زمان مطالعه: 7 دقیقه
تیم ملی مصر؛ از آغاز تا امروز

تیم ملی مصر؛ از آغاز تا امروز

مصر، فوتبال پیشگام آفریقا و برنده 7 قهرمانی در جام ملتهای آفریقاست. اما این تیم این بار حتی یک برد هم در جام ملتها کسب نکرد!

مصر در جام ملتهای 2023

تیم ملی مصر در گذشته حتی اگر  در صعود به جام جهانی عموما ناکام بود، اما حداقل این دلخوشی را داشت که در جام ملتهای آفریقا دست نیافتنی است و همیشه برای قهرمانی می جنگد. اما ظاهرا همه چیز تغییر کرده است. این تیم برای دومین بار طی سه دوره اخیر جام ملتهای آفریقا از رسیدن به جمع 8 تیم برتر آفریقا باز ماند. مصر در این جام در نخستین بازی در دقیقه 7+90 به سختی با موزامبیک(2-2) کرد، در برابر غنا دو بار عقب افتاد و سرانجام(2-2) کرد و سرانجام در برابر کیپ ورد هم با همین نتیجه به کار خود خاتمه داد تا تنها با 3 امتیاز به دور بعدی مسابقات صعود کند. در مرحله حذفی نوبت به تساوی(1-1) برابر جهوری دموکراتیک کنگو رسید و سرانجام شکست در ضربات پنالتی و کنار رفتن از جام. یک نتیجه ضعیف برای مصری که بیش از حد به محمد صلاح وابسته است. 

undefined
روی ویتوریا مربی مصر در جام ملتهای 2023

مصر در یک نگاه

لقب: الفراعنة‎ ( فرعون ها)

کد فیفا: EGY

سرمربی: روی ویتوریا

بیشترین بازی ملی: احمد حسن (184 بازی ملی)

بیشترین گل ملی: حسام حسن حسین ( 68 گل ملی)

بهترین رتبه در فیفا: 9 (جولای- سپتامبر 2010، دسامبر 2010)

بدترین رتبه در فیفا: 75 ( مارچ 2013)

اولین بازی رسمی: مصر (1-2) ایتالیا( 28 آگوست 1920؛ خنت؛ بلژیک)

بهترین برد رسمی: مصر (15-0) لائوس( 15 نوامبر 1963؛ جاکارتا؛ اندونزی)

بدترین شکست رسمی: مصر (3-11) ایتالیا( 10 ژوئن 1928؛ آمستردام؛ هلند)

تعداد حضور در جام جهانی: 3 بار

بزرگ ترین افتخار: 26 بار حضور و 7 قهرمانی در جام ملت های آفریقا( 1957، 1959، 1986، 1998، 2006، 2008، 2010)

egypt-national-football-team
egypt-national-football-team

روز باشکوه در اسکندریه

دقیقه 4+90 دیدار تیم های مصر و کنگو در روز پنجم انتخابی جام جهانی. گل دقیقه 63 محمد صلاح در دقیقه 88 پاسخ داده شد و صعود مصر به جام جهانی به روز ششم کشیده شده است. مگر این که پنالتی محمد صلاح در این لحظه به گل بدل شود. صلاح در برد(2-1) بازی رفت با کنگو، در برد(1-0) مقابل اوگاندا و برد(2-0) مقابل غنا در هر مسابقه یک گل زده است. در تنها مسابقه ای که گل نزد، اوگاندا(1-0) مصر را شکست داد. اما این بار صلاح آماده تر از همیشه بود. او با پنالتی خود دروازه کنگو را گشود و مصر قبل از دیدار روز پایانی راهی جام جهانی شد. صلاح هم بهترین گلزن آفریقا در انتخابی جام جهانی شد.  

پس از آن به شکلی عجیب روزهای شکوه مصر به پایان رسید. تیم در جام جهانی به بدترین شکل ممکن با 3 باخت به کار خود خاتمه داد، پس از آن هم تیم تنها یک نایب قهرمانی در مسابقات جام ملتهای آفریقای 2021 کسب کرد. اما بدترین اتفاق ممکن در ضربات پنالتی مقابل ساحل عاج در انتخابی جام جهانی 2022 رقم خورد. محمد صلاح پنالتی از دست داد، مصر این دیدار را باخت و ساحل عاج طی چند ماه هم مصر را از قهرمانی آفریقا باز داشت و هم از صعود به جام جهانی!

