زمان مطالعه: 6 دقیقه
بیوگرافی فان ژی هی

بیوگرافی فان ژی هی

فان ژی هی یکی از ستارگان جام ملت های آسیا و نماینده عصر طلایی فوتبال چین در انتهای دهه 90 است.

امروز با بازیکنی چینی هم‌کلام شویم تا ببینیم فوتبالیست‌های آسیایی دو دهه پیش شرایط بهتری داشتند یا بازیکنانی که امروز در صدر جدول بهترین‌های آسیا قرار می‌گیرند ؟ این بازیکن سابقه کسب یک عنوان چهارمی جام ملتهای آسیا را در سال 2000 در کارنامه دارد. اما قبل از هر چیز باید نگاهی کنیم به شرایط شانگهای چین در دو دهه قبل ...

ستارگان جام ملت های آسیا ؛ فان ژی هی و عصر طلایی فوتبال چین

 

شسشتوی پیراهن تیم توسط بازیکنان

شهر شانگهای در حال حاضر، یکی از بزرگ‌ترین شهرهای دنیاست. این کلانشهر پرهیاهو بیش از 20 میلیون نفر جمعیت دارد . طی چند دهه گذشته ، معماری قدیمی دهه 30 این شهر با معماری چشم‌نواز مدرن ترکیب شد و به این ترتیب ، شانگهای کنونی به دروازه چین مدرن بدل شده است . اما این شهر در سال 1994 شهری کاملاً متفاوت بود . چین در آن سال حرکت به سوی فوتبال حرفه‌ای را آغاز می‌کند ؛ حرکت در روزهایی که زندگی بدون شک ، ساده‌تر بود . بازیکنان باشگاه‌های تازه‌تأسیس حرفه‌ای در خوابگاه زندگی می‌کردند و حتی شستشوی لباس‌هایشان توسط خودشان انجام می‌شد .

fan-zhiyi

زندگی کسل کننده

فان ژی هی که در آن روزها کاپیتان تیم شانگهای بود ، می گوید

 

باید به این نکته توجه کنیم که شرایط زندگی در آن روزها، به هیچ عنوان خوب نبود و نمی‌شد فعالیت زیادی انجام داد . به سختی می‌شد راهی برای سرگرم شدن پیدا کرد ؛ زیرا چین به تازگی درهای خود را به سوی دنیای بیرون ، باز کرده بود . نسل جوان آن روزها گزینه چندانی برای انتخاب نداشتند و از مکان‌های تفریحی امروزی ، خبری نبود . زندگی به شدت کسل‌کننده بود ؛ تفاوت آن روزها با امروز مثل فرق بین جهنم و بهشت است ! البته با وجود بدی‌ شرایط، فوتبالیست‌هایی مثل ما بودند که در میادین تلاش می‌کردند . زندگی ما بسیار ساده و تنها چیزی که در فکرمان بود، بازی با توپ و تمرین کردن بود.

لیگ جدید چین

لیگ جدید بلافاصله با موفقیت همراه می‌شود . جمعیت زیادی به استادیوم‌ها می‌روند و برترین‌های مسابقات لیگ به سرعت در آسیا شهرت می‌یابند . شانگهای در آن سال عنوان سوم لیگ را کسب کرد و فان که دفاع وسط بود ، چندین گل به ثمر رساند که اکثر آن‌ها روی ضربات ایستگاهی بود . فان چنان مقتدرانه عمل کرد که مربی‌اش تصمیم گرفت از او به عنوان بازیکن اصلی خط حمله استفاده کند . فان درباره این تصمیم ‌می‌گوید:

 

من تا سال 1994 مدافع بودم. ولی از سال 1995 استراتژی ما تغییر کرد؛ شاید به این دلیل که مربی‌مان فکر می‌کرد که من برای بازی در نقش یک مهاجم، استعداد دارم . او به من اعتماد کرد و اجازه داد که در خط حمله بازی کنم . پس از آن نتایج خوبی کسب کردیم. به این ترتیب خودم نیز به نتیجه رسیدم که برای بازی در خط حمله مستعد هستم . البته نمی‌دانستم که می‌توانم برای همیشه خودم را با این شرایط جدید تطبیق بدهم یا خیر ؟ اما فوتبال یک زبان جهانی است و یک فوتبالیست حرفه‌ای در هر کجای جهان، باید بتواند از پس کارهای مختلف برآید . اگر لازم باشد که در پیست‌های مختلف بازی کنیم ، باید تحت هر شرایطی خودمان را با شرایط جدید وفق داده و در هر پستی که تیم نیاز دارد، به بازی بپردازیم . این مسأله‌ای است که هر فوتبالیستی باید بتواند با آن کنار بیاید.

 

ستارگان جام ملت های آسیا ؛ فان ژی هی و عصر طلایی فوتبال چین

سال های طلایی فان

سال 1995 سال‌ طلایی فوتبال فان است. شانگهای قهرمان لیگ شد و فان با 15 گل زده به عنوان آقای گل لیگ انتخاب. او به عنوان ستاره آینده فوتبال چین ، به تیم ملی این کشور دعوت شد . پس از آن ، زندگی فان با سفرهای متعدد همراه شد . چین کشور کوچکی نیست و کسی که در بالاترین سطح فوتبال آن ، حضور دارد ، زندگی پرمشغله و شلوغی خواهد داشت . فان اولین بار در سال 1992 برای تیم ملی چین به میدان رفته بود و طی ده سال آینده در بیش از 100 بازی ملی برای کشورش به میدان رفت . آن‌ سال‌ها درخشان‌ترین دوران در فوتبال ملی چین بود و تیم ملی این کشور می‌توانست برای تک‌تک تیم‌های آسیایی ، مشکل‌ساز باشد .

