زمان مطالعه: 1 دقیقه
24 فروردین؛ تأسیس دانشگاه جندی شاپور اهواز (شهید چمران) (1334 ش)

24 فروردین؛ تأسیس دانشگاه جندی شاپور اهواز (شهید چمران) (1334 ش)

24 فروردین ماه سالروز تأسیس دانشگاه جندی شاپور اهواز در سال 1334 شمسی است که در حال حاضر نام آن دانشگاه شید چمران می باشد و یکی از دانشگاه های قدیمی ایران است

دانشگاه شهید چمران اهواز، یکی از دانشگاه‌های دولتی و معتبر در ایران است که در 1334 خورشیدی به فرمان محمدرضا شاه پهلوی در اهواز گشایش یافت.

هم‌اکنون غلامحسین خواجه، ریاست این دانشگاه را به عهده دارد و این دانشگاه دارای پانزده دانشکده و یک پردیس دانشگاهی است. نام پیشین این دانشگاه،دانشگاه جُندی‌شاپور بود. و در بین دانشگاه‌های معتبر و بزرگ کشور با توجه به پایگاه اسنادی isc رتبه 13 را دارد.
 

 این دانشگاه از دانشگاه‌های مادر و بزرگ ایران است. طبق رتبه‌بندی پایگاه اسنادی ISC در بین دانشگاه‌های جامع و بزرگ کشور دارای رتبه 13 است. از دانشگاه شهید چمران اهواز، به‌عنوان «قطب مطالعات آب در ایران» یاد می‌شود.

قدمت دانشگاه جندی‌شاپور به سدهٔ چهارم یا پنجم میلادی بازمی‌گردد و در طی شش قرن نام جندی‌شاپور مترادف با مرکزی علمی در رشته‌های مختلف بوده‌است و عصر تعالی و ترقی آن در زمان خسرو انوشیروان بوده‌است. شهر دانشگاهی جندی‌شاپور در ایران باستان در هجده کیلومتری جنوب شرقی دزفول و پنجاه کیلومتری شمال غربی شوشتر بوده‌است که از لحاظ جغرافیایی در سی درجهٔ عرض شمالی قرار داشته‌است و به دستور شاپور اول این شهر ساخته شده‌است.

دانشگاهی با نام گندی‌شاپور در یکشنبه 2 مهر ماه سال 1334 خورشیدی به فرمان محمدرضا شاه پهلوی نیز در اهواز گشایش یافت. پس از چندی این نام به جندی‌شاپور تغییر کرد.

دانشگاه در نزدیکی رودخانهٔ کارون در زمینی هموار و نزدیک باغ گیاهان گرمسیری بنا گردید. به دلیل طراحی چندین بنا و دانشکده توسط معمارانی نظیر کامران دیبا و آندره گدار این دانشگاه از معماری منحصر به فرد و معروفی برخوردار است.

دانشکدهٔ کشاورزی اولین دانشکدهٔ راه‌اندازی‌شده در دانشگاه و رشته‌های کشاورزی، ادبیات، ریاضی و پزشکی از اولین رشته‌های ارائه شده در دانشگاه جندی‌شاپور است.

یکشنبه 25 خرداد 1337 نخستین گروه سی و هشت نفری فارغ‌التحصیلان دانشکده کشاورزی دانشگاه جندی‌شاپور طی مراسمی گواهینامه خود را دریافت کردند. مدتی بعد رشته‌های پزشکی به دانشگاه مستقلی تحت نام دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز انتقال یافتند.

در دوران جنگ ایران و عراق، دکتر مصطفی چمران بخش‌هایی از این دانشگاه را پایگاه فرماندهی خود قرار داده بود که به همین دلیل پس از مرگ، به‌پاس خدماتش به نظام اسلامی، نام دانشگاه جندی‌شاپور به دانشگاه شهید چمران اهواز تغییر نام یافت.

نظر خود را درباره «24 فروردین؛ تأسیس دانشگاه جندی شاپور اهواز (شهید چمران) (1334 ش)» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره 24 فروردین؛ تأسیس دانشگاه جندی شاپور اهواز (شهید چمران) (1334 ش) فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.