Haaland, Salah, Pogba and others we won't see at World Cup 2022 | Qatar World  Cup 2022 News | Al Jazeera

سال 2009؛ نبرد مرگ و زندگی با الجزایر

فراعنه پیش از این نیز بارها و بارها تا آستانه صعود به جام جهانی پیش رفتند. از جمله در مقدماتی جام جهانی 2010، جایی که باید در پلی آف مقابل الجزایر می ایستادند. در گروه سوم منطقه افریقا به شکل شگفت انگیزی همه چیز دو تیم مساوی شده بود؛ 4 برد، یک مساوی و یک شکست با 9 گل زده و 4 گل خورده! حتی در بازی های رودر رو نیز الجزایر در خانه(3-1) مصر را شکست داد و در بازی برگشت در روز 14 نوامبر این مصر بود که با گل دقیقه 5+90عماد متعب به برد(2-0) رسید. دیدار سوم دو تیم تنها چهار روز بعد برگزار شد در حالی که به نظر می رسید روحیه مصری ها برای مسابقه مناسب تر باشد. کشور سودان هم کشوری بود که انتخاب مصر برای این مسابقه بود نه الجزایر. با این حال باخت(1-0) مصر در این مسابقه، حسرت جام جهانی را در دل فراعنه باقی گذاشت. با تمام این احوال مصر همواره فوتبالی پیشرو در قاره افریقا بوده است.

لوگوی فدراسیون
لوگوی فدراسیون

 

اولین تجربه المپیک، اولین دیدار ملی

 المپیک 1920 نخستین تورنمنتی بود که فوتبال مصر در آن شرکت می کرد. فراعنه یکی از 15 تیمی بودند که در مسابقات ثبت نام کرده بودند و تنها تیم غیر اروپایی این تورنمنت. مصری ها بدون هیچ تجربه قبلی در المپیک حضور می یافتند و در نخستین دیدار تاریخ فوتبال خود و در روز 28 آگوست در ورزشگاه«ژول اوتن اشتادیون» شهر خنت بلژیک مقابل ایتالیا قرار گرفتند. این رقابت، یکی از دو مسابقه ای بود که ساعت 10 صبح آغاز می شد و به این ترتیب در مسابقه افتتاحیه المپیک و در حضور 2 هزار تماشاگر، ایتالیا در دقیقه 25 پیش افتاد. اما فرعون ها در دقیقه 25 توسط زکی عثمان بازیکن 22 ساله خود به گل تساوی دست یافتند. نیمه اول با تساوی خاتمه یافت اما ایتالیا با گلی که در دقیقه 57 به ثمر رساند، (2-1) پیروز شد و ماجراجویی مصری ها در المپیک خاتمه یافت.

ستاره تیم - محمد صلاح
ستاره تیم - محمد صلاح

 

صعود به جمع هشت تیم برتر المپیک

چهار سال بعد، مصر باز هم در المپیک حضور یافت. به گزارش آسمونی ، 22 تیم در بازیهای حضور داشتند و برحسب قرعه، فراعنه یکی از تیمهایی بودند که از دور دوم وارد مسابقات شدند. ساعت 17 روز 29 می 1924 در ورزشگاه« استاد د پاریس» 4371 تماشاگر شاهد شگفتی بزرگ مصر بودند.

در مسابقه با مجارستان، دو گل دقایق 4 و 58 ابراهیم یاکان و گل دقیقه 40 حسین حجازی، برد (3-0) مصر مقابل مجارستان را رقم زد. اما این شگفتی بزرگ چگونه رقم خورد؟ بازیکنان مجار در پایان مسابقه گفتند: ما از سالم( تنها بازیکن سیاهپوست مصر) می ترسیدیم! اما در روز اول ژوئن حماسه مصر ادامه نیافت و در حضور 6484 تماشاگر، مصر با 5 گل مغلوب سوئد شد و یک بار دیگر به آینده چشم دوخت.

File:1928 Egyptian Olympic football team.jpg

یکی از چهار تیم حاضر در نیمه نهایی المپیک

روز 28 می 1928 المپیک اشتادیون شهر آمستردام شاهد یک طرفه ترین نبرد در مرحله نخست بازیهای المپیک بود. در حضور 2744 تماشاگر، مصر و ترکیه از ساعت 19 دیدار خود را آغاز کردند و مصری ها از دقیقه 20 گلباران حریف را آغاز کردند. پنالتی علی الحسنی اولین گل فراعنه را نصیب این تیم کرد و علی محمد ریاض( 27) برتری را دوبرابر ساخت. محمود مختار التطش در دقایق 46، 50 و 63 هت تریک کرد و اسماعیل السید هدی ملقب به « اسماعیل اول»(53) و جمیل الزبیر(86) گل های مصر را به 7 افزایش دادند. تنها گل حریف تنها اختلاف را کم کرد و مصر در روز 4 ژوئن در همان استادیوم مقابل پرتغال قرار گرفت. مختار(15) و ریاض(48) با گلهای خود برتری(2-1) مصر را تثبیت کردند و فراعنه به نیمه نهایی المپیک صعود کردند. جایی که در روز 6 ژوئن با 6 گل مغلوب آرژانتین شدند و آن گاه در دیدار رده بندی، 3 بار دروازه ایتالیا را گشودند. ریاض(12 و 16) و موسی حسن العظم( 60) گل های مصر را به ثمر رساندند اما در مقابل ایتالیا 11 بار دروازه مصر را گشود تا فراعنه به عنوان چهارمی المپیک قناعت نمایند.

