زمان مطالعه: 6 دقیقه
فائزه هاشمی رفسنجانی

فائزه هاشمی رفسنجانی

فائزه هاشمی بهرمانی دومین دختر مرحوم آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی، 17 دی 1341 در قم متولد شد. ایشان به گفته خود دارای روحیه انتقادگر و فعال هستند.
نام و نام خانوادگی فائزه هاشمی رفسنجانی بهرمانی
لقب فائزه هاشمی
تاریخ تولد 17 دی 1341
سن 59 سال
محل تولد قم
محل زندگی تهران
ملیت ایرانی
سمت نماینده سابق مجلس شورای اسلامی دوره پنجم
وضعیت تاهل متاهل
نام همسر حمید لاهوتی

فائزه هاشمی رفسنجانی (زاده 17 دی 1341) سیاستمدار ایرانی است که نماینده تهران در دوره پنجم مجلس شورای اسلامی بود. وی دومین دختر اکبر هاشمی رفسنجانی است. فائزه هاشمی از نظر سیاسی دارای گرایش اصلاح‌طلبی است و از اعضای بنیانگذار حزب کارگزاران سازندگی به‌شمار می‌آید. در ادامه مطلب آسمونی با بیوگرافی فایزه هاشمی آشنا می شویم.

درباره فائزه هاشمی رفسنجانی

بیوگرافی فاطمه هاشمی رفسنجانی
بیوگرافی فاطمه هاشمی رفسنجانی

فائزه هاشمی بهرمانی دومین دختر مرحوم آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی، 17 دی 1341 در قم متولد شد،  کودکی فائزه در همان شهر قم سپری شد و 4 ساله بود که به همراه خانواده به تهران مهاجرت کرد و تمام دوران تحصیل خود را در مدرسه رفاه پشت سر گذاشت. فائزه فرزند سوم مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی و عفت مرعشی می باشد، خواهرش فاطمه و برادرش محسن بزرگتر و مهدی و یاسر برادران کوچکتر او هستند.
فائزه در سال 1357 در سن 16 سالگی به عقد دکتر حمید لاهوتی، پزشک و فرزند ارشد مرحوم آیت‌الله حسن لاهوتی در آمد. ثمره این زندگی دو فرزند می باشد خانم مونا در سال 1362 و حسن سال 1366 به دنیا آمد و آقا حمید لاهوتی با اینکه پزشک است، شغل آزاد هم دارد.
فاطمه خانم همسر آقای سعید لاهوتی یک دختر دارند: سارا. که سارا خانوم دو دختر دارند. لیلا و مریم فائزه خانم همسر حمید لاهوتی یک دختر (مونا) و یک پسر (حسن) دارند. آقا مهدی اسم همسرشون فرشته است دختر عمو پسر عمو هستند. دو پسر دارند فواد و یاسین . آقا یاسر هم با مریم خانوم (دختر پسر خالشون) ازدواج کرده اند و یک فرزند دارند به نام لیلی.
فائزه هاشمی در توضیح چگونگی اخذ مدرک دکترای حقوق بین الملل خود در یکی از دانشگاه‌های لندن، بیان داشته که به مدت دو سال دانشجوی دکترای حقوق بین‌الملل در یکی از دانشگاه‌های لندن بوده، اما از تز دکترایش، در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد دفاع کرده و در این واحد دانشگاهی موفق به اخذ مدرک دکترا شده است. وی همچنین اذعان دارد، علاوه بر اینکه دارای دو مدرک فوق لیسانس در رشته حقوق بشر و حقوق بین الملل است، دو مدرک لیسانس در رشته مدیریت از دانشگاه الزهرا و رشته علوم سیاسی از واحد تهران مرکز دانشگاه آزاد را نیز دارد.
از بین دختران هاشمی، فائزه تنها دختری است که وارد سیاست شد، وی در دوره پنجم مجلس شورای اسلامی با رای بالایی نماینده مردم تهران شد؛ اما شرکت فائزه در انتخابات مجلس ششم با شکست سختی همراه بود که باعث شد وی به طور موقت از عرصه سیاست کناره‌گیری کند.

فعالیت های فائزه هاشمی

 فاطمه هاشمی رفسنجانی، رئیس سابق فدراسیون اسلامی ورزش زنان
 فاطمه هاشمی رفسنجانی، رئیس سابق فدراسیون اسلامی ورزش زنان
  • فائزه رئیس فدراسیون اسلامی ورزش زنان

فائزه هاشمی از سال 1369 ریاست فدراسیون اسلامی ورزش زنان را بر عهده گرفت، اما پس از چندی به خاطر پاره‌ای از مشکلات به تعطیلی کشیده شد؛ برخی علت تعطیلی آن را نبود بودجه عنوان کردند، برخی نیز علت آن را فعالیت‌های سیاسی و غیر ورزشی فائزه هاشمی دانسته‌اند. اما به نظر می‌رسد کارشناسان علت اصلی تعطیلی آن را عدم هماهنگی در روش برگزاری مسابقات با عرف و آیین اسلام عنوان کرده‌اند.

