زمان مطالعه: 3 دقیقه
باورهای نادرست درباره حیوانات!

باورهای نادرست درباره حیوانات!

همه ما از کودکی داستان‌ها شنیده‌ایم و کارتون‌های زیادی دیده‌ایم که حیوانات، شخصیت‌های اصلی آن را تشکیل...

همه ما از کودکی داستان‌ها شنیده‌ایم و کارتون‌های زیادی دیده‌ایم که حیوانات، شخصیت‌های اصلی آن را تشکیل می‌دادند. در این داستان‌ها معمولا برخی حیوانات یک ویژگی خاص و مشابه انسان داشتند. مثلاً «جغد دانا»، «روباه مکار» یا «مار بدجنس» از جمله این شخصیت ها بودند. اما براستی این ویژگی ها تا چه حد واقعیت دارد؟ آیا پژوهش های علمی هم این باورهای عامیانه و دیرین را تائید می کند؟ در ادامه نگاهی خواهیم داشت به 3 حیوان مختلف که به صفت خاصی معروف هستند یا ویژگی خاصی را به ذهن ما می آورند؛ اما خواهید دید که واقعیت های علمی در مورد آنها چیست.

dog
dog

سگ ها موجوداتی وفادار هستند

شاید شنیده باشید که در بسیاری از موارد، سگی با فداکاری، جان صاحب خود را نجات داده یا با شادی از صاحب خود که سال ها از او دور بوده استقبال کرده باشد. با این که نمی توان این باور عمومی را به طور کلی رد کرد، اما شاید مفهوم وفاداری در این حیوان با مفهومی که میان انسان ها رایج است تفاوت داشته باشد. در واقع، برخی کارشناسان بر این باورند که سگ ها در ازای دریافت مکان و غذا به تعامل با انسان می پردازند.

در سال 2013، گروهی از پژوهشگران مجارستانی به این نتیجه رسیدند که واکنش سگ ها به یک ربات، همانند واکنش آنها به انسان است. در این مطالعه، سگ ها در برابر دو انتخاب قرار داشتند. از یک سو، یک ربات با صدایی ویژه با این جانوران صحبت می کرد و آنها را به سمت غذایی که در گوشه ای قرار داشت هدایت می کرد. همچنین انسانی نیز در آزمایش حضور داشت که چنین رویه ای را در برابر سگ ها به انجام نمی رساند. در این آزمایش مشخص شد که سگ ها به سمت ربات گرایش یافته و زمان بیشتری را در کنار ربات می گذراندند و حتی به دست های ربات خیره می شدند.

owl
owl

جغدها عاقل هستند

در داستان های کودکانه، جغد معمولا نقش حیوان دانای جنگل را به عهده دارد؛ امروزه حتی در کارت های دعوت مراسم فارغ التحصیلی در بسیاری از کشورهای جهان هم از جغد به عنوان نماد دانایی استفاده می شود. ریشه این باور را شاید بتوان در اسطوره های یونان و روم باستان پیدا کرد. در این اسطوره ها، جغد نماینده آموزش، هوش و سحر بود.

اما آیا براستی جغدها باهوشند؟ مطالعات نشان داده که برخلاف باور عمومی، جغد آنقدرها هم حیوان باهوشی نیست. چرخه خواب و بیداری جغدها بر خلاف بیشتر جانوران است. شاید همین تفاوت و نیز پرواز بی صدا و مهارت زیاد آنها در شکار سبب شده که این جانور در ذهن انسان ها به عنوان موجودی اسرارآمیز و بسیار باهوش جلوه کند.

اما واقعیت آن است که با وجود توانایی های زیاد جغدها در شکار، نسبت اندازه مغز این حیوان در مقایسه با بدنش خیلی کمتر از بسیاری از حیوانات دیگر است. همچنین برخلاف پرنده هایی مثل کلاغ، طوطی یا کبوتر که می توان به آنها آموزش داد، جغدها چندان آموزش پذیر نیستند. جالب این است که در فرهنگ هند، جغدها نماد حماقت شناخته می شوند. حتی واژه هندی «اوولو» که به معنای «جغد» است نوعی دشنام تلقی می شود.

bats
bats

خفاش ها می خواهند به موی سر ما حمله کنند

خفاش نوعی پستاندار پرنده است که از انواع میوه و نیز حشرات ریز تغذیه می کند. تغذیه این حیوان از میوه های مختلف در نهایت به گردافشانی گیاهان منجر می شود. خفاش ها با شکار حشرات ریز، نقش مهمی در از بین بردن حشرات بیماری زا و آفات کشاورزی ایفا می کنند.

یکی از باورهای نادرستی که به ویژه در کشورهای غربی وجود دارد این است که خفاش ها دوست دارند روی سر انسان بنشینند. اما این باور عامیانه از کجا سرچشمه گرفته است؟ حتما داستان دراکولا را شنیده اید. در این داستان، خفاش ها به عنوان موجوداتی خون آشام به تصویر کشیده شده اند. اما آیا خفاش ها واقعا خون آشام هستند؟ واقعیت این است که فقط درصد بسیار اندکی از این موجودات خون می آشامند. این نوع از خفاش ها در آمریکای مرکزی و جنوبی زندگی می کنند و البته نیاز آنها فقط با دو قاشق غذاخوری خون در روز تامین می شود.

براساس بررسی یکی از سازمان های بین المللی زیست محیطی، دلیل این که گاهی اوقات خفاش ها در اطراف انسان می چرخند شاید این باشد که به دنبال حشره ای هستند و می خواهند آن را شکار کنند. از آنجا که بیشتر خفاش ها از میوه و حشرات مختلف تغذیه می کنند، هیچ دلیلی برای نشستن روی سر انسان ندارند. خفاش ها بخوبی می توانند مسیر خود را پیدا کنند و با قوه بینایی و نیز سیستم راداری صوتی خود می توانند اشیایی به ضخامت یک نخ ماهیگیری را شناسایی کنند. جالب اینجاست که حتی یک پژوهشگر سعی کرد خفاشی را روی موهای سر خود بنشاند، اما خفاش از قرارگیری در آنجا خودداری کرد.

نظر خود را درباره «باورهای نادرست درباره حیوانات!» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره باورهای نادرست درباره حیوانات! فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.