برای شناخت بیشتر آلفردو دی استفانو و رقابت دو تیم رئال و بارسلونا بهترین کار ممکن این است که کتاب« ترس و نفرت در لالیگا» اثر« سید لو» را خواند.

کتابی که در ایران نیز ترجمه شده و توسط انتشارات گلگشت به بازار آمده است. بخش هایی از این کتاب را با هم مرور می کنیم تا ببینیم چرا رئال با دی استفانو همه افتخارات دهه 50 را از آن خود کرد؟

جنجالی ترین چهره ال کلاسیکو
جنجالی ترین چهره ال کلاسیکو

آلفردو دی استفانو کامل ترین فوتبالیست تاریخ...

اختصاصی آسمونی / مهدی زارعی

 داستان معروفی است که می گوید پدر و پسری در یک پارک قدم می زدند که به مجسمه آلفردو دی استفانو رسیدند. پسر پرسید: پدر! اون یک بازیکن بوده؟ پدر سرش را تکان داد و گفت: نه! اون یک تیم بود!

el-clasicos-most-controversial-face
el-clasicos-most-controversial-face

بهتر از آنچه مردم می گویند از آلفردو دی استفانو خاطرات زیاد نقل شده است.

مردی که رکوردهای حیرت انگیزی با رئال مادرید برجای نهاد. هر کسی که بازی او را دیده، آلفردو را با تمام وجود تحسین می کند. خوآن سانتی استبان که بیست سال مربی تیم جوانان اسپانیا بود خاطرات زیادی از رئال مادرید دارد. خود او هفت سال بازیکن این باشگاه و 13 سال مربی رئال بوده است. او در گفتگویی با سیدلو نویسنده ورزشی مشهور گفت: هر چیزی که مردم راجع به دی استفانو گفته اند را نادیده بگیر! این جمله موجب تعجب خبرنگار شد. چرا؟ پاسخ سانتی استبان گویاست: هیچ یک کافی نیست. هر چقدر که گفته اند خوب بوده کافی نیست. او بهتر بود.

جنجالی ترین چهره ال کلاسیکو
جنجالی ترین چهره ال کلاسیکو

برتر از پله افسانه ای دارسی سیلویرادوس سانتوس برزیلی معروف به کاناریو که در سال 1959 به مادرید آمد می گوید: من با هر دوی شان همبازی بودم. دی استفانو و پله. آن ها بهترین بودند. ولی کدام بهتر بودند؟

کاناریو تریدید نمی کند: آلفردو کامل تر بود. او شماره یک بود. سانتی استبان بیشتر توضیح می دهد: پله در 20 متری فوق العاده بود. اما آلفردو در 100 متری دروازه حکمرانی می کرد..دی استفانو در هر نقطه ای از زمین بازی می کرد. تمام نقاط! یک بار مقابل رئال سوسیه داد در محوطه جریمه خودشان یک گل را خرید و دفاع کرد. همان توپ را به حمله برد و گل کرد. او یک هیولا بود که کسی نمی توانست متوقفش کند نویسنده کتاب زندگینامه آلفردو می گوید: اگر فرناندو ردوندو، رونالدوی برزیلی و زیدان را با هم یکی کنید به دی استفانو کمی نزدیک می شوید!

el-clasicos-most-controversial-face
el-clasicos-most-controversial-face

تهدید به بازنشستگی هنوز هم طرفداران بارسلونا در حیرت اند که چطور می شد اگر همه چیز به سود آن ها پیشرفت می کرد. بالاخره، آن ها هم با دی استفانو قرارداد بسته بودند! استانیسلاو بوسارا که در آن روزها کاپیتان بارسا بود 50 سال بعد گفت: با دی استفانو، بین بارسلونا و بقیه باشگاهها تفاوت غیر قابل باور می شد. شاید آن پنج جام پشت سر هم را که مادرید در اروپا برد ما می بردیم.

