زمان مطالعه: 11 دقیقه
بهترین موسسه آموزشی در تهران

بهترین موسسه آموزشی در تهران

بهترین موسسات آموزشی و آموزشگاه های تهران آسمونی در این بخش در مورد آموزشگاه صحبت می کند. مطالبی که عنوان...
بهترین موسسه آموزشی در تهران
بهترین موسسه آموزشی در تهران

بهترین موسسات آموزشی و آموزشگاه های تهران

آسمونی در این بخش در مورد آموزشگاه صحبت می کند. مطالبی که عنوان می شود در مورد تعریف آموزشگاه (موسسه) و تفاوت آموزشگاه با شرکت و نحوه ثبت آموزشگاه (موسسه) می باشد. همچنین در پایان این مقاله انواع آموزشگاه ها را برای شما عزیزان فهرست کرده است.

با نگاه به لیست سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مشاهده می‌کنید که علاوه بر هزاران شرکتی که ثبت شده، تعداد زیادی موسسه هم به چشم می‌خورد. شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که شرکت چه فرقی با موسسه دارد؟

در این مطلب برای شما توضیح خواهیم داد که شرکت چه فرقی با موسسه دارد؟ اما قبل از هر چیز باید ابتدا شرکت و موسسه را تعریف کنیم.

شرکت چیست

مطابق با تعریف قانون مدنی، به اجتماع حقوق مالکین در شی واحد به نفع اشاعه شرکت یا کمپانی (Company) گفته می‌شود. در واقع شرکت به مجموعه افرادی گفته می‌شود که بر اساس یک قرارداد مشترک گرد هم جمع شده و سود به دست آمده از فعالیت را بین خود تقسیم می‌کنند.

بر طبق ماده 20 قانون تجارت هفت نوع شرکت سهامی، مسئولیت محدود، تضامنی، مختلط غیر سهامی، مختلط سهامی، نسبی و تعاونی وجود دارد.

موسسه یا آموزشگاه چیست

در تعریف موسسه می‌توان گفت که به جز انواع شرکت، برخی شرکت‌ها وجود دارند که هدف از بنیان آنها، کارهای غیرتجاری مثل فعالیت ادبی، علمی، خیریه، خدماتی و… است که به آنها موسسه گفته می‌شود.

موسسات دو نوع هستند:

موسسات غیر انتفاعی مثل انجمن‌های ادبی، علمی، اسلامی‌و … که هدف از تاسیس آنها جلب منافع و تقسیم سود بین اعضای خود نیست.

موسسات غیر تجاری مثل آموزشگاه‌های علمی، زبان، فنی، مدارس غیر انتفاعی و … که هدف از تاسیس آنها جلب منافع و تقسیم سود بین اعضا است.

تا به اینجا با تعریف شرکت و موسسه آشنا شدیم اما هنوز پاسخ سوال خود را نگرفته‌ایم. با یک نگاه اجمالی به این تعاریف می‌توان تفاوت بین شرکت و موسسه را فهمید.

حال زمان پاسخ دهی به این سوال است که شرکت چه فرقی با موسسه دارد؟

تفاوت شرکت با موسسه یا آموزشگاه

کسی که یک شرکت ثبت می‌کند، هدفی صرفا تجاری داشته و برای رسیدن به سود و سرمایه بیشتر فعالیت می‌کند. در حالی که افرادی که اقدام به ثبت موسسه می‌کنند، هدفی والا و نامحدود دارند که رسیدن به سود اقتصادی هم جزیی از آن است.

دومین مورد تفاوت این است که برای ثبت شرکت با توجه به نوع آن حداقل به دو نفر نیاز است، در صورتی که ثبت موسسه به وسیله یک نفر هم امکان پذیر است.

تفاوت شرکت با موسسه یا آموزشگاه چیست؟

مؤسسات یا آموزشگاه ها:

الف: مؤسسات می‌توانند توسط یک و یا چند نفر تشکیل شوند.

ب: هدف از راه اندازی مؤسسه توسط یک و یا چند نفر لزوماً کسب سود نیست، بلکه می‌تواند جهت رسیدن به اهداف متفاوت و نامحدود که سودآوری و فعالیت‌های اقتصادی هم می‌تواند جزئی از آنها باشد، تاسیس گردد که دارای مالکیت خصوصی یا مالکیت دولتی است. مانند موسسات خیریه و یا موسسات آموزشی و....

شرکت‌ها:

الف: شرکت‌ها در مرحله اول به صورت شراکتی هستند. یعنی مالکان آنها حداقل دو نفر و یا بیشتر خواهند بود، پس راه اندازی شرکت توسط یک نفر امکان پذیر نخواهد بود.

