زمان مطالعه: 2 دقیقه
پرداخت عوارض آزادراهی

پرداخت عوارض آزادراهی

به تازگی از طرحی صحبت می شود مبنی بر پرداخت الکترونیکی عوارض در اتوبان ها به جای پرداخت نقدی. به همین بهانه...

به تازگی از طرحی صحبت می شود مبنی بر پرداخت الکترونیکی عوارض در اتوبان ها به جای پرداخت نقدی. به همین بهانه آسمونی در این بخش آموزش پرداخت الکترونیکی عوارض در اتوبان ها را منتشر می کند.

پرداخت الکترونیک عوارض آزادراهی

عوارضی آزادراه‌ها دیگر مانند قبل وقت شما را نخواهند گرفت. اگر در سفرهای خود، از یکی از چهار آزادراه تهران–ساوه، قزوین–زنجان، تهران–قزوین و تهران–قم عبور کرده باشید، حتما با ایستگاه‌های عوارضی خالی روبرو شده‌اید. قضیه از این قرار است که عوارض این آزادراه‌ها به صورت الکترونیکی دریافت می‌شود. در این بین مهمترین سوال راننده‌ها در حین عبور از ایستگاه‌های عوارضی این است که چطور می‌توانند برای پرداخت عوارض الکترونیکی اتوبان و آزادراه‌ها اقدام کنند.

عوارض کدام آزادراه‌ها به صورت الکترونیکی دریافت می‌شود؟

در حال حاضر پرداخت عوارض تنها چهار آزادراه، به صورت الکترونیکی صورت میگیرد. این چهار آزادراه عبارت اند از:

  1. آزادراه تهران - ساوه
  2. آزادراه تهران - قزوین
  3. آزادراه قزوین - زنجان
  4. آزادراه تهران - قم

اگر عوارض را پرداخت نکنیم چه اتفاقی می‌افتد؟

براساس تصمیمی که در مورد جریمه عدم پرداخت عوارض الکترونیکی اتوبان و آزادراه‌ها گرفته شده، اگر راننده‌ای تا 72 ساعت بعد از عبور کردن از آزادراه‌ها مبلغ عوارض آن را پرداخت نکند، به عنوان فرار از پرداخت عوارض شناخته شده و جریمه خواهد شد. جریمه فرار از ایستگاه‌های عوارضی 30 هزار تومان است.

electronic-payments-on-tolls
پرداخت عوارض آزادراهی

روش های پرداخت عوارض آزادراهی

  • حضوری

در این روش صاحب خودرو با به همراه داشتن کارت ماشین و کارت ملی، میتوان بعد از عبور از عوارضی خودرو را پارک کرده و به غرفه های مربوط به پرداخت عوارض آزادراهی مراجعه کنید. در این صورت مسئول مربوطه با استعلام میزان عوارض آزادراهی اقدام به پرداخت مبلغ کرده و تمامی عوارض آزادراهی موجود برای خودرو را تسویه می کند. 

  • اینترنتی

در این روش با در اختیار داشتن کارت بانکی و تلفن همراه هوشمند و یا رایانه، می توان نسبت به پرداخت قبض عوارض آزادراهی اقدام کرد. با مراجعه به وبسایت های پرداخت عوارض، بعد از وارد کردن اطلاعات خودرو، میزان بدهی عوارض آزادراهی مشخص شده و فرد می تواند از طریق درگاه بانکی اقدام به شارژ کیف پول و یا پرداخت مستقیم بدهی آزادراهی خود کند.

خوشبختانه سامانه ها و اپلیکیشن های بسیاری برای پرداخت عوارض آزادراه ها وجود دارد و دسترسی به آنها ساده است. تنها با وارد کردن "شماره پلاک خودرو" می توان عوارض آزادراهی را استعلام و در صورت تمایل آنها را پرداخت کرد.

  • کسر مستقیم از حساب

با موافقت کاربر و دادن اجازه برداشت از حساب بانکی از طریق برخی وب‌سایت ها، مبلغ عوارض در ازای هر بار تردد در آزادراه، به‌صورت خودکار از حساب بانکی اعلام‌شده کسر و به مالک خودرو اطلاع‌رسانی می‌شود. درحال حاضر دارنده‌های حساب در بانک‌های ملی، ملت، مسکن، سپه، اقتصاد نوین، انصار، شهر، ایران‌زمین، دی، سرمایه، پست بانک و قرض‌الحسنه مهر ایران می‌توانند از این روش پرداخت استفاده کنند.
  • کد دستوری

استعلام بدهی و یا پرداخت عوارض آزادراهی با گرفتن کد دستوری توسط گوشی تلفن همراه به‌راحتی و با وارد کردن شماره پلاک خودرو قابل پرداخت است. کدهایی مانند: #137*3*3*
 

البته توجه داشته باشید که ممکن است پاک شدن عوارض آزادراهی خودرو شما 24 ساعت زمان ببرد و در صورت پرداخت هزینه و حذف نشدن عوارض، اصلا نگران نباشید زیرا تسویه حساب بدهی شما تا 24 ساعت آینده به صورت خودکار رخ خواهد داد و بدهی خودرو از سامانه پاک خواهد شد.

 

نظر خود را درباره «پرداخت عوارض آزادراهی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره پرداخت عوارض آزادراهی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.