زمان مطالعه: 3 دقیقه
طرح اکرام ایتام و محسنین چیست؟

طرح اکرام ایتام و محسنین چیست؟

طرح اکرام ایتام و محسنین دو طرح فوق العاده برای حمایت مالی و روانی کودکان بی سرپرست یا بدسرپرست هستند.

طرح اکرام ایتام و محسنین طرح هایی هستند که با هدف ترویج و احیاء فرهنگ احسان و نیکوکاری و اکرام ایتام و نشر سنت‌های حسنه اسلامی ایجاد شده اند. طرح اکرام ایتام و طرح محسنین، از جمله طرح هایی هستند که کمیته امداد امام خمینی (ره) به منظور استفاده از مشارکت مردمی در رسیدگی به نیازمندان اجرا می کند. اما آیا می دانید تفاوت طرح اکرام ایتام و محسنین چیست؟ برای آشنایی با طرح اکرام ایتام و محسنین و تفاوت آن ها این بخش آسمونی را تا پایان مطالعه کنید. 

طرح اکرام ایتام

طرح «اکرام ایتام» مختص کودکانی است که پدر خود را از دست داده اند.

طرح اکرام ایتام از نیمه دوم سال 78 با هدف حمایت از کودکان یتیم و تامین نیازمندی‌های آنان در زمینه‌های معیشتی، تحصیلی، درمان و.... آغاز شد. در این طرح، افراد نیکوکار با پذیرفتن و تقبل حمایت مالی از یک یا چند یتیم در طول سال نسبت به رفع مشکلات مادی و معنوی آنان در قالب کمک به یتیم خاص، کمک به دانش‌آموز خاص، کمک به دانشجوی خاص و ... اقدام می‌نمایند. افراد حقیقی یا حقوقی که در این طرح «حامی» نامیده می‌شوند با مراجعه به کمیته امداد امام (ره) یا درگاه‌های الکترونیک و تکمیل فرم اعلام همکاری، آمادگی خود را جهت تحت حمایت گرفتن یک یا چند کودک یتیم اعلام می‌کنند. در طی مدت حمایت، مبالغ واریزی حامی مستقیم به حساب فرزندان معنوی تحت حمایت واریز می گردد.

طرح محسنین

طرح «محسنین» مربوط به کودکانی است که یا پدر و مادر از یکدیگر جدا شده و تحت سرپرستی مادرشان هستند و یا آن که پدرشان در قید حیات است، اما به دلیل بیماری قادر به تامین معاش خانواده نیست. تشخیص نیازمند بودن این خانواده ها توسط کارشناسان کمیته امداد انجام می شود.

در هر کدام از این طرح ها، فرد خیّر می تواند حامی تعدادی از این کودکان شود. فرد حامی بایستی ماهانه حداقل 20هزار تومان به حساب هر یک از کودکان تحت حمایت خود واریز کند. وی پس از 3 ماه پرداخت متوالی می تواند با هماهنگی کمیته امداد کودک تحت حمایت خود را ملاقات کند. هر 6 ماه یک بار نیز توسط کمیته امداد صورت حساب پرداختی ها برای فرد حامی ارسال می شود.

 بیشترین استقبال از این طرح توسط مردم عزیز کشورمان، در ایام ماه مبارک رمضان به خصوص در شب قدر انجام می شود. اما متاسفانه در بقیه سال این طرح حالت رکود دارد. گروه فردای سبز در این چند سال،سعی داشته با همکاری کمیته امداد، از پتانسیل دیگر مراسمات مذهبی نیز استفاده کرده و این سنت حسنه را در تمام طول سال زنده نگه داشته و در جامعه ایران اسلامی ترویج دهد.

خیرین می‌توانند با هماهنگی کمیته امداد امام (ره) از محل سکونت ایتام موردنظر بازدید کرده و نسبت به رفع دیگر مشکلات آنان نیز اقدام نمایند. بدیهی است گزارش‌های دوره‌ای مربوط به نحوه و میزان وجوه واریزی توسط خیرین جهت آگاهی آنان ارسال می‌شود. همچنین حمایت‌ها و کمک‌های خیرین مبتنی بر نیازهای مددجو از جمله معیشت، تحصیلی، درمانی تعریف می‌شود. درحال‌حاضر حدود یک میلیون حامی از سراسر کشور سرپرستی کودکان یتیم تحت پوشش کمیته امداد امام (ره) را برعهده گرفته و سایه مهربانی خود را بر سر آنان گسترانیده‌اند. هر 6 ماه یک بار نیز توسط کمیته امداد صورت حساب پرداختی ها برای فرد حامی ارسال می شود.

اهداف طرح اکرام ایتام و محسنین 

  • افزایش حس مسئولیت پذیری در قشرهای مختلف جامعه
  • گسترش فرهنگ دستگیری از نیازمندان
  • یاری رسانی به فرزندان یتیم و غیر یتیم نیازمند و بهبود وضعیت معیشتی، تحصیلی و درمانی آنان
  • بهره گیری از نیات خیرخواهانه نیکوکاران به عنوان حامیان و نیروهای افتخاری در امر حمایت نیازمندان
  • ایجاد شبکه ی اجتماعی از خیرین و نیکوکاران به منظور رسیدگی به نیازهای فرزندان نیازمند غیر یتیم

خدا را بندگانی است که برای سود رساندن به دیگران نعمت های خاصی به آنان بخشیده تا آنگاه که دست بخشنده دارند نعمتها را در دستشان باقی می گذارد و هرگاه از بخشش دریغ کنند، نعمت ها را از دستشان گرفته و به دست دیگران خواهد داد.
نهج البلاغه – حکمت 425

تفاوت طرح اکرام ایتام و محسنین چیست؟

تفاوت آنها فقط در یک چیز است: 

  • طرح محسنین: یاری رسانی به فرزندان نیازمند غیریتیم و بهبود وضعیت معیشتی، تحصیلی و درمانی آنان
  • طرح اکرام ایتام: یاری رسانی به فرزندان نیازمند یتیم و بهبود وضعیت معیشتی، تحصیلی و درمانی آنان

سایت طرح اکرام ایتام و محسنین

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «طرح اکرام ایتام و محسنین چیست؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره طرح اکرام ایتام و محسنین چیست؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.