هم چنین نشریه "مسلم نیوز" که پرتیراژترین نشریه اقلیت‌ها در انگلستان است، به منظور ارتقا جایگاه مسلمانان مقیم انگلستان از سال 2000، جوایزی را با نام مسلمانان پیشگام و صاحب نام در حیطه های روابط عمومی، بهداشت، سلامت، توسعه، ارتباطات، تحصیلات، فرهنگ، اقتصاد و رسانه ها به اجرا گذاشته است، که جایزه شایستگی ورزش را به نام "جایزه فائزه هاشمی" نامگذاری کرده است.

  • مدیر مسئول روزنامه زن

او در سال 1377 خورشیدی اولین روزنامه مربوط به زنان یعنی روزنامه زن را منتشر کرد و مدیر مسئول آن بود روزنامه زن به دلیل درج اخبار سیاسی، نقد حجاب اسلامی، حمایت از فمنیسم، ابتدا در بهمن 1377 به مدت دو هفته و بار دیگر در 17 فروردین 1378 برای همیشه توقیف شد.

  • ریاست از 28 سالگی

فائزه سال 1369 دوره دوم ریاست جمهوری پدرش در 28 سالگی فدراسیون اسلامی ورزش زنان را تاسیس کرد و ریاست آنرا برعهده گرفت که مدتی بعد منحل شد.

حقایق و حواشی فائزه هاشمی

فاطمه هاشمی رفسنجانی و مخالفت با چادر اجباری
فاطمه هاشمی رفسنجانی و مخالفت با چادر اجباری
  • فائزه هاشمی دیگر رای نمیدهد

به گفته فاطمه، حتی در صورتی که برادرش محسن هاشمی رفسنجانی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شود که او را قبول دارد، بازهم در انتخابات شرکت نمی کند و رای نمی دهد.

  • فاطمه هاشمی و فمینیست

من خودم را فمینیست به معنی برابری حقوق زنان و مردان می دانم ، فمینیسم مثل هر مکتب دیگری رادیکال، میانه رو و محافظه کار دارد. بنابراین اگر فمینیسم را مکتبی برای برابری حقوق زنان و مردان بدانیم، بله من یک فمینیست هستم.

  • اظهار نظر فائزه هاشمی درباره چادر 

مصاحبه فائزه فاشمی با شبکه دو صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در اردیبهشت 1388، درباره حجاب اسلامی، چادر مشکی و وضعیت زنان جنجال آفرین شد. این مصاحبه او با واکنش و مخالفت برخی اصولگرایان نظیر عباس کعبی، فاطمه آجرلو و جعفر شجونی مواجه شد.

  • اخراج از دانشگاه آزاد

فائزه به همراه خواهر بزرگترش فاطمه که سال ها استاد دانشگاه آزاد و عضو هیئت علمی بودند به گفته خود از طریق رئیس بسیج اساتید اخراج شدند. فرزند بنیاندگذار دانشگاه آزاد که از مسیر قضایی پیگیر دلایل نامعلوم اخراجش بود گفت: بنظرم پرونده شکایتم در مسیری قرار گرفته که حکمی صادر نشود.

اظهارات فاطمه هاشمی رفسنجانی درباره سپاه

اظهارات اخیر فائزه هاشمی (در تیر ماه 1401) در یک جلسه اینترنتی در کلاب هاوس، موجی را در عرصه رسانه‌ای و افکار عمومی به وجود آورده است و با توجه به همزمانی این اظهارات با اقدامات دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در خلال برجام و همچنین با توجه به سنگ‌ اندازی‌ های امریکا و شبکه داخلی امریکا در ایران با این ادعا که اگر مذاکرات وین به شکست منتهی شود، مقصر سپاه است.
فائزه در این بحث اینترنتی می‌گوید: «تنها راه بازگشت سپاه به پادگان‌ها این است که در لیست تحریم‌ها باقی بماند! چیزی که از سپاه نصیب جامعه ایران می‌شود، منفی است و باید جایی متوقف شود» این اظهارنظر در حالی از سوی خانم هاشمی بیان‌شده است که پیشتر نیز سخنانی از او درباره حکومت دینی، مورد انتقاد مردم و فعالان رسانه‌ای قرار گرفته بود.

