زمان مطالعه: 2 دقیقه
داستان یک شو: آیا طرح شکل گیری سوپرلیگ اروپا واقعا متوقف شده است؟

داستان یک شو: آیا طرح شکل گیری سوپرلیگ اروپا واقعا متوقف شده است؟

به نظر می رسد یوفا از هیاهوی شکل گیری سوپرلیگ اروپا به منظور تغییر فرمت لیگ قهرمانان اروپا استفاده خواهد کرد.

سال 1998 و در شرایطی که لیگ قهرمانان اروپا تنها با حضور 16 تیم برگزار می شد، برخی از مطبوعات اروپایی درباره یک ایده عجیب و جاه طلبانه نوشتند. ایده شکل گیری مسابقاتی با نام سوپرلیگ اروپا که برگزاری آن می توانست رقابتهای لیگ قهرمانان اروپا را کاملا بی اعتبار کند. مطابق این طرح، بهترین تیمهای فوتبال اروپا به جای شرکت در لیگ قهرمانان اروپا، هر هفته باید یک مسابقه در چهارچوب سوپرلیگ اروپا با یکی از تیمهای حاضر در این تورنمنت انجام می دادند.

در روزگاری که تعداد تیمهای لیگ قهرمانان اروپا اندک بود و تنها در مراحل بالای تورنمنت، تیمهای صاحب نام در برابر هم قرار می گرفتند، تماشاگران در آرزوی دیدن مسابقات بین تیمهای بزرگ بودند. مثلا هیچ کسی بدش نمی آمد که منچستریونایتد در ابتدای هفته در لیگ برتر انگلیس مقابل چلسی بازی کند و در روز چهارشنبه همان هفته مقابل رئال مادرید یا بارسلونا به میدان برود. طبیعی بود که برگزاری چنین تورنمنتی درآمد فراوانی را به جیب تیمها سرازیر می کرد و از طرف دیگر، به میزان علاقه مندان حاضر در استادیوم ها نیز افزوده می شد. در این شرایط یوفا باید به سرعت تصمیم گیری می کرد و از زوال لیگ قهرمانان اروپا جلوگیری می نمود.

اندکی بعد به تعداد تیمهای لیگ قهرمانان اروپا افزوده شد. با افزایش سهمیه کشورهای صاحب فوتبال به 3 و حتی 4 نماینده، تعداد تیمهای حاضر در لیگ قهرمانان به 32 تیم افزایش یافت و لیگ قهرمانان در انحصار تیمهای حاضر در لیگهای قدرتمند قرار گرفت. امری که عملا لیگهای ضعیف و تیمهای کوچک و کم نام و نشان را از لیگ قهرمانان خارج کرد و مسابقات را به یک شبه سوپرلیگ بدل ساخت.

تیمهای شرکت کننده در این رقابتها در هشت گروه با هم مسابقه می دادند و آن گاه با صعود 16 تیم به دور دوم، مجددا قرعه کشی انجام می شد و تیمها در چهار گروه به مصاف هم می رفتند. با توجه به صعود تیمهای قدرتمند به مراحل بالا، عموما این مرحله مملو از رقابتهایی جذاب می شد. مثل همگروهی تیمهایی چون لیورپول، رم، بارسلونا و گالاتاسرای در فصل 02-2001 در مرحله دوم که تکلیف صعودکنندگان گروه را تا روز آخر نامعلوم ساخته بود. لیگ قهرمانان جذاب شد و موضوع شکل گیری سوپرلیگ به دست فراموشی سپرده شد.

فرمت جدید رقابتها بازیهای لیگ قهرمانان را افزایش داد و برجذابیت مسابقات افزود. اما یک تیم برای قهرمانی در تورنمنت باید 17 مسابقه انجام می داد! این امر فشار زیادی به بازیکنان وارد می کرد و یوفا از فصل 04-2003 مرحله گروهی دور دوم را حذف کرد و بازیها را به صورت حذفی ادامه داد تا چهار مسابقه از بازیهای تیمها کم شود. عددی که در یک فصل فشرده فوتبال، عددی قابل توجه به شمار می آمد.

این طرح به مدت دو دهه جوابگو بود تا این که دوباره وسوسه شکل گیری سوپرلیگ بر سر زبانها افتاد. این بار 12 تیم تصمیم گرفتند مسابقات را مجددا آغاز کنند. برخوردها در برابر این تصمیم، غیرمنتظره بود و تا حد زیادی مملو از غلو.

هواداران ناگهان شروع به مخالفت با این طرح کردند و یوفا و فیفا هم تهدید به اخراج تیمها از مسابقات مختلف گرفتند. ظاهرا تهدیدها نتیجه داد و تیمهای انگلیسی سوپرلیگ ناگهان از تصمیم خود عقب نشینی کردند. اما...

به نظر می رسد یوفا از این حرکت برای تغییر فرمت لیگ قهرمانان اروپا استفاده خواهد کرد. لیگ قهرمانان به زودی به یک شبه لیگ بدل خواهد شد و تعداد بازیهای تیمها افزایش خواهد یافت. در این شرایط دیگر نه کسی می تواند به افزایش تعداد بازیها اعتراض کند و نه به زیاد شدن تعداد تیمهای تورنمنت.

مطابق معمول، روسا کار خود را انجام می دهند و با یک حرکت برنامه ریزی شده، هواداران و رسانه ها را نیز با خود همفکر می کنند!

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «داستان یک شو: آیا طرح شکل گیری سوپرلیگ اروپا واقعا متوقف شده است؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره داستان یک شو: آیا طرح شکل گیری سوپرلیگ اروپا واقعا متوقف شده است؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.