زمان مطالعه: 3 دقیقه
نقد فیلم سینمایی اکباتان

نقد فیلم سینمایی اکباتان

فیلم اکباتان یکی از فیلم های ساخته مهرشاد کارخانی است که بازیگرانی مانند شاهد احمدلو و سحر قریشی در آن ایفای...

نقد فیلم سینمایی اکباتان
نقد فیلم سینمایی اکباتان
فیلم اکباتان یکی از فیلم های ساخته مهرشاد کارخانی است که بازیگرانی مانند شاهد احمدلو و سحر قریشی در آن ایفای نقش می کنند. آسمونی به معرفی فیلم اکباتان و نقد فیلم اکباتان می پردازد.

داستان فیلم اکباتان

این فیلم ملودرامی اجتماعی است که بخش اعظم آن در خیابان‌ها و لوکیشن‌های خارجی می‌گذرد. «اکباتان» داستان مردی است که از زندان می‌آید و در جستجوی آرامش در شهر می‌گردد، دیوارهای بلند اکباتان برای او فاصله‌ای بین مرگ و زندگی است.

بازیگران فیلم اکباتان

  • شاهد احمدلو
  • مزدک میرعابدینی
  • سحر قریشی
  • سروش صحت
  • مانی حیدری
  • پوراندخت مهیمن
  • علی‌اصغر طبسی

و با حضور افتخاری داود رشیدی از بازیگران «اکباتان» هستند.

عوامل فیلم اکباتان

نویسنده، کارگردان و طراح صحنه و لباس: مهرشاد کارخانی، تهیه‌کنندگان: رویا شریف‌ و محسن جاهد، مدیرفیلمبرداری: محسن جاهد، صدابردار: علیرضا غفارنژاد، طراح گریم: مهین نویدی، دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: ایما استمراری، مدیرتولید: مهدی کیهانی، مدیرتدارکات: محمدسلمانی، عکس: علی حمید‌نژاد.

ekbatan
ekbatan

نقد فیلم اکباتان

"اکباتان" مانند دیگر فیلم های مهرشاد کارخانی فیلم بی ادعا و صمیمی است. کارخانی مسیر خود را تا اکباتان درست طی کرده است، به دلیل اینکه او به دنبال سینمایی از نوع خیابانی اجتماعی است که نسل جدید فیلم سازان امروز ما کمتر به سراغ آن می روند، و شاید هم اصلا شناخت کافی از این نوع سینما نداشته باشند.

یکی از مهمترین ویژگی های آخرین ساخته مهرشاد کارخانی "اکباتان" این است که اول از هر چیز هویت آدم های فیلمش را درست معرفی می کند، اینکه این آدم ها از کجای شهر می آیند و متعلق به کدام طبقه و هویت اجتماعی هستند امری است بدیع که این ویژگی را در اکثر فیلم های مطرح این سالهای سینمای ایران کمتر دیده ایم.

تقدیر، تصادف، تلاش، پول و اندکی هم امید، ولیکن نه امید واهی، بلکه امیدهای کوچک و واقعی در فضاهای ملتهب و ناممکن از خصیصه های فیلم های کارخانی هستند. البرز شخصیت اصلی فیلم "اکباتان" با کورسویی از امید از زندان بیرون می آید و تصمیم می گیرد شرایط امن و آرامشی را برای دریا خواهرش فراهم سازد. البرز ذاتا آدم ناامیدی نیست او در چهره اش بغض آشکاری دارد و اندکی خسته و سرخورده به نظر می رسد، مانند شخصیت میکائیل در فیلم "ریسمال باز" البرز اندکی متفکر است و کم حرف می زند و آدم عملی گرایی است.

ولی پیچیده ترین شخصیت فیلم، شهباز است با بازی روان و بسیار دلنشین شاهد احمدلو. شهباز با همه ترفندهایی که از شروع آشنایی اش به البرز می زند تا مرز یک ضد قهرمان منفی پیش می رود ولیکن دیالوگ های حساب شده ای که برای او نوشته شده آن قدر تأثیر گذار هستند که از شهباز یک ضد قهرمان خاکستری بسازد. (نباید اشتباه کنیم شهباز فیلم اکباتان با داود رشیدی فیلم "فرار از تله" تفاوت دارند.)

در جایی داخل ماشین شهباز رو به البرز می گوید: اگر بخوای سالم زندگی کنه همینه دیگه، میشی آس و پاس. فیلمساز خواسته بگوید: دوران و زمانه سالم زندگی کردن بسر آمده، حتی برای آدم هایی مانند شهباز که به اخلاقیاتی پایبندند و هنوز آرامش را در حیاط خانه قدیمی کنار هیزم آتش و صفحه گرام تپاز جستجو می کنند....

نقد فیلم سینمایی اکباتان
نقد فیلم سینمایی اکباتان

تا قبل از آمدن البرز همه آدم های فیلم به شکلی زندگی عادی خود را می گذارنند، هر چند ناراضی از اصلان جوان صاحب بنگاه مسکن بگیر تا دریا که برای او کار می کند و باقی شخصیت ها همگی از شرایط خود ناراضی هستند حتی صاحب رستوران که شهباز به سراغ او می رود.

شهباز که در کلافگی زندگی خود گیر کرده است. با تمام تجربیاتی که در کارش دارد بدش نمی آید این شرایط را تغییر دهد و با رو در رو شدن با البرز این تغییر آغاز می شود ولی به چه قیمتی، دستبرد زدن به پول و طلاهای برادر ناتنی خود آن هم در قبرستان بهشت زهرا که به پایانی تلخ و تراژیک تبدیل می شود.

تعلیق های سراسر فیلم همگی درست از آب در آمده اند و بیننده عادی را تا پایان با خود می کشد و هشداریی که فیلمسازی با ظرافتی سر راه دو شخصیت البرز و شهباز قرار می دهد از نکات قوت فیلم هستند. تصویرهای جذاب، نور، و قاب بندی ها مانند دیگر فیلم های کارخانی فکر شده است و در خدمت فیلمنامه ای نسبتا سر راست قرار گرفته اند.

سکانس های قبرستان و گریز دو شخصیت اصلی از میان گورهای خالی و سکانس پایانی در زیر باران از بیاد ماندنی ترین صحنه های "اکباتان" هستند و یادآور ضد قهرمان های فیلم های خیابان چون "جیب بر خیابان جنوبی" ساموئل فولر و یا "این فرار مرگبار" سام پکین پا، هستند. با اینکه "اکباتان" اقتباس آزاد از فیلم زیبای فرار از تله جلال مقدم است، ولیکن خود فیلمی است مستقل و تأثیرگذار که هیچ گونه ادعایی ندارد و در میان بعضی از فیلم های جشنواره امسال چند و سر و گردن بالاتر قرار می گیرد.

 

نظر خود را درباره «نقد فیلم سینمایی اکباتان» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره نقد فیلم سینمایی اکباتان فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.