زمان مطالعه: 5 دقیقه
معرفی تیم های باشگاهی ؛ اورتون ، از عصر دیکسی بزرگ تا قهرمانی های دهه 80

معرفی تیم های باشگاهی ؛ اورتون ، از عصر دیکسی بزرگ تا قهرمانی های دهه 80

معرفی تیم فوتبال اورتون / اختصاصی ورزشی آسمونی - مهدی زارعی تافی ها؛ از عصر دیکسی بزرگ تا قهرمانی های دهه...

معرفی تیم فوتبال اورتون / اختصاصی ورزشی آسمونی - مهدی زارعی

تافی ها؛ از عصر دیکسی بزرگ تا قهرمانی های دهه 80

معرفی تیم های باشگاهی ؛ اورتون ، از عصر دیکسی بزرگ تا قهرمانی های دهه 80
معرفی تیم های باشگاهی ؛ اورتون ، از عصر دیکسی بزرگ تا قهرمانی های دهه 80

شکل گیری یک تیم وابسته به کلیسا

باشگاه اول شهر لیورپول ، تاریخی پرافتخار و متفاوت از امروز دارد . این تیم در سال 1878 ( 14 سال قبل از لیورپول ) با عنوان " اف. سی. سنت دومینگو " کار خود را به عنوان یک باشگاه کریکت و توسط انجمنی کانادایی در " برکفیلد رود نورث " آغاز کرد . اولین دیدار فوتبال تاریخ باشگاه در برابر " باشگاه کلیسای اورتون " برگزار شد که با برد (1-0) سنت دومینگو خاتمه یافت . در نوامبر 1879 نام باشگاه به " اورتون " تغییر کرد . دلیل تغییر نام تیم ، قرار گرفتن باشگاه در بخش اورتون بود و علاقه مردمی عادی و غیر وابسته به کلیسای متودیست که می خواستند به تیم بپیوندند .

دومین فاتح لیگ انگلیس

اورتون یکی از 12 باشگاهی بود که در فصل 89-1888 در اولین دوره لیگ حرفه ای فوتبال انگلستان شرکت کرد . تیم علیرغم برد خانگی (6-2) مقابل دربی و برد در خانه بولتون با همین نتیجه در پایان لیگ با 9 برد از 22 مسابقه خود و کسب 20 امتیاز عنوان هشتم لیگ را کسب کرد . یک سال بعد بردهای تیم به 14 افزایش یافت و اورتون 31 امتیازی به رده دوم لیگ صعود کرد . سرانجام در فصل 91-1890 بود که اورتون به دوران قهرمانی پرستون خاتمه داد و با 14 برد شامل 9 برد خانگی و کسب 29 امتیاز پرستون را به رده دوم فرستاد . تافی ها زمانی قهرمان لیگ شدند که بزرگانی چون منچستریونایتد ، لیورپول ، آرسنال ، منچسترسیتی و ... هنوز افتخار حضور در لیگ را کسب نکرده بودند !

everton
everton

آغاز پنجگانه جام حذفی

اورتون در فصل 06- 1905 به بزرگ ترین افتخار خود در جام حذفی نیز دست یافت . در روز 31 مارچ و در مرحله نیمه نهایی مسابقات ، اورتون در استادیوم ویلاپارک بیرمنگام (2-0) لیورپول را شکست داد و به فینال جام حذفی رسید . فینالی که در برابر 75609 تماشاگر استادیوم کریستال پالاس در روز 21 آوریل 1906 برگزار شد و آبی ها با تک گل آلکس" سندی" یانگ (77) نیوکاسل را شکست داده و اولین قهرمانی از عناوین پنجگانه خود در این مسابقات را تصاحب کردند .

راه راه پوشانی که آبی پوشیدند

هنگامی که در سال 1892 باشگاه به ورزشگاه گودیسون پارک نقل مکان کرد ، رنگ پیراهن باشگاه راه راه صورتی و آبی تیره با شورت آبی تیره بود . چندی بعد پیراهن تیم آبی شد و شورت تیم مشکی . اما از فصل 02-1901 بود که رنگ آبی تیره ( موسوم به آبی سلطنتی ) و شورت سفید در بازیهای خانگی تیم استفاده شد ، پیراهنی که امروز هم پیراهن اصلی تیم است .

معرفی تیم های باشگاهی ؛ اورتون ، از عصر دیکسی بزرگ تا قهرمانی های دهه 80
معرفی تیم های باشگاهی ؛ اورتون ، از عصر دیکسی بزرگ تا قهرمانی های دهه 80

عصر دیکسی بزرگ

در سال 1925 بود که باشگاه سنتر فرواردی 178 سانتی متری را از ترانمر راورز به خدمت گرفت . ویلیام رالف دین ملقب به " دیکسی" طی 12 سال برای اورتون 399 مسابقه انجام داد و آمار فوق العاده 349 گل را به جای نهاد . در دوران دیکسی بزرگ بود که باشگاه با عجیب ترین نتیج تاریخ خود روبه رو شد . در سال 1927 تیم در جدول 22 تیمه عنوان بیستم را کسب کرد ؛ یک پله بالاتر از منطقه سقوط ! با این حال همه چیز در سال بعد متحول شد . در سال 198 دیکسی دین در 42 مسابقه 60 گل به ثمر رساند و اورتون با کسب 20برد ، 13 مساوی و 102 گل زده عنوان قهرمانی لیگ را از آن خود کرد . تافی ها در راه قهرمانی بردهایی همچون (7-0) مقابل وستهام و (7-1) در برابر لستر کسب کردند . اما این آغاز اتفاقات عجیب در باشگاه بود ...