فوتبالیست هایی فوق العاده

شکی نیست که چین در آن دهه، لیاقت داشت که بیش از یک بار به جام جهانی صعود کند . اما اولین و آخرین حضور چین در جام جهانی مربوط به سال 2002 بود . مسابقاتی که به آخرین حضور فان در تیم ملی بدل شد . او می‌گوید :

 

فوتبالیست‌هایی که بعد از سال 1966 و قبل از سال 1980 به دنیا آمدند ، فوق‌‌العاده بودند ! در آن دوران فوتبالیست‌های قدرتمندی در تیم ملی چین ظهور کردند . بازیکنان بعد از نسل‌ ما، تحت تأثیر کارهایی بودند که ما انجام داده بودیم و برخی از عادت‌های ما را تکرار می‌کردند . ما بسیار پر انرژی بازی می‌کردیم و تکنیک بالایی داشتیم . اگر بازیکنان امروز تیم ملی بتوانند همچون نسل ما، درخشان عمل کنند ، تیم ملی چین مجدداً می‌تواند در رقابت با سایر تیم‌های آسیایی به نتایج قابل‌قبولی دست یابد . راستش نمی‌دانم چرا فوتبال ما پس از سال 2003 در مسیر افول قرار گرفت ؟

 

fan-zhiyi

زندگی در بریتانیا

در‌ آن سال‌ها فان دیگر در شانگهای حضور نداشت . فان در سال 1998 به همراه سان‌ . جی های مدافع دالیان راهی بریتانیا شد و پنج سال در جزیره به بازی پرداخت . فان در بریتانیا بیشترین موفقیت را با کریستال پالاس تجربه کرد و خیلی‌ها از او به عنوان بهترین بازیکن خارجی در تاریخ این باشگاه جنوب لندن یاد کرده‌اند . او پس از کریستال‌پالاس به داندی یونایتد و کاردیف سیتی پیوست و یکی از اولین بازیکنان چینی لقب گرفت که کارنامه‌ای قابل قبول در فوتبال اروپا به جای گذاشته بود . فان از آن روزها تجربیات زیادی کسب کرد . او باید زبان انگلیسی می‌آموخت و مجبور بود خانواده نوپای خود را در شانگهای تنها بگذارد . زندگی در بریتانیا با زندگی معمول فوتبالیست‌های چینی ، تفاوت فراوانی داشت . اما چه تفاوت‌هایی ؟ فان می‌گوید :

 

زندگی‌ام تغییر کرده بود و همه چیز فرق داشت : فوتبال متفاوت ، زندگی متفاوت و ... اما باارزش‌ترین چیزی که آموختم این مسأله بود که یک فوتبالیست باید چگونه زندگی کند . یک فوتبالیست باید زندگی حرفه‌ای داشته باشد . وقتی به انگلستان رسیدم ، مشاهده کردم که فرهنگ این سرزمین با فرهنگ ما، تفاوت فراوانی دارد . آنجا دیدم که فوتبالیست‌های غربی چگونه زندگی می‌کنند . نحوه تمرین و زندگی آن‌ها با تمرین و زندگی بازیکنان چینی ، از زمین تا آسمان تفاوت داشت .

 

ستارگان جام ملت های آسیا ؛ فان ژی هی و عصر طلایی فوتبال چین

نماینده دورانی امیدبخش

فان ژی هی حالا دوباره در شانگهای زندگی می‌کند . در حالی که اعتبار فوتبال چین به دلیل ناکامی ها و رسوایی‌های سال‌های اخیر، لکه‌دار شده است . به این ترتیب فوتبال چین به تازگی در حال پیدا کردن خود است . با این وجود فان هنوز هم در زادگاه خود، محبوبیت فراوانی دارد . او نماینده دورانی است که همه چیز تازه و امید‌بخش بود . دورانی که چینی‌ها واقعاً به تیم ملی خود افتخار می‌کردند . او امید را از‌آن دوران به روزگار کنونی آورده است . 

من مدتی است که با اتحادیه فوتبال شانگهای همکاری می‌کنم . هر چند در حال حاضر ، کار زیادی برای انجام دادن نداریم. برای مدتی مربیگری یکی از تیم‌های جوان را به عهده داشتم ولی فضا آن طور که باید و شاید ، نبود . بنابراین به مربیگری ادامه ندادم . درست است که آن شغل را ترک کردم ولی رابطه‌ام با فوتبال به صورت کامل ، قطع نشد . ما گروهی بودیم که پروانه مربیگری داشتیم و یک عالم تجربه حرفه‌ای پشت سرمان خوابیده بود . برای همین امر ، دلمان می‌خواهد که به جوانان آموزش دهیم . در گذشته ما فوتبالیست‌ها دریافت کننده بودیم و از جامعه چیزهای بسیار خوبی گرفتیم . ولی حالا لازم است که بخشی از دین خود را به جامعه ادا کنیم . در حال حاضر ، کارمان سازماندهی مسابقات خیریه است و مایلیم یک برنامه تمرینی خوب برای بچه‌ها طراحی کنیم ؛ به بخش‌هایی از جامعه که نیازمند کمک هستند ، کمک کنیم تا بتوانند پیشرفت کنند . کمک به جوانان ، موضوعی بسیار مهم برای ما محسوب می‌شود و تمام تلاشمان را انجام می‌دهیم تا بتوانیم باعث پیشرفت آن‌ها شویم !

اختصاصی آسمونی      

نظر خود را درباره «بیوگرافی فان ژی هی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره بیوگرافی فان ژی هی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.