در مورد معنی نام شهر دبی نظریات بسیاری وجود دارد. یک جمله عربی معروف هست "دبا دبی" به معنی "آنها با کلی پول آمدند!" با رجوع به صحبت های یک دانشجوی فرهنگ و تمدن در امارات، کلمه دبی از ریشه "دَبا" آمده است و به معنی جریان و خزیدن نیز هست که اشاره به جریان آرام رودخانه "خور" در آن منطقه داشته. همچنین یک شاعر به نام احمد محمد عبید، نیز نام "دبی" را به نوعی ملخ به نام "دَبا" نسبت میدهد، چراکه دبی پیش از تمدن زادگاه اصلی گونه ای از ملخ ها بوده و پر از ملخ بوده است!

دبی قدیم
دبی قدیم

تاریخ شهرنشینی در دبی بسیار پیچیده و غنی است. امروزه دبی به عنوان یک مقصد گرشگری جهانی و بازرگانی موفق و مهم منطقه شناخته شده است. عمده رشد اقتصادی دبی به خاطر صنعت نفت آن بوده است اما به مرور با پیشرفت بیشتر، بسیاری از شهروندان خارجی در مناطق آزاد خانه و املاک بسیار خریداری کرده و همچنین در منطقه آزاد جبل علی و دیگر مناطق دبی صنعت گردشگری بسیار پیشرفت کرد. دبی همچنین در پروازهای ترانزیت توجه بسیاری را به خود جلب کرد.

تجارت دبی
تجارت دبی

در سال 1901، مکتوم ابن حاشر المکتوم، دبی را به عنوان یک بندر بازرگانی بدون عوارضی تاسیس و رسمی سازی کرد. همچنین به تمام تاجران ضمانتنامه امنیت کالا ارائه داد و از این جهت بندر محبوب تاجران در منطقه از 120 سال پیش شد. البته در سال 1908 دچار طوفان بزرگ شد و تمام قایق ها و کشتی ها به گل نشستند و خسارت زیادی بر بندر وارد شد، تعداد بالایی از قایق ها و کشتی های تجاری مفقود و بیش از 100 نفر کشته شدند. این موضوع باعث پسرفت دبی در آن زمان شد و بسیاری از تاجران نیز ورشکست شدند. این اتفاق دقیقا زمانی افتاد که بیشتر جمعیت دبی دچار فقر شده بودند. تمام این موارد وضعیت را کاملا برای دبی تغییر داد و ناگهان همه به کشت و کشتار و غارت دست زدند.

اما تا سال 1940 تمام این ضررها با ارتباط تجاری مجدد دبی با دیگر کشورها و با تکیه بر صنعت نفت جبران شد. دبی همچنین در سال 1947 با شیراز به واسطه شرکت هواپیمایی ایران ایر در ارتباط بوده.

در سال 1970 دبی به گسترش هرچه بیشتر خیابان ها و معابر خود پرداخت و ثروت خود را در شهرسازی به کار برد. چراکه پیشبینی میشد دبی همانطور که در کشتیرانی مورد توجه تاجران قرار گرفت، در پروازها و در پی پیشرفت خطوط هواپیمایی، تبدیل به یک فرودگاه ترانزیت شود. در ادامه با رخ دادن همین موضوع رفته رفته توجه بسیاری از گردشگران در همان چندساعت توقف پروازهای ترانزیت جلب شهرسازی دبی و برج ها میشد.

شیخ نشینی در دبی از سال 1822 شروع شده و تا به امروز ادامه دارد. اما دبی مدرن با تلاش یکی از همین شیخ ها به نام شیخ راشد بن سعید آل مکتوم در سال 1990 شکل گرفت. به عبارتی دیگر عمده تغییرات مدرن سازی دبی از 1990 شروع شد و خیلی سریع علاوه بر مرکز داد و ستد جهانی، تبدیل به یک جاذبه گردشگری مدرن نیز شده است و بیش از 80 خط هوایی به دبی پرواز دارند.

میدان ساعت دبی
میدان ساعت دبی

ساخت و ساز و شهرسازی در دبی به خاطر استخدام نیروی کار ارزان تر نسبت به غرب سریع تر پیش رفت. و معماری اسلامی را با معماری مدرن در سراسر خود به خوبی تلفیق کرده. همچنین به دلیل پیشرفت سریع شهرسازی و پیشرفت سریع اقتصادی، تبدیل به مرکز توجه سرمایه گذاران شد. شهر دبی به شهر آسمان خراش معروف شد و با 150 برج آسمان خراش، تبدیل به سومین شهر جهان با سازه و ساختمان های بلند شده.

در زیر تعداد بیشتری عکس از دبی در گذر زمان میبینیم:

دبی در گذشته
دبی در گذشته

دبی در گذر زمان
دبی در گذر زمان

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «دبی در گذر زمان ، چه شد که تبدیل به گرانترین شهر جهان شد؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره دبی در گذر زمان ، چه شد که تبدیل به گرانترین شهر جهان شد؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.