شرکت‌ها می‌توانند به چند نوع سهامی، با مسئولیت محدود، تضامنی و تعاونی تقسیم گردد.

البته در بعضی از کشورهای خارجی راه اندازی شرکت به صورت انفرادی هم امکان پذیر است اما در کشور ایران چنین امری ممکن نیست.

حداقل مالکان شرکت‌ها: حداقل توسط 2 نفر (مسئولیت محدود، نسبی، تضامنی) حداقل 3 نفر (سهامی خاص) و حداقل 5 نفر (سهامی عام)

ب: هدف اصلی از راه اندازی شرکت توسط چند نفر، رسیدن به سود تجاری است.

جمع‌بندی تفاوت شرکت با مؤسسه یا آموزشگاه:

هدف از تشکیل شرکت‌ها عموماً تجاری است درحالیکه مؤسسات جهت اهداف متفاوت و نامحدود که سودآوری و فعالیت‌های اقتصادی هم می‌تواند جزئی از آنها باشد، ایجاد می‌گردند. همچنین راه اندازی شرکت‌ها با توجه به نوع آنها حداقل توسط دو نفر و یا بیشتر امکان‌پذیر خواهد بود، اما موسسات می‌توانند توسط یک نفر و یا بیشتر راه اندازی شوند.

موارد قانونی:

*ماده یک آیین نامه اصلاحی ثبت تشکیلات و موسسات غیر تجاری مصوب 1337 که بیشتر بر (هدف) و (نوع فعالیت) نظر دارد در همین زمینه مقرر می‌دارد: (مقصود از تشکیلات و موسسات غیر تجاری مذکور در ماده 584 ق.ت کلیه تشکیلات و موسساتی است که برای مقاصد غیر تجارتی از قبیل امور علمی و ادبی یا امور خیریه و امثال آن تشکیل می‌شود اعم از آنکه موسسین و تشکیل دهندگان قصد انتفاع داشته و یا نداشته باشند).

تبصره : تشکیلات و موسسات مزبور می‌توانند عناوینی از قبیل انجمن، کانون یا بنگاه و امثال آن اختیار نمایند. ولی اتخاذ عناوینی که اختصاص به تشکیلات دولتی و کشوری دارد از طرف موسسات مزبور ممکن نخواهد بود .

آنگونه که از بخش دوم ماده مزبور بر می‌آید، قصد انتفاع به خودی خود موجب تجارتی شناخته شدن موضوع شخصیت حقوقی نیست .

شاید بتوان شرکت تجاری را در حقوق کنونی ایران عبارت از: ( رابطه یا نهادی بر آمده از توافق میان دو یا چند شخص (اعم از حقیقی و حقوقی) که با اختصاص بخشی از دارایی خود به منظوری خاص تحت عنوان شخصیت حقوقی مستقل به قصد تحصیل سود تشکیل می‌گردد) تعریف نمود. حقوق شرکت‌های تجاری - دکتر محمدرضا پاسبان - استاد و مدیر گروه رشته حقوق خصوصی دانشگاه علامه طباطبایی - نویسنده پیش نویس لایحه جدید قانون تجارت 1384.

educational-institute
educational-institute


ثبت موسسه یا آموزشگاه:

به جز انواع شرکت، برخی از نهادها وجود دارند که هدف از تاسیس آنها کارهای غیر تجاری از قبیل فعالیت‌های ادبی، علمی، انجمنی، خیریه، خدماتی و… است، که به آنها موسسه می‌گویند.

این نوع از موسسات به طور کلی به دو بخش تقسیم می‌شوند:
  • موسساتی که هدف از تاسیس آنها، جلب منافع و تقسیم سود بین اعضای خود نیست و موسسات غیر انتفاعی نامیده می‌شوند. مثل: انجمن‌های اسلامی، علمی، ادبی و….
  • موسساتی که هدف از تاسیس آنها، جلب مافع و تقسیم سود بین اعضای خود است و به آنها موسسات غیر تجاری می‌گویند. مثل: آموزشگاه‌های علمی، فنی، کلاس‌های زبان، مدارس غیرانتفاعی و….
چند نکته:

برای ثبت موسسه غیرانتفاعی، اجازه نیروی انتظامی محل ثبت ضروری است.

تعداد شرکا به هنگام ثبت موسسه نباید کمتر از دو نفر باشد و مقدار سرمایه به هر اندازه مجاز است.

از زمانی که یک موسسه ثبت می‌شود، شخصیتی حقوقی می‌گیرد و می‌توان عناوینی مثل بنگاه، کانون و… را به آن نسبت داد.

