موضوع مهم برای پایان دادن به جر و بحث بشمار می‌رود. مجادله‌هایی که هر دوی شما تصور می‌کنید حق با شما است، ولی در واقع مشکل مربوط به هر جفتتان می‌باشد. این بـخصوص زمانی صدق می‌کند که قبلا نیز مکررا بر سر موضوعی بحث کرده باشید. وقتی وی از شما انتقاد می‌کند، شمشیرتان را از رو نبندید. اینطور نشان دهید که حرف او را می‌فهمید، همانگونه که انتظار دارید هنگامی که شما صحبت می‌کنید، او نیز متـوجه منظورتان شود. باز فکر کنید، نظر خودتان را بدهید، ایده او را لحاظ نموده و جلو روید.
خشونت را با خشونت پاسخ ندهید. خشونت را با سکوت پاسخ گویید و در موقعیتی مناسب درباره مساله مورد نظر به بحث و گفتگو بپردازید .
هرگز وی را به خاطر اخلاق و رفتارش ملامت نکنید. از گفتن کلمات کنایه آمیز اجتناب کنید و از نسبت دادن القاب و زدن برچسب‏‌های ناگوار و نامطلوب مانند بدقول، کله ‏شق، یک دنده، لجباز، زورگو، بد اخلاق، خودخواه و ... به او پرهیز کنید .
به یاد داشته باشید که غالباً تغییر عادت‌ها، نیازمند پیشرفت تدریجی و برداشتن گام‌های کوچک به سمت یک هدف بزرگتر است. هر کاری که از دستتان بر می‌آید، انجام دهید، خواهید دید که این یکی از بهترین سرمایه گذاری‌های عمرتان خواهد بود. و خداوند در مقابل این صبر و متانتی که به خرج می‌دهید پاداش بزرگی خواهد داد همان گونه که پیامبر می‌فرماید:
هر فرزند نیکوکاری که بامهربانی به پدر و مادرش نگاه کند در مقابل هر نگاه ثواب یک حج کامل مقبول به او داده می‌شود. سوال کردند حتی اگر روزی صدمرتبه به آن‌ها نگاه کند؟ فرمود:آری خداوند بزرگ‌تر و پاک‌تر است. 

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «با بداخلاقی پدر چه کنیم؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره با بداخلاقی پدر چه کنیم؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.