زمان مطالعه: 2 دقیقه
25 آوریل ، پایان حفر کانال سوئز برای اتصال دریای مدیترانه به دریای سرخ

25 آوریل ، پایان حفر کانال سوئز برای اتصال دریای مدیترانه به دریای سرخ

طرح اتصال دريای سرخ و دريای مديترانه، به روزگار باستان بازمی‌گردد و گفته می‌شد كه اين طرح، اولين بار در زمان حكومت هخامنشيان عملی شد. کار ساختن آبراهی را که داريوش بزرگ ميان دريای سرخ و رود نيل ساخته بود، دهم نوامبر سال 518 پيش از ميلاد، یعنی 2 هزار و 387 سال پيش از آغاز به کار آبراه سوئز، به پايان رسيده بود. اما اين كانال پس از چندی در زيرشن‌‏های بيابان پرشد و آثارش از ميان رفت.
25 آوریل ، پایان حفر کانال سوئز برای اتصال دریای مدیترانه به دریای سرخ
25 آوریل ، پایان حفر کانال سوئز برای اتصال دریای مدیترانه به دریای سرخ

آسمونی : بیش از 23 قرن بعد، اوج‌‏گیری رقابت‌‏های انگلستان و فرانسه در قرن نوزدهم و تلاش هر کدام از آن‌ها در برتری‌جویی نظامی-تجاری باعث شد تا بار دیگر این طرح عنوان شود و این بار فرانسه به عنوان یک قدرت صنعتی-نظامی در صدد برآمد تا ساخت این کانال را عملی کند.

آبراه سوئز به رغم مخالفت دولت انگلستان که نمی‌خواست دسترسی دیگران به هند آسان شود، به مدیریت «فردیناند دو لسپس Ferdinand de Lesseps» دیپلمات فرانسوی و کمک مهندسان این کشور ساخته شد. حفر این آبراه که بعدا انگلیسی‌ها در آن شریک شدند، از 25 آوریل 1859 میلادی آغاز شد و عملیات مربوط به ساختن آن ده سال طول کشید و 400 میلیون فرانک فرانسه هزینه داشت.

علت حفر کانال سوئز توسط فرانسه این بود که در آن زمان، سرزمین مصر تحت استعمار فرانسه قرار داشت و با حفر این کانال، راه ارتباط دریایی اروپا به طرف ساحل شرقی قاره افریقا و شبه قاره هند و شرق آسیا بسیار کوتاه شد. این کانال منافع اقتصادی ویژه‌‏ای برای مصر فراهم آورد و تجارت منطقه را تحت تأثیر قرار داد چرا که مسیر عبور کالا از آسیا و اقیانوسیه به اروپا را بسیار کاهش می‌داد. هم‏چنین کانال سوئز مرز بین دو قاره آسیا و آفریقا به شمار می‌رود.

سایت آسمونی : 24 قرن پیش از ایجاد این آبراه، به ابتکار و تصمیم داریوش بزرگ یک آبراه میان دریای سرخ و رود نیل ساخته شد تا کشتی‌ها از خلیج فارس به مدیترانه رفت و آمد کنند. «ناپلئون بناپارت» پس از تصرف مصر، نخستین رهبری بود که ضرورت ایجاد چنین آبراهی را احساس و اعلام کرده بود.

در سال 1956 میلادی، در پی ملی شدن آبراه سوئز که در کنترل انگلستان و فرانسه بود، از سوی دولت وقت مصر به رهبری «جمال عبدالناصر»، دولت‌های انگلستان، فرانسه و اسرائیل بر ضد مصر وارد جنگ شدند که ترس از مداخله شوروی در این جنگ به حمایت از مصر و تبدیل آن به یک جنگ جهانی سبب شد که زود به پایان برسد.

«فردیناند دولسپوس» پس از اتمام کار آبراه سوئز، از سال 1879 میلادی، دست به ساختن آبراه پاناما (میان دو اقیانوس اطلس و آرام) زد که در 18 نوامبر سال 1903 امتیاز آن به آمریکا واگذار شد.

پورتال آسمونی : سازنده آبراه پاناما با این که هنوز کاملا تکمیل نشده بود، در سال 17 نوامبر سال 1913 میلادی (سالروز گشایش آبراه سوئز) یک کشتی از آن آبراه عبور داد. وی در هفتم ژوئن سال بعد، کشتی دیگری را که «لوئیس» نامگذاری شده بود از آبراه پاناما گذرانید و این آبراه از دوماه بعد یعنی 15 آگوست سال 1914 میلادی به روی رفت و آمد کشتی‌ها باز شد. آبراه پاناما 80 کیلومتر طول و 100 تا 300 متر عرض دارد و دارای سه لاک است.

نظر خود را درباره «25 آوریل ، پایان حفر کانال سوئز برای اتصال دریای مدیترانه به دریای سرخ» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره 25 آوریل ، پایان حفر کانال سوئز برای اتصال دریای مدیترانه به دریای سرخ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.