زمان مطالعه: 3 دقیقه
روش آشنا کردن کودکان با مفهوم مرگ

روش آشنا کردن کودکان با مفهوم مرگ

فقط زمانی که کودک به نحوی با موضوع مرگ روبرو شد، به او توضیحاتی در این باره بدهید. در واقع، این مسأله به دو...

familiarize-children-with-the-concept-of-death
familiarize-children-with-the-concept-of-death

فقط زمانی که کودک به نحوی با موضوع مرگ روبرو شد، به او توضیحاتی در این باره بدهید. در واقع، این مسأله به دو صورت مستقیم یا غیر مستقیم اتفاق می افتد؛ نخست موقعی که یکی از نزدیکان بچه فوت می کند و دوم مشاهده مرگ یک نفر در فیلم یا برنامه تلویزیونی.
در هر دو صورت، سؤالات مختلفی ذهن کودک را درگیر می کند. در غیر این صورت و در شرایط عادی زندگی لزومی ندارد این موضوع مطرح شود؛ مگر اینکه کودک خودش تمایل داشته باشد و یا در مورد علت، ضرورت و یا دیگر جزئیات مرگ سؤال کند.

توضیح واقعیت مرگ به کودکان

شیوه صحبت باید روشن و واضح باشد. پدر و مادر می توانند از عبارات ساده استفاده کرده و دقت کنند که دلهره و اضطراب نداشته باشند. به عبارت دیگر نباید طوری رفتار کنند که انگار «مرگ» کلمه ای ممنوعه است؛ زیرا عموماً بزرگترها از حرف زدن راجع به آن طفره می روند و یا در لفافه سخن می گویند، در حالی که بچه ها هنگام سؤال کردن کاملاً رک و بی رودربایستی هستند. به عنوان مثال، وقتی والدین به بچه می گویند که «مادربزرگ به آسمان رفته»، این مسأله چندان برای او قابل درک نیست. در این باره، باید توضیح دهیم که منظور ما از رفتن به آسمان در واقع تغییر شکل زندگی بوده و با دنیای اکنون متفاوت است.
همیشه به خاطر داشته باشیم که نوع گفتگوی ما باید متناسب با سن کودک باشد و کلماتی به کار ببریم که او به خوبی موضوع را بفهمد. مسأله مهم دیگر اینکه گفتگو را به سمتی پیش ببریم که به همه سؤالات بچه پاسخ داده شود. البته این مسأله به توانایی های فردی هر کودک نیز بستگی دارد. برای مثال، یک بچه 3 ساله به طور واقعی چیزی راجع به مرگ درک نمی کند. او فقط نبودن یک نفر را احساس می کند، اما هیچ شناختی از مفهوم حقیقی این اتفاق ندارد. بین سنین 5 تا 7 سال که کودک مفهوم زمان را می

شناسد، کم کم می تواند مرگ را نیز درک کند.

آیا کودکان از مرگ می ترسند؟

این مسأله باز هم به کودک شما بستگی دارد. بعضی از آنها از مرگ می ترسند و بعضی دیگر نه. حتی بچه هایی هستند که به خاطر ترس از مردن، دوست ندارند هیچ وقت بزرگ شوند.

در واقع، در تصور آنها ترس از بزرگ شدن فقط به این خاطر شکل می گیرد که سرانجام او هم روزی مثل پدربزرگ و مادربزرگ پیر می شود و روزی می میرد. بهتر است از کودک سؤال کنیم: «چه چیزی تو را می ترساند؟»، «چرا می ترسی؟» و… پاسخ های او قطعاً می تواند به ما کمک کند تا علت این نگرانی و راه های غلبه بر آن را بشناسیم. ممکن است بچه ها در سنین مختلف از نوعی دلهره که به آن «هراس از مرگ» می گوییم رنج ببرند که البته این مشکل با حالتی که در بالا توضیح داده شد، متفاوت است.

شرایط روحی کودک پس از مرگ یکی از نزدیکان

مسلماً در پی این حادثه، تحول درونی در کودک اتفاق می افتد اما این حالت به هیچ وجه مخرب نیست. بچه ها توانایی جبران و بازگشت فوق العاده بالایی دارند. این بازگشت به زندگی عادی از طرفی به احساس نزدیکی و صمیمیت او با بیمارستان متفاوت است و ما اصلاً متوجه نخواهیم شد که در این هنگام کودک چه درکی از موقعیت دارد.

به نظر می رسد ملاقات در بیمارستان تأثیر فوق العاده زیادی روی کودک دارد، بخصوص اگر به بیمار لوله ها و دستگاه های مختلف وصل باشد. در اینجا والدین نقش بسیار مهمی دارند، زیرا به خوبی روحیه و توانایی فرزندشان را در مواجهه با این صحنه می شناسند. اگر بچه خیلی کم سن، بسیار حساس و مضطرب است، بهتر است او را به آنجا نبرند یا اینکه هنگام ملاقات در کنارش باشند تا هنگام تحمل این ضربه روحی شدید، تنها نباشد.

مواجهه با مرگ های غیر طبیعی مانند تصادف

در رابطه با مرگ های غیر عادی، احساس نگرانی و گناه ممکن است در کودک به وجود آید. سؤالاتی از قبیل: «این منصفانه نیست، چرا باید این اتفاق می افتاد» و… در ذهن او شکل می گیرد. دلواپسی و حالت های روحی والدین هم بسیار تأثیر گذار است، زیرا کودک اضطرب و پریشانی آنها را به خوبی درک می کند. در این شرایط، معمولاً بزرگترها بیش از حد از کودک مراقبت می کنند که همین موضوع می تواند احساس عدم امنیت را در او برانگیزد. همچنین، احتمال دارد اضطراب و نگرانی او نیز بیشتر شود.

برای اینکه فرزندان بهتری تربیت کنید می توانید روی لینک زیر کلیک کنید:

فرزندداری

نظر خود را درباره «روش آشنا کردن کودکان با مفهوم مرگ» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره روش آشنا کردن کودکان با مفهوم مرگ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.