جنجالی ترین چهره ال کلاسیکو
جنجالی ترین چهره ال کلاسیکو

آمدم، دیدم، فتح کردم دی استفانو هم سر در نمی آورد که به چه کار بارسلونا می آید. او بعدها گفت:« بارسلونا تیم خیلی خوبی داشت و کوبالا یک ماشین گلزنی تمام عیار بود. استادیوم 45 هزار نفری هر هفته پر بود و از خودم می پرسیدم: اگر این ها قهرمان هستند مرا می خواهند چه کار؟ آن ها می گفتند کوبالا مشکل ریه دارد ولی این طور به نظر نمی رسید. همیشه احساس می کردم بعد از بازیهای دوستانه با من سرد شدند. » به هر حال آلفردو با رئال ضرر هم نکرد. تنها دو روز بعد از آن که قرارداد نهایی بارسلونا و رئال بسته شد و آرژانتینی برای همیشه متعلق به رئال شد، رئال با 5 گل بارسلونا را شکست داد و دی استفانو هم 2 گل زد. این در حالی بود که او در ابتدای ورود به رئال با 78 کیلو، 5 کیلوگرم اضافه وزن داشت اما این هم مانع از درخشش « لا سانتا» نگشت. او در خاطراتش گفت:« ونی- ویدی- ویچی( Veni- Vidi- Vici)؛ جمله ای که پیش تر ژولیوس سزار در سنای روم گفته بود یعنی: من آمد؛ من دیدم و من فتح کردم» دی استفانو جمله ای دیگر نیز اضافه کرد:« خداوند مادری که مرا به دنیا آورد بیامرزد»

el-clasicos-most-controversial-face
el-clasicos-most-controversial-face

مردی که همیشه بیشتر می خواست کاناریو می گوید:« او 90 دقیقه فریاد می زد و ناسزا می گفت. همیشه تلاش می کرد بقیه را مجبور کند بهترین بازی شان را انجام دهند.» سانتی استبان نیز این صحبت ها را کامل می کند:« در تمام بازی بالای سرتان بود. می گفت: حیف نون بدو! من می گفتم: دون آلفردواگر فقط می توانستم یک چهارم شما بدوم! نکته اساسی همین جاست. هیچ وقت نمی خواست برای او بدوید. می خواست که اندازه او بدوید. ولی این غیر ممکن بود. هیچ چیز برایش کافی نبود. همیشه بیشتر می خواست. در تمرین و بازی خواسته هایش از خود و هم تیمی هایش بسیار زیاد بود.»

جنجالی ترین چهره ال کلاسیکو
جنجالی ترین چهره ال کلاسیکو

یک ارکستر کامل هلنیو هررا شاید بهترین مقایسه بین پله و آلفردو  را انجام داده است. او گفت:« اگر پله یک ویلونیست فوق العاده است، دی استفانو یک ارکستر کامل است. » بابی چارلتون هم که سابقه حذف با پیراهن یونایتد مقابل رئال را دارد درباره بازی رقیب اسطوره ای خود می گفت:« او کاملا بازی را کنترل می کرد. همه چیز فقط اطراف او اتفاق می افتاد. از خودم می پرسیدم چطور می توان او را متوقف کرد؟» دی استفانو خودش بهتر از هر کس دیگری می دانست که نمی توانند وی را متوقف سازند. یک بار در حین مسابقه به مامور یارگیری خود گفت: پسر! می خواهی همه جا با من بیایی؟

  • آره؛ مربی گفته باید این کار را بکنم!
  • باشه! می تونی دنبالم کنی. ممکنه یه چیزی یاد بگیری!

مساله ای که بهتر از هر چیز دیگر گویای هوش بالا و تخریب کننده و اعتماد به نفس آمیخته با بی اعتنایی آلفردو دی استفانو بود؛ مردی که تاریخ رئال را دگرگون ساخت..  

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «جنجالی ترین چهره ال کلاسیکو» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره جنجالی ترین چهره ال کلاسیکو فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.