زمان مطالعه: 8 دقیقه
عایق حرارتی الاستومری - انواع عایق های الاستومریک لوله ای و رولی

عایق حرارتی الاستومری - انواع عایق های الاستومریک لوله ای و رولی

در این مقاله آسمونی به معرفی کامل عایق حرارتی الاستومری و انواع عایق حرارتی الاستومری می پردازیم. همچنین...

عایق حرارتی الاستومری - انواع عایق های الاستومریک لوله ای و رولی
عایق حرارتی الاستومری - انواع عایق های الاستومریک لوله ای و رولی

در این مقاله آسمونی به معرفی کامل عایق حرارتی الاستومری و انواع عایق حرارتی الاستومری می پردازیم. همچنین به معرفی عایق حرارتی الاستومری لوله ای و عایق حرارتی الاستومری رولی می پردازیم.

عایق های الاستومری از جمله مواد سلولی انعطاف پذیر سلول بسته بوده و برپایه پلی وینیل کلراید (PVC)، نیتریل بوتادین رابر (Nitrile Butadiene Rubber -NBR) و یا اتیلین پروپیلن دیان مونومر رابر (Ethylene Propylene Diene Monomer - EPDM) ساخته می شوند.

لاستیک NBR که با Buna-N و Perbunan نیز شناخته می شود، یک لاستیک سینتتیک متشکل از پلیمر آکریلونیتریل (ACN) و بوتادین است. نام های تجاری آن عبارتند از نیپل (Nipol)، کرایناک (Krynac) و یوروپرن (Europrene).

لاستیک EPDM لاستیکی سینتتیک و الاستومری بوده و کاربردهای وسیعی دارد. لاستیک های EPDM معمولا مقاومت حرارتی بسیار خوبی فراهم می آورند. مواد عایق سلول بسته مقاومت بسیار عالی در مقابل عبور بخار آب از خود نشان می دهند به طوری که پس از نصب، به هیچ گونه حائل بخار – آب دیگری نیاز نیست. خاصیت مقاومت زیاد در مقابل بخار، به همراه خاصیت تابش بالای لاستیک اجازه می دهد که مواد سلول بسته انعطاف پذیر با ضخامت نسبتا کمی از چگالش سطحی جلوگیری کنند. در نتیجه، از این گونه مواد به مقدار متنابهی در سیستم های سرمایش، لوله کشی ها و تهویه استفاده می شوند. البته از اینگونه مواد می­توان در خطوط آب گرم و گرمایش نیز استفاده نمود.

عایق های الاستومری، گرچه نسبت به پشم سنگ و یا پشم شیشه گران ترند، ولی به دلیل بی نیاز بودن از پوشش مضاعف (Jacketing) برای کاربردهای دمای پایین بسیار مقرون به صرفه می باشند. پایداری بسیار بالایی دارند. سریع ترین راه برای عایق کردن سیستم های لوله کشی آماده و ساخته شده، استفاده از عایق های الاستومری است. این گونه عایق ها، ضریب انتقال حرارت بسیار پایینی داشته و انعطاف پذیر می باشند و برای محیط هایی که فضای کاری کمی داشته باشند، بسیار مناسب هستند.

مقایسه ای بین NBR و EPDM

همواره اختلافات بین مشخصات EPDM و NBR مورد بحث متخصصین بوده است ولی حقیقت این است که بسیاری از مشخصات NBR و EPDM کاملا شبیه هم هستند و اختلافات بسیار ناچیزی با هم دارند. در کل می توان گفت که ممکن است کاربری EPDM در بعضی موارد بسیار خاص، اندکی از NBR بهتر باشد ولی باید توجه کرد که تولید EPDM بسیار مشکل است و بزرگ ترین عایق سازان نیز EPDM با خلوص 100% نمی سازند چراکه اصلا مقرون به صرفه نیست.

elastomeric-thermal-insulation
elastomeric-thermal-insulation

کاربردهای مواد عایق سلول بسته انعطاف پذیر

کاربری بسیار مناسب عایق های سلولی انعطاف پذیر، در سیستم های تهویه مطبوع، گرمایش و سرمایش، کانال های آب و هوا و خنک سازها مشهود است.