 

حضور در جام جهانی 1934

اما مصری ها همان طور که در بازیهای المپیک، پیشروی دیگر کشورهای غیر اروپایی بودند، در جام جهانی نیز شرایطی مشابه داشتند. در دومین دوره رقابت های جام جهانی بود که فراعنه برای حضور در مسابقات ثبت نام کردند. محمد مختار همچنان پس از گذشت شش سال از المپیک، مهاجم آماده تیم بود و در روز 16 مارچ در برد(7-1) مقابل فلسطین هت تریک کرد. او در برد(4-1) روز 6 آوریل در مسابقه برگشت نیز موفق به زدن 2 گل شد و با این دو برد، مصر راهی جام جهانی شد. اولین تیم از قاره ای غیر از اروپا و آمریکا که در جام جهانی حاضر می شد. این تیم در روز 27 می همان سال مقابل مجارستان(4-2) باخت و راهی به مراحل بالا پیدا نکرد. هر دو گل مصر توسط عبدالرحمن فوزی به ثمر رسید و فراعنه پس از آن، نزدیک به 6 دهه برای حضور در جام جهانی انتظار کشیدند. دو سال بعد از جام جهانی 1934 نیز آنها در المپیک توفیقی کسب نکردند و در همان دور اول مقابل اتریش(3-1) باختند؛ اتریشی که سرانجام نایب قهرمان مسابقات شد.

عصام الحضری _ دروازه بان 45 ساله مصر
عصام الحضری _ دروازه بان 45 ساله مصر در جام جهانی 2018

 

مسابقه ندادن به خاطر ماه رمضان

به گزارش آسمونی ، مصری ها در مقدماتی جام جهانی 1938 باید مقابل رومانی قرار می گرفتند. اما سفر آنها برای مسابقه 17 دسامبر 1937 به رومانی همزمان با ماه رمضان بود و مسوولین مصری اجازه سفر به تیم ملی را ندادند. اندکی بعد و در ماه رمضان، آنها از باشگاه اتریش« فرست وینا» دعوت کردند تا دیداری دوستانه با تیم ملی مصر برگزار کند. هر چند تیم ملی بدون سفر کردن به خارج از کشور در این دیدار شرکت کرد و روزه بازیکنان مصری نشکست اما شانس حضور در جام جهانی از دست رفت.

تیم ملی مصر - سال 1990
تیم ملی مصر - سال 1990

 

شکل گیری جمهوری متحد عرب

بعد از جنگ جهانی دوم، مصر عملا از بین قدرت های فوتبال کنار رفت. در المپیک 1948 با شکست(1-3) در وقت اضافی مقاب دانمارک، چهار سال بعد پس از برد(5-4) از شیلی در مرحله مقدماتی با شکست(1-3) مقابل آلمان و در سال 1956 با کنار کشیدن از مسابقات المپیک پیش از بازی با بلغارستان. در مقدماتی جام جهانی هم مصر ناچار بود با تیمهای دیگر قاره ها به رقابت بپردازد. در مقدماتی جام 1954 دو باخت(2-1) و (5-1) در برابر ایتالیا و چهارسال بعد انصراف مقابل رژیم اشغالگر قدس شانس حضور در جام جهانی را از مصر گرفت. به گزارش آسمونی ، پس از گروهی شدن مسابقات فوتبال المپیک نیز، مصر در سال 1960 به عنوان تیم« جمهوری متحد عرب» در مسابقات شرکت کرد و باخت (1-6) مقابل یوگسلاوی تنها سبب شد که یوگسلاوی با تفاضل گل برتر نسبت به بلغارستان راهی مرحله بعد شود! اندکی بعد نوبت به انصراف جمهوری متحد عرب و سودان از مسابقه مقابل هم در انتخابی جام جهانی 1962 بود زیرا دو تیم مایل نبودند در فصل بادهای موسمی مسابقه بدهند و فیفا بهانه آن ها را نپذیرفت!   به گزارش آسمونی ، مصر پس از دو دهه فترت، از دهه 80 مجددا به جمع بزرگان افریقا اضافه شد و طی دو دهه قهرمانی های خود را در قاره سیاه به 7 افزایش داد. اما بعد از بهار عربی، ناگهان فوتبال این کشور دستخوش تغییر شد و این تیم هرگز اقتدار گذشته خود را در فوتبال آفریقا به دست نیاورد.

فینال جام ملتهای آفریقا 2008 برابر کامرون
نظر خود را درباره «تیم ملی مصر؛ از آغاز تا امروز» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره تیم ملی مصر؛ از آغاز تا امروز فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.