برای ثبت موسسه غیر تجاری وجود اظهارنامه ( فرم چاپی تقاضا نامه ثبت موسسه به همراه ضمائم لازم در دو نسخه) ضروری است.

برای ثبت موسسه در تهران باید به اداره ثبت شرکت‌ها و در شهرستان به دایره ثبت شرکت‌های اداره ثبت مرکز اصلی موسسه مراجعه کرد.

در صورت انتفاعی بودن موسسه، باید موضوع موسسه با مدارک تحصیلی و تخصص موسسین تطبیق داشته و سپس دستور ثبت و صادر شود.

در اساسنامه موسسات غیرتجاری مانند اساس‌نامه شرکت با مسئولیت محدود، مواردی مثل موضوع موسسه، هیات مدیره ( ارگان اداره کننده)، مجامع عمومی (ارگان تصمیم گیرنده) و اختیارات آنها آورده شده است.

مدارک موردنیاز جهت ثبت موسسه غیر تجاری
  • تنظیم صورت‌جلسه مجمع موسسین حداقل در 2 نسخه
  • تنظیم اساسنامه حداقل در 2 جلد و امضای ذیل تمام صفحات توسط کلیه شرکاء
  • اخذ دو نسخه تقاضا نامه ثبت موسسه از اداره ثبت شرکت‌ها وتکمیل و امضا توسط شرکاء
  • فتوکپی صفحه اول شناسنامه وکارت ملی شرکاء و درصورت داشتن توضیح درشناسنامه یک کپی ازآن
  • اخذ مجوز در رابطه با موضوع موسسه در صورت لزوم
  • 5 -1-حداقل وجود دو نفر شریک در موسسه الزامی است.
  • 5-2-قید سرمایه به هر میزان در موسسه مجاز است.
  • 5-3-امضای مدیر شعبه و فتوکپی شناسنامه و قید محل سکونت در صورتی که شرکت شعبه داشته باشد الزامی است.
روش و مراحل ثبت موسسه

1- تکمیل فرم تقاضانام ثبت موسسه و امضا توسط شرکاء

2- تکمیل فرم صورت‌جلسه موسسین و امضا توسط شرکاء

3- تنظیم و امضای کلیه صفحات اساسنامه توسط شرکاء

4- چند نام انتخاب و به مسئول تعیین نام اداره ثبت شرکت‌ها ارائه گردد (توجه شود نام انتخاب شده اولا باید با فرهنگ انقلاب اسلامی مطابقت داشته و ثانیا سابقه ثبت نداشته باشد ثالثا از نامهای خارجی نباشد) و مسئول مربوطه پس از بررسی گواهی لازم را با انتخاب یکی از اسامی پیشنهادی صادر می‌نماید.

5-پس از تعیین نام به قسمت ارجاع اداره ثبت شرکت‌ها مراجعه و ممیز مربوطه پس از برسی اولیه با توجه به موضوع فعالیت موسسه چنانچه نیاز به اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح داشته باشد عندل الزوم به مرجع مربوطه جهت اخذ مجوز معرفی می‌شود.

6-پس از وصول و ارائه مجوز لازم (در رابطه با موضوع موسسه) ممیز ثبت شرکت‌ها بشرط عدم وجود نقص مدارک متقاضی را جهت پرداختن حق الثبت به حسابداری راهنمایی و مسئول حسابداری با توجه به سرمایه موسسه و تعیین مبلغ حق الثبت متقاضی را جهت پرداخت حق الثبت به بانک ملی ایران هدایت و پس از پرداخت وجه مذکور و ارائه فیش پرداختی به حسابداری حسابدار اقدام به ممهور نمودن تقاضانامه متقاضی می‌کند و ممیز مربوطه دستور ثبت را صادر و متقاضی به قسمت ثبت شرکت‌ها مراجعه می‌نماید.

