زمان مطالعه: 3 دقیقه
نگاهی به کارنامه بازیگری فریماه فرجامی به مناسبت نکوداشت وی در خانه سینما

نگاهی به کارنامه بازیگری فریماه فرجامی به مناسبت نکوداشت وی در خانه سینما

قطعا فیلم های سینمائی دهه 60 ، بسیار تاثیرگذار بودند و پر اهمیت، چرا که هم در آن دوران سینما جدی تر گرفته می شد و هم فیلم های پر محتوا بیش تر ساخته می شد، دورا
کارنامه بازیگری فریماه فرجامی Farimah Farjami acting carrier
کارنامه بازیگری فریماه فرجامی Farimah Farjami acting carrier

کارنامه بازیگری فریماه فرجامی Farimah Farjami acting carrier

سه شنبه 2 مهر 1398

اختصاصی آسمونی – نوشته از: لاله عالم

چنین فیلم هایی فقط برای منتقدان سینما یا دانشجویان این رشته و در مکان های خاص به نمایش در می آمد، رقیب های سینماهای ایران تلویزیون و ویدیو بودند که اولی در ابعاد کوچکتر بود و سریال های خاص خود را پخش می کرد و دومی نیز  محدودیت هایی داشت که نمی توانست با رسانه ای مثل سینما رقابت کند پس تاثیر سینما ها و فیلم های ایرانی روی پرده، بسیار بیشتر بود. دهه 1360 سال ساخته شدن و به روی پرده آمدن فیلم های هم چون "دونده" (امیر نادری)، اجاره نشین ها (داریوش مهرجویی)، باشو غریبه کوچک ( بهرام بیضایی)، خانه دوست کجاست(عباس کیارستمی)، ناخدا خورشید(ناصر تقوایی)، سرب (مسعود کیمیایی)، مادر (علی حاتمی) و ... بود. همچنین در این دهه، سینما بازیگرانی بزرگی را به روی پرده دید و بازی های فراموش نشدنی که از خود به جای گذاشتند. یکی از این بازیگران فریماه فرجامی بود.  

کارنامه بازیگری فریماه فرجامی Farimah Farjami acting carrier
کارنامه بازیگری فریماه فرجامی Farimah Farjami acting carrier

کارنامه بازیگری فریماه فرجامی Farimah Farjami acting carrier   بازیگری که در فیلم سرب برخلاف کلیشه های ستارگان زن سینما حاضر شد بدون مو و با سر تراشیده ظاهر شود و همین نشانگر این بود که این بازیگر نمی خواهد ویژگی های معمول یک سوپر استار  و حتی استار را بر روی پرده داشته باشد، جسارتی که تا پیش از آن کمتر از بازیگران زن بر روی پرده سینما دیده شده بود. او در این فیلم در نقش زنی ظاهر شد که مبتلا به تیفوس است و سرش را تراشیده اند. این جسارت به همراه فیزیک ظاهری و قابلیت های بازیگریش حاکی از آمدن یک بازیگر متفاوت را در سینمای ایران بود. بازیگر زنی که حتی تا قبل از آن شاید نمونه هایش کمتر در میان بازیگران زن سینمای جهان دیده شده بود. این بازیگر، البته خیلی پیش تر با فیلم گفت هر سه نفرشان (غلامعلی عرفان) در سال 1359 وارد عرصه سینما شد، اما به نمایش در نیامدن این فیلم باعث شد، خیلی ها حضور فرجامی در سینما را با فیلم خط قرمز (مسعود کیمیایی) بشناسند. این فیلم هم البته فقط در جشنواره فیلم فجر دیده شد. البته سالهای اخیر ، نمایش هایی محدود در خانه سینما و خانه هنرمندان داشته است. فرجامی در خط قرمز در نقش لاله، پزشکی را بازی می کند که در شب ازدواجش متوجه می شود، شوهرش (امانی) با بازی سعید راد، یک فرد ساواکی است. تمام وقایع فیلم در طول یک شب می گذرد و اکثر آن در یک محیط بسته که همان منزل امانی است. بیشترین صحنه های فیلم نیز معطوف به بازی سعید راد و فرجامی است و در یک لوکیشن فیلمبرداری شده است. خط قرمز را کیمیایی بر اساس نمایشنامه شب سمور بیضایی نوشته بود.  

کارنامه بازیگری فریماه فرجامی Farimah Farjami acting carrier
کارنامه بازیگری فریماه فرجامی Farimah Farjami acting carrier

کارنامه بازیگری فریماه فرجامی Farimah Farjami acting carrier   این فیلم هم گرچه معرفی فرجامی به عالم سینماست، اما در حقیقت وی از سال 1355 به صورت حرفه ای با گویندگی در نمایش های رادیویی وارد عرصه هنرهای نمایشی شد و با بازی در نمایش تلویزیونی آدمک این عرصه را ادامه داد. همچنین فرجامی دانش آموخته دانشگاه هنرهای دراماتیک است و در کارنامه اش بازی های تئاتری صحنه ای بسیاری نیز دیده می شود که از معروف ترین آن ها می توان به "دادگاه نورنبرگ" اشاره کرد. یکی از ویژگی های مهم بازیگری فرجامی در این است که با اینکه سعی می کند، نقش های خاص و متفاوت را بازی کند، اما آن نقش ها دور از ذهن و غیر واقعی نیستند بلکه  بسیار واقعی هستند. شخصیت هایی که ما به ازای واقعی دارند از شخصیت دختر معتاد در فیلم "تیغ و ابریشم" گرفته تا "افاق" فیلم نرگس. همچنین ویژگی دیگری که بر اهمیت این بازیگر می افزاید این است، او به مانند برخی از ستاره ها نخواست که همیشه در نقش های شسته رفته و با قدرت و وجاهت بازی کند، او از این که درد و رنج ‌حتی شکست شخصیت ها را نشان دهد، ابایی نداشت. تماشاگر درد و رنج شخصیت خاکستری آفاق را درک می کرد و می توانست با او همدردی کند، فرجامی نیز به زیبایی در نوع بازی خاصش که تلفیقی از بازی بیرونی و درونی بود رنج و هراس از دست رفتن امید و آرزوهایش را نشان میداد؛ از دست رفتن عشقش، عادل و پیدا شدن رقیبی سخت چون نرگس. در "پرده آخر" (واروژ کریم مسیحی) که شاید فانتزی ترین کار فرجامی نیز باشد، در نقش فروغ الزمان بازی کرد، زنی که به دنبال دسیسه های برادر و خواهر شوهرش در پی تصاحب اموالش او را درگیر یک بازی می کنند و قصد به جنون کشاندن او را دارند. فرجامی اینجا نیز توانست یکی از سخت ترین نقش های سینمایی، سینمای ایران را به خوبی اجرا کند. می توان گفت او کسی است که توانست نقش های پیچیده و سخت فیلم کارگردانان مطرح را به خوبی بازی کند از شخصیت معصوم و خاص ماه منیر در فیلم علی حاتمی تا نقش خاکستری آفاق در فیلم نرگس.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «نگاهی به کارنامه بازیگری فریماه فرجامی به مناسبت نکوداشت وی در خانه سینما» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره نگاهی به کارنامه بازیگری فریماه فرجامی به مناسبت نکوداشت وی در خانه سینما فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.