سقوط ، صعود و قهرمانی

اورتون در سال 1929 با سقوطی هولناک به رده هجدهم جدول تنزل کرد . در سال 1930 سقوط تیم ادامه یافت و شکستهایی چون (0-4) از آرسنال و شفیلدونزدی ، (2-5) از استون ویلا ، (0-5) از بولتون و ... این تیم را به مقام 22 لیگ 22 تیمه رساند . قهرمان تنها 3 سال بعد از قهرمانی لیگ ، در مسابقات دسته دوم مسابقه داد! در پایان فصل 31-30 اورتون عنوان قهرمانی لیگ 2 را کسب کرد و راهی دسته اول شد ! قهرمان دسته دوم 121 بار دروازه رقبای خود را گشود که 39 گل سهم دیکسی دین بود . در سال 1932 اورتون تازه بازگشته به لیگ یک ، کاری شگفت انگیز انجام داد و با 26 برد و 4 مساوی و ثبت 116 گل ، بالاتر از آرسنال هربرت چاپمن قهرمان لیگ شد . دیکسی دین در راه قهرمانی 44 گل زد و باز هم آقای گل لیگ شد !

everton
everton

آخرین عناوین قبل از جنگ جهانی دوم

روند درخشش تیم در سال بعد هم ادامه یافت . هر چند در لیگ تیم تا رده یازدهم سقوط کرد ولی این بار در جام حذفی برتری مقابل لسترسیتی (3-2) ، بری (2-0) ، لیدز (4-2) ، لوتون تاون (6-0) و وستهام (2-1) تیم را به فینال مسابقات مقابل منچسترسیتی رساند . فینالی در روز 29 آوریل که در حضور 92950 تماشاگر حاضر در ومبلی از ساعت 15 آغاز شد و در پایان (3-0) به سود تافی ها خاتمه یافت . قهرمانی بعدی تیم دهه 30 در سال 1939 در مسابقات لیگ رقم خورد . این بار به لطف 35 گلی که تامی لاتون برای تیم به ثمر رساند . لاوتون در فصل 40-39 هم در 3 بازی اول لیگ 4 گل زده اما مسابقات به دلیل جنگ جهانی دوم متوقف شد و باز هم دوران طلایی اورتون به دلیل جنگ خاتمه یافت .

معرفی تیم های باشگاهی ؛ اورتون ، از عصر دیکسی بزرگ تا قهرمانی های دهه 80
معرفی تیم های باشگاهی ؛ اورتون ، از عصر دیکسی بزرگ تا قهرمانی های دهه 80

رقابت اورتون و لیورپول در دهه 80

تا قبل از دهه 80، اورتون تنها دو بار دیگر در سالهای 1963 و 1970 قهرمان لیگ شد. یک عنوان قهرمانی در جام حذفی (1966) و نایب قهرمانی سال 77 لیگ کاپ نیز سایر عناوین این تیم بود اما در دهه 80 بندر لیورپول به قطب فوتبال بریتانیا بدل شد و اورتون هم در سال 1985 با 90 امتیاز از 42 مسابقه و برتری 13 امتیازی نسبت به لیورپول نایب قهرمان، فاتح لیگ شد . اورتون در راه این قهرمانی 18 مسابقه بدون شکست پیاپی شامل 10 برد پشت سر هم کسب کرد . تافی ها در جام برندگان جام اروپا هم مقتدرانه پیش رفتند و با برتری (3-1) مقابل بایرن مونیخ در نیمه نهایی و راپیدوین در فینال ، تنها کاپ اروپایی خود را نیز تصاحب نموند. در سال 1986 آبی ها با وجود کسب 86 امتیاز بعد از لیورپول دوم شدند اما یک بار دیگر در سال 1987 بالاتر از لیورپول ایستاده و این بار با 9 امتیاز برتری نسبت به رقیب، قهرمان لیگ شدند . از بد حادثه در تمام این سالها تیمهای انگلیسی از حضور در رقابت های اروپایی محروم بودند و افتخارات اورتون هرگز از جزیره فراتر نرفت ...

همیشه حاضر در لیگ برتر

قهرمانی جام حذفی در سال 1995 پایانی بود بر تمام افتخارات تافی ها. اورتون در تمامی ادوار لیگ برتر حضور داشته اما جز یک عنوان چهارمی لیگ (2005) و سه عنوان پنجمی لیگ در سالهای 2008، 2009 و 2014 هرگز در جمع پنج تیم برتر نبوده است . باید دید آیا با ولخرجی های صورت گرفته، شرایط تیم تغییر خواهد کرد یا خیر ؟

 

اختصاصی آسمونی
نظر خود را درباره «معرفی تیم های باشگاهی ؛ اورتون ، از عصر دیکسی بزرگ تا قهرمانی های دهه 80» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره معرفی تیم های باشگاهی ؛ اورتون ، از عصر دیکسی بزرگ تا قهرمانی های دهه 80 فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.