بهترین موسسه آموزشی در تهران
بهترین موسسه آموزشی در تهران


7-در قسمت ثبت شرکت‌ها پیش نویس آگهی تاسیس تهیه شده پس از امضای رئیس اداره ثبت شرکت‌ها و تایپ آگهی مربوط متقاضی مجددا به قسمت ثبت شرکت‌ها مراجعه و پس از احراز هویت توسط مسئول قسمت از متقاضی ذیل ثبت دفتر (اصالتا یا وکالتا) امضا اخذ می‌نماید و سپس یک نسخه از مدارک (اساسنامه، صورتجلسه، تقاضانامه) که ممهور به مهر اداره ثبت شرکت‌ها می‌باشد به متقاضی تسلیم می‌گردد و متقاضی به دبیرخانه اداره مراجعه و پرونده را تحویل داده یک برگ آگهی تایپ شده را به اداره کل دفتر روابط عمومی و امور بین المللی برده و پس از تعیین مبلغ جهت درج در روزنامه کثیرالانتشار به بانک مراجعه و همراه فیش پرداخت شده به دبیرخانه مراجعه می‌کند پس از امضای نسخ تایپ شده توسط رئیس اداره ثبت شرکت‌ها در این مرحله آگهی صادر و دو نسخه تایپی به متقاضی تحویل می‌گردد یک نسخه جهت درج در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی و نسخه دیگر همراه فیش پرداختی به قسمت دایره آگهی‌ها جهت درج در روزنامه کثیرالانتشار داده می‌شود. در این مرحله کار ثبت موسسه پایان یافته است.

انحلال و تصفیه:

منحل شدن این نوع از موسسات می‌تواند کاملا اختیاری و یا با تصمیم مجمع عمومی فوق‌العاده و یا به دلیل حکم دادگاه صورت گیرد.

اگر انحلال شرکت اختیاری باشد، تصفیه آن مطابق با مقررات درج شده در اساسنامه و توسط مدیر یا مدیران انجام می‌گیرد.

اگر انحلال با حکم دادگاه صورت گیرد، تصفیه به عهده متصدی تصفیه مقرر در اساسنامه است و اگر متصدی مشخص نشده باشد، دادگاه خودش یکنفر را تعیین می‌کند.

ثبت شرکتها

یکی از راه‌های فعالیت اقتصادی در جوامع مختلف ثبت شرکت است. ثبت شرکت در کشورهای مختلف طبق قوانین خاصی صورت می‌گیرد.

طبق تعریف قانون مدنی شرکت یا Company، عبارت است از اجتماع حقوق مالکین متعدد در شی واحد به نفع اشاعه. در واقع شرکت قراردادی است که بر اساس آن اعضا و شرکا سود به دست آمده از سرمایه را تقسیم می‌کنند.

با ثبت شرکتها، قراردادی بین اشخاص حقیقی یا حقوقی بسته می‌شود که این قرارداد دارای قواعدی برای تعامل بیشتر اشخاص با یکدیگر و یا با اشخاص ثالث خواهد بود.

ماده 20 قانون تجارت ایران، انواع شرکتها را به هفت بخش سهامی، مسئولیت محدود، تضامنی، مختلط غیر سهامی، مختلط سهامی، نسبی و تعاونی تولید و مصرف تقسیم می‌کند. چگونگی ثبت هر کدام از این شرکت‌ها در صفحه مخصوص به هر کدام نوشته شده است.

قبل از ثبت شرکتها باید برایشان نامی‌انتخاب کرد. انتخاب نام برای شرکت دارای شرایطی است که این نکات را در زیر می‌خوانید:
  • تکراری نباشد.
  • لاتین نباشد.
  • دارای اسم خاص باشد.
  • دارای ریشه فارسی باشد.
  • با شئونات انقلاب اسلامی‌ایران منافات نداشته باشد.
  • از حرف اول بعضی از کلمات مثل: پی وی سی و …استفاده نشود.
  • از عناوین شعرا، دانشمندان و کاشفان در عصر حاضر استفاده نشود.
  • از اعداد بصورت ریاضی آن استفاده نشود، بلکه بصورت حروف نوشته شود.
  • از حروف اول چند کلمه به عنوان اسم مخفف و یا ترکیبی از چند حرف استفاده نشود.
  • از عناوین ایثارگران و شاهد و امثالهم که انحصاراً تحت نظارت سازمان محترم بنیاد شهید و امور ایثارگران است، استفاده نشود.
مزایا و معایب ثبت شرکتها

ثبت شرکتها و شروع یک فعالیت اقتصادی مزایا و معایب که در زیر به این موارد اشاره می‌کنیم.

