زمان مطالعه: 2 دقیقه
معرفی جشنواره جهانی فیلم فجر

معرفی جشنواره جهانی فیلم فجر

معرفی جشنواره جهانی فیلم فجر به گزارش آسمونی برگزاری اولین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر به سال 1361 باز می...

معرفی جشنواره جهانی فیلم فجر

معرفی جشنواره جهانی فیلم فجر
معرفی جشنواره جهانی فیلم فجر

به گزارش آسمونی برگزاری اولین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر به سال 1361 باز می گردد. جشنواره فجر، به عنوان بزرگترین جشنواره فیلم ایران، هر ساله در قلب تهران برگزار می‌شود. این رویداد عرصه ای مناسب برای  تبادلات فرهنگی، نمایش دستاوردهای خلاقانه سینماگران مطرح و نیز تقدیر از فیلم‌های ملی و بین المللی است. این جشنواره از زمان تاسیس تا کنون نقش مهمی در پیشرفت سینمای ایران ایفا نموده و هر ساله کارگردانان پیشکسوت و فیلم سازان جدید آثار خود را در آن به نمایش گذاشته‌اند.

در سال هایی که از طول عمر این جشنواره می گذرد، آیین نکوداشت شخصیت های مهم سینمای جهان برگزار شده است. از شخصیت هایی که در مقام داور نیز با جشنواره فیلم فجر همکاری داشته اند، می توان به عنوان نمونه به فولکر شلوندورف، کریشتف زانوسی، رابرت چارتف، سمیح کاپلان اوغلو، بروس برسفورد، پرسی ادلون، پل کاکس، شیام بنگال، بلا تار، یان تروئل، هلما سندرس برامس، الیا سلیمان، آنییژکا هولاند، آندری زویاجینتسف، رستم ابراهیم بکف و … اشاره کرد.

هم‌چنین جشنواره برای معرفی فیلم‌هایی از خاورمیانه، آسیای مرکزی، قفقاز و آناتولی اهمیت خاصی قائل است و بر آثاری که با الهام از آموزه‌های راستین پیامبران الهی، پیام صلح و دوستی ساخته شده باشند، تمرکزی ویژه دارد.

جشنواره جهانی فیلم فجر در این منطقه جغرافیایی محلی یگانه برای تبادل تجربیات و ملاقات های بین المللی فراهم می آورد و دوره آموزشی فشرده ای را برای فیلمسازان جوان تدارک می بیند.

در عین حال، برگزاری بازار بین المللی فیلم و برنامه های تلویزیونی ایران امکانی عالی برای خرید و فروش حقوق، تولید مشترک و حمایت از تولید آثار و نمایش ویژه فیلم‌های جدید ایرانی را به وجود می آورد.

سی و هفتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر از تاریخ 29 فروردین تا 6 اردیبهشت 1398 در تهران به دبیری رضا میرکریمی برگزار می شود.

تاریخچه جشنواره جهانی فیلم فجر

جشنواره جهانی فیلم فجر ، جایگزینی برای جشنواره بین‌المللی فیلم تهران بود که تا پیش از انقلاب 1357 ایران، با حمایت دفتر مخصوص فرح پهلوی در ایران برگزار می‌شد و در آن فیلم‌های برگزیده سینمای ایران در کنار آثار سینمای بین‌المللی به رقابت می‌پرداختند. بعد از انقلاب، این جشنواره تعطیل شد و بعد از 4 سال جشنواره فیلم فجر، هم‌زمان با روزهای دهه فجر جایگزین آن شد.

نخستین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر از 12 تا 22 بهمن سال 1361 به دبیری حسین وخشوری برگزار شد.

جشنواره فجر تا سال 1374 فقط به تولیدات سالانه‌ی سینمای ایران می‌پرداخت. از سال 1374 جشنواره به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود و علاوه بر سینمای ایران، در بخش بین‌الملل به بررسی فیلم‌هایی از سینمای جهان می‌پردازد. در بخش‌های رقابتی این جشنواره، شرکت کنندگان برای کسب جایزه‌ی مخصوص که «سیمرغ بلورین» نام دارد با هم رقابت می‌کنند. دیپلم افتخار و لوح زرین از دیگر جوایز این جشنواره می‌باشند. طی سالیان اخیر مسابقه‌های سینمای مستند، فیلم کوتاه و مسابقه مواد تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی نیز به بخش‌های سینمای ایران اضافه شده‌است. در ابتدای جشنواره آیین بزرگداشت یک هنرمند برگزار می‌شود و در انتها هم جوایز ویژه و مردمی به فیلم انتخاب شده با رای مردم داده می‌شود. در سال 1393 بخش بین‌الملل جشنواره جدا شد.

نظر خود را درباره «معرفی جشنواره جهانی فیلم فجر» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره معرفی جشنواره جهانی فیلم فجر فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.