زمان مطالعه: 2 دقیقه
روش بالا بردن ایمنی و افزایش عمر ساختمان

روش بالا بردن ایمنی و افزایش عمر ساختمان

عمر مفید ساختمان در کشور نسبت به متوسط جهانی بسیار پائین است و سالانه حجم عظیمی از سرمایه‌های ملی صرف ترمیم...
enhance-safety-and-extend-the-life-of-the-building
enhance-safety-and-extend-the-life-of-the-building

عمر مفید ساختمان در کشور نسبت به متوسط جهانی بسیار پائین است و سالانه حجم عظیمی از سرمایه‌های ملی صرف ترمیم ساختمان‌های بی کیفیت در کشور می‌شود. آسمونی در این بخش مطالبی در مورد افزایش عمر ساختمان از زبان عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی تهران برای شما عزیزان تهیه کرده است که در ادامه می خوانید

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران در گفتگویی عنوان کرد: تفاهم‌نامه‌ای با سازمان استاندارد به جهت ارتقا سطح استانداردهای ساختمان، بخصوص مصالح ساختمانی امضا شده است. افزایش کیفیت مصالح مورد استفاده در ساختمان‌ها نقش بسزایی در بالا بردن عمر مفید ساختمان‌ها دارد.افزایش کیفیت مصالح عامل ارتقای سطح استانداردهای ساختمان

صنعت ساختمان یکی از اساسی‌ترین صنایع تأثیرگذار در توسعه کشور است اما همین صنعت بخش عمده منابع و سرمایه‌های ملی را می‌بلعد بطوریکه بر اساس آمارهای جهانی بیش از 30 درصد درآمد سرانه ملی ایران صرف تامین مسکن می‌شود، این درحالی است که این سرمایه صرف ساختمانی می‌شود که 30 سال بیشتر عمر نمی‌کند و همین امر موجب می‌شود تا هر ایرانی بطور متوسط سالانه 10 درصد از درآمد خود را بدلیل کیفیت نازل ساختمان‌ها از دست بدهد که این تلف کردن سرمایه، آسیب جدی به بدنه اقتصاد و صنعت کشور وارد می‌کند.

مهدی روانشادنیا عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران گفت: میانگین عمر مفید فیزیکی ساختمان در کشور حدود 30 سال است که این میزان در مقایسه با استانداردهای جهانی در وضعیت مطلوبی قرار ندارد. اگر یک سال به عمر مفید ساختمان افزوده شود 4 هزار میلیارد تومان به اقتصاد کشور کمک می‌شود.

این عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران عنوان کرد: در سال 91 بیش از 120 میلیون متر مربع پروانه ساختمانی صادر شده که اگر هر متر مربع را 1 میلیون تومان در نظر بگیریم چیزی معادل 120هزار میلیارد تومان صرف ساختمان سازی شده است این در حالی است که در سال های گذشته با وجود رکود این رقم به حدود 74 هزار میلیارد تومان می‌رسید.

وی بیان کرد: تولیدکنندگان مصالح بی کیفیت و غیر استاندارد در بازارهای کشور حضور گسترده ای دارند. با وجود اینکه بیش از 600 تولیدکننده در حوزه تیرچه استان تهران مشغول به فعالیت هستند، کمتر از 40 تولیدکننده استانداردهای لازم را رعایت می‌کنند.

روانشاد نیا اظهار کرد: دوره‌های آموزشی برای مهندسان جهت تشخیص کیفیت مصالح برگزار می‌شود. صرف نظارت کیفیت مصالح ساختمان را تضمین نمی‌کند بلکه مطالبه کیفیت ساختمان را باید از طریق واگذاری ساخت و سازها به سازنده صاحب صلاحیت و حرفه‌مند خواستار بود. در مبحث دوم مقررات ملی ساختمان به لزوم استفاده از سازنده صاحب صلاحیت اشاره شده و ساختن ساختمان در هر نقطه از کشور باید توسط فرد متخصص اجرا شود. موضوعی که کمتر رعایت می‌شود.

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی گفت: مهندسان ناظر به طور میانگین 5 بار بر سر ساختمان حاضر می شوند. طبق مقررات مهندس ناظر موظف است در دوره‌های مشخص گزارش مرحله‌ای (بعد از اجرای فنداسیون، اسکلت، سقف ساختمان و نازک کاری وپایان کار) از پیشرفت کار را به مرجع صدور پروانه یا شهرداری ارائه دهد و مسئولیت مهندسان ناظر باید مستمر باشد اما برای حفظ کیفیت در جزئیات، صرف نظارت مهندسان کفایت نمی‌کند.

وی درباره نارضایتی مهندسان ناظر از میزان دستمزد دریافتی گفت: در برخی شهرها با توجه به یکسان بودن تعرفه‌های پرداختی به مهندسان، با مقوله ریزدانگی پلاک‌ها مواجه بوده و در این رابطه مهندسان ناظر به جهت صرفه اقتصادی از متراژها بزرگ تر استقبال می کنند و این امر مشکلاتی بوجود آورده و نیازمند اصلاح جدی در تعرفه‌های پرداختی است.

در ادامه عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی بیان کرد: بهره بردار هنگام تحویل ساختمان باید شناسنامه فنی ملک و بیمه تضمین کیفیت ساختمان را مطالبه کند اما این امر در کشور عمومیت پیدا نکرده است.

وی در پایان تاکید کرد: رعایت استانداردها، بالابردن کیفیت مصالح، نظارت دقیق در رعایت مقررات ملی ساختمان و اخلاق محوری مهندسان ناظر در کنار واگذاری ساختمان سازی به سازنده صاحب صلاحیت و حرفه‌مند تاثیر بسزایی در افزایش عمر ساختمان‌ها دارد.

نظر خود را درباره «روش بالا بردن ایمنی و افزایش عمر ساختمان» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره روش بالا بردن ایمنی و افزایش عمر ساختمان فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.