زمان مطالعه: 4 دقیقه
گرید پلی استایرن انبساطی یا EPS

گرید پلی استایرن انبساطی یا EPS

اگر عامل پف کردن (Blowing Agent) را به گرانول PS بیفزاییم، به آن پلی استایرن انبساطی یا EPS می گویند. که گرانول آن سبک...

گرید پلی استایرن انبساطی یا EPS
گرید پلی استایرن انبساطی یا EPS

اگر عامل پف کردن (Blowing Agent) را به گرانول PS بیفزاییم، به آن پلی استایرن انبساطی یا EPS می گویند. که گرانول آن سبک و سفید رنگ است. گرانول EPS حاوی گاز پنتان می باشد، که در صورت خروج از دانه های پلی استایرن این دانه ها تا 40 برابر اندازه اولیه با افزایش حجم رو به رو می شوند. این گرانول ها در قالب به همراه جریان هوای داغ یا بخار داغ پف کرده، به صورت فوم درآمده و کل قالب را پر می کنند. از مهم ترین مزایای این پلیمر ضد حریق بودن و مقاومت عالی در برابر آب و رطوبت است. کاربرد های مهم آن در صنعت ساختمان و در ساخت عایق ها و بلوک های سقفی و دیواری و پانل های  3D می باشد.

پلی استایرن انبساطی یا پلاستوفوم، نوعی پلیمر سفید رنگ، عایق رطوبت، صدا و حرارت است. این ماده برای اولین بار در جنگ جهانی دوم توسط  آلمان برای ساخت پل های شناور روی آب ساخته شد. از این ماده برای عایق سازی، ساخت وسایل نیازمند عایق حرارتی، بسته بندی ابزار حساس الکتریکی، الکترونیکی و مکانیکی نظیر ساخت سردخانه، عایق سازی صوتی وحرارتی دیوارها، ساخت ماکت و کاردستی، دکور فضای موقت، ساخت سازه های سبک، یخدان و … استفاده می شود. وبه نام های تجاری دیگر نظیر پلی فوم و استایروفوم نیز شناخته می شود.

ضریب های عایق بودن EPS

10سانتی‌متر یونولیت معمولی در برابر صدا 42 دسی‌بل عایق است. زیر 10 سانتی متر عایق EPS  در عایق صدا تاثیر خوبی ندارد.

10سانتی‌متر یونولیت EPS در برابر گرما 35٪ عایق است.

برخی کاربرد های پلی استایرن انبساطی EPS

الف) ساختمان

EPS را می توان جهت دیوارهای محیطی و جداکننده های داخلی ساختمان ها به کار گرفت.  بیشترین کاربرد این محصول در ساختمان های مرتفع می باشد. زیرا در طراحی و ساخت چنین ساختمانهایی کاهش منطقی وزن مصالح (بار مرده) مد نظر بوده، که با استفاده از این محصول دستیابی به این مهم مقدور می گردد. زیرا وزن یک متر مربع دیوار آجری 221 سانتی متری با ملات ماسه سیمان و اندود طرفین بیش از 450 کیلوگرم می باشد. در اندودهای سبک طرفین کمتر از 100 کیلوگرم وزن دارد. و طبعا به کار گیری پانل کاهش بار مرده ساختمانهای بلند مرتبه را به طرز چشم گیری موجب می گردد. با پلی استایرن های انبساطی می توان ساختمانهای یک یا دو طبقه را بدون استفاده از اسکلت فلزی بنا کرد. و به عنوان دیوارهای باربر تقسیم کننده و همین طور سقف از آن بهره گرفت.

 ب) ویلا سازی

پانل ها یا EPS ها به جهت سبک بودن و حمل آسان آن در مناطق صعب العبور، قطعه ای کاملا مفید جهت ویلاسازی و انبوه سازی می باشد. ایستایی و مقاومت بالای سیستم موجب می شود، که ساختمان های یک تا دو طبقه را بدون استفاده از اسکلت فلزی بنا کرد. و اجرای سقف مسطح،  شیب دار و گنبدی از قابلیت های کم نظیر این قطعه مفید ساختمانی می باشد. دیوار و سقف عایق دار ویلاهای احداثی موجب صرفه جویی انرژی بوده، و پایداری بنا در برابر زلزله از ویژگی های  مهم سازه های ساخته شده با سیستم استفاده از پانل یا EPS می باشد.

