زمان مطالعه: 2 دقیقه
6 ژانویه ، عید تجلی مسیح

6 ژانویه ، عید تجلی مسیح

تاریخ 6 ژانویه هرسال عید تجلی مسیح است.

جشن تجلی حضرت مسیح پایان 12 روز عید کریسمس است. عید تجلی که در میان مسیحیان با نامهایی مثل عید خاج شویان یا روز سه پادشاه نیز معروف است معمولاً در ششم ژانویه هر سال در میان مسیحیان جشن گرفته می‌شود. بنا به سنت اعیاد مسیحی این جشن به مناسبت سالروز تعمید حضرت عیسی برگزار می‌شود.

در انجیل متی آمده است که در این روز سه مرد فرزانه که با نام‌های سه مغ، سه مرد مجوس، سه مجوس مشرقی نیز نامیده می‌شوند، با هدایایی که شامل زر و مر و کندر بوده است برای تکریم به دیدار عیسای تازه تولد یافته آمده‌اند.

6 ژانویه ، عید تجلی مسیح
6 ژانویه ، عید تجلی مسیح

بر اساس روایت متی که تنها روایت از این داستان در میان اناجیل چهارگانه است، این سه مغ اولین شخصیتهای مذهبی بودند که عیسی را پرستش کردند.  آنها از شرق به دیدار هِرودیس آمدند تا درباره خبر زاده شدن پادشاه یهود با او سخن بگویند، چرا که اختر وی را در شرق دیده بودند.

هِرود، پیش از آن از کاهنان و کاتبان شنیده بود که کریستوس یا مسیح یهودیان در بیت لحم یهودیه زاده می‌شود؛ پس مردان مغ را به بیت لحم فرستاد و از آن‌ها خواست که هرگاه آن بچه را یافتند، به وی آگاهی دهند؛ اما مردان مجوس بر اساس رویایی که دیده بودند، هِرود را آگاه نکردند.

آسمونی : متن آیه مربوط به دیدار سه مغ با هرود از این قرار است:

آنگاه، چون مسیح در عصر هرود پادشاه در بیت‌اللحم یهودیه زاده شد،مجوسانی چند از مشرق‌زمین به اورشلیم آمدند و گفتند: ”آن مولود کجاست، پادشاه یهود؟ زانکه ما ستاره او را در مشرق دیده‌ایم و [اینک] برای پرستش او آمده‌ایم. “ هرود پادشاه چون سخن [ایشان] بشنید، [سخت] برآشفت و تمام اورشلیم [نیز] همراه او [به تکاپو افتاد]. و آنگاه که جمله کاتبان و کاهنان بزرگ قوم را گرد هم آورد، از آنها پرسید ”مسیح باید کجا زاده شود؟“ و آنها بدو گفتند ”در بیت‌اللحم یهودیه، چرا که از سوی نبی چنین مکتوب [آمده] است: و تو [ای] بیت‌اللحم در سرزمین یهودا، از دیگر امیران یهودا کوچک‌تر نیستی زیرا که از تو حکمرانی [به ظهور] خواهد آمد و بر قوم من، اسرائیل حکم خواهد راند. “

در حالی که در کلیسای کاتولیک و مسحیان پروتستان، دیدار این سه مغ از مسیح نوزاد اهمیت بیشتری دارد و این روز را به دلیل این دیدار جشن میگیرند اما مسیحیان شرق، مانند کلیسای ارتدوکس یونان این روز را به دلیل تعمید حضرت عیسی مبارک و گرامی می‌دانند.

به طور سنتی روز تجلی در دین مسیحیت به عنوان روز بزرگداشت خانواده (به خاطر دیدار مغ‌ها از خانواده حضرت مسیح)، تقدیس آب (به ویژه رودخانه اردن، که حضرت عیسی در آنجا تعمید شد)، هدیه دادن به کودکان (بر اساس بازسازی داستان سه مغ فرزانه و یادآوری داستان آن به کودکان) و جشن گرفتن و پختن کیک (کیک شاهی) است. با این حال این جشن در کشورهای مختلف مسیحی نشین تفاوت هایی نیز با یکدیگر دارد. مثلاً در اسپاینیا که این روز به سه پادشاه معروف است کودکان کفش‌های خود را بیرون میگذارند تا سه مغ فرزانه هدایای خود را در آن قرار دهند. در لهستان، مردم با گچ بر روی درب خانه همسایه ها سه علامت اختصاری K+M+B میکشند.  این حروف اختصاری لاتین بهاین معناست:  «عیسی به این خانه برکت دهد».

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «6 ژانویه ، عید تجلی مسیح» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره 6 ژانویه ، عید تجلی مسیح فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.