دوران حبس و زندان فائزه هاشمی

فاطمه هاشمی رفسنجانی در جمعی از خبرنگاران در روز دادگاه
فاطمه هاشمی رفسنجانی در جمعی از خبرنگاران در روز دادگاه
  • دوران زندان فائزه هاشمی

حکم دادگاه بدوی فائزه هاشمی در 13 دی ماه 1390، از سوی شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی صلواتی به ریاحی وکیل وی ابلاغ شد. فائزه هاشمی برابر حکم دادگاه، به جرم فعالیت تبلیغی علیه نظام، به شش ماه حبس تعزیری و 5 سال محرومیت از فعالیت‌های سیاسی، فرهنگی و مطبوعاتی محکوم شد.
  • بازداشت فائزه هاشمی در انتخابات 88

فائزه هاشمی در اعتراضات پس از انتخابات ریاست‌جمهوری 1388 حضور فعالی داشت و حتی در تظاهرات روز 30 خرداد برای مدت کوتاهی دستگیر شد وی از مخالفین جدی محمود احمدی‌نژاد و حامی میرحسین موسوی بود.
فائزه هاشمی به عنوان یکی از عناصر فعال در فتنه 88 در روزهای ابتدایی فتنه به تهییج فتنه‌گران پرداخته و تحرکات و حضور خود را تا آخرین نفس برای زنده نگه داشتن فتنه 88 ادامه داد. همچنین در روز اعتراضات جنبش سبز در 1 اسفند 1389، در خیابان ولی‌عصر بازداشت و مجدداً آزاد شد.
نام فائزه هاشمی آنقدر حواشی به همراه خود داشت که توجه کنجکاوانه مخاطبان را به خود جلب کند. در انتخابات ریاست جمهوری دهم سردمدار جبهه اصلاحات شده بود و علی‌رغم مخالفت پیشین با میرحسین موسوی، به صورت غیررسمی مسئولیت کمیته تبلیغات او را برعهده گرفت.
فائزه پس از سال‌ها سکوت این بار با تمام توان و انرژی و تمام قد برای حمایت از موسوی به میدان آمده بود و پذیرش شکست خارج از تحملی بود که در این 10 سال در غربت به سر آمده بود و می‌خواست تمام آتش خود در عالم سیاست را یکباره شعله‌ور کند.

  • محکومیت فائزه هاشمی در دادگاه انقلاب اسلامی

فائزه هاشمی برای چندمین بار در حال لیدری، شعار دادن و تحریک مردم دستگیر شده و حکم دادگاه وی از سوی شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی صلواتی به ریاحی وکیل وی ابلاغ شد.
فائزه هاشمی برابر حکم دادگاه به جرم فعالیت تبلیغی علیه نظام به شش ماه حبس و 5 سال محرومیت از فعالیت‌های سیاسی، فرهنگی و مطبوعاتی محکوم شد.
زندان خالی برای اجرای حکم فائزه وجود ندارد! وکیل فائزه هاشمی نیز در پاسخ به این سئوال که چرا با وجود صدور حکم حبس برای فائزه هاشمی از سوی قوه‌قضاییه حکم وی اجرا نشده است؟ گفت: "برای اجرای حکم فائزه هاشمی چندین مرتبه اقدام شده ولی زندان خالی وجود ندارد. هزاران محکوم به زندان در انتظار اجرای حکم خود هستند و این در حالی است که زندان‌ها هنوز خالی نشده‌اند."
به گفته وی محکومان بسیاری هستند که با وجود صدور حکم به قید وثیقه آزاد شده و حتی خارج از کشور تحصیل می‌کنند. وکیل هاشمی خاطرنشان کرد: "فائزه هاشمی ممنوع‌الخروج نیست و این مساله تنها در مورد محکومان مالی مصداق دارد."

 

راه های ارتباطی فائزه هاشمی رفسنجانی

 

گالری تصاویر فائزه هاشمی رفسنجانی

فاطمه هاشمی رفسنجانی درخودروی شخصی خود
فاطمه هاشمی رفسنجانی درخودروی شخصی خود
فاطمه هاشمی رفسنجانی در کنار پدرش
فاطمه هاشمی رفسنجانی در کنار پدرش
فاطمه هاشمی رفسنجانی در میان جامعه بهائیان
فاطمه هاشمی رفسنجانی در میان جامعه بهائیان
فاطمه هاشمی رفسنجانی در روز خاکسپاری پدرش
فاطمه هاشمی رفسنجانی در روز خاکسپاری پدرش
خانواده فاطمه هاشمی رفسنجانی
خانواده فاطمه هاشمی رفسنجانی
نظر خود را درباره «فائزه هاشمی رفسنجانی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره فائزه هاشمی رفسنجانی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.