مواد الاستومری برای کاربردهایی که در آنها چرخه های حرارتی از گرم به سرد و بلعکس به طور مرتب وجود دارد، بسیار مناسب اند.

در صورت داشتن ضخامت مناسب، می توان از این عایق ها در فرآیندهای فوق سرد (Cryogenic) نیز استفاده کرد هرچند احتمال خرد شدن عایق وجود دارد.

مزایای عایق های الاستومری

  • مقاوم در مقابل آلودگی، گرد و خاک، رطوبت و بخار آب و در نتیجه مقاوم در مقابل آلودگی های بیولوژیکی
  • پایداری زیاد
  • مقاوم در مقابل اوزون و ماوراء بنفش
  • مقاوم در مقابل خوردگی
  • ضریب انتقال حرارت بسیار پایین
  • نصب آسان به همراه خودبست، بسیار مناسب برای محیط هایی که جای کاری زیادی ندارند
  • بدون فیبر و بدون تولید ریزگرد و غبار
  • انعطاف پذیر
  • غیر سمی
  • جکتینگ ها و پوشش های خارجی متنوعی برای آنها وجود دارد (گرچه در بسیاری از کاربردهای آنها نیازی به جکتینگ نیست)
  • قابلیت چسبندگی و پذیرش رنگ بالا
  • مقاوم در مقابل فشار و ضربه
  • معایب عایق های الاستومری

قیمت بالاتر نسبت به پشم سنگ و پشم شیشه

مواد عایق سلول بسته الاستومری از جمله مواد ترموست (Thermoset) هستند بدین معنی که در مقابل افزایش دما و یا مجاورت طولانی با گرمای زیاد، به تدریج دچار شکست و واپاشی می شوند. چنانچه دما افزایش یابد، مواد الاستومری به تدریج الاستیسیته (انعطاف پذیری) خود را از دست می دهند و بدون هیچ گونه تغییر ابعادی قابل توجهی، ترد می شوند (و در اثر ضربه ممکن است بشکنند). اما در صورتی که دما دوباره پایین آمده و در محدوده مجاز کاری باشد، مواد الاستومری خاصیت الاستیسیته خود را بازیافته و باز انعطاف پذیر می شوند.

عایق حرارتی الاستومری - انواع عایق های الاستومریک لوله ای و رولی
عایق حرارتی الاستومری - انواع عایق های الاستومریک لوله ای و رولی

معمولا ضریب انتقال صوت مواد سلولی انعطاف پذیر از پشم سنگ و پشم شیشه بیشتر است (عایق آکوستیک نیستند)، چراکه چگالی و صلبیت آنها از پشم های معدنی و شیشه بیشتر است.

عایق الاستومری لوله ای

عایق الاستومری لوله ای جزء عایق های حرارتی و برودتی محسوب می گردد که مانع از چگالش در لوله های آب سرد شده و از یخ زدگی آنها جلوگیری بعمل می آورد.همچنین در سیستم های گرمایشی مانع از کاهش دما و گرما می گردد.عایق های لوله ای الاستومری، از زنگ زدن لوله های فلزی در شرایط جوی ممانعت می کنند.این عایق ها موجب صرفه جویی انرژی در سیستم های سرمایشی، گرمایشی و تهویه می گردند.

عایق الاستومری لوله ای بصورت عایق الاستومری لوله ای ساده ،عایق الاستومری لوله ای با روکش آلومینیوم و عایق الاستومری لوله ای با روکش پروتکت بلک و سیلور عرضه می گردد که نوع ساده آن جهت عایقکاری در فضاهای بسته و نوع با روکش آلومینیوم در ضخامت های مختلف برای استفاده در محیط های باز بکار گرفته می شود.

عایق لوله ای الاستومری در ضخامت های 9، 13، 19، 25   میلیمتر قابل عرضه می باشد.

اطلاعات نصب عایق های الاستومری

در مرحله اول می بایست بوسیله یک کاتر عایق لوله ای الاستومری را در طول برش دهیم، سپس به کمک یک برس سطح لوله مورد نظر را بوسیله چسب مخصوص عایق الاستومری آغشته می نماییم، در مرحله بعد، عایق را دور لوله قرار داده و محل درز عایق را بوسیله چسب الاستومری می چسبانیم.در انتهای کار از نوار درزگیر مخصوص جهت درزگیری عایق استفاده می کنیم.

