زمان مطالعه: 7 دقیقه
جاذبه های گردشگری استان آذربایجان شرقی

جاذبه های گردشگری استان آذربایجان شرقی

آذربایجان شرقی به مرکزیت شهر تبریز یکی از مهمترین و بزرگترین شهرهای ایران است که به واسطه جاذبه های گردشگری...

آذربایجان شرقی به مرکزیت شهر تبریز یکی از مهمترین و بزرگترین شهرهای ایران است که به واسطه جاذبه های گردشگری زیادی که دارد هر ساله گردشگران زیادی را از سراسر جهان به سمت خود جذب می کند. آسمونی در این بخش جاذبه های طبیعی آذربایجان شرقی، جاذبه های مذهبی آذربایجان شرقی، جاذبه های باستانی آذربایجان شرقی، جاذبه های تفریحی آذربایجان شرقی و جاذبه های فرهنگی آذربایجان شرقی  را به شما عزیزان معرفی می کند.

جاذبه های گردشگری استان آذربایجان شرقی
جاذبه های گردشگری استان آذربایجان شرقی

مقبرة الشعرا

  • جاذبه های طبیعی آذربایجان شرقی

آبشار آسیاب خرابه

آسیاب خرابه یکی از زیبا ترین مناظر دیدنی آذربایجان شرقی است که در حدود 27 کیلومتری هادی شهر قرار دارد .

آبشار سرکند دیزج

این آبشار نه چندان مرتفع در دهستان میشوی جنوبی در فاصله 2 کیلومتری روستای سرکند دیزج شبستر قرار دارد .

آبشار عیش ‌آباد

آبشار عیش ‌آباد یکی از جای ‌های دیدنی استان آذربایجان شرقی است که در پیرامون روستای عیش ‌آباد از توابع دهستان میشاب شمالی بخش مرکزی شهرستان مرند قرار گرفته ‌است .

آبشار گل‌ آخور

آبشار گل ‌آخور یکی از جا‌های دیدنی استان آذربایجان شرقی است که در حوالی روستای گل ‌آخور از توابع دهستان ارزیل بخش خاروانا شهرستان ورزقان قرار گرفته ‌است .

بندر رحمانلو - قبادلو

بندر و روستای رحمانلو از دهستان دیزجرود غربی بخش مرکزی شهرستان عجب شیر ، در ساحل شرقی دریاچه ارومیه واقع شده است .

پدیده ماهار

در فاصله 15 کیلومتری شمال زنوز کوه های ماهار و آغداش که از طبیعت کم نظیر در کشور و منطقه بهره مند هستند .

تالاب قوری ‎گل

این دریاچه در 18 کیلومتری شمال باختری بستان ‎آباد تبریز قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دریا 1890 متر است .

غار کبوتر

غار " هامپوییل " معروف به غار کبوتر این شهرستان به منطقه نمونه جذب گردشگر در کشور تبدیل می شود .

  • جاذبه های مذهبی آذربایجان شرقی

بقعه امامزاده سید حمزه

بقعه سید حمزه در محله ی سرخاب در کنار مقبره الشعرا در خیابان ثقه الاسلام تبریز واقع شده است .

مسجد جامع تبریز

این مسجد که در کتب تاریخی نیز از آن عنوان جامع کبیر نام برده شده در همه ادوار تاریخی همواره مسجد جامع شهر بوده و بازار برگرداگرد آن شکل گرفته است .

مسجد صاحب ‌الامر

مسجد صاحب‌ الامر یکی از مساجد قدیمی و کهن شهر تبریز است که در مرکز این شهر واقع شده‌ است .

مسجد کبود

بنای تاریخی مذهبی مسجد کبود از آثار ارزشمند دوره قراقویونلو می باشد که به دستور جهانشاه که شهر تبریز را پایتخت خود قرار داده بود و به سرکاری عزالدین قاپوچی بنا گردیده است .

  • جاذبه های باستانی آذربایجان شرقی

ارگ تبریز

ارگ تبریز ( علی ‌شاه ) یکی از بلند ترین دیوار های تاریخی کشور و نماد شهر تبریز و یکی از بنا های تاریخی شهر تبریز است .

ایل گلی ( ال گولی یا شاه گول )

ایل گلی ( شاه گلی ) از گردشگاه های زیبای تبریز است که در جنوب شرقی تبریز بر دامنه تپه ای واقع شده . ایل گلی استخری بزرگ به شکل مربع به مساحت 54 هزار و 675 متر مربع است .

بازار تبریز ( بزرگ ‌ترین بازار سرپوشیده جهان )

eas-azerbaijan-tourist-attractions
eas-azerbaijan-tourist-attractions

مسجد کبود

بازار تبریز بزرگ ‌ترین بازار سرپوشیده جهان و یکی از شاهکار های معماری ایرانی است . این بازار در سال 1193 هجری قمری بر اثر زلزله با خاک یکسان شد ، اما طولی نکشید که به همت مردم شهر بازسازی شد .