مزایای ثبت شرکتها
  • قانون از حقوق کلیه طرفین شرکت حمایت می‌کند.
  • پس از ثبت یک شرکت، با گذشت زمان از شروع فعالیت شرکت به اعتبار آن افزوده خواهد شد.
  • شرکت می‌تواند در مزایده و مناقصاتی که سالانه برگزار می‌شود، شرکت کرده و از مزایای این نوع معاملات استفاده کند.
  • زمانی که شرکت خود را ثبت می‌کنید، یک فعالیت رسمی ‌و قانونی انجام می‌دهید که اعتبار شما را افزایش خواهد داد.
  • با ثبت یک شرکت می‌توانید به راحتی نمایندگی شرکت های مهم را داشته و به عنوان زیر مجموعه یک برند معتبر فعالیت کنید.
  • همه اعضای هیات مدیره و شرکا در برابر همه کارهای شرکت مسئولیت داشته و باید پاسخگو باشند و همه مسئولیت‌ها به عهده یک نفر نیست.
  • در بسیاری از موارد مجوز، اعتبارات دولتی، انواع وام بانکی و … تنها مخصوص به شرکت ها است و اشخاص حقیقی نمی‌توانند از چنین امتیازاتی برخوردار شوند.
  • تمام مشخصات یک شرکت اعم از اسامی، اعضای هیات مدیره، آدرس شرکت، تاریخ ثبت شرکت و… در روزنامه رسمی‌کشور ثبت شده و قابل استعلام است. همین امر موجب جلب اعتماد مشتری شده و اعتبار شرکت را افزایش خواهد داد.
معایب و مشکلات ثبت شرکتها

بدون شک ثبت شرکتها به جز مزایا معایب و مشکلات خاص خودش را هم دارد که از آنها می‌توان به :
  • پر کردن دفاتر شرکت
  • پرداخت مالیات، بیمه، حقوق کارمندان و…
  • نیاز به یک مکان مشخص برای دفتر شرکت
و…  اشاره کرد.

ثبت شرکت

تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی برای رسیدن به سود، منفعت و اهداف خود می‌توانند داشته‌ها و توانمندی‌های خود شامل تخصص، پول، سرمایه و ارتباطات را در کنار هم و به صورت متمرکز قرار دهند که مجموع این توانایی‌ها در کنار هم باید تحت اصول و قاعده‌ای خاص با بستن قراردادی میان این افراد صورت پذیرد.

شرکت‌ها نوع خاصی از این قراردادها هستند که هر یک از انواع شرکت‌ها شامل (سهامی خاص، سهامی عام، مسئولیت محدود، تضامنی و...) چهارچوب و تعریف خاصی از ارتباطات میان و سهامداران و شرکا و همینطور میان شرکا و اشخاص ثالث (خارج از شرکت) را بیان می‌دارد.

موسسات غیر تجاری کدامند؟

همانطور که از عنوان مطلب مشخص است، این موسسات جنبه تجاری ندارند بلکه اشخاص حقوقی هستند که تنها در زمینه امور خدماتی مشغول هستند.

این موسسات دو قسم هستند: انتفاعی و غیرانتفاعی

موسسات غیرانتفاعی برای تقسیم منافع و تقسیم سود تشکیل نشده‌ و مانند اتحادیه‌ها، NGO، انجمن‌ها و سندیکاها، احزاب و دسته‌های سیاسی هستند.

educational-institute
educational-institute


موسسات انتفاعی اشخاصی حقوقی هستند که هدف از تشکیل آنها جلب منافع و تقسیم سود بین اعضاء خود است.

برای ثبت این گونه موسسات غیر انتفاعی می‌بایست از وزارتخانه‌ها و یا سازمان‌های مربوطه مجوز گرفت.

انواع آموزشگاه:

آموزشگاه صنایع دستی

آموزشگاه قلاب بافی

آموزشگاه فنی و حرفه ای

آموزشگاه غواصی

آموزشگاه غذا

آموزشگاه عکاسی

آموزشگاه خیاطی

آموزشگاه خلبانی

آموزشگاه خوش نویسی

آموزشگاه حسابداری

آموزشگاه حقوق

آموزشگاه جوشکاری

آموزشگاه جهاد دانشگاهی

آموزشگاه شبکه

آموزشگاه شیرینی پزی

آموزشگاه سینمایی

آموزشگاه یوگا

آموزشگاه برنامه نویسی

آموزشگاه بازیگری

آموزشگاه لوله کشی

آموزشگاه لیفتراک

آموزشگاه تحلیل داده

آموزشگاه ترکی استانبولی

آموزشگاه تاسیسات

آموزشگاه تعمیرات موبایل

آموزشگاه نجاری

آموزشگاه نقاشی

آموزشگاه موسیقی

آموزشگاه کنکور

آموزشگاه گواهی نامه

آموزشگاه گرافیک

آموزشگاه گریم

آموزشگاه طلاسازی

آموزشگاه طراحی لباس

آموزشگاه طراحی سایت

آموزشگاه طراحی و نقاشی

آموزشگاه زبان

آموزشگاه رانندگی

آموزشگاه آرایشگری

بهترین موسسه آموزشی در تهران
بهترین موسسه آموزشی در تهران
ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «بهترین موسسه آموزشی در تهران» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره بهترین موسسه آموزشی در تهران فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.