مقایسه عایق الاستومری لوله ای و عایق پشم شیشه

عایق  الاستومری بدلیل ساختار سلول بسته ،مقاومت بالایی در برابر رطوبت، بخار آب ، آلودگی و گرد وخاک دارد اما عایق پشم شیشه بدلیل ساختار فیبری و متخلخل خود، در مقابل رطوبت و نفوذ بخار و آب ،مقاومت پایینی داشته  و با نفوذ رطوبت  و بخار آب به درون عایق، از مقاومت حرارتی ان کاسته می گردد. به دلیل عدم مقاومت پشم شیشه در مقابل رطوبت و بخار، در صورت نصب در فضای باز، استفاده از پوشش های ضدرطوبت و فویل های آلومینیومی امری اجباری تلقی می گردد .همچنین عایق الاستومریک، از نظر عوارض زیستی و ایجاد امراض ، بدون عوارض و بدون تولید ذرات گرد وغبار بوده در صورتیکه تماس مستقیم پشم شیشه با پوست، چشم و سیستم تنفسی ایجاد مشکل خواهد کرد.. در بسیاری از گزارش ها، تنفس مستقیم گرد پشم شیشه علت افزایش نرخ ابتلا به سرطان، به خصوص سرطان ریه عنوان شده است. توصیه اکید می شود که کارگران و عایق کاران، هنگام کار با پشم شیشه از ماسک و لباس محافظ مناسب استفاده کنند.

elastomeric-thermal-insulation
elastomeric-thermal-insulation

عایق الاستومری مقاوم در برابر خوردگی بوده اما پشم شیشه  به شدت دچار خوردگی می شود.همچنین نصب عایق های الاستومری بدلیل استفاده از خودبست بسیار آسان بوده وبرای محیط هایی که فضای کاری زیادی ندارند مناسب می باشد.اما نصب عایق های پشم شیشه در چند مرحله صورت می گیرد.علاوه برآن، ضریب انتقال حرارت عایق های الاستومریک بسیار پایین بوده در حالیکه ضریب انتقال حرارت پشم شیشه با افزایش دما افزایش یافته و از مقاومت حرارتی آن کاسته می شود.عمر مفید بالای عایق های الاستومری از دیگر مزایای این عایق نسبت به عایق پشم شیشه به شمار می رود. قیمت عایق الاستومری در مقایسه با عایق پشم شیشه تا حدودی بالاست اما مزایا و ویژگی های منحصر به فرد این عایق قیمت بالای آن را توجیه می کند.

مزایا

عایق های الاستومری سبک و انعطاف پذیر بوده  و ضریب انتقال حرارت پایینی دارند.استفاده از این عایق ها موجب صرفه جویی درهزینه های انرژی شده وعملیات نصب آن براحتی صورت می گیرد. عایق الاستومری مقاومت بالایی در برابر نفوذ رطوبت و بخار، خوردگی، رشد قارچ و کپک ، آتش، روغن و مواد شیمیایی داشته و بدون HCFC, HFC, CFC و گرد و غبار و الیاف می باشد.ضمنا هیچ گونه حساسیت پوستی و تنفسی برای کاربر یا نصاب ایجاد نمی کند.نگهداری و نظافت آسان از دیگر مزایای این دسته از عایق های الاستومری به شمار می رود.

عایق الاستومری رولی

عایق الاستومری رولی دارای ساختار سلول بسته بوده و به عنوان یک عایق حرارتی و برودتی، در صنعت تاسیسات و صنایع وابسته بطور گسترده ای مورد استفاده قرار گرفته است. این عایق، جایگزین بسیار مناسبی برای عایق های قدیمی همانند پشم شیشه محسوب می گردد، چراکه علارغم ویژگی های منحصر به فرد خود، بدلیل راحتی نصب، تنوع در ضخامت و قابلیت بکار گیری در فضاهای داخلی و خارجی، طیف عملکردی بسیار وسیعی را فراهم نموده است.