بهشت فسیلی مراغه

این منطقه یکی از غنی ‌ترین مناطق سنگواره‌ ای جهان بوده و در آخرین مطالعات صورت گرفته فسیل های اجداد ماموت ، زرافه و آهو در این منطقه کشف شده است . لایه‌ های فسیلی موجود در مراغه مربوط به اواخر دوران نوزیستی زمین ‌شناسی یعنی چهار تا هفت میلیون سال قبل هستند که با انجام کاوش های علمی می ‌توان اطلاعات بسیار دقیقی را از زندگی جانوران غول ‌پیکر در این منطقه به دست آورد .

پل خداآفرین

پل خداآفرین یکی از آثار تاریخی استان آذربایجان شرقی که در شهرستان کلیبر واقع شده‌ است . این پل از دو پل مستقل تشکیل شده ‌است .

حمام کردشت

حمام کردشت یکی از آثار تاریخی روستای کردشت در بخش مرکزی شهرستان جلفا می ‌باشد .

خانه مشروطه

خانه مرحوم حاج میرزا مهدی کوزه کنانی ( معروف به ابوالمله ) - که یکی از بازرگانان خوش نام شهر تبریز و از شیفتگان حریت و آزادی بود - در جنب مجموعه بازار بزرگ تبریز و در کنار خیابان جدید الاحداث استاد مطهری واقع شده که معروف به خانه مشروطه است .

روستای تاریخی پله کانی زنوزق

روستای زنوزق در حدود نیم کیلو متری شمال شهر زنوز و بر روی ارتفاعات واقع است .

روستای کندوان

کندوان در 50 کیلومتری جنوب غربی تبریز ؛ یکی از روستا های دهستان سهند می باشد که در 18 کیلومتری جنوب اسکو ، در دامنه سرسبز سلطان داغی واقع شده است . کندوان یکی از سه روستای صخره ‌ای جهان است که این موجب جذابیت بی نظیر آن شده است . معماری روستای کندوان و جاری بودن زندگی مردم در قالب بافت قدیمی‌ آن یک استثنا در دنیا به حساب می‌ آید .

قلعه آوارسین

قلعه آوارسین یکی دیگر از قلعه های باستانی موجود در منطقه کلیبر است که دسترسی به آن از طریق یک جاده خاکی در مسیر کلیبر - خداآفرین امکان پذیر است که نرسیده به روستای آبش احمد از جاده کوهستانی کلیبر - خداآفرین منشعب می شود البته در زمان بارش برف و باران این جاده خاکی برای هیچ نوع ماشینی حتی مینی بوس قابل تردد نبوده و ناچارا باید پیاده طی شود لذا در فصول بارندگی صعود 1 روزه به این قلعه امکانپذیر نخواهد بود .

این قلعه نیز در یک منطقه جنگلی و زیبا واقع شده که در حال حاضر فقط دیوار هایی از قلعه بجا مانده است . صعود به این قلعه در یک برنامه 1 روزه بصورت بسیار فشرده از تبریز امکان پذیر است .

جاذبه های گردشگری استان آذربایجان شرقی
جاذبه های گردشگری استان آذربایجان شرقی

ارگ تبریز

مسیر صعود به قلعه از داخل جنگل بوده و سختی خاصی ندارد .

قلعه بابک

قلعه بابک که به ‌نام‌ های « قلعه بابک » ، « دژ بابک » ، « بذ و قلعه جمهور » هم معروف است ، دژ و مقر سردار تاریخی ایران ، بابک خرم ‌دین بوده ‌است . این قلعه در نزدیکی شهر کلیبر در شمال شرق استان آذربایجان شرقی قرار دارد .

قلعه ضحاک

این دژ تاریخی ، احتمالاً بازمانده‌ای از دوران اشکانیان است ، یا معبدی زردشتی بوده و یا محلی برای پادگان نظامی محلی بوده ‌است . قلعه ضحاک ( آژدهاک ) یا داش قلعه در 28 کیلومتری‌ شرق‌ عجب‌ شیر و در ساحل شرقی دریاچه ارومیه و در 95 کیلومتری جنوب تبریز قرار دارد . قلعه ضحاک با بیش از 3000 سال قدمت بر فراز کوه منفرد ، از مکان ‌های مهم اقوام مانایی و ماد ها بوده است .