 پ) در صنعت نفت و پتروشیمی و آب و فاضلاب

ایجاد حفاظ بتنی مسطح عایق دار بر روی جداره خارجی مخازن فلزی مواد نفتی و آمونیاک، همچنین منابع فلزی و یا بتنی آب و فاضلاب نیز یکی دیگر از ویژگیهای منحصر به فرد پانل یا EPS می باشد. ساخت مخازن هوایی آب مصرفی شهرها و روستاها در نقاط گرمسیر و یا سردسیر کشور با پانل ها موجب صرفه جویی در مصرف آب و انرژی خواهد بود.

 ت) ساختمان های بلند (برج ها)

استفاده از پانل ها در ساختمان های بلند وبرج ها به عنوان دیوارهای محیطی و میانی، به جهت سبک بودن نسبت به سایر مصالح، بار مرده ساختمان را به طور چشمگیری پایین آورده و در نتیجه فونداسیون و اسکلت با کاهش قابل توجهی رو به رو خواهد بود. سهولت بالا کشیدن قطعات در ارتفاع و دستیابی به فضای مفید بیشتر و حذف کنده کاری و تخریب تاسیساتی، حذف گچ و خاک و عایق مناسب صوتی و حرارتی و برودتی، حذف نعل درگاه و سرعت در اجرا و در نهایت بازگشت سرمایه گذاری در کوتاهترین زمان از دیگر مزایای استفاده از سیستم ساختمانی پانل در بلند مرتبه سازی برج ها می باشد.

 ث) در عایق های حرارتی و رطوبتی

یکی دیگر از مشکلات اساسی که در اکثر سازه ها به چشم می خورد، مشکل نم و رطوبت می باشد. که در بعضی مواقع خسارات جبران ناپذیری را به سازه ها و ساختمان وارد می نماید. و یکی از راهکارهای مقابله با آن عایق کاری رطوبتی می باشد. در ایران با توجه به اقلیم و آب و هوا و نیز وجود منابع عظیم نفتی متداول ترین عایق رطوبتی قیر و گونی می باشد. که با پیشرفت تکنولوژی این روش جای خود را به عایق های پیش ساخته داده است. اما با پیشرفت علوم و نیز گرانی مواد نفتی و قیر در بعضی موارد عایق های پیش ساخته نیز مقرون به صرفه نبوده، و مهندسان امروزه ترجیح می دهند، تا از مواد شیمیایی جهت عایق بندی سازه استفاده کنند. که هم از نظر اقتصادی و هم از نظر کیفیت و کارایی بتواند با سایر عایق ها رقابت کند.

بعد از تحقیقات متعدد، مهندسان موفق شدند که، با استفاده از رزین های اکریلاتی و استایرنی که با آب حل می شود، عایق رطوبتی جدیدی بسازند که صورت یک لایه 1mm روی سطوح مورد نیاز اجرا می شود. و انعطاف پذیرنیز می باشد.

برخی مزایای عایق های مرغوب پلی استایرن انبساطی EPS در سازه های گوناگون

1- سرعت اجرای بالا

2- وزن کم دیوار حدود 200kg/m² و تاثیر ان در کاهش وزن اسکلت و کاهش مقاطع شناژ و فنداسیون

3- کاهش ضخامت دیوار از45cm اندود سیمان + 35cm  دیوار به 15cm دیوار

4- خاصیت جذب انرژی و نیرویی مقاوم در برابر ارتعاش و ضربه ماشین آلات و جرثقیل های مورد استفاده

5- ضریب هدایت حرارتی پائین و تاثیر آن بر کاهش پرت حرارتی

6- کم نمودن آلودگی صوتی و جلوگیری از انتقال صوتی دستگاهها

7- قابلیت اجرایی پانل برای دیوارهای بلند تا ارتفاع 9 متر و دهانه 6 متر بی نیاز به مهاربندی جانبی و آهن کشی اضافی (ساپورت)

8- کمک به سازه ساختمان در جهت تحمل نیروی جانبی

9- پایداری سیستم پوما در برابر زلزله های مخرب

10- امکان اجرای سقف کاذب سالن ها با سیستم پانل در نتیجه باکس شدن سالن به ویژه در سازه های کارخانه های تولید مواد غذایی وبهداشتی و پزشکی

نظر خود را درباره «گرید پلی استایرن انبساطی یا EPS» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره گرید پلی استایرن انبساطی یا EPS فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.