عایق های رولی الاستومری دارای یک پوسته محکم هستند که در برابر پاره شدن، تماس های خشن و شرایط سخت محیطی مقاوم بوده و در عین حال دارای انعطاف پذیری بالا برای عملیات نصب می باشند.

عایق های الاستومری رولی با توجه به نوع کاربرد در انواع عایق الاستومری رولی ساده، عایق الاستومری رولی پشت چسبدار، عایق الاستومری رولی با روکش آلومینیوم ، عایق الاستومری رولی پشت چسبدار با روکش آلومینیوم و عایق الاستومری رولی با روکش پروتکت بلک عرضه می گردند.

عایق حرارتی الاستومری - انواع عایق های الاستومریک لوله ای و رولی
عایق حرارتی الاستومری - انواع عایق های الاستومریک لوله ای و رولی

مقایسه عایق الاستومری رولی وعایق پشم شیشه

عایق  الاستومریک بدلیل ساختار سلول بسته ،مقاومت بالایی در برابر رطوبت، بخار آب ، آلودگی و گرد وخاک دارد اما عایق پشم شیشه بدلیل ساختار فیبری و متخلخل خود، در مقابل رطوبت و نفوذ بخار و آب ،مقاومت پایینی داشته  و با نفوذ رطوبت  و بخار آب به درون عایق، از مقاومت حرارتی ان کاسته می گردد. به دلیل عدم مقاومت پشم شیشه در مقابل رطوبت و بخار، در صورت نصب در فضای باز، استفاده از پوشش های ضدرطوبت و فویل های آلومینیومی امری اجباری تلقی می گردد .همچنین عایق الاستومری، از نظر عوارض زیستی و ایجاد امراض ، بدون عوارض و بدون تولید ذرات گرد وغبار بوده در صورتیکه تماس مستقیم پشم شیشه با پوست، چشم و سیستم تنفسی ایجاد مشکل خواهد کرد.. در بسیاری از گزارش ها، تنفس مستقیم گرد پشم شیشه علت افزایش نرخ ابتلا به سرطان، به خصوص سرطان ریه عنوان شده است. توصیه اکید می شود که کارگران و عایق کاران، هنگام کار با پشم شیشه از ماسک و لباس محافظ مناسب استفاده کنند.

عایق الاستومریک مقاوم در برابر خوردگی بوده اما پشم شیشه  به شدت دچار خوردگی می شود.همچنین نصب عایق های الاستومری بدلیل استفاده از خودبست بسیار آسان بوده وبرای محیط هایی که فضای کاری زیادی ندارند مناسب می باشد.اما نصب عایق های پشم شیشه در چند مرحله صورت می گیرد.علاوه برآن، ضریب انتقال حرارت عایق های الاستومریک بسیار پایین بوده در حالیکه ضریب انتقال حرارت پشم شیشه با افزایش دما افزایش یافته و از مقاومت حرارتی آن کاسته می شود.عمر مفید بالای عایق های الاستومری از دیگر مزایای این عایق نسبت به عایق پشم شیشه به شمار می رود.قیمت عایق الاستومری در مقایسه با عایق پشم شیشه تا حدودی بالاست اما مزایا و ویژگی های منحصر به فرد این عایق قیمت بالای آن را توجیه می کند.

مزایا

عایق های الاستومری سبک و انعطاف پذیر بوده  و ضریب انتقال حرارت پایینی دارند.استفاده از این عایق ها موجب صرفه جویی درهزینه های انرژی شده وعملیات نصب آن براحتی صورت می گیرد. عایق الاستومری مقاومت بالایی در برابر نفوذ رطوبت و بخار، خوردگی، رشد قارچ و کپک ، آتش، روغن و مواد شیمیایی داشته و بدون HCFC, HFC, CFC و گرد و غبار و الیاف می باشد.ضمنا هیچ گونه حساسیت پوستی و تنفسی برای کاربر یا نصاب ایجاد نمی کند.نگهداری و نظافت آسان از دیگر مزایای این دسته از عایق های الاستومری به شمار می رود.

نظر خود را درباره «عایق حرارتی الاستومری - انواع عایق های الاستومریک لوله ای و رولی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره عایق حرارتی الاستومری - انواع عایق های الاستومریک لوله ای و رولی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.