قیزیل کورپی

زنوز به لحاظ جغرافیایی در 30 کیلومتری شهر مرند قرار گرفته و تحت فرمانداری مرند می باشد . زنوز داری آثار و ابنیه تاریخی فراوانی است که از جمله آنها پل قیزیل کورپی است

کلیسای سن استپانوس

یکی از مناظر تاریخی و توریستی شهرستان جلفا که از جاذبه های گردشگری و چشم اندازهای زیبای طبیعی نیز برخوردار می باشد ، کلیسای « سنت استپانوس » است . این بنای عظیم و دیدنی در 17 کیلومتری غرب شهر جلفا ( در مسیر جاده ی مرزی جلفا- سدّ ارس ) و به فاصله ی سه کیلو متری کرانه ی جنوبی رود ارس ، در آغوش گرم و با صفای کوهستان و در میان درّه ی سر سبز شام با قدمتی بیش ازهزار سال آرمیده است .

کلیسای هُوانس مقدس

این کلیسا یکی از کلیسا های ارامنه کاتولیک است و نام آن از اسم یکی از حواریون حضرت عیسی ( ع) به نام " یوحنا " که ارامنه به آن " هوانس " می گویند ، گرفته شده است .

گنبد تاریخی غفاریه

eas-azerbaijan-tourist-attractions
eas-azerbaijan-tourist-attractions

قلعه ضحاک

گنبد تاریخی غفاریه در شمال غربی شهر مراغه ، در استان آذربایجان شرقی و در کنار رودخانه صوفی‌ چای قرار گرفته ‌است و یکی از بناهای زیبای قرن هشتم به شمار می آید که در زمان حکومت ایلخانیان و توسط سلطان ابوسعید بهادرخان پادشاه ایلخانی ساخته شده است .

گنبد سرخ

این گنبد که در جنوب غربی شهر مراغه واقع می باشد ، به گنبد سرخ مشهور است . بنای این گنبد در سال542 ه .ق به دستور عبد العزیز محمود بن سعـد رئیس آذربایجان و بوسیله بنی بکر محمد بن بندان بن المحسن معمار ساخته شده است .

گنبد کبود

گنبد کبود از بناهای دوره سلجوقیان در شهر مراغه ‌می ‌باشد . تزیینات به‌کار رفته در این بنا در مقایسه با سایر بنا های دوره سلجوقیان و ایلخانان مغول کم ‌نظیر است .

گنبد مدور

گنبد مدور از بناهای ساخته‌ شده در دوره سلجوقیان در شهر مراغه می باشد که در فاصله ده متری شمال گنبد کبود قرار گرفته ‌است .

معبد مهر

معبد مهر که باید آن را در ردیف یکی از نخستین سکونتگاه‌ ها و معابد بشر پیش از تاریخ محسوب کرد از تاریخ ناگفته مراغه حکایت دارد .

یانیق تپه

یانیق تپه که " قره تپه " نیز نامیده می شود در 31 کیلومتری جنوب باختری تبریز و در 6 کیلومتری شمال خسرو شهر در جنوب شرقی روستای " تازه کند" واقع شده است .

جاذبه های تفریحی آذربایجان شرقی

آسیاب خرابه

آسیاب خرابه ( خارابا دییرمان ) یکی از جای‌ های دیدنی و توریستی استان آذربایجان شرقی است .

سد قلعه چای

سد مخزنی قلعه چای در 20 کیلومتری عجب شیر استان آذربایجان شرقی مورد بهره برداری قرار گرفت .

میدان و کاخ شهرداری تبریز

کاخ شهرداری تبریز یکی از بنا های زیبا ، مستحکم و دیدنی شهر تبریز است . میدان شهرداری تبریز معروف به میدان ساعت است .

  • جاذبه های فرهنگی آذربایجان شرقی

مقبره ( آرامگاه ) شیخ محمود شبستری

مقبره سعدالدین محمود بن عبدالکریم بن یحیی از عرفای بزرگ و مشاهیر آذربایجان ، صاحب مثنوی معروف « گلشن راز » در باغی موسوم به گلشن در شهر شبستر واقع شده است .

مقبره الشعرا

از مقبره الشعرا یا آرامگاه شاعران در سرخاب تبریز تا قبل از قرن هشتم نامی برده نشده است . قدیمی ترین کتبی که نام مقبره الشعرای تبریز را به صراحت نوشته است ، تاریخ گزیده و نزهه القلوب حمد الله مستوفی است که در سال های 730 و 740 هجری قمری تالیف شده است .

موزه آذربایجان

موزه آذربایجان در شهر تبریز و در جوار مسجد کبود واقع شده ‌است و دارای سه طبقه ‌است .

موزه سنجش

این موزه در فضای دل انگیز خانه تاریخی سلماسی تبریز ، بنا شده در دوره قاجار و ثبت شده در آثار ملی کشور ( به شماره 1862) تاسیس شده است .

موزه قاجار

جاذبه های گردشگری استان آذربایجان شرقی
جاذبه های گردشگری استان آذربایجان شرقی

بازار تبریز

موزه قاجار در محله ششگلان که یکی از محلات قدیمی تبریز است قرار دارد

نظر خود را درباره «جاذبه های گردشگری استان آذربایجان شرقی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره جاذبه های گردشگری استان آذربایجان شرقی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.